vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

Alla tänker vi olika.:D

Falleur har lämnat flera landslagshästar i körning, så det är nog därför du tänker på honom.

Ja eftersom det var du som började svamla om att fullblod travare vore en bra blandning och att det inte var hetsigheten i travare som gjorde dem olämpliga som ridhästar...

Det finns risk för rejält energiska hästar inom både vbl och xx. Ingen av raserna är avlade för att ta fram behagliga hobbyhästar. Syftet med aveln är vinnare och vinnare har ofta vinnarskalle. Blandar du fullblod och varmblod och har lite otur kan du få en ohanterbar individ. Du kan också få en individ som inte passar i de miljöer där man håller hobbyhästar (kollektivstall, ridskolor etc). Så att påstå att det vore en bra blandning utan att ens be om märrens stam :mad:

Var har jag skrivit att det vore en bra blandning? Bättre än halvblod tror jag på. Sedan opponerade jag mig mot ett uttalande som jag tolkade som att just att korsa fullblod+travare skulle vara värre temperamentsmässigt än travare+travare eller fullblod+fullblod.
Och nej jag anser definitivt inte att det skulle vara någon hetsighet (Generellt talat givetvis) som gör travarna olämpliga i ridhästavel. Eftersom jag bl a jobbar med både inkörning av travhästar och inridning av halvblod, tycker jag faktiskt att hetsigheten i allmänhet är värre hos halvblod. Travarnas eventuella hetsighet är oftast förvärvad på banan och inte genetisk. Framåtanda och skärpa har de dock oftast, vilket är något annat.

Av alla travarkorsningar som görs så borde det väl dyka upp några fler bra än Jappeloup om det var en bra ras att korsa med? Och som sagt, det var rätt stor skillnad på den franska och den amerikanska(svenska) travaren då.

För det första är det knappt någon som satsar på OS som köper eller föder upp en travarkorsning, så med den enkla anledningen ser du inga sådana korsningar i de högsta klasseran nu för tiden. Jappeloup hade t om en travare som far, det betydde att de vågade satsa och det slog väl ut eftersom ryttaren var av världsklass. Hur många sådana ryttare väljer en travare?
Hur många mediokra ryttare kommer till OS med ett halvblod sen då? INGA

Fransmännen råkar ha franska travare, därför avlar de inte på de amerikanska och amerikanerna avlar på sina. Det finns nästan franska travare i varje travlopp som körs idag i Sverige, antagligen rena eller en korsning mellan fransk/amerikansk. Bifogar en länk där du kan se några framgångsrika amerikanska travare. Det finns många rena amerikanare eller korsningar som är framgångsrika på hoppbanan. Det spelar ingen roll vilken ras den är, det viktiga är att det ÄR en travare, så håll inte på att komma med undanflykter och försöka få det till att den franska inte räknas, för det GÖR den! TSSS!

http://www.standardbredfanclub.com/jumpers.html

Förstå någon gång att en travare kan se ut på hundra olika sätt, röra sig och bete sig på lika många sätt. Så istället för att direkt ta till yxan och hugga den i ryggen på stackars TS kan ni ju be att få lite bilder på hästen först innan ni ger eran dom!

Jag tror faktiskt inte det är många hobbyryttare som vill komma till OS, knappt några... Speciellt inte hon som har startat tråden! Så jag tror att den travarkorsning duger alldeles utmärkt till lite hobbyridning i skogen och på ridbanan.

Fullblod/travare är det rätta valet. Travaren är ett förädlat fullblod och det finns t om en travare med fullblod som mormor som sprang in 4 mille! Så det var nog inget onaturligt med den korsningen!

GE UPP NÅGON GÅNG ERA S K "EXPERTER"! :cool:

Av alla travarkorsningar som görs så borde det väl dyka upp några fler bra än Jappeloup om det var en bra ras att korsa med? Och som sagt, det var rätt stor skillnad på den franska och den amerikanska(svenska) travaren då.

Jag sa aldrig att det var den prefekta korsningen men om man nu ska korsa varmblod tycker jag personligen att man ska korsa in fullblodet.
Inte just för att Jappeloup var det utan för att travaren har det i sig.
Det är ingen stor skillnad på de travarna du nämner, kanske namnen som skiljer dom åt som kanske gör dej osäker!
Man ska kolla på individen ,inte dra alla över samma kant.
Det är det folk inte har lärt sig än!!
Håll dej till tråden och nämn en bra korsning, om du kommer på någon, tror inte hon vill höra hur dålig hennes travare är utan hon ville bara ha en annan ras att korsa med.

Allmänt: Hur många korsningar av andra icke hoppavlade raser om man bortser från fullblodet har vunnit OS eller VM i hoppning??
Inga vad jag vet, med tanken på att travaren är avlad till att springa fort på travbanan är det helt otroligt att en korsning mellan travare och fullblod kan vinna VM och Os det borde egentligen vara helt omöjligt.
Det bevisar att avlen inte alltid betyder mest.
Viljan är viktigare än någonting annat om den inte har vilja kvittar det om du har en miljon stam eller en ett öres stam..
Vilka fler hästar än fullbloden och travaren lyckas i andra grenar än sina egna??

Vilka fler hästar än fullbloden och travaren lyckas i andra grenar än sina egna??

Tja, hoppstammade hästar kan bli riktigt bra i dressyr, och tvärt om.
En fjord-korsning var väl en av europas bästa fälttävlansponnyer, lite otippat, kan man tycka.
Däremot har de svårt att hävda sig i trav och galopp, där de inte ens får delta.

Förstå någon gång att en travare kan se ut på hundra olika sätt, röra sig och bete sig på lika många sätt. Så istället för att direkt ta till yxan och hugga den i ryggen på stackars TS kan ni ju be att få lite bilder på hästen först innan ni ger eran dom!

Fullblod/travare är det rätta valet.

Dubbelmoral? :angel:

:cool:

För det första är det knappt någon som satsar på OS som köper eller föder upp en travarkorsning, så med den enkla anledningen ser du inga sådana korsningar i de högsta klasseran nu för tiden. Jappeloup hade t om en travare som far, det betydde att de vågade satsa och det slog väl ut eftersom ryttaren var av världsklass. Hur många sådana ryttare väljer en travare?
Hur många mediokra ryttare kommer till OS med ett halvblod sen då? INGA

Fransmännen råkar ha franska travare, därför avlar de inte på de amerikanska och amerikanerna avlar på sina. Det finns nästan franska travare i varje travlopp som körs idag i Sverige, antagligen rena eller en korsning mellan fransk/amerikansk. Bifogar en länk där du kan se några framgångsrika amerikanska travare. Det finns många rena amerikanare eller korsningar som är framgångsrika på hoppbanan. Det spelar ingen roll vilken ras den är, det viktiga är att det ÄR en travare, så håll inte på att komma med undanflykter och försöka få det till att den franska inte räknas, för det GÖR den! TSSS!

http://www.standardbredfanclub.com/jumpers.html

Jag tror faktiskt inte det är många hobbyryttare som vill komma till OS, knappt några... Speciellt inte hon som har startat tråden! Så jag tror att den travarkorsning duger alldeles utmärkt till lite hobbyridning i skogen och på ridbanan.

Fullblod/travare är det rätta valet. Travaren är ett förädlat fullblod och det finns t om en travare med fullblod som mormor som sprang in 4 mille! Så det var nog inget onaturligt med den korsningen!

GE UPP NÅGON GÅNG ERA S K "EXPERTER"! :cool:

Den franska travaren har länge sett helt annorlunda ut än den amerikanska, först nu är dom så pass utblandade med amerikanskt blod att den ser ut som våra. Men jag har troligen levt lite längre än du och sett det. Att den inte räknas är nått du hittat på alldeles själv.
Och nej, travhästägare avlar inte för att få fram hästar med hög ridbarhet. För är man ute efter att få fram en ridhästindivid som är mer än bara snäll så avlar man sällan på travare. För då vet man att det finns mer i hästavel än bara snällhet. Och dom som kan sånt är bra mycket mer expert än du kan jag lova.

Ja du. Mycket sanning skriver du.
För bara ta exempel så föredrar jag åtminstånde ston med ganska vasst humör/stam då dom, ofta, nedärver sin lite tuffa attityd till ungarna.
Och dom blir, ofta, bättre tävlingsindivider.

En snäll och lite mesig/foglig "ridhäst-variant" blir sällan bra travare.
Undantag finns naturligtvis.

Skulle man vilja avlar travare till ridhästar så hade man väl naturligtvis helt andra individer i fölboxarna.

Men man slösar inte bort bra travmaterial med att blanda bort med diverse ridhästar. Skam vore det.

Vet faktist inte varför man tjatar om denna Jappeup eller hur det stavas.
En extremt lyckad individ bland hundratusentals mediokra...;)

AM

Ja du. Mycket sanning skriver du.
För bara ta exempel så föredrar jag åtminstånde ston med ganska vasst humör/stam då dom, ofta, nedärver sin lite tuffa attityd till ungarna.
Och dom blir, ofta, bättre tävlingsindivider.

En snäll och lite mesig/foglig "ridhäst-variant" blir sällan bra travare.
Undantag finns naturligtvis.

Skulle man vilja avlar travare till ridhästar så hade man väl naturligtvis helt andra individer i fölboxarna.

Men man slösar inte bort bra travmaterial med att blanda bort med diverse ridhästar. Skam vore det.

Vet faktist inte varför man tjatar om denna Jappeup eller hur det stavas.
En extremt lyckad individ bland hundratusentals mediokra...;)

AM

Eller kan det ju vara så enkelt att det satt en verkligt bra ryttare på hästen. Hundratusentals mediokra ryttare ska det nog heta i stället. HIHI

Den franska travaren har länge sett helt annorlunda ut än den amerikanska, först nu är dom så pass utblandade med amerikanskt blod att den ser ut som våra. Men jag har troligen levt lite längre än du och sett det. Att den inte räknas är nått du hittat på alldeles själv.
Och nej, travhästägare avlar inte för att få fram hästar med hög ridbarhet. För är man ute efter att få fram en ridhästindivid som är mer än bara snäll så avlar man sällan på travare. För då vet man att det finns mer i hästavel än bara snällhet. Och dom som kan sånt är bra mycket mer expert än du kan jag lova.

JAJA, fransk eller ej, vem ger ett dyft?? Travare är det. Många verkar rädda. Att bli besegrad av en travare. Därför detta motstånd mot dem i aveln. Kan ju fråga sig varför det är så... HOHOHO

Måste vara otroligt många superuppfödare här eftersom många på denna sida dömer ut ett av hoppvärldens största stuterier. De har börjat blanda in travare i sina hästar. Varför gör de det om travare nu är så "värdelösa" att blanda in ridhästarna?? Pessoa hade en fin rackare och det var nog inte den sista som kommer att synas på en hoppbana. NÄÄ JUST DET

Vad säger ni om det va????? hoho

kl

För min del var det just skallen på travmärren jag var ute efter. Sedan som inom all avel försökt kompensera upp lite med hingsten.
Avkomman exakt som jag hade tänkt mig faktiskt.

Och med skalle så menar jag det som travfolk menar med skalle. Hästen är super smart, lite vass. Hög ridbarhet. och just det jag eftersträvat. VILJA

Tja, hoppstammade hästar kan bli riktigt bra i dressyr, och tvärt om.
En fjord-korsning var väl en av europas bästa fälttävlansponnyer, lite otippat, kan man tycka.
Däremot har de svårt att hävda sig i trav och galopp, där de inte ens får delta.

Vet inte om det finns vissa udantag om att få vara med i galopp och trav men det är sant, lite synd hade varit kul att se.
Men alltid kul med undantag , det där med fjordingen var något nytt för min del:) lite häftigt faktiskt.
Visst man har en stor fördel att rasen är avlad till just trav, galopp eller hopp men alla hästar kan tror jag.
Bara med rätt hantering, rätt skötsel, tålamod och rätt ryttare eller kusk.
Oftast beror det mycket på människan.
Tycker inte man ska klandra ner så mycket på travaren det är ju ändå vi som uppfunnit dom, de är ju vackra hästar, många är också fina ridhästar om dom hamnar i rätt händer.
Eller vad tycker ni där ute??:confused:

Jag håller med.
Men om man vill hålla på med korsningsavel, är det ju viktigt att ha lite på fötterna. Just för att travaren av idag är ganska extremt avlad på sin sport.

Korsningar mellan ardenner och russ är säkerligen inte heller så lyckat tex.

För dem som är intresserade så hette fjordkorsningen som tävlade framgångsrikt i fälttävlan Silver.

KL

Om vi ska prata framgångsrika travarkorsningar så var stoet Syrran född 1959 e Raggen (russ) u Sonja Marie (vbl travare) e Encore framgångsrik i dressyr på 60-talet.

En annan skojig korsning var ett sto e halvblodshingsten Lansiär u ett ardennersto som gick svår fälttävlan på 70-talet och vi har idag Svante som är korsad på samma sätt.

Jappeloup var just korsning travare/fullblod.
Sedan, utan att propagera för travarkorsningar undrar jag varför travare+fullblod skulle bli mer explosivt än travare+travare eller fullblod+fullblod.
Att folk brukar avråda från att använda travare som ridhästar brukar väl inte bero på att man anser att travaren är för explosiv för ridning?
Att fullblod skulle vara för explosiva för ridning har jag heller aldrig hört?

Det jag menar är att du mixar två raser som inte är direkt optimala ofta gällande gångarter och temperament, för gemene hobby ryttare. dåliga gångarter i fråga om traven, ganska mycket "häst" i huvudet. bland annat.

Långt och svamligt...

Alla de hingstar som Nafayette räknade upp i sitt inlägg, har lämnat avkomma med för mycket mellan öronen för åtmindstone 99,99999% av Sveriges ryttare. Liknande hästar används i galloppaveln. Det finns t.ex. ganska många fullblod efter Diaghlypthard ute på marknaden. Alla hans barn är inte snälla (Cinnamon är en av hans ungar). Så vbl och xx kan ge "monster" som äter små barn, traktorer och dressyrtanter. Du vill nog inte heller lägga på en arab linjeavlad på Celebes på en Wallstreetbanker-märr.

Jag gillar travare och jag har mött flera passabla korsningar (t.ex. distanshästarna Isolde och Chopin, som både borde ha varit fullt tillräckliga för ca 80% av Bukefalisterna). Jag tror inte att ett hobbyhästföl efter en varmblodigtravare, någonsin kommer att hamna på listan över världens bästa idéer, men det behöver inte nödvändigtvis bli total katastrof. Man måste dock läsa Nafayettes inlägg. Jag tror inte att det finns en gyllene korsning, någon kombination av raser, som alltid blir bra. Jag tror att man måste utgå ifrån sitt sto och lägga på en hingst som passar henne. Se stoet som en unik individ med mer genetiskt bagage än hon visar upp. Man måste också vara mycket kunnig för vilka krav den kommande hästen måste leva upp till, för att uppfylla ens egna önskemål. Och så måste man vara medveten om att en svala gör ingen sommar. En Japeloup är inget bevis för att travarkorsningar kan hoppa. Så måste man läsa Nafayettes inlägg. Och vara medveten om att man skapar en individ utan större marknadsvärde och den ökade risk som detta medför.

Håller helt med!

Senast ändrad:

TS ville ha en körhäst. Du får jättegärna förklara varför vbl-xx kan ge en bra sådan och vilken xx-hingst du då rekommenderar. (Fanns Lane Court kvar så skulle jag kunna tänka mig att fundera kring honom. Är de avkommor jag mött typiska? Både hbl och xx har varit snälla och förståndiga med små rörelser. Jag skulle vågat köra dem. Jag har inte varit med på så länge och känner dåligt till de hingstar som finns nu. Jag kan också väldigt lite om körning)

Givet att travare ibland används som förlöpare (?) vid inomhustävlingar med fyrspann kanske en vbl-korsning kan bli en bra körhäst. Men då har vi lite att fundera på: vilken typ av körning vill TS ägna sig åt, varför används inte vbl i andra typer av körning, vilka egenskaper ska en körhäst ha? Och vad har hon för sto?

Vad gäller frieser finns det väl inga fler hingstar att välja mellan än Melle? Har vi skäl att tro att han skulle kunna lämna bra körhästar? Den enda riktigt bra körhäst jag mött var en american saddlebreed. Min uppfattning är därför, att jag inte skulle vilja ha en frieserbog på en körhäst och inte heller deras knärörelser (knäna hos hackneyn är ju själva grejen. Syftet med steget är att det ska se flott ut och inte att det ska vara effektivt. Så jag tror att man ska sikta på kompakta, "standardrörelser"... fast blandar man inte in fullblod i hackney?). Om jag skulle köra enbet skulle jag vilja ha en nätt liten storhäst.

Finns det någon ridponnyhingst som får det att vattnas i munnen på körmänniskor?

Jag har öht inte svarat TS, alltså inte kommenterat vad hon bör göra för att få fram en körhäst.
Följande var mitt första inlägg i debatten:

Jappeloup var just korsning travare/fullblod.
Sedan, utan att propagera för travarkorsningar undrar jag varför travare+fullblod skulle bli mer explosivt än travare+travare eller fullblod+fullblod.
Att folk brukar avråda från att använda travare som ridhästar brukar väl inte bero på att man anser att travaren är för explosiv för ridning?
Att fullblod skulle vara för explosiva för ridning har jag heller aldrig hört?

Därefter har jag diskuterat med dig.:D

Om jag då ska uttala mig om korsning travare/frieser så tror jag att det blir en ful häst. Hur temperamentet skulle bli kan jag inte gissa, då jag inte har någon erfarenhet av temperamentet hos Frieserhästar. Ur ridsynpunkt tror jag att det skulle vara en usel korsning, eftersom Frieserhästar ofta har en väldigt svår exteriör. Möjligen att det skulle funka exteriört till körning, beroende på vilken typ av körning man har tänkt sig.

Tillägg angående att avla hästar för att tävla i körning: Eliten väljer ju ofta gångartshästar, så ett kort steg är ju inte vad man strävar efter där.
Om man däremot tänker sig att man vill ha en häst som kan dra lite tyngre lass, vill man ha ett kortare och lägre steg. Om det är avelsmålet bör man nog istället köpa sig en fjording el. liknande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka