Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju inte sällan såna snubbar visar upp ngt helt annat tills de tycker det är stabilt, kvinnan är kär och deras sas. Då kommer jättebebisen fram.

Är ju också betydligt oftare man hört kvinnor säga åt sin karl att dricka mindre etc. Snubbarna är dyngraka och de har gäster och barn. Kvinnan ska då både laga mat, städa, underhålla gäster, servera, passa barn och plocka undan. Medans männen är ute och grillar/super/kollar bilar och andra fordon/tekniska prylar.

Och nej vi vet att alla inte är såna.
Jag är tex ihop med en pedant som städar för att koppla av. Och älskar att laga mat. Han är gärna värd med allt vad det innebär.
Och älskar att klippa gräsmattan, meka bil, ploga snö, bygga etc.

Så visst finns det såna.
Men det är än idag skrämmande många kvinnor som lever med jättebebisar.
Och det är inte så lätt att lämna alltid.

Det låter ju skrämmande... :(

Det är inte så att du har en tendens att falla för fel killar då? Eftersom du säger allihop ? Det finns ju faktiskt män som tycker allt du nämner är en självklarhet ? Jag känner då flera som inte har sånt beteende.
Tro mig, jag har hela livet gjort allt för att få livet så enkelt och välfungerande som möjligt. Jag har tex alltid (även som tonåring) vägrat träffa människor som är alkoholpåverkade, aldrig provat röka, alltid försökt lösa allt med tydlig och trevlig kommunikation istället för bråk...

Om jag brutit kontakten med någon eller dumpat någon man så har jag alltid funderat på varför, för att kunna se mönster, för att kunna undvika att hamna i liknande situationer eller med liknande män igen osv. Jag har åtminstone sen jag var tonåring jobbat aktivt med det, konstant. Det har även inneburit att jag rådfrågat vänner och bekanta som haft någon form av inblick i mitt liv för att se om de kan notera mönster eller liknande som jag själv inte sett.

Likadant har jag inte blivit ihop med någon man utan att känna människan hyfsat bra först, aldrig varit ute efter något one night stand, inte förrän i år letat efter dejter utan träffat män som finns inom bekantskapskretsen (och därmed borde vara hyfsade), träffat män som jag chattat med länge och träffat via gemensamt intresse eller träffat via plugget.

Kort sagt: jag har gjort mitt absolut bästa för att verkligen hitta trevliga män med sund människosyn osv, män som fungerar som egna människor och inte ser mig som någon reservmorsa eller sexobjekt. Visst har jag hittat bra män också, flera av mina underbara vänner är män, men jag har trots mina konstanta ansträngningar träffat betydligt fler otrevliga män än trevliga sådana. Och som sagt var, i princip alla mina kvinnliga vänner har liknande storys att berätta.

Det låter ju skrämmande... :(

Ja, och iom att det är verkligheten för alldeles för många kvinnor, alla de saker vi sagt i tråd efter tråd så lyfter vi de problem som finns för kvinnor.
För det är oftare så för kvinnor än omvänt. Precis som metoo-saker oftare sker gentemot kvinnor.
Därför för vi liv, därför får du kritik och mothugg när du inte tar in att det är så verkligheten ser ut.
Det har inget att göra med att någon tycker illa om dig. Vi tycker illa om att du vägrar inse problemen. :)

Trams, jag har hittills aldrig varit i en relation där jag klagat på om en man självmant tvättat, diskat, dammsugit eller torkat golven och jag kommer hellre aldrig att göra det. Jag har däremot ett antal gånger hamnat i gräl då han blivit förbannad för att jag sagt att det är hans tur att diska eller dammsuga.

Vid ett tillfälle rann det med råge över för mig när vi till slut hade slut på tallrikar och bestick då han aldrig diskade och jag vägrade göra det åt honom, så jag slog helt enkelt sönder några tallrikar så det blev mindre disk åt honom. :devil: Så snabbt har han aldrig diskat varken förr eller senare och eftersom det var mina tallrikar tyckte jag att då kan vi ju lika gärna slå sönder dem och äta på papptallrikar i fortsättningen men det ville han inte!

Enda han hade pissat in hemma som "sitt" var gräsklippningen, inte ens det skötte han utan att det skulle tjafsas så jag tröttnade och hittade annat boende efter några månader. Vem stog vid grinden och grät när jag satte mig i bilen och åkte? Jo, samma en som inte trodde på mig när jag sa att jag fått nog och att det var slut.

Tagit ett svar i högen.

Jag tolkade @ptr inlägg som en kritik mot männen. Inte som "stackars män".

Men jag har - oavsett kön - sett just det där beteendet ibland. Att om något inte görs exakt som partnern vill så blir det negativt och kritik. Att ha tvättat och få massiv kritik och skäll för att det är "fel vikt" t ex. Med eller utan harang om hur oduglig personen är som inte ens kan...
Och ja - dessa personer har generellt varit kontrollerande/svartsjuka/begränsande/etc

Tro mig, jag har hela livet gjort allt för att få livet så enkelt och välfungerande som möjligt. Jag har tex alltid (även som tonåring) vägrat träffa människor som är alkoholpåverkade, aldrig provat röka, alltid försökt lösa allt med tydlig och trevlig kommunikation istället för bråk...

Om jag brutit kontakten med någon eller dumpat någon man så har jag alltid funderat på varför, för att kunna se mönster, för att kunna undvika att hamna i liknande situationer eller med liknande män igen osv. Jag har åtminstone sen jag var tonåring jobbat aktivt med det, konstant. Det har även inneburit att jag rådfrågat vänner och bekanta som haft någon form av inblick i mitt liv för att se om de kan notera mönster eller liknande som jag själv inte sett.

Likadant har jag inte blivit ihop med någon man utan att känna människan hyfsat bra först, aldrig varit ute efter något one night stand, inte förrän i år letat efter dejter utan träffat män som finns inom bekantskapskretsen (och därmed borde vara hyfsade), träffat män som jag chattat med länge och träffat via gemensamt intresse eller träffat via plugget.

Kort sagt: jag har gjort mitt absolut bästa för att verkligen hitta trevliga män med sund människosyn osv, män som fungerar som egna människor och inte ser mig som någon reservmorsa eller sexobjekt. Visst har jag hittat bra män också, flera av mina underbara vänner är män, men jag har trots mina konstanta ansträngningar träffat betydligt fler otrevliga män än trevliga sådana. Och som sagt var, i princip alla mina kvinnliga vänner har liknande storys att berätta.

Om det är dina och dina vänners erfarenheter av män kan jag ju förstå att det känns hopplöst. Men eftersom du har trevliga män i din vänkrets så vet du ju att dom finns :) . Så ge inte upp hoppet :).

Ja, och iom att det är verkligheten för alldeles för många kvinnor, alla de saker vi sagt i tråd efter tråd så lyfter vi de problem som finns för kvinnor.
För det är oftare så för kvinnor än omvänt. Precis som metoo-saker oftare sker gentemot kvinnor.
Därför för vi liv, därför får du kritik och mothugg när du inte tar in att det är så verkligheten ser ut.
Det har inget att göra med att någon tycker illa om dig. Vi tycker illa om att du vägrar inse problemen. :)

Ja, jag förstår att det finns mkt problem och det är mkt jag inte förstår. Jag är ju en kille och jag stöter inte på allt som ni kvinnor får uppleva. Ibland kan jag tycka att debatten blir lite ensidig dock när det finns många bra killar där ute också... känns som det glöms bort ibland. Men det finns ju uppenbarligen väldigt många och stora problem iaf.

Torka upp piss från golvet om du inte kan pricka toastolen när du pissar. Borsta tänderna någon gång ibland. Lägg inte tuggummin, godispapper och annat tydligt skräp precis överallt där du råkar stå/sitta. Ställ skorna lite åt sidan i hallen så att det är möjligt )
Hade samma dvs torka upp ditt kiss så jag slipper trampa i det
Hans kommentar när han ändå inte gjorde det?
Att jag skulle påminna honom om det lite då och då...
Sen undrade han varför jag ville göra slut och skrev om mig på Facebook att jag lämnade honom så taskigt... för vi hade det så bra...

Det är inte så att du är så fast i ditt "inte alla män"-tänk att du alltid måste skylla på kvinnorna när deras relationer inte går bra? Eller måste du tjata sönder alla trådar med dina tråkiga teorier?

Vilken tråkig människosyn du har om du tror att alla män är rövhattar. Jag sa inte att det var hennes fel. Uppenbarligen har gjort så gott hon kunnat för att försöka undvika dom. Men ibland hjälper inte detta. Vissa saker dyker upp medan man lär känna en person.
Men jag frågade enbart för att den var en tydlig trend när hon säger "alla" män.

Vilken tråkig människosyn du har om du tror att alla män är rövhattar. Jag sa inte att det var hennes fel. Uppenbarligen har gjort så gott hon kunnat för att försöka undvika dom. Men ibland hjälper inte detta. Vissa saker dyker upp medan man lär känna en person.
Men jag frågade enbart för att den var en tydlig trend när hon säger "alla" män.

Snygg läsförståelse, jag sa inte ett ord om att alla män är skit. Däremot är jag redigt trött på att du alltid måste tjata om att det finns bra män, som om vi inte var medvetna om det. Det blir svårt att prata om problematiska könsroller och strukturer om någon alltid ska titta fram som gubben i lådan och säga "men inte alla män, det är säkert ni som dras till fel typer bara". Det framstår som väldigt skuldbeläggande, speciellt när det kommer från dig, eftersom du har en historik av minst sagt suspekta uttalandet på just det området.

Släpp ditt offerkomplex någon gång, eller lämna forumet om det nu är så himla jobbigt att kvinnor inte är odelat positiva om män som grupp när vi pratar om våra livserfarenheter. För det är inte hållbart att hålla på som du gör, folk ruttnar för eller senare och det är därför du får mothugg. Det skulle göra dig gott att fundera på varför det blir som det blir i tråd efter tråd, istället för att spela "synd om mig"-kortet för att du råkar vara man och blir tillsagd av kvinnor.

Tagit ett svar i högen.

Jag tolkade @ptr inlägg som en kritik mot männen. Inte som "stackars män".

Men jag har - oavsett kön - sett just det där beteendet ibland. Att om något inte görs exakt som partnern vill så blir det negativt och kritik. Att ha tvättat och få massiv kritik och skäll för att det är "fel vikt" t ex. Med eller utan harang om hur oduglig personen är som inte ens kan...
Och ja - dessa personer har generellt varit kontrollerande/svartsjuka/begränsande/etc
Jag vet att det finns sånna kvinnor, men jag tror inte att det finns på långa vägar så många som män brukar göra gällande. Jag har varit spytrött på att höra om "regeringen", "huskorset", "kärringen" av kollegor genom decennier och några av dessa har jag även frågat varför de öht är tillsammans med dem om de nu är så hemska? För att inte tala om alla dessa män som det är sååå synd om som lever i dåliga förhållanden, men lämna? Göra slut? Stå där själva innan man har någon annan att flytta in till? Aldrig i livet! :banghead:

Nu är ju grejen den att de allra flesta i den här tråden är kvinnor som vill dejta män, dejtar män och/eller vill leva ihop med en man.

Jag tolkar den önskan som att de helt och fullt är på det klara med att det finns män som de verkligen skulle kunna tycka om.

Du, däremot, verkar inte vilja leva med någon man.

Trots detta tjatar DU om att det minsann finns vettiga män. Du tycker inte, vid en kort analys, att det tjatet verkar helt djävla onödigt?

Det du gör genom ditt tjat, är snarare att placera dig själv bland de hopplösa männen än att lyckas framstå som att du själv skulle vara en av de bättre.

Snygg läsförståelse, jag sa inte ett ord om att alla män är skit. Däremot är jag redigt trött på att du alltid måste tjata om att det finns bra män, som om vi inte var medvetna om det. Det blir svårt att prata om problematiska könsroller och strukturer om någon alltid ska titta fram som gubben i lådan och säga "men inte alla män, det är säkert ni som dras till fel typer bara". Det framstår som väldigt skuldbeläggande, speciellt när det kommer från dig, eftersom du har en historik av minst sagt suspekta uttalandet på just det området.

Släpp ditt offerkomplex någon gång, eller lämna forumet om det nu är så himla jobbigt att kvinnor inte är odelat positiva om män som grupp när vi pratar om våra livserfarenheter. För det är inte hållbart att hålla på som du gör, folk ruttnar för eller senare och det är därför du får mothugg. Det skulle göra dig gott att fundera på varför det blir som det blir i tråd efter tråd, istället för att spela "synd om mig"-kortet för att du råkar vara man och blir tillsagd av kvinnor.
Amen! :bow:

Det är så jäkla KONSTIGT. Lika länge som dejtingtrådarna funnits, lika länge har det funnits en-två män, vilka de är har varierat, som vevar samma låt hela tiden:

Sådär gör kvinnor också! (Vi är på ett kvinno-, heterodominerat forum. Deal with att det oftast är kvinnors erfarenhet av män som diskuteras. Och på vilket sätt blir det bättre för tjejen som träffat på en rövhatt om det finns kvinnliga rövhattar också?)

Nämen, usch vilken dum kille du råkat på. Men det finns SÅ MÅNGA killar som aldrig skulle göra så. (Dvs, #inteallamän. Dessutom: VI VET. Men nu råkar inte syftet med tråden vara en hyllning till alla gulliga killar.)

Nämen, usch vilken dum kille du råkat på.*hurtig ton* Skaka det av dig och gå vidare! (Betyder: "det är skitjobbigt för mig att läsa om dumma killar, snälla släpp det".)

Nämen, usch vilken dum kille du råkat på. Så skulle jag aldrig göra! (Betyder: "du kan PM:a mig när du vill!" Att fiska efter cred för att man INTE t ex skickar kukbilder är dessutom mer eller mindre ofattbart)

Han ville säkert bara xxx (Nej, du behöver inte försvara en random knäppskalle på en dejtingsajt bara för att du också råkar vara kille.)

Jag ville bara nyansera debatten! (Varför då? Buke är inte ingen utsändning från svt, vi riskerar inte hamna i granskningsnämnden om vi inte är opartiska)

Det är helt otroligt förutsägbart!

Amen! :bow:

Det är så jäkla KONSTIGT. Lika länge som dejtingtrådarna funnits, lika länge har det funnits en-två män, vilka de är har varierat, som vevar samma låt hela tiden:

Sådär gör kvinnor också! (Vi är på ett kvinno-, heterodominerat forum. Deal with att det oftast är kvinnors erfarenhet av män som diskuteras. Och på vilket sätt blir det bättre för tjejen som träffat på en rövhatt om det finns kvinnliga rövhattar också?)

Nämen, usch vilken dum kille du råkat på. Men det finns SÅ MÅNGA killar som aldrig skulle göra så. (Dvs, #inteallamän. Dessutom: VI VET. Men nu råkar inte syftet med tråden vara en hyllning till alla gulliga killar.)

Nämen, usch vilken dum kille du råkat på.*hurtig ton* Skaka det av dig och gå vidare! (Betyder: "det är skitjobbigt för mig att läsa om dumma killar, snälla släpp det".)

Nämen, usch vilken dum kille du råkat på. Så skulle jag aldrig göra! (Betyder: "du kan PM:a mig när du vill!" Att fiska efter cred för att man INTE t ex skickar kukbilder är dessutom mer eller mindre ofattbart)

Han ville säkert bara xxx (Nej, du behöver inte försvara en random knäppskalle på en dejtingsajt bara för att du också råkar vara kille.)

Jag ville bara nyansera debatten! (Varför då? Buke är inte ingen utsändning från svt, vi riskerar inte hamna i granskningsnämnden om vi inte är opartiska)

Det är helt otroligt förutsägbart!
Och alla blir de sura när vi säger att vi har sett exakt likadana inlägg förut.

Varförvarförvarför hänger män som hatar kvinnor på buke?

Och alla blir de sura när vi säger att vi har sett exakt likadana inlägg förut.

Varförvarförvarför hänger män som hatar kvinnor på buke?

Har inte sett några män som hatar kvinnor här? Men ser skrämmande många kvinnor som verkar hata män.... Hat, oavsett mot vad, leder i princip aldrig till något bra. :crazy:

Undrar även varför det är helt okej att tala om "män" som en relativt homogen grupp som gör si och så, när det så tydligt påpekats i tidigare tråder att man absolut inte får omtala "kvinnor" på samma vis? :confused:

Undrar även varför det är helt okej att tala om "män" som en relativt homogen grupp som gör si och så, när det så tydligt påpekats i tidigare tråder att man absolut inte får omtala "kvinnor" på samma vis? :confused:
Jag tycker inte det stämmer, jag tycker många här pratar om kvinnor som grupp på en strukturell nivå på samma sätt som vi pratar om män som grupp på en strukturell nivå.

Har inte sett några män som hatar kvinnor här? Men ser skrämmande många kvinnor som verkar hata män.... Hat, oavsett mot vad, leder i princip aldrig till något bra. :crazy:

@Petruska talar väl inte om män som grupp, utan om dom som befinner sig på Buke? Eller?

Tar du skillnad på män generellt och män som "exakt varenda person av manligt kön som finns på den här planeten"? Förstår du skillnaden mellan att hata män och att hata stereotypiskt manliga beteenden?

Att det finns vanliga, generella beteenden och liknande för både kvinnor och män säger få emot (åtminstone bland oss som pratar om hur jobbiga män ofta är). Däremot gäller det att vara noga med hur man uttrycker sig i sådana samtal, just för att göra det tydligt vad man syftar på. Det kan ju dyka upp missförstånd ändå, men så länge de inblandade är öppna för att både de själva(!) och andra kan ha missförstått så brukar det gå ganska bra.

Själv har jag inte sett något hat mot män här. Som någon annan skrev, många i den här tråden är ju kvinnor som söker efter en man. Med andra ord, många (de flesta?) i den här tråden är kvinnor som är fullt medvetna om att det finns trevliga, underbara och bra män. Var hittar du något manshat här i tråden? Du får jättegärna peka ut det i så fall.

Tycker jag ser en del av båda på det här forumet, och håller med om att hat inte leder någonvart. Skillnaden verkar dock vara att de som kallar sig manshatare verkar vara fullt medvetna om sin syn på män och varför den existerar, medan de som uttrycker sig illa om kvinnor ofta verkar ha noll koll på sin skeva kvinnosyn.

Har frågat mig detsamma i någon annan tråd tidigare vill jag minnas.

Själv har jag inte sett något hat mot män här. Som någon annan skrev, många i den här tråden är ju kvinnor som söker efter en man.

Fast det är ju några som direkt uttryckt att de "hatar män" eller att de är "manshatare" :D Tydligare än så kan det nog inte bli tror jag. Orkar dock inte leta igenom denna eller andra trådar för att hitta vart det uttryckts så.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 647
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 887
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
8 9 10
Svar
196
· Visningar
12 156
Senast: geting
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka