Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Av alla travarkorsningar som görs så borde det väl dyka upp några fler bra än Jappeloup om det var en bra ras att korsa med? Och som sagt, det var rätt stor skillnad på den franska och den amerikanska(svenska) travaren då.
Av alla travarkorsningar som görs så borde det väl dyka upp några fler bra än Jappeloup om det var en bra ras att korsa med? Och som sagt, det var rätt stor skillnad på den franska och den amerikanska(svenska) travaren då.
Vilka fler hästar än fullbloden och travaren lyckas i andra grenar än sina egna??
Förstå någon gång att en travare kan se ut på hundra olika sätt, röra sig och bete sig på lika många sätt. Så istället för att direkt ta till yxan och hugga den i ryggen på stackars TS kan ni ju be att få lite bilder på hästen först innan ni ger eran dom!
Fullblod/travare är det rätta valet.
För det första är det knappt någon som satsar på OS som köper eller föder upp en travarkorsning, så med den enkla anledningen ser du inga sådana korsningar i de högsta klasseran nu för tiden. Jappeloup hade t om en travare som far, det betydde att de vågade satsa och det slog väl ut eftersom ryttaren var av världsklass. Hur många sådana ryttare väljer en travare?
Hur många mediokra ryttare kommer till OS med ett halvblod sen då? INGA
Fransmännen råkar ha franska travare, därför avlar de inte på de amerikanska och amerikanerna avlar på sina. Det finns nästan franska travare i varje travlopp som körs idag i Sverige, antagligen rena eller en korsning mellan fransk/amerikansk. Bifogar en länk där du kan se några framgångsrika amerikanska travare. Det finns många rena amerikanare eller korsningar som är framgångsrika på hoppbanan. Det spelar ingen roll vilken ras den är, det viktiga är att det ÄR en travare, så håll inte på att komma med undanflykter och försöka få det till att den franska inte räknas, för det GÖR den! TSSS!
http://www.standardbredfanclub.com/jumpers.html
Förstå någon gång att en travare kan se ut på hundra olika sätt, röra sig och bete sig på lika många sätt. Så istället för att direkt ta till yxan och hugga den i ryggen på stackars TS kan ni ju be att få lite bilder på hästen först innan ni ger eran dom!
Jag tror faktiskt inte det är många hobbyryttare som vill komma till OS, knappt några... Speciellt inte hon som har startat tråden! Så jag tror att den travarkorsning duger alldeles utmärkt till lite hobbyridning i skogen och på ridbanan.
Fullblod/travare är det rätta valet. Travaren är ett förädlat fullblod och det finns t om en travare med fullblod som mormor som sprang in 4 mille! Så det var nog inget onaturligt med den korsningen!
GE UPP NÅGON GÅNG ERA S K "EXPERTER"!
Ja du. Mycket sanning skriver du.
För bara ta exempel så föredrar jag åtminstånde ston med ganska vasst humör/stam då dom, ofta, nedärver sin lite tuffa attityd till ungarna.
Och dom blir, ofta, bättre tävlingsindivider.
En snäll och lite mesig/foglig "ridhäst-variant" blir sällan bra travare.
Undantag finns naturligtvis.
Skulle man vilja avlar travare till ridhästar så hade man väl naturligtvis helt andra individer i fölboxarna.
Men man slösar inte bort bra travmaterial med att blanda bort med diverse ridhästar. Skam vore det.
Vet faktist inte varför man tjatar om denna Jappeup eller hur det stavas.
En extremt lyckad individ bland hundratusentals mediokra...
AM
Den franska travaren har länge sett helt annorlunda ut än den amerikanska, först nu är dom så pass utblandade med amerikanskt blod att den ser ut som våra. Men jag har troligen levt lite längre än du och sett det. Att den inte räknas är nått du hittat på alldeles själv.
Och nej, travhästägare avlar inte för att få fram hästar med hög ridbarhet. För är man ute efter att få fram en ridhästindivid som är mer än bara snäll så avlar man sällan på travare. För då vet man att det finns mer i hästavel än bara snällhet. Och dom som kan sånt är bra mycket mer expert än du kan jag lova.
Tja, hoppstammade hästar kan bli riktigt bra i dressyr, och tvärt om.
En fjord-korsning var väl en av europas bästa fälttävlansponnyer, lite otippat, kan man tycka.
Däremot har de svårt att hävda sig i trav och galopp, där de inte ens får delta.
Jappeloup var just korsning travare/fullblod.
Sedan, utan att propagera för travarkorsningar undrar jag varför travare+fullblod skulle bli mer explosivt än travare+travare eller fullblod+fullblod.
Att folk brukar avråda från att använda travare som ridhästar brukar väl inte bero på att man anser att travaren är för explosiv för ridning?
Att fullblod skulle vara för explosiva för ridning har jag heller aldrig hört?
Långt och svamligt...
Alla de hingstar som Nafayette räknade upp i sitt inlägg, har lämnat avkomma med för mycket mellan öronen för åtmindstone 99,99999% av Sveriges ryttare. Liknande hästar används i galloppaveln. Det finns t.ex. ganska många fullblod efter Diaghlypthard ute på marknaden. Alla hans barn är inte snälla (Cinnamon är en av hans ungar). Så vbl och xx kan ge "monster" som äter små barn, traktorer och dressyrtanter. Du vill nog inte heller lägga på en arab linjeavlad på Celebes på en Wallstreetbanker-märr.
Jag gillar travare och jag har mött flera passabla korsningar (t.ex. distanshästarna Isolde och Chopin, som både borde ha varit fullt tillräckliga för ca 80% av Bukefalisterna). Jag tror inte att ett hobbyhästföl efter en varmblodigtravare, någonsin kommer att hamna på listan över världens bästa idéer, men det behöver inte nödvändigtvis bli total katastrof. Man måste dock läsa Nafayettes inlägg. Jag tror inte att det finns en gyllene korsning, någon kombination av raser, som alltid blir bra. Jag tror att man måste utgå ifrån sitt sto och lägga på en hingst som passar henne. Se stoet som en unik individ med mer genetiskt bagage än hon visar upp. Man måste också vara mycket kunnig för vilka krav den kommande hästen måste leva upp till, för att uppfylla ens egna önskemål. Och så måste man vara medveten om att en svala gör ingen sommar. En Japeloup är inget bevis för att travarkorsningar kan hoppa. Så måste man läsa Nafayettes inlägg. Och vara medveten om att man skapar en individ utan större marknadsvärde och den ökade risk som detta medför.