Varning, smitta.

Sv: Varning, smitta.

"Snurrfian"?? Är det jag det? Snurrig? Akta du dig...;)

Ja jag nämnde andra defekter. En valp var döv. Ingen anledning till avlivning.

"Snurrfian"?? Är det jag det? Snurrig? Akta du dig...;)

Ja jag nämnde andra defekter. En valp var döv. Ingen anledning till avlivning.

Många veterinärer skulle säga emot dig och absolut se det som en god anledning till avlivning.

Knappast för att avliva båda omedelbart.

Nej, knappast skäl för att avliva båda om bara en var döv. Däremot finns det nog gott om veterinärer som anser att det är lämpligt att avliva en döv hund så fort som möjligt. "Varför dra ut på lidandet."

Jag säger inte att jag håller med, men understryker bara att i Sverige anses dövhet på hund i allmänhet vara ett fullgott skäl till avlivning.

Har jag missat något?
Enligt artikeln var det en läkare som rekommenderade att valparna skulle avlivas, blev de inte veterinärundersökta efter att en familjemedlem blev sjuk?

Har jag missat något?
Enligt artikeln var det en läkare som rekommenderade att valparna skulle avlivas, blev de inte veterinärundersökta efter att en familjemedlem blev sjuk?

I tråden har det angetts att valparna avlivades pga. andra defekten. En av dem sägs ha varit döv.

Det framgår inte. Men de blev enligt uppgift avlivade och med tanke på att både jordbruksverket och polisen är inblandad tror jag inte att någon annan än en vet avlivat dem. Köparna har polisanmält säljaren så hade jag vartit i deras ställe hade jag sett till att allt på hundarna blev dokumenterat.

Instämmer! Att allt är dokumenterat korrekt och styrkt av veterinär är en grundförutsättning för att de ska ha någon chans att driva detta vidare så långt det går, vilket jag VERKLIGEN hoppas de gör.

Kan bara hålla med. Jag blir så ledsen av sånthär. Så himla onödigt. Det finns så mycket info att hitta när man ska köpa hund så folk borde kunna förstå att det inte är bra att gynna personer som säljer valpar som sitter i sin egen skit, överlämnas på parkeringsplatser i långtbortistan osv osv.

Önsketänkande kanske...

Allt låter så knasigt, man avlivar knappast några hundar pga de sjukdomarna som betraktas som zoonoser då allt går att behandla (med undantag för rabies men det var det ju inte). Annat om hundarna var i så dåligt skick pga sjukdomen och det inte fanns något hopp kvar, men inte avlivar man i förebyggande syfte?
Skulle vara interessant att få lite klarhet i det hela.

Vad gäller för hundar som är "illegalt" i Sverige? Kanske finns en bidragande orsak till avlivningen där, gissar att det kan vara komplicerat om det krävs karantän " i efterhand" och hundarna redan är sjuka, eller väldigt dyrt om det "bara" krävs rätt papper.

Som ni förstår är det här bara spekulationer!

Jag tror dina spekulationer träffar ganska rätt.
Visst finns det möjlighet till hemkarantän, men om hundarna är såpass sjuka eller smittorisken stor, så kan det vara svårt att genomföra. Om ägaren exempelvis bor i lägenhet är det ju omöjligt att rasta hundarna utan att utsätta andra för smittorisk.

Malibu_Stacy: Det är vanligt att hundar avlivas vid smugglingsförsök. Detta efter beslut från Jordbruksverket.

Några artiklar, hittade på Tullverkets hemsida, om smuggelhundar:
http://tullverket.se/innehallao/h/h...undsmugglare.5.72911ef81298935210b800042.html
http://tullverket.se/innehallao/j/j...ninsmuggladvan.4.565387eb13a5987c2a12e7e.html
http://tullverket.se/nyheter/nyhets...valparstoppades.5.335e16821392faa28ddd2f.html

Och så en film:
http://www.youtube.com/watch?v=BNGLnFFv_cc&list=UUUnbkLyLUN6DdKRb-RBeavQ (Varning för några hemska bilder ur verkligheten!)

Ja, skrev ju tidigare i tråden att det nog fanns andra skäl till att avliva de här hundarna.
Sen var det dock någon som kom med uppgiften att de avlivats pga smittan som en (alla?) bar på. Vlket jag reagerade på då det inte finns skäl att avliva en hund enbart pga en zoonos om man bortser från rabies.

Egentligen är det onödigt att fortsätta spekulera då ingen egentligen vet någonting, på riktigt.

Allt låter så knasigt, man avlivar knappast några hundar pga de sjukdomarna som betraktas som zoonoser då allt går att behandla (med undantag för rabies men det var det ju inte). Annat om hundarna var i så dåligt skick pga sjukdomen och det inte fanns något hopp kvar, men inte avlivar man i förebyggande syfte?
Skulle vara interessant att få lite klarhet i det hela.

Jodå - dom kan absolut avliva i förebyggande syfte (om man kan kalla det så) om en hund t ex kommer från ett högriskland och ägaren inte vill betala karantän när det upptäcks att hunden kommit hit på "fel sätt". Då kan hunden avlivas oavsett om den uppvisar sjukdom eller inte (vet om fall)

Ja men jag pratar om att avliva pga en sjukdom inte avlivning för att hunden är insmugglad!
Har skrivit det typ 3 gånger nu.
Jag tycker att det finns goda skäl till att avliva dessa valpar. Men inte om skälet enbart är att en av valparna kanske bar på en smitta (som går att behandla).

Ja men jag pratar om att avliva pga en sjukdom inte avlivning för att hunden är insmugglad!
Har skrivit det typ 3 gånger nu.
Jag tycker att det finns goda skäl till att avliva dessa valpar. Men inte om skälet enbart är att en av valparna kanske bar på en smitta (som går att behandla).

Jag trodde du syftade på avlivning av just ev smittade valpar som var insmugglade.

Risken finns ju att någon av dessa hundar även kan ha annan smitta som inte upptäckts än, så därför är nog avlivning det bästa - för vem ska betala karantän tills man upptäcker ev fler sjukdomar.

Flera olika källor har berättat att det var ännu en hund från samma säljare som dog i förrrgår, denna gången inne på djursjukhuset, innan den hann bli behandlad.

Jag har tipsat reportern som kanske kan gräva lite till.

Jag säger som de på efterlyst: Jag vet att många här nere vet precis vem det är och vad som pågår. Tänk på hundarna och hjälp polisen och tullen att få stopp på det här!

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
10 147
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
16 524
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård