Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är nog för att vad man tänker att man själv gör och vad man faktiskt gör skiljer sig ganska mycket åt. Man kan ju tänka jämställt och sedan ändå falla in i ett ojämställt mönster. Det vanligast är ju att även om man delat upp alla sysslor 50/50 så är det ändå kvinnan som håller igång det gemensamma sociala livet, ser till att födelsedagar koms ihåg och firas, samordnar semestrar och resor mm. Eller så är ditt umgänge helt unikt.

Helt unikt är det nog inte, och jag har inte heller haft en samborelation med någon av dem så det går inte att veta hur det skulle se ut i det långa loppet. Det är dock synd när män faktiskt är jämställda i hög grad, att ständigt höra att dom inte alls är det. Jag säger inte att jag varken hör eller ser allt i mitt umgänge, eller vet allt om männen jag träffat. Men det jag ser är män som tar en aktiv roll i att ta hand om både hem, semestrar och sociala aktiviteter. Jag har också växt upp med en pedant far som dragit lasset hemma stor del av min uppväxt. Så även om jag absolut förstår vad du menar och håller med dig, så känns det också tråkigt att få höra att jag bara inte ser det (ofta här på Buke).

Det är nog för att vad man tänker att man själv gör och vad man faktiskt gör skiljer sig ganska mycket åt. Man kan ju tänka jämställt och sedan ändå falla in i ett ojämställt mönster. Det vanligast är ju att även om man delat upp alla sysslor 50/50 så är det ändå kvinnan som håller igång det gemensamma sociala livet, ser till att födelsedagar koms ihåg och firas, samordnar semestrar och resor mm. Eller så är ditt umgänge helt unikt.
Här håller jag med, jag insåg att jag tyckte jag och mitt ex var ganska jämställda men med lite distans så inser jag att vi faktiskt inte var det. Jag skötte det mesta av städningen, om inte alltid fysiskt (men oftast det också), så initiativet till att dammsuga, komma ihåg att boka tvättid, påminna om tvättid, tvätta fönster. Han brukade fixa köket för han tyckte köket var viktigt att det var rent och snyggt. Men jag tog liksom det mesta annat i lägenheten. Lagade det mesta av maten eftersom han nästan alltid jobbade sent/behövde fortsätta jobba hemma. Samma sak med att komma ihåg födelsedagar, påminna om årsdagar, planera in tid tillsammans, köpa med blommor när vi var bortbjudna till hans familj eller gemensamma vänner. Han tyckte att han brukade ju köpa de tunga sakerna som kattsand och torrfoder eftersom han hade bil och jag inte (inte speciellt ofta det behövdes) så då jämnade det ut sig. Det var väldigt mycket "deala" när jag bad att han skulle göra någonting som jag brukade göra för jag inte hann/orkade, då var det att "om han gjorde det så kunde jag göra den här andra saken" som han inte ville göra, så slutsumman blev ju densamma även om jag bad om avlastning.

Helt unikt är det nog inte, och jag har inte heller haft en samborelation med någon av dem så det går inte att veta hur det skulle se ut i det långa loppet. Det är dock synd när män faktiskt är jämställda i hög grad, att ständigt höra att dom inte alls är det. Jag säger inte att jag varken hör eller ser allt i mitt umgänge, eller vet allt om männen jag träffat. Men det jag ser är män som tar en aktiv roll i att ta hand om både hem, semestrar och sociala aktiviteter. Jag har också växt upp med en pedant far som dragit lasset hemma stor del av min uppväxt. Så även om jag absolut förstår vad du menar och håller med dig, så känns det också tråkigt att få höra att jag bara inte ser det (ofta här på Buke).
Jag tror absolut inte att det är helt unikt och jag är jätteglad att höra om "den andra sidan" men tyvärr så är jag mer van vid att det är kvinnan i ett sambo-förhållande som hamnar med det största lasset. Omedvetet eller medvetet. Jag tycker också att jag märker skillnad på par som inte bott ihop så länge och de som har gjort det. Att ju längre de bott ihop ju mer hamnar det på kvinnan, av olika anledningar. Men absolut det är inte som att det är så för alla, absolut inte och det blir ju bättre men jag tycker att ibland så blir det lite för mycket fokus på att det går åt rätt håll så att man nästan rättfärdigar de orättvisor och ojämlikheter som fortfarande lever kvar.

Ja varför har inte kvinnor kommit på att det är deras eget fel att världen är ojämlik mellan könen. Tänk om någon bara sagt åt dom att säga till männen att hjälpa till...
Om man bortser från det totalt naiva och nedlåtande i att tycka att det är kvinnors fel som inte säger ifrån så kan man ju fråga sig varför inte männen självmant hjälper till med markservice? Hjälper till att jämna ut olikheterna?

Varför ställer inte kvinnorna självmant med att skotta gården, måla taket, klippa gräsmattan m.m. då ? Jag tycker det går lite åt båda hållen.

Och jag tycker buke ofta ser det bara från kvinnan sida. Dvs, allt är männens fel. Men kan ju iof bero på att större delen är kvinnor på buke.

Diskussion efter diskussion har du inte tagit åt dig något alls. Fakta har redovisats, det bistås med länkar, det visas statistik. Men du avfärdar allt med att vi tycker att "allt är männens fel". Du är ju fullkomligt faktaresistent.

Jag tänker att vi så klart kan ha mönster med oss som är dåliga för oss. Som det är bra om vi kan få rätsida på.

Men än mer tänker jag att kärlek till män faktiskt ÄR farligt för kvinnor. Klart farligare än det omvända. Dels är helt enkelt fler män våldsamma osv. Fler män är "lite lagom" gränslösa, så som me too visar så tydligt.

Men framförallt så är heteroförhållanden statistiskt sett nitlotter för kvinnor och vinstlotter för män. Gifta kvinoor har fler sjukdagar, sämre karriär och kortare medellivslängd än ogifta. För män är det tvärtom.

Och hur vet vi om den intressanta dejten kommer att hämma vår karriär, hälsa och livslängd? Hur vet ens dejten själv att/om han är en sådan hälsorisk för en kvinnlig partner

Kortfattat: jag tror att heterotjejers oförsiktighet vid valet av man är ett större problem än att heterotjejer flyr närhet.

På generell nivå - säkerligen. På individnivå - just individuellt.

Fortsättning. Katten gick på tangentbordet.

Dvs jag tror det för individen är lika viktigt att försöka kolla på båda områdena. Dvs inte heller vifta bort ev negativa mönster som påverkar en negativt.

Diskussion efter diskussion har du inte tagit åt dig något alls. Fakta har redovisats, det bistås med länkar, det visas statistik. Men du avfärdar allt med att vi tycker att "allt är männens fel". Du är ju fullkomligt faktaresistent.

Därför att diskussionen blir lite ensidig. Det finns statistik på att kvinnor sköter mer hushållssysslor. Men kan inte det vara en arbetsfördelning som gifta par har kommit överens om ? Jag tror inte att mannen sitter i tv-soffan medan kvinnan sköter allt i hemmet ? Eller är det så ? Skillnaden beror förmodligen på att kvinnor tar ut mer föräldraledighet av nån anledning.

Därför att diskussionen blir lite ensidig. Det finns statistik på att kvinnor sköter mer hushållssysslor. Men kan inte det vara en arbetsfördelning som gifta par har kommit överens om ? Jag tror inte att mannen sitter i tv-soffan medan kvinnan sköter allt i hemmet ? Eller är det så ? Skillnaden beror förmodligen på att kvinnor tar ut mer föräldraledighet av nån anledning.

Är ovanstående skrivet med ironi?? Snälla säg att det är det!

Gräsklippningen, biltvätten och snöröjningen tar ju normalt inte lika mycket tid i vardagen som de vanliga hushållssysslorna som pågår varje dag året runt. De som "inte märks" förrän "båset är tomt" så att säga. ;) Jag har för övrigt vänninnor som sköter både gräsklippning, däckbyten och snöröjning. Men också en bekant vars sambo på fullaste allvar sa att vara pappaledig var "det värsta han varit med om!!" Han var så sliten hela tiden. Jag hoppas att det gav honom lite mer förståelse för sin sambo. Men jag tvivlar. När jag är på besök spenderar han 90% av tiden framför datorn eller TV:n medan kompisen sköter markservicen. Om hon inte tjatar så gör han väldigt lite. Jag fattar inte hur hon orkar.

Det är de små sakerna som görs hela tiden som tröttar ut. Och att jag antar att man tröttnar på att tjata på vuxna människor och hellre gör det själv än att behöva skapa dålig stämning med att "gnälla" på den som inte ser vad som behöver göras, eller vad man faktiskt gör för dem!

Jag förvånas för övrigt verkligen över vuxna människor som verkar behöva projektledning hela tiden för att klara av att sköta sitt liv. Jag jobbade på en arbetsplats där vi var fler kvinnor än män, de två männen behövde påminnelser för att bära disken till diskmaskinen och att röja upp efter sig på lunchbordet (typ torka om de kladdat kaffe). En ville otroligt nog ha beröm när han väl bar bort disken typ(!). Samtliga kvinnor bara gjorde allt sånt automatiskt.

Båda männen (ca 40 år gamla) hade en sjukt irriterande förmåga att hela tiden fråga oss om saker de borde kunna ta ansvar för att hålla reda på själva (typ sin egen kalender), "när ska jag vara på det mötet?", "kan du hjälpa mig att minnas att..." osv. vi hade detta uppe till diskussion flera gånger och det blev lite bättre. Men man orkar ju (och ska väl inte?) behöva välja mellan att A) Uppfostra vuxna människor B) Serva och vara glad?

Och vad kan de här anledningarna bero på...?
Det kan inte vara så att istället för att det är kvinnor som inte säger ifrån, så är det cementerade strukturella könsfördelningar och könsnormer som ALLA måste jobba på att lucka upp och bli av med? Tror du på fullt allvar att de flesta kvinnor, på individ-nivå tycker det är roligare än män att städa, tvätta, laga mat, påminna, ta ansvar för hemmet, ta mer ansvar för gemensamma barn? Eller att en så övervägande antal hetero-par bara har kommit överens om den fördelningen på helt eget bevåg och kommunikation?
Och vidare så går det inte riktigt att jämföra nästan daglig markservice som ovan nämnda saker med att vid punktinsatser måla om ett tak (1 gång/10 år) skotta snö (en försvinnande liten del av året om alls) laga bil (knappast ett behov som finns flera gånger, i veckan året runt) klippa gräsmattan (endast en del av året och inte heller flera gånger i veckan, oftast.)

Jag tror absolut inte att det är helt unikt och jag är jätteglad att höra om "den andra sidan" men tyvärr så är jag mer van vid att det är kvinnan i ett sambo-förhållande som hamnar med det största lasset. Omedvetet eller medvetet. Jag tycker också att jag märker skillnad på par som inte bott ihop så länge och de som har gjort det. Att ju längre de bott ihop ju mer hamnar det på kvinnan, av olika anledningar. Men absolut det är inte som att det är så för alla, absolut inte och det blir ju bättre men jag tycker att ibland så blir det lite för mycket fokus på att det går åt rätt håll så att man nästan rättfärdigar de orättvisor och ojämlikheter som fortfarande lever kvar.

Jag förstår absolut din poäng och det är klart ett allvarligt strukturellt problem. Så jag menar inte att förminska problematiken på något vis. Det som jag anser är trist är bara att bli stämplad som en som inte ser strukturer så fort man påstår att man ser hög grad av jämställdhet i en del vrår. Jag har till och med fått höra av flyktig bekant att min far troligtvis inte alls drar ett så stort lass hemma som jag tror, enbart baserat på att han är man. Att jag som faktiskt familjemedlem skulle veta bättre fanns inte på kartan. Jag tycker ändå att jag är medveten om strukturer och ser dem väl, även om en del såklart slinker förbi mig också. Som oss alla.

Ja, sidospår men jag bara kom och tänka på det nu.

Det blir en himla ensidig diskussion när du ständigt killgissar dig fram och aldrig tar reda på hur saker och ting ligger till genom studier och forskning. Istället utgår du bara från din egen bubbla och vad "du tror". I varenda diskussion.

Du är så fullständigt clueless om normer och faktiska förhållanden att man häpnar. När läste du en tidning senast eller såg ett nyhetsinslag på tv? Skaffa dig lite allmänbildning istället för att förvänta dig att buke ska ge dig grundutbildningen i samhällskunskap.

Errr, du har nog satt fot i mun där. Hoppas att det är ironiskt. Snälla säg att du är ironisk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
8 9 10
Svar
190
· Visningar
11 721
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Släpande bakben
  • Annonsera mera VII