Länge sen nu - det jag förstått är att upplevelsen inte är ovanlig. Därav mår jag illa av allt detta med kvinnan som "arbetsledare" för hemmet. Tar inte skit på en arbetsplats heller om där beordras att saker ska göras i en galen ordning för att jag ska få jobbet gjort trotts att där får jag betalt. Dessutom mindre problem att föreslå att annat sätt, eller så räknas bara resultatet.
Har karlar till kamrater som genuint inte vågar ta intiativ till att göra det mest basala inne utan att få order om när, hur och på vilket sätt det ska göras. Tar man upp det med dem så svara de: -För husfriden skull. Bättre så än göra fel.
Ett tillfälle jag tänker på var en kall och torr vårdag när karln inte vågade kasta ut mattor och skor ur hallen, dammsuga och torka där när han lika gärna fått order om att göra det i köket. Jag var lite tidig som gäst och tänkte ta moppen och hjälpa till - men han snodde den när han hörde henne komma för "det hade blivit ett jädra liv om hon såg en av gästerna moppa golvet". Hade vi gått ut och hjälpts åt att byta till sommarhju på hennes bil hade det nog kanske gått bra. Sen gnälldes det högljutt om att han inte tog intiativ till nåt. Ingen aning om hur de har det idag.