Varning, smitta.

Snuffsan

Trådstartare
Idag står det i Helsingborgs dagblad om en familj som köpt hundar via blocket och det visar sig att hundarna var mycket sjuka.

http://hd.se/skane/2013/02/14/kopte-hund-pa-blocket-blev-sjuk/

Eftersom jag bor i området kontaktade jag reportern för att få veta mer. Det är en sjukdom som alltså kan överföras hund-människa och som är mkt allvarlig. Det är inte rabies. Mer vill polisen inte säga i nuläget. Jag vill veta mer, rör man sig i samma område vill jag veta vilka symptom jag ska titta efter men just nu får vi alltså inte veta mer.

Vad som vidare kommit fram är att hundarna med stor säkerhet kommer från en människa som är mest känd (och dömd) för tvivelaktiga hästaffärer. Tydligen importeras det nu även hundar av samma människa.

Så var vaksamma i nv-skåne.

Sv: Varning, smitta.

Tack för varningen, då blir det att undvika att åka dit tills det är utom fara igen.

Jag är också intresserad av att veta vilka symptom man märker av.
Helt tokigt dessutom att polisen inte går ut med mer så man vet mer vad som man kan drabbas av.

Tack för varningen!

Nu är jag inget proffs på zoonoser, men om läkaren visste att hundarna smittat människorna så borde ju denne kunnat berätta vad det är för sjukdom? Varför vill dom inte gå ut med det?

Läkaren tyckte att valparna skulle avlivas, vet du om detta gjordes? (Det står inte i artikeln, men journalisten kanske vet iaf)

Om det gäller en zoonos och de dessutom blir tillsagda att avliva valparna så undrar man ju onekligen vilken sjukdom det rör sig om? Varför hemlighetsmakeriet, bättre skriva ut vilken sjukdom det gäller.

Läste artikeln förut och tyckte spontant att det hela låter skumt, för många frågetecken.

Njaa, det stora frågetecknet är väl vilken sjukdom det rör sig om?
Jag förstår inte vitsen med att hemlighålla det.

Ärendet är under utredning och då vill polisen inte "lämna ut detaljer" som man säger. Jag tycker också det är dumt att inte berätta vilken sjukdom det rör sig om och journalisten lovade att ligga på polisen med mitt argument att seriösa hundägare i trakten (de platser där valparna sålts ifrån och där de bott är väldigt nära min bostad) vill veta vad vi tittar efter.

Ja, valparna är enligt jornalisten avlivade. En av dem hade tydligen andra defekter dessutom.

Sockerbit: Vad verkar skumt? Pma gärna så kanske jag kan förklara?

Ja alltså att det hela är så jädrans hemligt. Man borde i första hand tänka på dem som bor i närheten, om det nu är något så pass smittsamt (som dessutom går på människa också!). Är det inte typ någon form av anmälningsplikt på sådant, precis som med kvarka på häst till exempel?

Vilken del av HBG talar vi om?

Ingen aning. Jordbruksverket är ju redan inblandat eftersom valpsäljaren inte har tillstånd att importera hundar. Så det hela ligger väl på både polis och jordbruksverk.

Ja, jag tycker som sagt också att de borde berätta vad det är för sorts smitta.

Jag har funderat lite och jag undrar om det helt enkelt inte är så att ingen journalist har ställt "rätt" frågor till polisen. Ibland kan det ju vara så att de inte berättar om ingen trycker på och frågar. Journalisten jag pratade med sa att han bara fått besked att det inte är rabies men han verkade inte veta speciellt mycket om hundar och hundsjukdomar själv. Han har kanske bara frågat om rabies? Och polisen tycker att det var ju bra då slipper vi avslöja mer. Förstår ni hur jag menar?

Det var väl därför journalisten blev lite mer på hugget när jag ringde. Han frågade mig om vad det finns för sjukdomar men jag skickade honom till djursjukhuset, jag kan inte svara på sånt.

Valparna är inte sålda av privatperson utan kommer från vad de kallar ett "hundstall". Ett företag som importerar, som inte själv föder upp. Småhundar utan stamtavla. Många.

Sen kan man kanske själv spekulera och fundera på vem det är som importerar djur här i nv-skåne och som glatt struntar i alla papper och som har stall. Inte kennel, inte gård utan stall. Som i häst kanske?

Sen kan man kanske själv spekulera och fundera på vem det är som importerar djur här i nv-skåne och som glatt struntar i alla papper och som har stall. Inte kennel, inte gård utan stall. Som i häst kanske?

Är jag helt fel ute om personens förnamn börjar på M? Och som har bytt efternamn i omgångar, samt varit inblandad i diverse skumma affärer med häst?

Jag vet i alla fall en människa med förnamn som börjar på M som nyligen haft sjuka importerade valpar.
Som har stall och bor i området

Senast ändrad:

Ja alltså att det hela är så jädrans hemligt. Man borde i första hand tänka på dem som bor i närheten, om det nu är något så pass smittsamt (som dessutom går på människa också!). Är det inte typ någon form av anmälningsplikt på sådant, precis som med kvarka på häst till exempel?

Vilken del av HBG talar vi om?

Det är anmälningspliktigt. I alla fall om ett djur kommer till veterinären och visar sig ha de smittor som finns upptagna i zonnoslagstiftningen. Då ska veterinären anmäla till länsstyrelsen och Jordbruksverket. Jag är lite osäker på om samma gäller om smittan hittas på människa men det känns ju rimligt.

Nu verkar ju inte djuren vara provtagna, men om de hade varit det och smitta hittas så borde veterinären ha anmält till länsstyrelsen och där blir rapporten en allmän handling - som bör gå att begära ut. Men om det bara finns dokumenterat i läkarjournaler och polisundersökningar så går det ju inte att få tag på (sekretess).

Alltså jag vet ju inte, men jag gissar på samma som ni gör. Men det är ju bara gissningar.

Människan ni syftar på hade valpar till salu för en månad sedan - av tre olika raser samtidigt. :crazy:

Att folk inte fattar hur farligt det kan vara att köpa en insmugglad hund! Både Jordbruksverket och Tullverket har kört varningskampanjer och för några år sedan, då "alla" skulle ha en egen chihuahua, skrevs det spaltmeter i tidningarna...

Smuggelhundarna kommer från valpfabriker, där tikar paras och får valpar gång på gång så länge de håller. Valparna tas från tiken i förtid och när de transporteras ligger de ofta nedsövda med benen hopsurrade.
Blir det sedan stopp vid gränsen avlivas valparna.

Jag har sett många veterinärer och tulltjänstemän med tårar i ögonen...

Tippar jag också på, men ingen anledning att avliva alla valpar för.
Dock finns det väl andra motiv till avlivning i detta fall.

Det nämndes tidigare av snurrfian att det även fanns andra defekter på valparna. Vilka nämndes dock inte.

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 147
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 524
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård