vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

*kl*

Varför?

Nog för att båda är varmblod och körhästar men de ligger ju ändå väldigt långt ifrån varandra.

Den enda lyckade vlb-travarkorsningen jag har sett är med Dartmore och där var det nog bara ett lyckokast...

Jag har korsat Irish Cob och vbl och det kommer ett litet föl nu i juni. Ser fram emot det starkt. Har en kompis som har en korning vbl och freiser och som många säger så är det ingen "snygg"häst men otroligt charmig. Dem blir väldigt korta i kroppen och lite för grova enligt mig. Men sen ändras det ju från häst till häst.

Naffas inlägg borde sparas och läggas in i alla trådar om korsningsavel med vbl.

Jag kan inte fatta två saker:
1) Varför är vbl bara sin ras och inte en individ - de är oerhört olika. Att en korsning vbl plus valfriras funkat OK eller varit söt som föl innebär inte att alla likadana blir lika lyckade.

2) Om man är intresserad av en form av körning/ridning där ett vbl passar och man är en dokumenterad vettig människa - varför i hela fridens dagar ska man tillverka en ny häst och inte erbjuda ett bra hem till någon av dem som kasserats från banan?

Kl
Travare/frieser tror jag faktiskt inte på ett dugg.

Det är väldigt svårt att få fram en bra vagns eller ridhäst ur travare.

Har dock själv en travar korsning som jag är nöjd med. Å andra sidan är hon stoets nionde föl så jag hade ganska bra kolla på vad den märren lämnade. Övriga avkommor på henne har varit renrasiga.

Så här ser hon ut.
2img_8082_37145010.jpg

(skimmeln)

img(36).jpg

Fast för att förädla ett hbl är det inte många som använder arab idag, det är så jag menar. De flesta använder fbl.

Om de är godkända inom halvblosavlen så måste de ju ändå ha något bra att tillföra till halvblodsavlen.
Men om det är en arab eller fullblodshingst som inte e godkänd inom halvblodsavlen hade jag inte jag själv aldrig betäckt eller köpt en sådan häst eftersom jag vill ha renrasiga hästar, men det är ju upp till var och en och vad man ska göra med hästen.:bump:
Förresten finns det bara en godkänd arabhingst i hela Sverige och det är ElCatero.
Läs omdömet på honom!!:)

Förstår inte varför man ska korsa. Om man vill ha en skogsmulle-körhäst kan man väll antingen avla det med en travare-travare. eller så väljer man en annan ras som är mera lämpad för det man ska ha den till.
Det finns så mycket olika hästraser att någon borde även passa dig.

Jag har sätt många Jappeloup exempelvis, som var travare fullblod, vann VM.
Har en kompis som har en renrasig travare som har blivit klubbmästare flera gånger i hoppning, höga hinder, bra resultat.+ bra konkurens.
Du kan ju inte säga att alla e dåliga o dra alla över samma kant , bara för att du själv inte har sätt några speciellt bra hästar som har dessa korsningar.
Det är bara inte rena halvblod som lyckas på hoppbanan för oftast är det också korsningar.
Jag tycker definiftivt hon ska satsa på en fullblodshingst eftersom det redan finns i varmblodet..
Ardenner kan ja däremot hålla med dig om att det skulle inte bli något bra det hade nog inte blivit bra med halvblodet heller.
:)

Jappeloup hade travare i typ 3:e eller 4:e led i sin stamtavla, och det var fransk travare, vilket är ngt mer fördelaktigt än amerikanskt blod. Att den är en travarkorsning skulle jag dock knappt anse, med stammen så långt bak i tavlan, det är knappast representativt för att säga att det blir bra ridhästar till tävling av travare.

travare - frieser. Varför? Jag fattar det bara inte. Finns inte en enda fördel jag kan se med en sån korsning.

Travare-fullblod. ja då lär du få en riktigt explosiv och speciell häst : )

Har faktiskt sett just en sån ute på tävlingsbanorna en del, gör ganska bra resultat i .90 och 1 m, och skulle säkert kunna gå lite högre också. Den är mycket riktigt explosiv och speciell, det är fullt ös medvetslös hela vägen om den får bestämma. Har ganska dålig galopp, men kompenserar med vlja och kvicka ben.

Jappeloup var just korsning travare/fullblod.
Sedan, utan att propagera för travarkorsningar undrar jag varför travare+fullblod skulle bli mer explosivt än travare+travare eller fullblod+fullblod.
Att folk brukar avråda från att använda travare som ridhästar brukar väl inte bero på att man anser att travaren är för explosiv för ridning?
Att fullblod skulle vara för explosiva för ridning har jag heller aldrig hört?

Senast ändrad:

Fast för att förädla ett hbl är det inte många som använder arab idag, det är så jag menar. De flesta använder fbl.

Ja ok då förstår jag, jo det är sant.
Men tycker de är bra att blanda in godkända hingstar för halvblodsavlen i halvbloden.

Jappeloup var just korsning travare/fullblod.
Sedan, utan att propagera för travarkorsningar undrar jag varför travare+fullblod skulle bli mer explosivt än travare+travare eller fullblod+fullblod.
Att folk brukar avråda från att använda travare som ridhästar brukar väl inte bero på att man anser att travaren är för explosiv för ridning?
Att fullblod skulle vara för explosiva för ridning har jag heller aldrig hört?

Jo, men det är det väl? En galopphäst som går korta distanser ska väl vara just explosiv? Och korsar du då den hästen med en travare, likaledes en löphäst för korta distanser, så blir väl resultatet förmodligen ingen filbunke? Utan en häst med mycket energi och mycket vilja - vilket kan ta sig uttryck i explosivitet. Det kan ju vara positivt också.

Självklart kan rena fullblod och rena travare också vara explosiva. Att fullblod kan vara känsliga, heta och ha mycket vilja låter ganska välbekant i mina öron.

Jappeloup hade travare i typ 3:e eller 4:e led i sin stamtavla, och det var fransk travare, vilket är ngt mer fördelaktigt än amerikanskt blod. Att den är en travarkorsning skulle jag dock knappt anse, med stammen så långt bak i tavlan, det är knappast representativt för att säga att det blir bra ridhästar till tävling av travare.

travare - frieser. Varför? Jag fattar det bara inte. Finns inte en enda fördel jag kan se med en sån korsning.

Nej Jappeloup är/ var 50% travare och 50% fullblod.
Så det får du nog kolla upp en gång till!!!!!!:cool:

Nej Jappeloup är/ var 50% travare och 50% fullblod.
Så det får du nog kolla upp en gång till!!!!!!:cool:

Av alla travarkorsningar som görs så borde det väl dyka upp några fler bra än Jappeloup om det var en bra ras att korsa med? Och som sagt, det var rätt stor skillnad på den franska och den amerikanska(svenska) travaren då.

Långt och svamligt...

Alla de hingstar som Nafayette räknade upp i sitt inlägg, har lämnat avkomma med för mycket mellan öronen för åtmindstone 99,99999% av Sveriges ryttare. Liknande hästar används i galloppaveln. Det finns t.ex. ganska många fullblod efter Diaghlypthard ute på marknaden. Alla hans barn är inte snälla (Cinnamon är en av hans ungar). Så vbl och xx kan ge "monster" som äter små barn, traktorer och dressyrtanter. Du vill nog inte heller lägga på en arab linjeavlad på Celebes på en Wallstreetbanker-märr.

Jag gillar travare och jag har mött flera passabla korsningar (t.ex. distanshästarna Isolde och Chopin, som både borde ha varit fullt tillräckliga för ca 80% av Bukefalisterna). Jag tror inte att ett hobbyhästföl efter en varmblodigtravare, någonsin kommer att hamna på listan över världens bästa idéer, men det behöver inte nödvändigtvis bli total katastrof. Man måste dock läsa Nafayettes inlägg. Jag tror inte att det finns en gyllene korsning, någon kombination av raser, som alltid blir bra. Jag tror att man måste utgå ifrån sitt sto och lägga på en hingst som passar henne. Se stoet som en unik individ med mer genetiskt bagage än hon visar upp. Man måste också vara mycket kunnig för vilka krav den kommande hästen måste leva upp till, för att uppfylla ens egna önskemål. Och så måste man vara medveten om att en svala gör ingen sommar. En Japeloup är inget bevis för att travarkorsningar kan hoppa. Så måste man läsa Nafayettes inlägg. Och vara medveten om att man skapar en individ utan större marknadsvärde och den ökade risk som detta medför.

Jag blir alltid så fundersam över att nivån på trådarna blir så låg, så fort man diskuterar ett travarsto.

Det är som om någon skulle skriva att den hade ett SWB-sto och ville ha en hopphäst. Och svaren blev: Ta ett annat halvblod, för det var en sådan med på OS. De hoppar jättebra. Nästa människa svarade: Ta en Connemara , för på Irland minsann hoppar de alltid med Connemarakorsningar. Tredje personen visste att det var bäst med fullblod, för hennes systers sambos kusin hade en granne som hade en fullblod-ardennerkorsning och den var minsann jättefin...

Den tråden kommer vi aldrig att få se. Halvblodsfolket skulle komma rusande och be om stam, exteriör, prestationer... och de skulle inte vara rädda för att skriva attt deras åsikt var att stoets stam inte tydde på hoppning (helt oavsett antalet SWB i svårklass) och att TS borde köpa ett föl istället... Och om någon uttryckte att de upplevde hästens modell som gammeldags, så skulle ingen rusa till TS försvar och slugga vilt för hennes rätt att ta ett föl ändå (för försvararen kände minsann massor av halvblod och de var alla jättefina)...

Jo, men det är det väl? En galopphäst som går korta distanser ska väl vara just explosiv? Och korsar du då den hästen med en travare, likaledes en löphäst för korta distanser, så blir väl resultatet förmodligen ingen filbunke? Utan en häst med mycket energi och mycket vilja - vilket kan ta sig uttryck i explosivitet. Det kan ju vara positivt också.

Självklart kan rena fullblod och rena travare också vara explosiva. Att fullblod kan vara känsliga, heta och ha mycket vilja låter ganska välbekant i mina öron.

Absolut.
De allra flesta fullblod och travare är känsliga och framåt hästar. Just den egenskapen är väl dock inte det som gör att korsningen är olämplig? Har man en travare som ridhäst och tycker om dens framåtanda så är det väl inte att fullblodet har samma framåtanda som gör att man inte bör korsa de två. Det är väl snarare travarens exteriör och rörelser som gör den olämplig i ridhästavel? OM man nu ska avla en sporthäst med sitt travarsto anser jag att ett fullblod är minst lika bra att korsa med som ett halvblod. (Nu utgår jag ifrån att vi, som i all avel pratar om lämpliga individer.)
Är avelsmålet skogsmulle gör man antagligen klokast i att lämna travaren utanför ekvationen temperamentsmässigt.

*Lite kl*

Just att korsa halvbod (som är en korsning) med andra raser än fullblodsraser brukar sällan bli så lyckat. Vare sig det gäller att korsa halvblodet med travare eller tex någon ponnyras.
Korsningsavel (enligt min erfarenhet) gör sig bäst med de raser som historiskt visat sig vara lämpliga som förbättrare av typ och ridegenskaper: engelskt och arabiskt fullblod samt spanska/portugisiska hästar. Gäller det ponnyavel kan man lägga till welsh till listan.

Hoppas att jag i mitt magsjuka tillstånd har lyckats skriva det jag menar och inte något helt annat. Jag hoppas också att det framgått att jag inte annat än i undantagsfall skulle rekommendera korsningsavel med travare, det är inte det inlägget handlar om.

Jag blir lite fundersam över att inlägget riktat till mig? Antagligen har jag i mitt sjuka tillstånd formulerat mig annorlunda än vad jag tänkt mig.
Jag har mig veterligen aldrig sagt att bara för att Jappeloup var 50% travare så bör man avla hopphästar mha travarston (I hans fall var det väl dessutom pappan som var travare.)
Jag föder upp travare (Jag har bl a en mycket trevlig WSB märr i stallet. Hon tävlas dock fortfarande och är trevlig pga av att jag har fostrat henne.)
Vi har fem avelsston av travarras. Samtliga används i travaveln och inget annat. De är för bra för att slösas bort på att göra mediokra ridhästar. Jag har tidigare fött upp halvblod i mycket liten skala med ett sto som numera är exporterad till USA.

Jag anser dock att ska man nämna Jappeloup, så ska man inte påstå att travaren i hans fall ligger flera generationer tillbaka, när det inte är sant.

Och det enda som jag skulle kunna tänka mig att lägga på en travare vore ett halvblod eller en häst godkänd av någon av halvblodens stamböcker, just för att få åtminstone någon av parterna ur en konsoliderad linje och med en dokumenterat hyfsad exteriör. De flesta halvbloden är hanterbara. Det finns linjer inom svenskt halvblod som givit bra körhästar (Varför tänker jag på Falleur?). Om jag kunde få hjälp med urvalet av någon körkunnig, så skulle jag även kunna leka med tanken på en arab.

Jag skulle inte försöka med någon mer exotisk ras, just därför att nedärvningen för de enskilda individerna inte är lika känd (Fråga t.ex. Görel om halvblod och du får veta om hela familjen) och utbudet inte är särskilt stort = sämre sannolikhet att det verkligen är en bra match.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V