vbl korsning

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: vbl korsning

Jag skulle nog hellre korsa med morgan eller hackney då, för att få en ädel körhäst. Travare och frieser är för olika, hästen kommer ju inte se klok ut om den får frieserns huvud och travarens hals, t ex.

Haha, kan se det framför mej :rofl:

Det har så naturligtvis rätt i...Dock tänkte jag mest ur en användar-synpunkt. Båda är avlade på körning, om än på olika sätt.

Profilbilden visar min förra häst som har vbl som mamma. Pappa welsh-
korsning (lite nordistravare i den också)! Det var en tjuvbetäckning, men resultatet blev ett ljuvligt sto, med fina gångarter och hopptalang.
Underbart humör, har inte tappat någon ryttare och hon är nio år snart...
Var tyvärr tvungen att sälja pga ekonomisk kris, eftersom jag fick väldigt mycket pengar för henne.
Vackra flickan går msv dressyr.

*kl*
Nu är jag varken väl insatt i frieser-rasen eller vbl travaren. MEN visst borde korsningen kunna fungera fint som körhäst?

friesern har tävlats i trav en gång i tiden också så jag förstår hur du tänker.

Jag har en korsning som jag räddat från grov vanvård för 2 år sedan. Han är korsning travare/nordsvensk och väldigt lyckad enligt mig! Han är född 2006 och är i dagsläget ca 155 cm+ i mankhöjd, rejäl och härdig. Har förhoppningar om att han blir ett par cm till

Jag, som då har en renrasig varmblodig travare som fd ridhäst (pensionär nu) och 2 gångartshalvblod vet ju naturligtvis att deras gångarter inte går att jämföra alls men för att få en varmblodig travare och säkert även korsningar måste man RIDA och grundutbilda och vidareutbilda hästen ordentligt. Har de en obalanserad galopp innebär det INTE att den inte kan förbättras genom träning, liksom traven om den är kort. Hur travaren eller travarkorsningen blir beror mycket på dig som ryttare.

Självklart kan balansen och gången förbättras genom ridning, men där travaren är efter tio års träning, där är halvblodet efter ett år, eller till och med när man galopperar första gången.

Så det är klart man kan påverka hästen, men hästens förutsättningar kan du inte göra något åt.

Finns det någon här som har en sådan korsning? Travare/frieser alltså? Vore kul att se bilder....eller travare/hackney om någon har en sådan. Vore också intressant att veta hur dessa hästar används....borde ju kunna bli bra körhästar tycker man!

Finns det någon här som har en sådan korsning? Travare/frieser alltså? Vore kul att se bilder....eller travare/hackney om någon har en sådan. Vore också intressant att veta hur dessa hästar används....borde ju kunna bli bra körhästar tycker man!

Fast det är ju en viss skillnad på körning och trav.

Nu är det snart vår och jag har en dam hemma som jag har fundering att korsa men en annan ras. Friesern ligger nära till hands. :) Någon som har den korsningen?

Jag har sett att man inte gillar vbl korsningar här, men ni som har någon korsning med vbl hur blev det?

:banana:

Om jag hade ett vamblodssto jag hade velat betäcka hade jag valt en fullblods hingst eftersom det ligger nära besläcktat med varmblodet.
Varmblodet är förädlat med fullblod långt tillbaka i tiden.
Skulle inte korsat frieser personligen med mitt vamblodssto eftersom det är två helt olika raser.
Lycka till:)

Har ingen själv, men har sett travarkorsningar av både arab, halvblod, fullblod, PRE, connemara, samt ARDENNER och ingen har varit lyckade exteriört eller ridmässigt alls.

Som du redan är medveten om är det inte så många som språkar för travarkorsningar här på avel eller ngn annanstans heller för den delen.
Varför just frieser går bortom min fattningsförmåga. Varför vill du avla på två häst raser som är synnerilgen ofördelaktigt byggda ur ridhäst sammanhang, och korsa dessa? :confused:

Jag har sätt många Jappeloup exempelvis, som var travare fullblod, vann VM.
Har en kompis som har en renrasig travare som har blivit klubbmästare flera gånger i hoppning, höga hinder, bra resultat.+ bra konkurens.
Du kan ju inte säga att alla e dåliga o dra alla över samma kant , bara för att du själv inte har sätt några speciellt bra hästar som har dessa korsningar.
Det är bara inte rena halvblod som lyckas på hoppbanan för oftast är det också korsningar.
Jag tycker definiftivt hon ska satsa på en fullblodshingst eftersom det redan finns i varmblodet..
Ardenner kan ja däremot hålla med dig om att det skulle inte bli något bra det hade nog inte blivit bra med halvblodet heller.
:)

Jo, det är klart men om man bara tycker om att köra sin häst kanske man inte behöver den allra snabbaste och hetaste hästen utan mer vill ha en häst som funkar till lugnare vagnkörning...

Jag har en korsning travare/halvblod, egen uppfödning, gått lätta klasser alla dicipliner (hoppning, dressyr, fälttävlan), 19 år i år. Det betyder inte att jag rekommenderar dig att korsa på ditt sto öht.

Om jag hade ett vamblodssto jag hade velat betäcka hade jag valt en fullblods hingst eftersom det ligger nära besläcktat med varmblodet.
Varmblodet är förädlat med fullblod långt tillbaka i tiden.

Men hur skulle det se ut extriört? Tror du att man får galoppen gratis då eftersom fullblod kan galoppera..? Hbl är förädlat med arab långt bak i tiden, men det betyder ju inte att man korsar dem fortfarande.

Nä, inget genomtänkt svar alls i min mening. Om TS nu vill ha en kör/skogsmulle-häst tycker jag hon ska köpa en sån, finns en hel del.

KL.

Måste nästan få fråga...

Jag såg en avkomma till salu efter Welshhingst undan vblsto

Denna såg faktiskt väldigt trevlig ut exteriört. (Stavning?)
Finns det NÅGON med sådan avkomma här inne tro?

Rätta mig om jag har fel, men du tror alltså att en frieser har lugnare temperament än en travhäst?

Varför inte :D

Säkert många här som missat att frisern ÄR en travare.
För du missade väl inte reportaget i Travronden där det fanns ett par sidor om dom som Travar-travarhästar tävlade på ovalerna?? ;)

Skämt åt sido.
Frågan var varför många kritiserar den typen avel.
Behöver bara surfa in på Blocket för att se varför :crazy:

Till övriga:

Själv struntar jag fullständigt i hur folk avlar på travarna bara dom har hundraprocentig kontroll på dess moderstam.
Lep Hanover, Rollo, Hot Moon, WSB, Tap In, Nevele Pride, Good as Gold och många fler.

Att man här helt på det klara att travarmärra man har ÄR snäll för att hon är fostrad och rejält hanterad av många körmänniskor.
Hon är lättlärd och vill göra saker.

Men hon är inte avlad för att vara snäll utan avlad för att springa, fort och i rätt gångart.

Detta kanske inte märks på henne men då det avlas hårt på sådana saker så skall man ej förglömma att detta även nedärvs.
1.14 traven och i sämsta fall även vasst humör från sina förfäder.

Ta reda på ALLT om hennes stam, ta reda på hur högt IC hon har.
INNAN ni betäcker med gud vet vad.

AM

Men hur skulle det se ut extriört? Tror du att man får galoppen gratis då eftersom fullblod kan galoppera..? Hbl är förädlat med arab långt bak i tiden, men det betyder ju inte att man korsar dem fortfarande.

Nä, inget genomtänkt svar alls i min mening. Om TS nu vill ha en kör/skogsmulle-häst tycker jag hon ska köpa en sån, finns en hel del.

Vad man än korsar vet man aldrig hur det kommer se ut extrört, vilken korsning du än tar.
Varför skulle jag tro att man får galoppen grattis bara för att man korsar fullblodet med hennes vamblodssto.??skumt!!
Ja man korsar halvblod fortfarande med araber för att färädla dem och få in nytt blod i halvblodsavlen!!
Har ett sto hemma i hagen , som är efter El Catero , Fullblodsarab som är godkänd inom halvblosavlen, mycket fin extriör, tror hon fick en 8 på extriören.
Själv inte direkt emot korsningar men inte för det heller eftersom det finns en hel del konstiga korsningar idag som inte alls är genomtänkta.
Så du tycker det är fel att det finns godkända fullblod / fullblodsaraber till tjänst för halvbloden?
Eller förklara hur du menar ?? Man måste ju få in nytt blod i alla hästar, man kan ju inte avla på samma hingstar, till slut blir det bara fel!
Många halvblod är förädlade med fullblodshingstar idag , eller hingstar med mycket fullblod i sig.
Men jag förstår hur du menar lite grann, förklara hur du menar så jag inte missuppfattat dig..:bump:

Fast för att förädla ett hbl är det inte många som använder arab idag, det är så jag menar. De flesta använder fbl.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 981
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 431
Senast: Ragdoll
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 119
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 673
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V