vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

ja, det var det jag svarade på iallafall... I vilket fall var jag inte ute efter att tjafsa, jag ber om ursäkt om det uppfattades så. Jag är tydligen inget vidare på att få fram i text vad jag tänker och menar, så vi kan bara låtsas som om jag inte sa något från början. :grin:

Vet ej om man ens törs kliva in i en sådan här diskusion.
Men jag känner, efter att ha läst tråden, att det finns mkt misstro gentemot våra VBL.
Jag har jobbat många år både inom avel och trav, Då både med HBL och VBL.
Började i yngre år med att jobba på ett större avelsstuteri där mestadelen var hbl fanns även några vbl.
Var då helt uppe i hbl och skulle absolut köpa mig ett eget sto så småning om.
Efter ett par år på detta stuteri fick jag dock upp ögonen för vbl, då dessa var betydligt lugnare och mer lätthanterliga (visst fanns det undantag) som med allt.
Jobbade sedan några år med annat än hästar, men blev erbjuden jobb hos en travtränare.
Då kom min första egna häst, en ettårig vbl hingst, efter honom har det följt flera vbl och även några ponnyer till barnen.
Och på psyke väljer jag garanterat vbl före hbl, men vi har ju alla olika smak och ska nog acceptera att inte alla tycker som en själv. Ang exteriör så har ju alla raser olika bilder av hur denna skall se ut om ett vbl skulle se ut som ett hbl i exteriör så skulle detta vara helt fel. Så vad som är exteriört rätt beror ju på vilken ras det är.
De flesta raser är ju i grund och botten ihopkorsade för att få fram olika typer av hästar/ponnyer. Kolla bara araben hur många raser har inte arab någonstans långt bak?.
Jag tycker inte vi ska dömma någon, utan hjälpa i stället, bättre att komma med lämplig hingst att korsa med. Jag kan inte på rak arm vilka raser som ursprungligen finns i vbl men kolla upp det, och kanske korsa in en av dessa.
Så ge gärna råd om vbl aveln men dummförklara inte folk, det blir bara så fruktansvärt laddat, och elakheter slängs runt åt höger och vänster.
Mkt trevligare att kunna diskutera på ett sansat sätt.

Kolla bara araben hur många raser har inte arab någonstans långt bak?.

Jasså har dem det?
"Det legendariska arabiska fullblodet har med stor säkerhet funnits i över 4000 år, men det finns en sannolikhet att de har framavlats mycket tidigare än så. Det arabiska fullblodet räknas som den absolut äldsta hästrasen som framavlats av människan.

Arabernas förfäder anses vara häst typ 4 som senare utvecklades till ädla ökenhästar.

Häst typ 4 var en mycket slank ökenhäst som levde på stäpperna i västra Asien.
Den moderna motsvarigheten anses vara den kaspiska miniatyrhästen, en mycket liten hästras från Kaukasien. En teori finns om att den kaspiska hästen ingick i utvecklingen av det arabiska fullblodet genom att de utavlades med större turkmenska hästar. En teori anser även att araben kan räknas som en ättling til den mycket primitiva och numera utdöda Tarpanen som levde vilt på stäpperna i Eurasien och skogarna i Europa. Detta är dock mer än gissning och ännu har inga bevis hittats som stödjer denna teori. Tarpanens inflytande bör isåfall var så litet att det inte går att urskilja i ett DNA-test."

Wikipedia.

Araben innehåller inte massa olika raser som du påstår. Det är en ädel och MYCKET gammal ras. Däremot finns araben i väldigt många raser.

Ang raser i travare.
Amerikansk travare: "Alla amerikanska travarhästar härstammar från den engelska fullblodshingsten Messenger som importerades till USA under slutetav 1700talet.
Messenger fick betäcka en rad olika ston av olika raser, bland annat Morganhästar, kanadensiska pacers och Narragansett pacer.
Den amerikanska travaren ligger numera i grunden för de flesta travhästar i världen och är även den vanligaste travaren inom svensk travsport."
Fransk travare: "Den främsta stamfaderna var dock en hingst av halvblodstypsom hette Young Rattler, född 1811. Pappa var fullblodshingsten Rattler och mamman var en Norfolktravare. Young Rattler kallades för "Frankrikes Messenger" då han hade ett lika stort inflytande på den franska travaren, som den engelska fullblodshingsten Messenger hade haft på den amerikanska travaren.
Trettio år senare avlade man in ännu mer fullblod i rasen och till slut fick man fram de 5 viktigaste hästarna inom aveln av den franska travare. De fem hästarna var Conqurant och Normand som båda var söner till Young Rattler, Lavater som var efter en Norfolktravare och de två halvbloden Fuchsia och Phaeton. Fuchsia föddes 1883 och blev far till över 400 travare och av dessa avkommor var det över hundra som blev fäder till vinnare."

Lite fakta!

Men bara för att det någon gång funnits fullblod inblandat så tycker inte jag det är något man bör lägga på/under en travare. Det kan bli skit ändå.

*KL*

Just när det kommer till det här med avel.. och var det finns inkorsat och ej, läste här lite fördommar mot såväl travare, som halvblod som quarterhästen..

Något som är en Väldigt framkorsad ras är ju; vår svenska varmbloda ridhäst aka halvblodet. Ex. Urbino hade ju en stor del shagaya arab i sig, den välkände Boheme var renrasigt fullblod, ex. Jovial (son till boheme) reggad som svenskt halvblod var 75% fullblod. Utrillo var hannoveranare...

Halvblod kan fungera utmärkt som körhästar, ex. finns det ett fyrspann som de flesta av er sett som är Polska halvblod, precis som travar/fullblodskorsningen Jappeloup lyckades hoppa... Därtill måste jag "mörda" den fördommen att quarters "bara är westernhästar", de är väldigt "nära besläktade" med fullblodet och det hålls fortfarande galopplöp för quarters, de går även hoppning, körning och dressyr. Sitter själv på samma gård som sonen till en av de äldre qh-hingstarna i sverige där "pappa" gått hoppning och dressyr med placeringar, likaväl som han gått koklasser och pleasure.. Där, precis som inom allt annat, är det hästens exteriör och gångarter som är det väsentliga, och vad ryttaren klarar av att plocka fram ur hästen! Vissa individer har helt enkelt en Betydligt högre ridbarhet än andra - oavsett ras.

Nu är jag ingen förespråkare för korsningsavel - men man får i första hand se till individen och dess förutsättningar. Mitt eget halvblodssto kommer Inte betäckas med en halvblodshingst utan betäcks hon kommer jag gå på trahkener blodet i henne eftersom jag anser att det kommer matcha upp henne bäst (att hon sen råkar vara arab/hollsteiner/fullblod/thrakener korsning spelar kanske ingen roll eftersom hon är grönpapprat svenskt halvblod..?)

För att ge TS ett tips ang avel av körhäst; ~vad~ mer exakt är du ute efter? Lite mera "lugn" än de travare du har nu? I första hand en kör och skogsmulle häst? Jag hade nog Inte valt en frieser, dels för exteriören (ogillar friesers exteriör överlag..) dels för att det nog är "svårt" att hitta en bra hingst som betäcker varmblodsston...Skriv en lista med hennes exteriöra brister och Vad du söker i hingsten.. och betäck inte förrän du har funnit just Den hingsten med de exteriöra förutsättningarna för att "hjälpa" upp hennes exteriöra brister (vilket är ett bra råd till de flesta som avlar, rasrent eller ej) En korsning blir det ju oavsett så jag tror du bör bortse från rasen på hingsten och istället försöka leta efter just den exteriören.. rent rörelsemekaniskt tror jag inte frieser/varmblod blir en bra kombination - då hade jag nog faktiskt hellre funderat på något som är mera lågställt med mer "energisnåla" rörelser, och en mera utvecklad galopp. (jag har säkerligen en heeel hop förutfattade meningar om friesers.. så jag ber frieserälskarna om ursäkt i förväg..)

Senast ändrad:

Hej hej. Jag har en vbl/newforest. 4 år dag. Hon går jätte fint på alla plan, lätt för dressyren, inte mycket hoppad uppsutten men har inte tvekat en enda gång, löshoppad 110 hitills.

Har bilder men vet inte hur man lägger upp dom!!!

Lycanthrope, du talar dig verkligen varm för det dåliga i att korsa med travare, du måste ha stor personlig erfarenhet av sådana korsningar eftersom du vågar uttala dig så tvärsäkert i alla såna här trådar...eller?
I en annan tråd ombads en användare att berätta om alla de travarkorsningar h*n ridit/regelbundet träffat på, eftersom vederbörande sade sig ha tillräckligt bred erfarenhet för att kunna uttala sig...det visade sig vara 4 st, om jag inte minns fel.
Själv kunde jag bidra med 9 på rak arm (förmodligen finns det fler men jag är gammal och glömsk ;)) vilket jag inte anser vara ett tillräckligt underlag för att varken hylla eller dissa.

Men du - du måste ju ha en hel massa att berätta om :idea: så shoot!
(Glöm inte uppge vilken ras som ingick förutom travare, ålder, utbildningsnivå etc)
Annars blir ju diskussionen bara rent teoretisk...mycket mer intressant med konkreta exempel tycker jag.

nu hoppar jag in i tråden fast jag inte har nåt sto men det är väl ingen som tar
Lycanthrope på allvar? Hon verkar gå ett personligt korståg mot alla världens travare/travarkorsningar:confused:
JAG tar henne inte på allvar iallafall. Tomma tunnor skramlar mest

Jovial var 97% engelskt fullblod.
Utrillo var 12,5% arabiskt fullblod.

I övrigt håller jag med Lycanthrope, har varit med så länge att jag sett att korsningar med varmblodstaravare väldigt sällan har något att tillföra ridhästar.

Lycanthrope, du talar dig verkligen varm för det dåliga i att korsa med travare, du måste ha stor personlig erfarenhet av sådana korsningar eftersom du vågar uttala dig så tvärsäkert i alla såna här trådar...eller?
I en annan tråd ombads en användare att berätta om alla de travarkorsningar h*n ridit/regelbundet träffat på, eftersom vederbörande sade sig ha tillräckligt bred erfarenhet för att kunna uttala sig...det visade sig vara 4 st, om jag inte minns fel.
Själv kunde jag bidra med 9 på rak arm (förmodligen finns det fler men jag är gammal och glömsk ;)) vilket jag inte anser vara ett tillräckligt underlag för att varken hylla eller dissa.

(Glöm inte uppge vilken ras som ingick förutom travare, ålder, utbildningsnivå etc)
Annars blir ju diskussionen bara rent teoretisk...mycket mer intressant med konkreta exempel tycker jag.

Jag gissar att det är mig du syftar på - och jag tycker du tänker fel. Om samtliga travare har samma problem, och samtliga travarkorsningar har samma problem, och detta problem dessutom är exakt det man kunde förvänta sig avelsmässigt - då ligger det nog nånting i det. Dessutom kan man ju lägga ihop observationer - bland dina nio hade ju också samtliga exakt samma problem som mina fyra, och likadant var det i resten av tråden. Alla travarkorsningarna med halvblod/fullblod hade samma problem.

Om du nu är så slängd i statistik som du tror, då vet du ju också vad oddsen är det är ren slump att 20 av 20 har samma egenskap.

Jag gissar att det är mig du syftar på - och jag tycker du tänker fel.

Om du nu är så slängd i statistik som du tror, då vet du ju också vad oddsen är det är ren slump att 20 av 20 har samma egenskap.

Jag tror mig inte vara särskilt slängd i statistik alls ;), men jag kan ändå räkna ut att 13 individer INTE är ett statistiskt hållbart underlag för att dra några slutsatser.

Vad jag främst reagerar på i diskussionen om travarkorsningar är ju att så många har så väldigt starka åsikter om hur travarkorsningar ÄR, utan att ha någon egentlig erfarenhet av dem.
Jag påstår ingalunda att det alltid är en jättebra idé att korsa olika raser hit och dit, men tycker det är mycket intressantare med fakta än löst grundade åsikter.

Om samtliga travare har samma problem, och samtliga travarkorsningar har samma problem, och detta problem dessutom är exakt det man kunde förvänta sig avelsmässigt - då ligger det nog nånting i det. Dessutom kan man ju lägga ihop observationer - bland dina nio hade ju också samtliga exakt samma problem som mina fyra, och likadant var det i resten av tråden. Alla travarkorsningarna med halvblod/fullblod hade samma problem

Exakt vilket problem? :confused: Vad gäller mina nio var det en väldigt brokig samling, alltifrån klunsig rugguggla till små kanonhoppare som tävlade på hög nivå.

(länk till det inlägget)

Fast jag måste hålla med om det som Mabuse skriver.

Även om jag nu kanske inte träffat mer än kanske 20-30 travarkorsningar (räknar inte med rena travare, har träffat såna med samt haft 2) så finns det ju annat folk som har träffat dessa.
Om nu så fruktansvärt många säger att de de sett inte vart till belåtenhet varför ska vissa av er då fortsätta att pressa på att "så är det minsann inte alls"?

nu hoppar jag in i tråden fast jag inte har nåt sto men det är väl ingen som tar
Lycanthrope på allvar? Hon verkar gå ett personligt korståg mot alla världens travare/travarkorsningar:confused:
JAG tar henne inte på allvar iallafall. Tomma tunnor skramlar mest
Det där finner jag bara skrattretande.

Vill du inte ta mig på allvar är det ditt problem. :grin: Inget som rör mig i ryggen så att säga.

Det finns fina travare, söta travare, trevliga travare och likaså korsningar med dessa. Men det blir överlag inte bra ridhästar av korsningar med dessa, så är det bara! Chansen är ytterst liten! Varför avla fram mer billiga hästar som slumpas bort på blocket? Är det så jävla värt det för att man vill ha ett sött föl efter sitt söta sto? Det är det det handlar om. Inte att det är något fel på travare, de är jävligt duktiga på det de är avlade för.

1.Varför tror du alla vill ha ridhästar?
2. Har du sett alla korsningar?
3. Hade inte du just en korsning?
4. Varför rider du nordis om du tycker man bara ska ha ridhästar?
5. Tror du verkligen att du vet varför ALLA avlar på sina travare?
6. Tror du på allvar att det handlar om ett sött föl efter ett sött sto?
7. Har du inget bättre för dig än att skriva om det här?
8. Tror du att du verkar mer intressant och kunnig för att du nedvärderar andra?
9.Tror du att någon egentligen bryr sig om det du skriver?
10. Tycker du att jag är elak nu? Fine.....det kan jag leva med....

Sådär lite frågor att hålla till godo med! Men annars kan du ju också faktiskt bidra med att lägga upp bilder på korsningar.... för det var ju ändå DET som Ts var intresserad av och inget annat!!

Senast ändrad:

8. Tror du att du verkar mer intressant och kunnig för att du nedvärderar andra?

Sådär lite frågor att hålla till godo med! Men annars kan du ju också faktiskt bidra med att lägga upp bilder på korsningar.... för det var ju ändå DET som Ts var intresserad av och inget annat!!

Kunde inte ha sagt det bättre själv. :bow:

Jovial var 97% engelskt fullblod.
Utrillo var 12,5% arabiskt fullblod.

I övrigt håller jag med Lycanthrope, har varit med så länge att jag sett att korsningar med varmblodstaravare väldigt sällan har något att tillföra ridhästar.
Det var värst :D

Men jag håller med.

Har jag skrivit det? Men varför ska man avla fram hästar med kassa gångarter och kass exteriör, det finns redan tusentals!!!
Har du?
So? JAG skulle inte avla fram en sådan. Kallblodstravare har jag inget emot, de har god exteriör och gångarter, lätt för att samla sig och bra temperament (överlag). Inget att jämföra med varmblodstravaren med andra ord. Min korsning (som jag inte har kvar!) var kbltravare/arab och MYCKET lyckad faktiskt. Nu vet jag dock inte hur hon kommer utvecklas längre fram.
Tänk för att min nordis har goda gångarter(inte att jämföra med halvblod givetvis!), maffig exteriör, hopptävlad 110 cm och är en toppenhäst. Nog för att nordsvenskar är draghästar men det är jävligt okunnigt att jämföra dem med varmblodstravare. Nordsvenskar har alla gångarter i bra skick och dessutom exteriör, bortsett från något lång rygg då. :rofl: Och eftersom jag vill tävla hoppning letar jag även hopphäst.
Berätta då? Det finns INGEN som helst anledning att betäcka en travare om man inte vill avla fram... en travare. Vet du kanske?
Oftast ja. Travare har inget att tillföra annat än travare.
Har du? :rofl:
Ja. Absolut.

:angel::rofl:

Du, uppenbarligen eftersom du svarar.

Det där var det löjligaste jag läst.

Fast jag måste hålla med om det som Mabuse skriver.

Även om jag nu kanske inte träffat mer än kanske 20-30 travarkorsningar så finns det ju annat folk som har träffat dessa.

OJ, så många som 20-30...då har du ju ett riktigt rejält underlag att beskriva :banana:
Var har du jobbat som träffat så pass många?

Att 'annat folk' träffat dem känns väl däremot inte så relevant :rofl:

Om nu så fruktansvärt många säger att de de sett inte vart till belåtenhet varför ska vissa av er då fortsätta att pressa på att "så är det minsann inte alls"?

För att man de facto HAR träffat lyckade korsningar? Åtminstone fem av 'mina' anser jag som rätt lyckade. Fast du kanske inte tycker SM-hoppning, distansridning etc är nåt att räkna med :angel:

Det finns massor av folk som har massor av åsikter...ibland välgrundade, ibland baserade på tomma rykten. Vad gäller travarkorsningar verkar många ha åsikter men få konkreta erfarenheter. Jag visste inte ens att det FANNS tillräckligt många korsningar för att rimligen kunna generera alla dessa åsikter :angel:

Senast ändrad:

Var jag har jobbat ser jag inte hur det hör hit.
Anser du att dina "lyckade" är så mycket mer värda då?
Betyder det att alla korsningar blir lyckade?

Nej, för faktum är fortfarande att de överlag blir mindre lyckade, så varför chansa? Det finns fruktansvärt mycket "skräp" på hästmarknaden.

Med annat folk så menar jag tex Mabuse m.fl som likaså de skriver att de har dåliga erfarenheter av dessa korsningar.

Var jag har jobbat ser jag inte hur det hör hit.

Jag antog att du jobbat i någon form av handelsstall eftersom du träffat på så många travarkorsningar. 20-30 stycken är nog de fler än nån jag känner träffat hittills, därav frågan...sååå himla vanliga är de inte, nämligen.
Men naturligtvis är det upp till dig om du vill berätta mer (och därmed stärka din trovärdighet) annars får man väl helt enkelt anta att du tog i lite i överkant när det gäller antalet :angel:

Anser du att dina "lyckade" är så mycket mer värda då? Betyder det att alla korsningar blir lyckade?

Varken mer eller mindre.
Men de visar att du har fel när du kategoriskt påstår dig veta att det alltid blir en dålig häst när man korsar travare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V