Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag förstår studierna och forskningarna som visar att kvinnor tar ett större ansvar i hemmet. Men vad jag menar är att det ligger lika mkt ansvar på kvinnorna att inte acceptera det. Som det gör för männen att ta mer ansvar i hemmet.
Det är alltid två personer i ett förhållande. Ser du det bara som att det är männen som måste förändra sitt beteende så kommer vi ingen vart.

Men fy hur du försöker skyffla över ansvaret (igen) på oss kvinnor! Vi ska vara snygga, smala, alltid tillsnoffsade, träna, fixa hemmet, lönejobba, vara gravida, genomgå en förlossning, städa, laga mat, diska, handla, upprätthålla sociala kontakter (födelsedagar etc) och sedan har du mage att säga att det är vårt fel att vi gör det och att det är vi som ska se till att allt blir mer jämställt! Vi ska väl klippa gräsmattan, skotta snön och meka med bilen också.

Men visst, det är klart att det är bekvämare och enklare att vi ska fixa jämställdheten också. Vi gör ju allt annat :grin:

Jag håller fullständigt med. Men också för kvinnorna att forsätta acceptera beteendet från männen.
Det här är intressant, kvinnorna ansvarar alltså både för sitt eget och för männens beteende, medan männen inte har något eget ansvar alls? Menar du att män bör omyndigförklaras? Jag tycker att du är väldigt nedvärderande mot BÅDE män och kvinnor faktiskt!

Det här är intressant, kvinnorna ansvarar alltså både för sitt eget och för männens beteendes, medan männen inte har något eget ansvar alls? Menar du att män bör omyndigförklaras? Jag tycker att du är väldigt nedvärderande mot BÅDE män och kvinnor faktiskt!

Glömde ett "inte" :p. Jag har ändrat meningen.

Jag håller fullständigt med. Men också för kvinnorna att forsätta acceptera beteendet från männen.
Du håller med fast det är fortfarande lika mycket bådas ansvar? Du förstår studierna och forskningen som visar på problematiken men du tror ändå inte att det stämmer? Du tycker män ska ta mer ansvar men ändå är det kvinnors fel att problemen lever kvar för att de inte säger ifrån tillräckligt mycket/bestämt/ofta? Hur mycket "tjat" ska kvinnorna behöva dela ut innan vi har "gjort vår del"? Det räcker inte med sisådär flera hundra år av det? Jag kan tycka att det räcker nu.

Jag håller fullständigt med. Men också för kvinnorna att inte forsätta acceptera beteendet från männen.
Och det gör vi bland annat genom att protestera här, i metoorörelsen osv. Ett väldigt effektivt sätt att leva ett jämställt liv är att inte vara i någon relation med en man samt att under inga omständigheter skaffa barn. :up: Om du undrar varför det är färre kvinnor på dateingsidor någon gång eller varför killar får färre kontakter så kan det ju finnas ett samband här. Det är helt enkelt inte särskilt gynnsamt för en kvinna att vara en del av en relation sett till arbetsinsatsen.

Du håller med fast det är fortfarande lika mycket bådas ansvar? Du förstår studierna och forskningen som visar på problematiken men du tror ändå inte att det stämmer? Du tycker män ska ta mer ansvar men ändå är det kvinnors fel att problemen lever kvar för att de inte säger ifrån tillräckligt mycket/bestämt/ofta? Hur mycket "tjat" ska kvinnorna behöva dela ut innan vi har "gjort vår del"? Det räcker inte med sisådär flera hundra år av det? Jag kan tycka att det räcker nu.

Jag menar varför står man ut och tjatar ? Om det är så snedvridet Varför är man tillsammans ? Varför ställer man inte högre krav på männen?

Aha, då får du läsa om ? Jag höll med om att männen bör ta mer ansvar.
... men du lade till att det ändå är kvinnornas ansvar att "inte acceptera" mäns lathet. Du lägger därmed över ansvaret på kvinnan. Jag har alltid trott att män är vuxna varelser som har samma ansvar över sina egna handlingar som kvinnor har, men du antyder att män är som barn, som bara har ett begränsat eget ansvar och att kvinnorna bär det yttersta ansvaret att "inte acceptera" dåligt beteende från män? Helt obegripligt.

... men du lade till att det ändå är kvinnornas ansvar att "inte acceptera" mäns lathet. Du lägger därmed över ansvaret på kvinnan. Jag har alltid trott att män är vuxna varelser som har samma ansvar över sina egna handlingar som kvinnor har, men du antyder att män är som barn, som bara har ett begränsat eget ansvar och att kvinnorna bär det yttersta ansvaret att "inte acceptera" dåligt beteende från män? Helt obegripligt.
Men i slutändan så är det upp til mig att ta hand om mig själv om inte den andra personen har intresse av att göra det. Det blir inte bättre eller löser något att jag tycker att den andra personen borde göra något om den inte vill göra det eller inte gör det. Då måste jag ta ansvar för mig själv. Om den andra personen i en relation inte kan ge det utbyte man själv behöver och vill ha ur relationen så kan man inte tänka att personen borde göra si eller så utan man får ta han om sig själv först och främst.

Men i slutändan så är det upp til mig att ta hand om mig själv om inte den andra personen har intresse av att göra det. Det blir inte bättre eller löser något att jag tycker att den andra personen borde göra något om den inte vill göra det eller inte gör det. Då måste jag ta ansvar för mig själv. Om den andra personen i en relation inte kan ge det utbyte man själv behöver och vill ha ur relationen så kan man inte tänka att personen borde göra si eller så utan man får ta han om sig själv först och främst.
Den där extrema individualismen är inget argument mot arbete på strukturell nivå. Det handlar inte om att individen ska ta hand om sig själv, det handlar om en samhällelig förändring där hushållsarbetet fördelas rättvist. Jämnare uttag av föräldraledighet är t ex ett bra verktyg.

Att försöka hindra en jämställdhetsdiskussion med att "var och en måste ta hand som sig själv" blir bara fånigt.

En av de absolut vanligast anledningarna till bråk i relationer är ju just vardagssysslorna, så jag gissar på att ansvarsfördelningen kring hushållssysslor tas upp ganska ofta. Det är nog inte helt sällan som relationerna går i stöpet just för att kvinnan får ta så mycket ansvar för hemmet heller. Att vara någons hushållerska är ju definitivt en attraktionsdödare. Jag har i tidigare relationer ofta haft diskussioner som gick ut på att jag var missnöjd med att jag fick göra alla hushållsarbete medan han var missnöjd med att vi hade sex så sällan, i min dåvarande bekantskapskrets var jag inte ensam om detta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 642
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
8 9 10
Svar
194
· Visningar
11 849
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka