vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

Jahaa, och det är bara travare som kan lite av varje? Du skrev ju att de är mångsidigare, berätta varför då.
Nej, inte bara travare. Jag säger bara att travare är det och säkert många andra hästar också. Så travare är inte sämre än andra hästar. De har många bra egenskaper.

Det finns hästar av alla raser som har och inte har problem med benen. Travare har väl ofta problem eftersom livet på travet kan vara hårt.
Jag har sett hästar av alla möjliga raser inom tornerspel. Det finns knappast en särskild anledning till att vissa däri har travare.

Ja, men en travare som inte gått så länge på travet eller inte alls då? Har den oftare problem med benen bara för att den är en travare i grund och botten? Jag mende inte att det finns en anledning att vissa har travare utan en anledning till att det inte finns så många halvblod och fullblod mm. Har sett betydligt fler travare tex.

Tror du SERIÖST att man blir garanterad en bättre häst om man korsar på det viset?
Nej, har jag sagt det? Men jag ser inget fel i att korsa travare med en annan ras.

Arab är en av de äldsta raserna och just en av de hästarna som riddarna hade under medeltiden.
Källa?

Hästböcker, medeltidsböcker, kunnigt folk. Har du nån källa till att det inte skulle vara så? I norden hade vi ju dock till en början inga arabhästar.

Helst skulle jag vilja korsa arab med nordsvensk för att få rätt "tornerhäst".
Mörkrädd av okunniga påståenden som detta. Att korsa två så olika raser har stor chans att resultera i en märklig häst. Stor kropp, små ben osv osv osv.

Ja, jag veeet! Haha, visste att den kommentaren skulle slå hårt. Men det var ju ungefär så de gjorde. De nordiska hästarna korsades med araberna för att blanda styrka med snabbhet/smidighet. Skulle självklart inte ta en stooor nordsvensk + en liten arab utan snarare tvärt om. Jag vet en nordvensk med litet huvud och som inte är så stor som nog skulle passa att korsa med en lite större och kraftigare arab.

Jag påstår inte att alla halvblod är så, men de flesta jag träffat. Oftast kan de inte ens springa fort vilket är tråkigt. Jag vill ha en snabb, orädd häst.
Nej just det, halvblod är långsamma. Fy så löjligt.

Självklart inte alla men många jag träffat (dressyrhästar). De är ju så tränade att gallopera samlat och fint så de oftast inte klarar att gallopera fort även när man låter de göra det. Men det är ju människorna bakom hästarnas fel. Jag personligen vill inte korsa med halvblod för att jag gillar andra raser och korsningar bättre. Halvblod är oftast rätt stora också vilket jag inte vill ha som tornerhäst. Bättre lite mindre och smidigare.

Till Lycanthrope.

Helst skulle jag vilja korsa arab med nordsvensk för att få rätt "tornerhäst".

Mörkrädd av okunniga påståenden som detta. Att korsa två så olika raser har stor chans att resultera i en märklig häst. Stor kropp, små ben osv osv osv.

Okunniga påståenden! Skulle inte tro det.

Som sergenti i tempelriddarorden O.F.M.C (Ordes fratres militia Christi) så har jag en ganska så god kännedom om vad som hände med hästaveln i ordern från början. Hösten år 1096 då det första korståget till Pallestina begav sig, så red riddarna på nord-europeiska hästar. Dessa hästar kallas i dag nordsvensk.
(Nu kör jag en kort och förenklad version) Nere i Pallestina så mötte dom de snabba arabhästarna och kom på att om vi korsar våra starka men ganska långsamma hästar med araben som är snabb och nätt så blir det en tokbra stridshäst. Så det gjorde korsfararna och det var precis det den vart.

Denna nya ras kom att andvändas som den ultimata stritshästen (Hingstar) tills krutet kom och hästar inte längre var andvändbara på krigsfälten. Rasen och dess andvändning glömdes bort och hästarna skickades främst till skogarna och fälten för att arbeta.

Skörden av denna korsning finns idag att beskåda. Nämligen Friesern.

Och förresten... Araben har funnits bevisligen i över 6000 år, så en av de äldsta raserna som finns i modern tid... Ehh ja!

Senast ändrad av en moderator:

Varför tolkar ni saker så kasst?

Jag vet att araben finns långt bak i många raser och har använts till ditten och datten.

MEN det är två jäkligt olika raser så likförbannat kan det bli en märklig häst när man korsar 2 så olika raser! Förr tror jag knappast man tänkte på det. Vilket vissa iofs inte verkar göra idag heller......

nu tycker jag att den här diskussionen har spårat ur, tror inte vi kommer längre den här gången heller så jag låser tråden

moderatorn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V