Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
En av de absolut vanligast anledningarna till bråk i relationer är ju just vardagssysslorna, så jag gissar på att ansvarsfördelningen kring hushållssysslor tas upp ganska ofta. Det är nog inte helt sällan som relationerna går i stöpet just för att kvinnan får ta så mycket ansvar för hemmet heller. Att vara någons hushållerska är ju definitivt en attraktionsdödare. Jag har i tidigare relationer ofta haft diskussioner som gick ut på att jag var missnöjd med att jag fick göra alla hushållsarbete medan han var missnöjd med att vi hade sex så sällan, i min dåvarande bekantskapskrets var jag inte ensam om detta.
Inte bara att - även hur saker görs. Inte nog med att man som man ska tex dammsuga och dammtorka. Det ska göras exakt på det vis och i den ordning med rätt färg på trasan och i rätt riktning osv. bland miljoner prydnadsföremål. Disken hanteras på rätt sätt och arbetsytor får bara användas till vissa saker mm. På det viset ger man upp, duger det inte så får hen göra det själv, då detta inte dög skulle man gått därifrån långt tidigare istället för att man knöt knut på sig och försökte. Sen fick an höra att man inte hade "fått vettig uppfostran" hemma och annat, mitt fel att jag försökt vara kvar i sådana förhållanden och ska göra vad jag kan för att inte hamna där igen.

Inte bara att - även hur saker görs. Inte nog med att man som man ska tex dammsuga och dammtorka. Det ska göras exakt på det vis och i den ordning med rätt färg på trasan och i rätt riktning osv. bland miljoner prydnadsföremål. Disken hanteras på rätt sätt och arbetsytor får bara användas till vissa saker mm. På det viset ger man upp, duger det inte så får hen göra det själv, då detta inte dög skulle man gått därifrån långt tidigare istället för att man knöt knut på sig och försökte. Sen fick an höra att man inte hade "fått vettig uppfostran" hemma och annat, mitt fel att jag försökt vara kvar i sådana förhållanden och ska göra vad jag kan för att inte hamna där igen.
Har du inte tagit upp hur du vill göra?
Om det är ett gemensamt hem.

Okej, åter till dejtande.
Jag ska till dejten ikväll och vet inte om jag ska prata om hur jag känner eller om det bara är dumt. Alltså, ska jag deala med saker ensam, det är ju ändå mina issues, eller ska jag lyfta det för att jag tror det finns saker han kan göra för att underlätta för mig?

Påverkar det honom/relationen pratar jag. Även om ansvaret fortfarande är helt mitt. Men jag är också en pratare och tycker det är bättre den andra vet varför man är/beter sig si eller så hellre än börja gissa och dra felaktiga slutsatser.

Påverkar det honom/relationen pratar jag. Även om ansvaret fortfarande är helt mitt. Men jag är också en pratare och tycker det är bättre den andra vet varför man är/beter sig si eller så hellre än börja gissa och dra felaktiga slutsatser.
Tack! Det som är svårt är att han sällan säger hur han känner.

• Gilla
Reactions: ptr
Om man lämnar är man ju enlgt vissa män också en kärring som lämnar den stackars mannen.
Hur man än gör så gör man fel. :D
För att inte tala om mannen röstar med fötterna. Han kan bli kallad både r.... och ännu värre k... - men så får man ju inte säga!

Uppbrott är aldrig lätt, men många tror jag ska ge upp lite tidigare och få utrymme att behålla en rimlig kontakt istället för att köra saker och ting i botten fullständigt. Det blir bara bittert i onödan. Drar man inte jämnt eller inte har samma syn på saker så är det nog bättre för båda på varsitt håll även om det känns trist att gå skilda vägar när man investerat en massa känsloenergi i förhållandet.

Länge sen nu - det jag förstått är att upplevelsen inte är ovanlig. Därav mår jag illa av allt detta med kvinnan som "arbetsledare" för hemmet. Tar inte skit på en arbetsplats heller om där beordras att saker ska göras i en galen ordning för att jag ska få jobbet gjort trotts att där får jag betalt. Dessutom mindre problem att föreslå att annat sätt, eller så räknas bara resultatet.
Har karlar till kamrater som genuint inte vågar ta intiativ till att göra det mest basala inne utan att få order om när, hur och på vilket sätt det ska göras. Tar man upp det med dem så svara de: -För husfriden skull. Bättre så än göra fel.
Ett tillfälle jag tänker på var en kall och torr vårdag när karln inte vågade kasta ut mattor och skor ur hallen, dammsuga och torka där när han lika gärna fått order om att göra det i köket. Jag var lite tidig som gäst och tänkte ta moppen och hjälpa till - men han snodde den när han hörde henne komma för "det hade blivit ett jädra liv om hon såg en av gästerna moppa golvet". Hade vi gått ut och hjälpts åt att byta till sommarhju på hennes bil hade det nog kanske gått bra. Sen gnälldes det högljutt om att han inte tog intiativ till nåt. Ingen aning om hur de har det idag.

Länge sen nu - det jag förstått är att upplevelsen inte är ovanlig. Därav mår jag illa av allt detta med kvinnan som "arbetsledare" för hemmet. Tar inte skit på en arbetsplats heller om där beordras att saker ska göras i en galen ordning för att jag ska få jobbet gjort trotts att där får jag betalt. Dessutom mindre problem att föreslå att annat sätt, eller så räknas bara resultatet.
Har karlar till kamrater som genuint inte vågar ta intiativ till att göra det mest basala inne utan att få order om när, hur och på vilket sätt det ska göras. Tar man upp det med dem så svara de: -För husfriden skull. Bättre så än göra fel.
Ett tillfälle jag tänker på var en kall och torr vårdag när karln inte vågade kasta ut mattor och skor ur hallen, dammsuga och torka där när han lika gärna fått order om att göra det i köket. Jag var lite tidig som gäst och tänkte ta moppen och hjälpa till - men han snodde den när han hörde henne komma för "det hade blivit ett jädra liv om hon såg en av gästerna moppa golvet". Hade vi gått ut och hjälpts åt att byta till sommarhju på hennes bil hade det nog kanske gått bra. Sen gnälldes det högljutt om att han inte tog intiativ till nåt. Ingen aning om hur de har det idag.
Ja det finns ju onekligen spån av båda kön. :)

• Gilla
Reactions: ptr
Japp alla former av ojämställdhet är kvinnors fel för vi är såna surkärringar som bara klagar och klagar på de stackars männen som försöker göra rätt men inte får, för de får de skäll av arbiggan till sambo/fru som egentligen inte vill ha jämställdhet utan bara vill klaga för klagandets skull. Hur har män överlevt i alla dessa år av förtryck kan man fråga sig. Verkligen sorgligt och orättvist. Det är tur att män som du kan förklara för oss kvinnor hur det egentligen ligger till så vi vet att allt är vårt eget fel. Tack, verkligen tack!

Samma beteende som många män har om kvinnan gör något med bilen?
Trots att de båda äger den vet jag många fall där mannen anser sig ha ensamrätt att bestämma om den.
Men har sällan hört kvinnor som pratar om gnälliga kärringar som inte låter mig göra något med bilen.

Japp alla former av ojämställdhet är kvinnors fel för vi är såna surkärringar som bara klagar och klagar på de stackars männen som försöker göra rätt men inte får, för de får de skäll av arbiggan till sambo/fru som egentligen inte vill ha jämställdhet utan bara vill klaga för klagandets skull. Hur har män överlevt i alla dessa år av förtryck kan man fråga sig. Verkligen sorgligt och orättvist. Det är tur att män som du kan förklara för oss kvinnor hur det egentligen ligger till så vi vet att allt är vårt eget fel. Tack, verkligen tack!
Nu drar du väl stora växlar för att jag är karl.

Samma beteende som många män har om kvinnan gör något med bilen?
Trots att de båda äger den vet jag många fall där mannen anser sig ha ensamrätt att bestämma om den.
Men har sällan hört kvinnor som pratar om gnälliga kärringar som inte låter mig göra något med bilen.
Liknande - och jag tycker illa om båda avarterna av hur man umgås. Kommer på mig själv ibland men försöker låta bli att hävda "mitt" av det som är vårt osv.
Misstänker att det är vanligast man hör den ena sidan av myntet, som karl hör man mer om hur karlarna upplever det och vice versa.

Nu drar du väl stora växlar för att jag är karl.

Snyggt försök att finta och få det till att de onda feministerna är dumma pga ditt kön, istället för att ta till dig av kärnan i inlägget. Det låter som att du mest umgås med ett gäng tofflor som tar vilken ursäkt de kan för att slippa göra något hemma. Bekvämt att skylla på att tanten bara gnäller när de försöker, istället för att tänka att "jamen hon vet nog mer om det här, hon som brukar göra det oftare än jag" och ta med sig det till nästa gång.

Snyggt försök att finta och få det till att de onda feministerna är dumma pga ditt kön, istället för att ta till dig av kärnan i inlägget. Det låter som att du mest umgås med ett gäng tofflor som tar vilken ursäkt de kan för att slippa göra något hemma. Bekvämt att skylla på att tanten bara gnäller när de försöker, istället för att tänka att "jamen hon vet nog mer om det här, hon som brukar göra det oftare än jag" och ta med sig det till nästa gång.
Åtminstone tolkar du det så.
Ekra gjorde en utmärkt sammanfattning som ligger mer i rätt linje!

Jag är en mespropp som inte tar initiativet eller tar för mig.
Om jag bara kunde ha lite framfusighet, ett gram bara.
Det verkar som jag ska vara i torrdocka ett tag till.
Nåja - du är inte ensam i det. Samtidigt som man inte vill vara den som bär sig åt liksom.

Liknande - och jag tycker illa om båda avarterna av hur man umgås. Kommer på mig själv ibland men försöker låta bli att hävda "mitt" av det som är vårt osv.
Misstänker att det är vanligast man hör den ena sidan av myntet, som karl hör man mer om hur karlarna upplever det och vice versa.
Jag tror det är lika mkt åt båda håll.
Jag är bara spytrött på män som ska raljera över gnälliga kvinnor och "man har ju regeringen hemma höhö" när de själva har samma beteende. En ytlig bekant till mig undrade varför "hon blev så sur när han smutsade ner, drällde runt utan att ta upp det i huset". Jag frågade då om han hade accepterat att någon gjort lika i garaget, verkstaden, husbilen etc. Svaret var "självklart inte" och en förvånad min.

Hm.....:meh::meh::meh::meh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 644
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 861
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
8 9 10
Svar
196
· Visningar
12 040
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 303

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat