Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Och sen har vi ju då mansöverskottet på dejtingsidor, vad KAN det bero på?
Hahaha ELLER HUR!

Man: Buhu varför har kvinnor så höga krav? Varför svarar de inte? Det är så mycket lättare för kvinnor för de har så många att välja mellan, det är ORÄTTVIST.

Också man: meh, ni får väl sluta acceptera skit då så ni får det lite bättre. Ta ansvar för er situation!

:up:

Jag möter även mycket mansplaining och besläktade beteenden, inte minst på jobbet, och då i hela åldersspannet från ungefär 19 år. Inte alla män, men nästan bara män.

Det där med hur män funkar när det gäller ansvar för hem och barn, behöver man väl nästan leva med dem för att få reda på. Eller läsa på buke. Eller lyssna på väninnor. Därutöver tycker jag att det sipprar fram oavsiktligt både när väninnor pratar och när man ser par i deras hem, tex.

Plus då statistiken.

Ja och jag säger inte emot dig, som du kan se i mina inlägg. Jag menar bara att många personer jag umgås med verkar överlag vara mer jämställda än vad jag kan se i statistik och när jag läser här på Buke. Med reservation som sagt för det jag ser och inte ser. Vilken grad av jämställdhet det landar på vet jag inte, såklart inte fullt ut, men mitt inlägg var ett svar till att riskera att bli projektledare i sitt eget hem. En risk jag inte sett när jag dejtat själv, men vet är ett stort problem i samhället i stort.

Okej, åter till dejtande.
Jag ska till dejten ikväll och vet inte om jag ska prata om hur jag känner eller om det bara är dumt. Alltså, ska jag deala med saker ensam, det är ju ändå mina issues, eller ska jag lyfta det för att jag tror det finns saker han kan göra för att underlätta för mig?

Hahaha ELLER HUR!

Man: Buhu varför har kvinnor så höga krav? Varför svarar de inte? Det är så mycket lättare för kvinnor för de har så många att välja mellan, det är ORÄTTVIST.

Också man: meh, ni får väl sluta acceptera skit då så ni får det lite bättre. Ta ansvar för er situation!

:up:
Men det stämmer väl i princip att det är kvinnan som väljer oftare än mannen?

Okej, åter till dejtande.
Jag ska till dejten ikväll och vet inte om jag ska prata om hur jag känner eller om det bara är dumt. Alltså, ska jag deala med saker ensam, det är ju ändå mina issues, eller ska jag lyfta det för att jag tror det finns saker han kan göra för att underlätta för mig?
Jag är en typisk "pratare". Jag tror helt klart på att prata om sina känslor och berätta hur man tänker kring det. Man är två personer i en relation, två personer som behöver arbeta mot målet att det ska fungera bra.
Nästa gång kanske det är han som har issues, och jag antar att du skulle vilja hjälpa honom arbeta med dom? :)

Menar inte att man ska lägga över ansvaret till någon annan, men jag tror att pratande kan vara konstruktivt i en relation. Speciellt om det uppstår problem.

Jag är en typisk "pratare". Jag tror helt klart på att prata om sina känslor och berätta hur man tänker kring det. Man är två personer i en relation, två personer som behöver arbeta mot målet att det ska fungera bra.
Nästa gång kanske det är han som har issues, och jag antar att du skulle vilja hjälpa honom arbeta med dom? :)

Menar inte att man ska lägga över ansvaret till någon annan, men jag tror att pratande kan vara konstruktivt i en relation. Speciellt om det uppstår problem.
Jag är oftast också en pratare! Tack för rådet. Ska fundera på vad det är jag vill ha sagt i så fall, så att det verkligen blir konstruktivt och inte bara ”jagmåstefåurmigallting”.

Vill förresten flika in att bara för att en relation är homosexuell betyder det inte att den är jämställd. Arbetsfördelningen tenderar att vara lite skev där med.
Patriarkatet sätter gärna spår i även homorelationer tyvärr, det är lätt att en får en mer utpräglad manlig roll och den andra mer den kvinnliga. Såklart det inte är så för alla, utan att det också är personligheten som styr vilken roll parterna i relationen får.
Jag känner dock själv att jag lite för lätt identifierar mig i mannens roll i en relation med en kvinna, jag arbetar dock med det men det är lätt att falla dit.

Men ja, en homorelation är nog generellt med jämställd.

Hur kan en man inte göra ett val? Han väljer ju att vara med kvinnan- det är ju ett val.
Det jag menade var att det nog oftare är så att kvinnan inte vill när mannen vill än vice versa. Om man läser här om användares dejter så verkar det oftare vara så att kvinnan inte vill träffas igen än att mannen inte vill träffas igen. Det kanske inte stämmer dock.

Jag är oftast också en pratare! Tack för rådet. Ska fundera på vad det är jag vill ha sagt i så fall, så att det verkligen blir konstruktivt och inte bara ”jagmåstefåurmigallting”.
Tror det är smart att tänka igenom det innan såsom du skriver. Kanske framför allt på vilket sätt man säger det på, så att det inte blir misstolkat och det uppstår större problem. :)

Vill förresten flika in att bara för att en relation är homosexuell betyder det inte att den är jämställd. Arbetsfördelningen tenderar att vara lite skev där med.
Patriarkatet sätter gärna spår i även homorelationer tyvärr, det är lätt att en får en mer utpräglad manlig roll och den andra mer den kvinnliga. Såklart det inte är så för alla, utan att det också är personligheten som styr vilken roll parterna i relationen får.
Jag känner dock själv att jag lite för lätt identifierar mig i mannens roll i en relation med en kvinna, jag arbetar dock med det men det är lätt att falla dit.

Men ja, en homorelation är nog generellt med jämställd.
Är det inte så att sannolikheten åtminstone är större att man i en samkönad relation tar upp fler sysslor till förhandling? Det verkar ju vara en av nycklarna till jämställdhet, att man pratar om vad man gör och vem som gör vad, i stället för att bara göra.

Är det inte så att sannolikheten åtminstone är större att man i en samkönad relation tar upp fler sysslor till förhandling? Det verkar ju vara en av nycklarna till jämställdhet, att man pratar om vad man gör och vem som gör vad, i stället för att bara göra.
Är nog olika beroende på personligheterna.. Jag har nog tyvärr inte förhandlat om det tillräckligt mycket. Är lätt att falla in i tron att relationen är jämställd pga. de är samkönad.

Men absolut, är nog större sannolikhet som du skriver. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 644
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
8 9 10
Svar
196
· Visningar
12 040
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat