vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

såg oxå den anonsen men man kan hoppas att hon inte får några svar. Och man kan inte dömma ALLA efter några spån.

Rent praktiskt är det väl så att inte så många har en egen travhingst, de flesta blir ju kastrerade och då har man istället en valack. Med andra ord finns det ju fler ston än hingstar att välja på, vilket i sin tur gör att det finns fler lämpliga ston att avla på till ridning än det finns hingstar.

De flesta travhingstar betäcker väl endast travare också vad jag vet? Och de hingstar som mera bara går och "skrotar" och råkar vara hingstar, kanske inte är det bästa materialet.

Då det kryllar av travston finns det ju en enorm mängd av olika typer, temperament, lämplighet osv. Precis som man inte bör avla på andra raser utan anledning, är det ju inte heller alla travston som är lämpliga.

Tycker att man måste fundera ordentligt varför man vill betäcka, vad man vill ha avkomman till, och vilken hingst som då kommer att tillföra något. Vissa travstammar är ju tex mer kända för att inte vara några lätta hästar än andra.

Men om man kommer fram till att man är nöjd med sitt sto, att denna presterar och klarar det man vill ha ut av hästen, är frisk och sund, bra byggd och har ett bra temperament kan inte jag se någon anledning till varför man inte skulle kunna betäcka denna med en passande hingst. Kan man resonera så med andra raser kan man göra det med travare med...

Argument om att man måste avla för vad marknaden och medelryttaren vill ha är kanske lite dubbeltydig om man tänker på de som tex avlar elithästar, den marknade är ju inte heller enorm och de hästarna är inte heller några som vem som helst vill ha eller kan rida. Ska man då sluta avla dem bara för det?

Nej jag tror att vill man ha hästen själv kan man inte alltid ta hänsyn till vad andra vill ha för annars kan man ju lika gärna köpa en färdig häst. Om man i framtiden inte kan behålla denna och den inte är lämplig att sälja vidare bör man ta sitt ansvar och ta bort hästen istället.

Tanken måste ju alltid vara att man vill ta vara på de egenskaper som den egna hästen har och därmed föra dem vidare. Tycker man inte att ens sto håller måttet ,är det knappast en god ide att avla på henne, hingsten löser ju inte alla problem....

Jo, det är riktigt illa att så totalt strunta i vad man betäcker sitt sto med, men som tur är resonerar ju de flesta människor inte så oavsett vad de har för hästar...

Skrev inte att ALLA är okunniga utan att DU är det...vilket märks varje gång du skriver här. Du generaliserar och gör dig själv till någon utnämnd expert fast du uppenbarligen har noll koll.....

Men skryt du om din fina häst med fin stamtavla som du betäcker med fin hingst...bara sådana uttalanden visar hur mycket du vill framhäva dig själv och hur osäker du är.....just därför går det inte att diskutera med dig för du har ingen som helst självdistans uppenbarligen.

Det lustiga är att många tycker exakt lika illa om kallblod som travare och tycker att de är klumpar som man blir förstörd av att rida på...oerhört barnsligt, men lika barnsligt är det att resonera så om travare men kanske gör du just det för att själv framhäva dig och din häst? Osäkra människor gör ju så för att själva inte bli trampade på....ibland är ordspråket sköt dig själv och skit i andra bara så klockrent...

Du får ursäkta men nu ger jag upp att diskutera med dig eftersom du inte alls kan se saker ur olika synvinklar och missförstår varenda ord man skriver....men kom igen den dag du förstår att allt inte är svart eller vitt eller rätt eller fel....det är situationen som avgör....

Ja, det är skrämmande. :crazy:

(Dock är det inte tillåtet att länka till annonser enligt forumreglerna, du är trianglad :D)

Hej allihop! Jag känner en tjej (svensk) som skaffade barn med en kille från turkiet. Visst är det skandal? Hur kan man blanda den ariska rasen med orena människor på detta sätt? Våran ras är ju den enda riktiga!
Hur kan du med att jämföra något sådant? Det är en jäkligt stor skillnad, det fattar väl vem som helst... trodde jag :crazy:

Travaren är väldigt mångsidig om man jämför med många andra raser.
På vilket sätt då? Alla hästar kan köras, hoppas, träna dressyr, galoppera, distans, western m.m. Travaren är inte mångsidigare än någon annan ras förutom att den går att tävla i just trav. Men å andra sidan kan fullblod tävla i galopp, och islandshästar i sina gångarter.

Förstår inte hur man kan säga att det är ok att korsa halvblod med olika raser men inte travare. Om min ena travare var hingst så skulle jag gärna korsa honom med någon annan ras, exempelvis arab. Men jag skulle nog INTE korsa honom med ett halvblod, vad jag har sett av den rasen är de oftast mer nippriga, enspåriga och tråkiga.
Förstår du seriöst inte skillnaden? Varmblodstravare har inget att tillföra ridhästaveln. De har inte god exteriör eller goda gångarter för ändamålet, de är avlade till att trav fort. Jag trodde det var uppenbart.
Arab? De är inte heller kända för goda gångarter, knappast lämpligt att kombinera dessa. Och snacka om att dra alla över en kant. Halvblod finns i miljoner olika personligheter, så att påstå att alla är "nippriga, enspåriga och tråkiga." tyder bara på att du träffat få. Själv tycker jag alla hästar är individer vad gäller personlighet.

Alla är inte intresserade av halvblod.
Halvblod är inte den enda rasen som finns du vet.

Du får ursäkta om jag lägger mig i men jag tycker mig sett dig "leva runt" på andra travar trådar.
Jag tror du får en kick av att predika imot travare.:grin:
Ställer mig frågan om detta är ditt livs kall måntro, eller om du bara gillar att fajtas på nätet.

Tycker du inte om dem så skit i att kolla i travar forumen,,lätt som en plätt.
Visst det är ett forum och det ska diskuteras men du eltar ju samma saker om och om igen.

*jäsp*
Ja självklart får jag det. :rofl:

Nej, knappast. Men givetvis är det lite roande att se hur folk reagerar, vilket inte är mitt bekymmer. Jag skriver i vilka trådar jag vill :idea:

Usch!

En sådan annons låg ju ute för ett par år sedan av en bukare, som sökte en svart hingst till sitt travarsto. Ras, temperament m.m. spelade ju absolut ingen roll, bara hingsten var svart! Hon fick ju ett svart föl sen iaf.... :crazy:

Skrev inte att ALLA är okunniga utan att DU är det...vilket märks varje gång du skriver här. Du generaliserar och gör dig själv till någon utnämnd expert fast du uppenbarligen har noll koll.....
Jag har aldrig påstått att jag är expert. Vart ser du det? Jag har knappast noll koll heller. Nu famlar du efter halmstrån, vilket iofs bara är roande.

Men skryt du om din fina häst med fin stamtavla som du betäcker med fin hingst...bara sådana uttalanden visar hur mycket du vill framhäva dig själv och hur osäker du är.....just därför går det inte att diskutera med dig för du har ingen som helst självdistans uppenbarligen.
Vart har jag skrytit? Börjar bli jäkligt trött på dina barnsligheter.
Jag anser bara inte att man betäcker hursomhelst. Jag har en ras som är viktig att avla vidare på, det är knappast skryt.

Det lustiga är att många tycker exakt lika illa om kallblod som travare och tycker att de är klumpar som man blir förstörd av att rida på...oerhört barnsligt, men lika barnsligt är det att resonera så om travare men kanske gör du just det för att själv framhäva dig och din häst? Osäkra människor gör ju så för att själva inte bli trampade på....ibland är ordspråket sköt dig själv och skit i andra bara så klockrent...
Jag vet att folk tycker "illa" om kallblod men varför bry sig? Varför skulle man bli förstörd av att rida någon häst överhuvudtaget? :crazy:
Du kanske skulle följa det ordspråket själv? :idea:

Du får ursäkta men nu ger jag upp att diskutera med dig eftersom du inte alls kan se saker ur olika synvinklar och missförstår varenda ord man skriver....men kom igen den dag du förstår att allt inte är svart eller vitt eller rätt eller fel....det är situationen som avgör....
Tack, äntligen!
Resten är bara.......

Senast ändrad:

Tillägger lite..

Jag har inget emot någon av er personligt, inget emot travare heller för den delen.
Det kan vara jätterara hästar, pålitliga och gosiga, precis som hästar av ALLA raser kan vara. D
De kan dessutom vara trevliga att rida och ta turer med framför vagnen.

Jag anser dock inte att de har i ridhästaveln att göra eftersom de inte på något vis är avlade för det ändamålet. Det KAN bli en bra häst av avkomman, men tyvärr är chansen stor att inte blir det.
Det finns alldeles för många hästar som slumpas bort till billig peng.
Många kommer i fel händer och säljs igen.. och kanske igen..
Givetvis är inte bara detta travkorsningars öde men vi vet väl alla att de inte har så högt pengavärde.

Förklara gärna varför man kan vilja korsa sitt travarsto.
Att hon är trevlig och snäll har inte med avel att göra, det krävs mer än så.

Jag tror som många andra visst att du har något personligt emot travare. För jag fattar annars inte varför du ger dig in i travartråd efter travartråd bara för att sprida dina egenutnämnda "visdomsord"? Trots att du inte riktigt har torrt på fötterna.

Och angående varför man avlar så är min önskan att de som betäcker sin travare har samma krav som alla andra. Tyvärr vet jag att så inte är fallet.

Jag mår illa när man ser annonser liknande den ovan, likaså folk med nån travarhingst som betäcker vad som helst. Det skulle underlätta så ofantligt mycket om folk som vill betäcka tar sig både en och två funderare, och sen, om man nu betäcker tar en godkänd hingst och inte vad som helst som står nära och är billig.

Men tro mig när jag säger att det finns de som haft ett mål och mening med sin avel, trots att det är en travare man betäcker. Och det är himla orättvist att vara så trångsynt och dra alla över en kam som du gör.

Min uppfödning (dessutom med hoppstammad pappa) kommer för övrigt starta LB dressyr som 4-åring i vår, får massor av lovord av tränarna nere på Flyinge. Men jag vet att även om han så skulle stå som världscupvinnare en dag så kommer folk hålla på som du gör, tyvärr. Dels på grund utav folks fördomar, dels på grund av alla som betäcker sitt kära sto med vad som helst och ger alla dåligt rykte.

Hade gärna visat bilder på honom, men jag tvekar eftersom jag vet att folk kommer anstränga sig så mycket att hitta "travare" i honom att de förmodligen hade hittat travare i ett blåblodigt halvblod också..

:cool:

fast var är alla dessa travarkorsningar som det tydligen kryllar av ? Jag kan inte ser några stora mängder av dem på annonssidorna. Därimot finns det som bekant många rena travare och det är ju ingen nyhet.

Jättekul att det går bra för dig och din häst!

Du skriver ju själv "Och angående varför man avlar så är min önskan att de som betäcker sin travare har samma krav som alla andra. Tyvärr vet jag att så inte är fallet." och så är det ju tyvärr oftast.

Berätta gärna vad som kan vara mål och mening med att betäcka travare, alltså att korsa varmblodstravare med annat.

För det första är han såld (tänk att han gick att sälja, som föl dessutom, och tänka sig, han såldes till en lovande ryttare på hippologen..). :cool:

För det andra så kan jag knappast svara på vad alla travaravlare har för mål och mening, eller vad just deras sto har för kvalitéer. (Hur var det med att dra alla över en kam?)

Bara frågan är otroligt trångsynt..

Senast ändrad:

aha, i skogen utanför Alingsås?:D
Jag har ju faktiskt vart på fler ställen än skogen utanför Alingsås. :rofl:

För det första är han såld (tänk att han gick att sälja, som föl dessutom, och tänka sig, han såldes till en lovande ryttare på hippologen..). :cool:

För det andra så kan jag knappast svara på vad alla travaravlare har för mål och mening, eller vad just deras sto har för kvalitéer. (Hur var det med att dra alla över en kam?)

Bara frågan är otroligt trångsynt..
Som sagt, kul att det går bra för din häst. Men chanserna är små att det blir såpass bra som din.

Nej jag menade mer om du kände till några av orsakerna som kunde leda till att man vill betäcka ett travsto med hingst av annan ras.

Senast ändrad:

Kompisars hästar, provridningar (jag har gett travkorsningar chanser också ;)), försäljningsstall, high chaparral (jobbat där i många år, uppvuxen där), stall hos moster där jag red för några år sedan, tyskland, norge, m.m....

Jag har träffat många typer av hästar, som sagt inte bara i sverige.
Jag har dock inte fallit för någon av travkorsningarna, en del av dem har jag inte ens vetat rasen på förrän efter jag ridit/träffat dem.
Finns en travkorsning jag provridit som jag dock tyckte om, red bara i skritt och trav dock men hon var mjuk och väldigt charmig.

Du har ingen filmsnutt så masn kan se hur hon rör sig under ryttare?

Vad är det för stam på mödernet?

Tyvärr har jag ingen film.Vi har inte ridit henne ordentligt så himla länge då hon växt mkt i omgångar.Vi har precis börjat trava så smått nu.

Nu ska vi se...

Mamman heter Liza Sycamore
e:Keystone Sycamore
U:anita kairos ue:Ideal Kairos

mer stam finns på www.travsport.se

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V