vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

Jag har en kille som är varmblod/tinker. Han är den finaste hästen jag har,både ridmässigt o temperament, o jag har både korsningar o rena varmblod. Han kan göra allt på volten, alla gångarter, inkörd o hoppar minst 1,20. Har inte själv vågat högre! Klart att traven kommer då o då, men då är det ju bara att jobba vidare. Varför ska man ha en häst som klarar allt på en gång?!

Nu är det kanske inte så med din häst men jag har träffat många som har travare eller travarekorsningar som hyllar sin häst och sen när man ser den är den inte duktig alls. Så det beror på hur kunnig man är också

Varför tror alla att halvblod är en dans på rosor som kan allt på en gång? Så är det inte.

Vad skulle den hästen kunna erbjuda?
Det finns tusentals billiga korsningar på annons, bidra inte med fler onödiga såna. Du vet ALDRIG om du ska behålla hästen livet ut.

:bow:

Alltså, jag förstår att du antagligen är väldigt liten med tanke på hur du ofta skriver i dessa trådar. Men du måste väl vara lite realistisk?

Om jag korsar travare/halvblod och den nu blir en bra hopphäst, vem tusan säger att det är travaren i den som slått igenom? Det är det ju garanterat INTE eftersom en sådan inte nedärver varken exteriör eller gångarter.

Dessutom blir hästar mer och mer avelsinriktade på "sin sport".. Såsom hopphästar på hoppning, dressyrhästar på dressyr, travare på trav osv osv.
Så de travare som korsades in för många år sedan går knappast att jämföra med dagens, då aveln blir hårdare och hårdare.

hur "vet" du att den inte nedärver exteriör och gångarter?? det finns faktiskt RENA travare som går St.George och vinner 1,40 tävlingar. dit kommer LÅNGT ifrån alla halvblod. man kan betäcka med gamla hingstar också, finns inte bara nya att tillgå!!! sen e gångarter inte allt... har en käpphäst mer vilja än en hopphäst lyckas den nog bättre på en hopptävling..ingen vilja ingen häst. travare = MKT vilja vilja = bra hopphäst travare= bra hopphäst(OFTA)

Z blandar in travare, ring dem o skäll ut dem om det skulle få dig att känna dig bättre............

Du kanske borde lära dig att se skillnaden på planerad och selekterad avel jämfört med "allt-möjligt" avel. :devil: :grin:

AM

Du kanske borde lära dig att se skillnaden på planerad och selekterad avel jämfört med "allt-möjligt" avel. :devil: :grin:

AM

Nu handlade det inte om "allt-möjligt" avel, utan det handlade om att nästan alla i den här tråden tycker travaren är värdelös som ridhäst och inte är något att korsa in i ridhästraser vare sig korsningen är bra planerad eller dåligt planerad. De tycker alltså att man ska skippa travaren oavsett om man är en bra "planerare" eller inte. Så, då motsätter de sig ett av världens ledande stuterier och tror att de är bättre än dem. Hahaha tur att det finns människor som vill testa nya saker, annars hade pessoa aldrig fått rida en såååååå lyckad häst. Den hade 25% travare i sig. Den fick otroligt MKT vilja och vinnarskalle av de procenten...........

hur "vet" du att den inte nedärver exteriör och gångarter?? det finns faktiskt RENA travare som går St.George och vinner 1,40 tävlingar. dit kommer LÅNGT ifrån alla halvblod. man kan betäcka med gamla hingstar också, finns inte bara nya att tillgå!!! sen e gångarter inte allt... har en käpphäst mer vilja än en hopphäst lyckas den nog bättre på en hopptävling..ingen vilja ingen häst. travare = MKT vilja vilja = bra hopphäst travare= bra hopphäst(OFTA)

Z blandar in travare, ring dem o skäll ut dem om det skulle få dig att känna dig bättre............
Skriv namn på varenda en av de rena travarna tack. :grin:

Och du påstår att långt ifrån alla halvblod kommer dit, det beror väl på varför man köper hästen. Jag har inte den ambitionen så vem vet om mitt halvblod skulle komma dit? Inte du iaf.
Tror du att så stor procent av travarna har potential då eller? Knappast.

Gångarter är mycket viktigt för en bra hopphäst!
Halvblod har också mycket jävlar anamma och vilja, men det verkar du inte fatta.

Travare är inte den enda hästen med vilja..

Nu handlade det inte om "allt-möjligt" avel, utan det handlade om att nästan alla i den här tråden tycker travaren är värdelös som ridhäst och inte är något att korsa in i ridhästraser vare sig korsningen är bra planerad eller dåligt planerad. De tycker alltså att man ska skippa travaren oavsett om man är en bra "planerare" eller inte. Så, då motsätter de sig ett av världens ledande stuterier och tror att de är bättre än dem. Hahaha tur att det finns människor som vill testa nya saker, annars hade pessoa aldrig fått rida en såååååå lyckad häst. Den hade 25% travare i sig. Den fick otroligt MKT vilja och vinnarskalle av de procenten...........
:rofl::rofl:
Jag tycker synd om dig faktiskt.

Varför tror du viljan kom från just den procenten? Idiotiskt om inte annat.

Hopphästar av halvblodstyp (som ex) har också vilja och vinnarskalle och tycker det är roligt med hoppning.

Vet av en tinker/varmblodstravar korsning som blev jättefin.

Stoet som va varmblodet då är grov i modellen så det hjälpte väl till att avkomman blev så pass bra extriört som den blev.
En sportponny blev det :D

Tinkerns kropp fast i nättare modell, lugn och fin i temperament.

Men säger inte att det är ok med sån korsning utan bara att som tur va blev detta resultat lyckat.

Men chansen att det bli dåligt är inte värt det tycker jag.

Och du påstår att långt ifrån alla halvblod kommer dit, det beror väl på varför man köper hästen. Jag har inte den ambitionen så vem vet om mitt halvblod skulle komma dit? Inte du iaf.

Halvblod har också mycket jävlar anamma och vilja, men det verkar du inte fatta.

Hopphästar av halvblodstyp (som ex) har också vilja och vinnarskalle och tycker det är roligt med hoppning.

Coursier Rouge hette den hästen som gick 1,40 ... har lagt in det namnet i tidigare trådar... den tävlade t om 1,50.

Senast ändrad:

tja NÅGOT måste travaren tillföra, annars skulle Z KNAPPAST börjat avla in travblod. så du kan ju ringa o fråga dem om vilken egenskap de suktar efter.... det e liksom intet för intet att travare och korsningar har gått väldigt högt i hoppning...... och även i dressyr........ ADJÖ

tja NÅGOT måste travaren tillföra, annars skulle Z KNAPPAST börjat avla in travblod. så du kan ju ringa o fråga dem om vilken egenskap de suktar efter.... det e liksom intet för intet att travare och korsningar har gått väldigt högt i hoppning...... och även i dressyr........ ADJÖ

Alltså.. vad menar du?
Vart är alla dessa travare och travarkorsningar som går så högt i hoppning och dressyr?

Nordsvensk korsningar, arab korsningar, quarters m.m. kan tävla hopp och dressyr på samma nivå som travare och travkorsningar. Så då kan man ju lika gärna korsa in dem också!
Fjordkorsningar och ardennerkorsningar finns det ju exemplar av som tävlas.

Men om du tittar på alla hästar som tävlar i dressyr och hoppning idag i lite högre klasser, och alla som föder upp hästar för dressyr och hoppning idag, så är det ju bara en försvinnande liten del som har travarblod. Ta bort stoet Viti så har du nästan inga alls.

Zangersheides travkorsningar är ännu på experimentstadiet, ingen vet om experimentet kommer bli lyckat. Uppfödare experimenterar ibland - ibland blir det bra, ibland blir det inte det. Det faktum ATT någon experimenterar betyder inte nödvändigtvis att det är en bra idé.

Hon vet väl var hon talar om? :crazy: Skriver man SWB så menar man swedish wamblood, det är knappast kallblodskorsningar.

Jag har träffat många felfria halvblodshästar också faktiskt, men även skadade, både travare och halvblod.

Jag utgår från mina erfarenheter. Jag skulle aldrig drömma om att tala om för någon om deras upplevelser är sanna eller falska. Jag utgick från vad jag sett, träffat på och upplevt under mina år med hästar. Hade frågan kommit upp på 80-talet då jag var relativt oerfaren så hade jag nog ställt mig på halvblodens sida. Om det beror på att jag inte träffat så många eller om de höll bättre på den tiden vet jag inte.

SWB = Swedish Warmblood, aka svenskt halvblod, numera svenskt varmblod.

Vbl = vanlig förkortning av varmblodig travare, syns genom hela tråden och även i rubriken.

Eftersom du kan detta så förstår jag inte hur du kan använda ordet Varmblod om en ras. Det är som att jämföra att en ponny är en sämre häst än en connemara. För mig blir det fel i huvudet att skriva så.

Fast nu var väl TS ute efter en körhäst. Forumet verkar inte veta speciellt mycket om köravel. Och då är det svårt att veta om varmblodstravarston i allmänhet är en möjlig början och i sådana fall om TSs sto i synnerhet är det :angel:

Som jag har skrivit tidigare så tror jag att rätt travare+hackney/morgan skulle kunna bli en trevlig körhäst. Eller korsning med Orlovtravare, om man får tag på en sådan.

Eftersom du kan detta så förstår jag inte hur du kan använda ordet Varmblod om en ras. Det är som att jämföra att en ponny är en sämre häst än en connemara. För mig blir det fel i huvudet att skriva så.

Du borde väl veta att varmblod är en gruppering av hästar, precis som kallblod.
Men att Swedish Warmblood är benämningen utomlands, och numera även i sverige, på vårt svenska halvblod. Numera svenskt varmblod, som jag tolkat det.

Det var det Charmex skrev.:grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka