vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

Thera, har sett bilder på din uppfödning tidigare och tycker att han såg mycket snygg ut....och visst såg man drag av travare i honom men det gör honom ju inte till mindre snygg för det....för många travare ÄR snygga, inte alla....men säg den ras där alla är snygga.....

Det tråkiga är väl att en travare eller korsning granskas så mycket hårdare än vad ett rent halblod skulle göra, där accepterar man liksom hästen som den är för att det är just ett halvblod. Samma sak när någon är glad och stolt och lägger upp bilder/filmer på sina travare då ska det genast klagas på galopp osv och jämföras med halvblod. Varför jämföra? Varför inte bara låta folk vara glada och nöjda med vad det har?

Men du ska vara stolt över din uppfödning hur som helst, vet man med sig att man har planerat rätt i sitt val har man inget att oroa sig för....

Hur kan du med att jämföra något sådant? Det är en jäkligt stor skillnad, det fattar väl vem som helst... trodde jag
Jag tycker inte det är en så jäkla stor skillnad. Du säger att travaren inte ska korsas med någon annan ras, det är rent rasistiskt.

Travaren är väldigt mångsidig om man jämför med många andra raser.
På vilket sätt då? Alla hästar kan köras, hoppas, träna dressyr, galoppera, distans, western m.m. Travaren är inte mångsidigare än någon annan ras förutom att den går att tävla i just trav. Men å andra sidan kan fullblod tävla i galopp, och islandshästar i sina gångarter.

De flesta travare jag har mött och speciellt mina egna kan lite av varje. Min gamling har bra trav och galopp. han är mer som en ridhäst och har inte kvar sin "travartrav". Han är väldigt hållbar och har inte problem med benen. Han är precis det jag vill ha i en häst. Har faktiskt inte sett många halvblod eller fullblod inom western eller tornerspel (om ens några). Det måste ju finnas en anledning till det. Däremot många travare och andra raser som arab, quarter och frieser. Varför kan man då inte få korsa dem med varann för att få en ännu bättre häst till det ändamål man vill ha den till?

Förstår du seriöst inte skillnaden? Varmblodstravare har inget att tillföra ridhästaveln. De har inte god exteriör eller goda gångarter för ändamålet, de är avlade till att trav fort. Jag trodde det var uppenbart.
Arab? De är inte heller kända för goda gångarter, knappast lämpligt att kombinera dessa. Och snacka om att dra alla över en kant. Halvblod finns i miljoner olika personligheter, så att påstå att alla är "nippriga, enspåriga och tråkiga." tyder bara på att du träffat få. Själv tycker jag alla hästar är individer vad gäller personlighet.

Vissa travare har visst fina gångarter och det mesta kan de tränas till. Arab är en av de äldsta raserna och just en av de hästarna som riddarna hade under medeltiden. Det är ju en sån häst som är rätt för mig då jag rider tornerspel. De är snabba, uthålliga och lätta. Och vill man korsa tex med travare för att få en större kroppstyp mm ser jag inget fel i det. Men helst skulle jag vilja korsa arab med nordsvensk för att få rätt "tornerhäst".
Jag påstår inte att alla halvblod är så, men de flesta jag träffat. Oftast kan de inte ens springa fort vilket är tråkigt. Jag vill ha en snabb, orädd häst.

Alla är inte intresserade av halvblod.
Halvblod är inte den enda rasen som finns du vet.

Precis det jag menar. (Men vissa verkar höja dem till skyarna)

Thera, har sett bilder på din uppfödning tidigare och tycker att han såg mycket snygg ut....och visst såg man drag av travare i honom men det gör honom ju inte till mindre snygg för det....

Jag tror faktiskt inte jag har visat bilder på honom sen han var föl så du blandar nog ihop det.

Ägarens tränare på Flyinge menar för övrigt att det måste blivit fel stam på honom, finns inte ett uns av travare.
Och fel stam är det inte, om inte trollen kom och bytte precis vid fölningen.. :p

(Och för att förtydliga säger jag inte detta för att skryta eller för att säga att det är sån himla tur att travaren i honom inte syns, men eftersom han är avlad för ridsport är det klart inte fel att det blev så.. Men å andra sidan såg man inte på hans mor heller att det var en travare..)

Kompisars hästar, provridningar (jag har gett travkorsningar chanser också ;)), försäljningsstall, high chaparral (jobbat där i många år, uppvuxen där), stall hos moster där jag red för några år sedan, tyskland, norge, m.m....

Du kan inte berätta lite mer om de hästar du ridit då?
Om du träffat ca 30 travarkorsningar och samtliga var så dåliga att du kategoriskt avråder alla från korsningen skulle det ju vara spännande att höra lite mer detaljer. Hur var de tyska och norska travarkorsningarna tex, jämfört med de svenska? Vilka raser var DE korsade med? Varför köpte man in just travarkorsningar till High Chaparral? Var dessa hästar resultat av planerade betäckningar, osv.

Senast ändrad:

hur "vet" du att den inte nedärver exteriör och gångarter?? det finns faktiskt RENA travare som går St.George och vinner 1,40 tävlingar. dit kommer LÅNGT ifrån alla halvblod. man kan betäcka med gamla hingstar också, finns inte bara nya att tillgå!!! sen e gångarter inte allt... har en käpphäst mer vilja än en hopphäst lyckas den nog bättre på en hopptävling..ingen vilja ingen häst. travare = MKT vilja vilja = bra hopphäst travare= bra hopphäst(OFTA)

Z blandar in travare, ring dem o skäll ut dem om det skulle få dig att känna dig bättre............

Är du seriös?? :confused:

Z avlar inte "för att prova" och tar första bästa sto och bara betäcker! Dom har (förhoppningsvis) bra koll vad det är för gener dom avlar vidare på!
Och har inte hört nått om hurvida de gått med det projektet..

Vart är den travaren du sett vinna 140 hoppningar och st george dressyr? Om du menar den skimmeln i Os så räknas den knappt.. Orlovtravaren är väl mer avlad till vanlig körning än trav om jag fattat det rätt..

Är väl isf om det är någon av turisthästarna. Det enda de behöver göra är att kuta samma varv med lite olika ryttare. Snälla visserligen, men det räcker om det kan ta sig framåt i rätt fart utan att tappa ryttaren sas.:D

Jo är helt säker på det, men det var minst ett år sedan och i någon tråd då det diskuterades just travkorsningar....han var inte så gammal på den bilden...men ändå inte föl och som jag skrev var det en snygg häst!

KL

(för att jag fan inte kan låta bli att lägga mig i)

Avel är att ta fram en häst som passar de avelsmål man har.

Att vilja ha en häst som travar fort och tjäna storkovan- då avlar man på travhäst
Vill man avla på rena ridegenskaper så avlar man ridhäst.

Blandar man så kommer en ridhäst/travhäst alltid att trava långsammare och ha sämre förutsättningar för elitnivå i ridning. Den ekvationen kan väl ändå alla hålla med om ?

Sen om man tex avlar för distans så tror iallafall jag på korsningen travare/arab

Sen om man avlar för "eget" bruk så beror det ju vad man är ute efter för egenskaper. Men det man alltid bör hålla i minnet är det man själv uppskattar kanske inte är säljbart om man måste sälja.

Alltså en icke-ridhäst har inget RIDmässigt att tillföra aveln och en icke-travhäst har inget att tillföra travaveln.

Instämmer i det stora hela.
Dock kan jag i vissa fall föredra skallen som finns hos vissa travare.

antagligen för att de är billiga och bra för det de ska användas till : )

Uhm
Mig veterligen under de fyra år då jag arbetade i HC stallet fanns där inga travarkorsningar. Där fanns, som dessvärre senare fick avlivas, en omhändertagen kallblodstravare.

Där fanns under min tid, haffies, polska halvblod, en shirekorsning, några araber, lite nordsvenska brukshästar. Har säkert glömt någon av turisthästarna. Körhästarna var polska halvblod, samt nordsvenskar. Något lettiskt, även någon papperslös häst av grövre halvblodstyp. Ponnyridningshästarna var div ponnykorsningar, något russ, ett par shettisar.

Visst kan de ha köpt in travarkorsningar efter min tid där - men jag har svårt att tro det.

Visst travare har i vissa fall bättre skalle och ridhästarna har bättre skalle i andra fall...

Jag tycker inte det är en så jäkla stor skillnad. Du säger att travaren inte ska korsas med någon annan ras, det är rent rasistiskt.
Det är inte rasistiskt. Det är sund avel att inte göra det.

De flesta travare jag har mött och speciellt mina egna kan lite av varje.
Han är väldigt hållbar och har inte problem med benen.
Har faktiskt inte sett många halvblod eller fullblod inom western eller tornerspel (om ens några). Det måste ju finnas en anledning till det. Däremot många travare och andra raser som arab, quarter och frieser. Varför kan man då inte få korsa dem med varann för att få en ännu bättre häst till det ändamål man vill ha den till?
Jahaa, och det är bara travare som kan lite av varje? Du skrev ju att de är mångsidigare, berätta varför då.

Det finns hästar av alla raser som har och inte har problem med benen. Travare har väl ofta problem eftersom livet på travet kan vara hårt.
Jag har sett hästar av alla möjliga raser inom tornerspel. Det finns knappast en särskild anledning till att vissa däri har travare :rofl:

Tror du SERIÖST att man blir garanterad en bättre häst om man korsar på det viset? :crazy:

Arab är en av de äldsta raserna och just en av de hästarna som riddarna hade under medeltiden.
Källa?

Helst skulle jag vilja korsa arab med nordsvensk för att få rätt "tornerhäst".
Mörkrädd av okunniga påståenden som detta. Att korsa två så olika raser har stor chans att resultera i en märklig häst. Stor kropp, små ben osv osv osv. :crazy:

Jag påstår inte att alla halvblod är så, men de flesta jag träffat. Oftast kan de inte ens springa fort vilket är tråkigt. Jag vill ha en snabb, orädd häst.
Nej just det, halvblod är långsamma. Fy så löjligt.

(Men vissa verkar höja dem till skyarna)
Jag har faktiskt inte sett någon höja halvblod till skyarna?

Ja det får man ju anta :)
men å andra sidan menade ju Lycanthrope att travarkorsningar INTE är bra under några omständigheter, därför undrade jag.
Jag tror inte jag skrivit, eller iaf inte menat, att de inte är bra under några omständigheter. Tex distans borde väl funka utmärkt!

Men det finns tillräckligt mycket svårsålt på hästmarknaden.

Uhm
Mig veterligen under de fyra år då jag arbetade i HC stallet fanns där inga travarkorsningar. Där fanns, som dessvärre senare fick avlivas, en omhändertagen kallblodstravare.

Där fanns under min tid, haffies, polska halvblod, en shirekorsning, några araber, lite nordsvenska brukshästar. Har säkert glömt någon av turisthästarna. Körhästarna var polska halvblod, samt nordsvenskar. Något lettiskt, även någon papperslös häst av grövre halvblodstyp. Ponnyridningshästarna var div ponnykorsningar, något russ, ett par shettisar.

Visst kan de ha köpt in travarkorsningar efter min tid där - men jag har svårt att tro det.
Det har vart VÄLDIGT mycket cirkulation på hästarna några år innan du kom dit. Ibland dök det upp hästar, som försvann ganska snabbt igen.

Det är stor cirkulation på hästar då och då där. Varför vet jag. Fortfarande under de fyra år jag var där fanns där ingen travarkorsning. ;)

Men alltså.. du vet ju inte allt för att du jobbat där 4 år?
Likaså vet inte jag allt men jag är uppvuxen där, likaså har pappa jobbat där i hur många år som helst, bortsett från de sista.

fortfarande som jag sa.. under mina fyra år som personal i stallet mötte jag ingen travarkorsning. Men jag kan fråga P. om det hela i morgon, ska ändå ringa henne i annan sak

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 672
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V