vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

Jag antog att du jobbat i någon form av handelsstall eftersom du träffat på så många travarkorsningar. 20-30 stycken är nog de fler än nån jag känner träffat hittills, därav frågan...sååå himla vanliga är de inte, nämligen.
Men naturligtvis är det upp till dig om du vill berätta mer (och därmed stärka din trovärdighet) annars får man väl helt enkelt anta att du tog i lite i överkant när det gäller antalet :angel:

Varken mer eller mindre.
Men de visar att du har fel när du kategoriskt påstår dig veta att det alltid blir en dålig häst när man korsar travare.
Jag skiter faktiskt i vad du anser om min trovärdighet.
Jag orkar inte skriva mitt livs historia!

Alltid och alltid. Överlag blir det "dåliga" hästar. Varför chansa?

Du är inte bara enormt okunnig utan väldigt dryg också som tror att du har svaret på allting och vet bäst.

Nej jag har inte sett alla korsningar men det låtasas jag inte heller....jag anser mig inte vara någon expert, vilket du tydligen gör.

Att du framhåller kallblodstravare som så mycket bättre är enbart löjligt, de är precis som den varmblodiga travaren väldigt olika individer.

Jag har själv ett kallblod som ridhäst, en fjording av den lättare typen, men jag anser inte att vare sig fjordingar eller nordsvenskar nödvändigtvis måste fungera bättre som ridhästar än travare. Det handlar om både hästar och ryttare.

Man avlar på sin häst för att man är nöjd med denna oavsett ras, söt eller ej hör inte hit och du vet ju inte vad andra människor vill ha ut av sina hästar, så hur kan du avgöra om resultat då är bra eller ej?

Tycker du för övrigt bör lära dig att argumentera utan att svära och vara otrevlig mot folk....

Slutligen kan jag bara säga att nej jag bryr mig garanterat inte om vad du anser för du vet inte vad du pratar om uppenbarligen.....sen kan du svära och väsnas hur mycket du vill....jag är fortfarande nöjd med mina hästar.....

och nu tänker inte jag ödsla mer tid på dig....

Nä känns som allt har spårat ur nu.
Jag hoppas Ameo stänger ned den här tråden, den har förvandlats till rena rama slagfältet.
Hoppas bara att hon som startade den iallafall fått några vettiga svar.

Nej, kan bara hålla med, fattar inte vad det är med folk....

Ts ville se bilder på travkorsningar och som vanligt börjar folk skriva en massa motargument...det var ju liksom inte det som det handlade om....vill man diskutera det får man väl skapa en egen sådan tråd då....

Sen tycker jag man ska vara försiktig med att avfärda och nedvärdera det andra gör, utan att veta vad de har för bakrund och kunskaper....jag tror att de flesta (dock inte alla) har goda skäl till varför de vill ta föl av sina ston....den här "söt sto-grejen" är rent av löjlig, men kanske avlar man själv utav den anledningen då? som man känner sig själv känner man andra heter det ju....jaja trist är det....

det var ju liksom inte det som det handlade om....vill man diskutera det får man väl skapa en egen sådan tråd då....

jag tror att de flesta (dock inte alla) har goda skäl till varför de vill ta föl av sina ston....den här "söt sto-grejen" är rent av löjlig, men kanske avlar man själv utav den anledningen då? som man känner sig själv känner man andra heter det ju....jaja trist är det....
Detta är ett diskussionsforum, man får nog tåla att det inte alltid blir som man tänkt sig, även om det kan kännas störande.

Berätta då alla dessa anledningar till att man bör betäcka ett varmblodstravarsto med häst av annan ras? Det finns liksom inga.
Mitt sto är sött och jag vill ha ett föl. Jag vill ha en skogsmulle. Jag vill ha en häst med bättre gångarter och väljer därför ett halvblod att korsa med. :crazy: osv osv. Helt meningslösa argument.

Själv betäckar jag mitt sto för att hon har väldigt bra stamtavla och hon betäcks med en fin hingst av samma ras efter mycket hingstkikande för att hitta en som matchar henne på ett bra sätt.

Så att komma med såna påståenden som att alla är okunniga för att de anser travkorsningsavel som meningslös är bara kasst.

Du kanske borde ta en tur till Irland, under många år var en hingst vid namn
Saunders Mack (Standardbred trotter) väldigt populär, han betäckte 100-tals hunter, tinker och ponnyston, nån anledning till att han användes så mkt måste väl finnas eftersom hela Irland är full av bra hingstar. Jag tror inte folk använde honom för att få en sämre avkomma utan istället för att få bra hopphästar som han producerade. Jag vet minst 4 *Irländare* som tävlat framgångsrikt i ponnyhoppning i sverige eftersom jag känner henne som exporterat dom till sverige, tyvärr så *försvann* härstamningen oftast vid importen till sverige (så att svenska köpare inte ska kunna köpa direkt från irländska uppfödare). Så världen är inte alltid svart eller vit, alla travarkorsningar är inte skithästar.

Jag har faktiskt undrat över alla irländska imprter utan stamtavla... De är ju oftast jätteduktiga hoppare och personligen skulle jag kunna leva hela livet asgarvande om jag visste att en stamtavlekåt travhästhatare hade köpt en avkomma med blanka papper och en travhäst bakom bara för att det är en "irländsk import" som är jätteduktig.

Du kanske borde ta en tur till Irland, under många år var en hingst vid namn
Saunders Mack (Standardbred trotter) väldigt populär, han betäckte 100-tals hunter, tinker och ponnyston, nån anledning till att han användes så mkt måste väl finnas eftersom hela Irland är full av bra hingstar. Jag tror inte folk använde honom för att få en sämre avkomma utan istället för att få bra hopphästar som han producerade.

Där ser man...vad intressant :idea:
På Irland är det också, efter vad jag förstått, inte så ovanligt att använda fullblods- eller travarhingstar på riktigt tunga draghästmärrar för att få fram en grov rid/brukshäst, 'heavy hunter'...i modellen liknande våra kallblodstravare.
Här i Sverige vet jag åtminstone två travarhingstar som använts på halvblod, fullblod och ponny...dock kanske inte i någon större omfattning.

Hej allihop! Jag känner en tjej (svensk) som skaffade barn med en kille från turkiet. Visst är det skandal? Hur kan man blanda den ariska rasen med orena människor på detta sätt? Våran ras är ju den enda riktiga!

Ja, det är ungefär så det disskuteras här om vi gör en liknelse. Många av er är rena rasister. Skäms! :mad:

Jag har sju olika travare i mitt stall och alla är de olika individer med olika egenskaper och utseende. Allt handlar om vad de tränas till och hur de lever sina liv. Travaren är väldigt mångsidig om man jämför med många andra raser. Förstår inte hur man kan säga att det är ok att korsa halvblod med olika raser men inte travare. Om min ena travare var hingst så skulle jag gärna korsa honom med någon annan ras, exempelvis arab. Men jag skulle nog INTE korsa honom med ett halvblod, vad jag har sett av den rasen är de oftast mer nippriga, enspåriga och tråkiga. Och jag är inte ute efter en dressyr eller hopphäst. Först och främst rider jag tornerspel men vill att min häst ska kunna lite av varje. Så låt folk avla fram en häst som passar just honom/henne. Alla är inte intresserade av halvblod.

Här kommer min korsning

Travare/Freiser........
27439888.jpg
[/url][/IMG]

Mamman är travare och pappan freiser.Hon har fina steg och inget problem alls med galoppen.Hon blir 4 år och sen jag hämtade henne när hon var året så har vi inte haft några problem med nåt.
En mkt bra häst i mina ögon faktiskt.

27439880.jpg
[/url][/IMG]
27439898.jpg
[/url][/IMG]

Du får ursäkta om jag lägger mig i men jag tycker mig sett dig "leva runt" på andra travar trådar.
Jag tror du får en kick av att predika imot travare.:grin:
Ställer mig frågan om detta är ditt livs kall måntro, eller om du bara gillar att fajtas på nätet.

Tycker du inte om dem så skit i att kolla i travar forumen,,lätt som en plätt.
Visst det är ett forum och det ska diskuteras men du eltar ju samma saker om och om igen.

*jäsp*

Du har ingen filmsnutt så masn kan se hur hon rör sig under ryttare?

Vad är det för stam på mödernet?

En ärlig fråga.
Varför använder man mest travmärrar när man korsar med rasen?
Tycker att det verkar som om de planerade fölen mest har rasen genom stoet. När det är hingsten som är travaren så är det oftast tjuvbetäckningar.
// Linda

En ärlig fråga.
Varför använder man mest travmärrar när man korsar med rasen?
Tycker att det verkar som om de planerade fölen mest har rasen genom stoet. När det är hingsten som är travaren så är det oftast tjuvbetäckningar.
// Linda

Bra fråga. Skulle vara kul om fler kom med konkreta exempel på korsningar så kanske man skulle få svar?

Som nämnts tidigare vet jag iaf flera planerade korsningar med travarhingst och sto av annan ras. Bla har travhingsten Vibrante en del sådana avkommor, varav någon tävlat distans med framgång.

Det är generellt lättare att hitta bra travhästar av ridmodell till billigare peng än taskig halvblodsmärr. (Grova generaliseringar nu;))
Halvblodshingstar är billigare i avgifter än en bra travare. (Om man inte tar grannens som slår dank i hagen brevid då):grin:

Sedan är det till stor del stoet som präglar sina föl. Vad det gäller hur tuffa de blir sas. Lynnet lärs till viss del in av moderstoet.

Hoppas du kunde förstå åtminstonde hälften av min svamliga förklaring.:D

Eh?
Är du säker på att det är Vibrante. Avkommorna borde vara lastgamla vid det här laget?
Kanske möjligt att han var billig pga dålig fertilitet, elelr att han blev omodern inom travaveln så han fick betäcka lite "vad som helst"

Klart jag är säker :D och jag skrev tävlat, inte tävlar...detta är ju ett tag sedan. Hans sista kull är född -96 om jag minns rätt.
Tror knappast han var särskilt billig...däremot var det en väldigt bildskön hingst vilket kanske kan ha lockat en o annan stoägare? Vem vet.

Tillägg: kolla tex den här tråden

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V