Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Jag hoppas att du blir piggare. Själv är jag nästan helt av med illamåendet nu. Det kan komma i vågor ibland om jag blir för hungrig eller så. Det är så skönt att slippa, peppar peppar!!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag är också nästan bara illamående när jag är hungrig nu. I alla fall idag. Har kunnat äta mer "normala" maträtter (dvs inte bara frukt och yoghurt) och så nu. Så nu börjar jag få tillbaka lite energi igen. :)

Blir lätt väldigt illamående vid tandborstning fortfarande. Jag har haft stora problem med att borsta håret också. Jag tror jag under mitt illamående har utvecklat någon form av hår-fobi. :P Jag ser hårstrån överallt, allt kroppshår (inklusive det på huvudet och både på mig själv och sambon) gör mig sjukt illamående också fortfarande. :crazy: Det måste ju helt enklt bara vara något som fastnat i huvudet.
 
Sv: Vårmammor 2011

ska på UL 22/10..de är juh en evighet dit!!! å då är jag i v 20+0...meen på torsdag ska jag iaf få lyssna på fosterljud! börjar bli spännande!!
 
Sv: Vårmammor 2011

Usch, jag gråter nästan... Har varit ute på en tokhärlig ridtur med tjejerna men nu känns det verkligen i fogarna :( Jag vill ju kunna rida...! :cry:
 
Sv: Vårmammor 2011

Här i stan säger de RUL mellan v 17 och v 20 så. Jag ska ju på det 13 okt så det blir ju typ samma som dig i tid. Det var BM som bokade in det på inskrivningen. Jag längtar iaf!! :)

åhh den 13:e okt ska jag med in på UL, ska bli så spännande :) Har inte sett knodden (eller snarare lilla klumpen såg det ut som då :) sen v. 9. Fick också sen tid tycker ja 19+4 men men, det går nog fort tills dess.
ni som har problem med fogarna, hur känns det? Jag har börjat bli orolig då jag nästan varje kväll denna veckan har börjat känna en nästan brännande känsla typ mitt på rumpan när jag ska vända mig och resa mig och sånt... Tyckte att de va värre efter hoppningen i onsdags, kan det va fogarna som redan börjar spöka?
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag vet ju inte exakt hur det känns med med foglossning, men jag förklarade för min svägerska hur det kändes och hon om någon har haft svåra foglossningar. Hon bekräftade att det lät precis som hon känt.

I alla fall så började mitt i ryggen, långt ner, runt svanskotan eller något lägre ändå. Vissa lägen gjorde att det gjorde ont, t.ex "halvligga" i sängen va omöjligt. Jag tycker det verkligen gör ont inne i benen i kroppen, ingen ytlig känsla som om man blir nypt eller klämmer en nerv.

Jag känner ibland (ffa när jag lägger mig ner) som att de lägsta ryggkotorna "hoppar omkring", det gör inte speciellt ont, men det är ju inte behagligt... ;)

Slutligen har vi ljumskarna/höfterna som kommit nu de sista dagarna. När det var som värst kunde jag inte lyfta fötterna upp över trottoarkanten. Annars så gör det ont där om jag ligger på rygg raklång. På sidan eller med benen i kors går bättre. Sitta i skärddarsits går inte, det känns som att benen ska trilla av då.

Men håller sig illamåendet på den nivån det är nu eller till och med ännu bättre så kör jag nog gärna vidare på foglossningar istället.

Om jag nu skulle få välja mellan pest eller kolera (jag vill ju givetvis helst slippa både och). ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag vill också börja må bättre. Undrar när det är min tur att sluta kräkas... :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2011

är de ingen som känner växtvärk i magen å ligamenten?! de gör jag ibland...de spänner i magen ibland som de kan göra när man är riktigt riktigt pinkenödig...å så har de börjat klia i skinnet på magen:)

ibland får jag en konstig nästan "ihålig" känsla i magen..sånt där går juh inte förklara men har haft lite som mensvärk till å från hela tiden fast de har flyttat sig mer uppåt nu, de ska nog va så! säger som mamma, graviditet är ingen sjukdom det är ett äkta friskhetstecken! :laugh:
 
Sv: Vårmammor 2011

ja ligamenten kan göra för ***** ont..speciellt om man sitter ner och reser sig lite hastigt nån gång, då kan de sträcka till på mig så de känns som nån slår av en benen eller nåt se får man gå lite krokig ett par minuter...ajajaj
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag kan känna nästan som ett knivhugg ibland i ligamenten, men någon riktig växtvärk har jag nog inte känt. Det kan spänna lite, men det gör inte speciellt ont.

Mensvärk känns det som lite till och från, vilket känns lite oroligt tycker jag. Men det är lite lättande om någon annan känner det också... :angel:

Jag måste få fråga också... Jag har fått jättemycket hår på magen! Har någon annan det? Runt naveln och sen en rand upp mot brösten och lite tunnare "raggarrand", precis som karlar har! :crazy: För ett par veckor sen hade jag en pigmentrand från naveln och ner, men nu är den borta och har ändrats till hår istället...


Jag såg "Dr Åsa" igår där det handlade om graviditet. Då påstod de att illamående gav hårigt barn eftersom östrogenhalten påverkade både illamåendet och hårväxten. Kan håret hamna på min mage också i sånna fall? Om det är höga halter östrogen alltså?

Äsch, vad jag svamlar. Måste nog börja jobba så jag får lite andra tankar i huvudet än detta med graviditet och mina krämpor. :angel::D
 
Sv: Vårmammor 2011

Du ska undvika nsaid om du inte pratat med läkare eller bm först om du är gravid!

Jag har ingen aning om vad du svarar på nu, är det ens till mig?? :confused:



Jag får ju ont i framfogarna så det känns i höfterna. Det känns som om benet inte riktigt sitter ihop med resten av kroppen, att det liksom har mjukats upp i fästena så att benet sitter för långt ut på nåt sätt. Ett bäckenbälte fungerar bra för mig för att hålla ihop, sen får jag tänka på hur jag rör mig. Kliva ut ur bilen med båda benen samtidigt, inte sitta med benen i kors eller sitta på hårt golv med benen uppdragna. Man lär sig med tiden, jag har ju levt med det till och från i 13 år nu så...
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har ingen aning om vad du svarar på nu, är det ens till mig?? :confused:

"NSAID är en förkortning för non steroidal anti-inflammatory drugs (icke-steroida antiinflammatoriska och smärtstillande läkemedel), som är en grupp läkemedel med inflammationsdämpande, smärtlindrande och febernedsättande verkningar." (Källa Wikipedia)

Jag tror att det var din Panodil hon syftade på.

Det enda som inte är antiinflammatoriskt är Alvedon som brukar vara det som rekommenderas som smärtstillande till gravida. :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har inte sagt nåt om Panodil. Jag har tipsat om Bamyl Koffein vilket min husläkare rekommenderade mig för min migrän under graviditet just för att jag INTE får äta Imigran som vanligt. Vilket någon här nu hade fått utskrivet. Konstigt av läkaren att skriva ut det kan jag tycka... I övrigt så är det enligt Fass helt ok med Panodil när man är gravid också.
 
Sv: Vårmammor 2011

*kl*

Jag börjar undra om det är något fel på mig? Alla här har diverse krämpor och känningar av sin graviditet. Jag känner INGENTING... förutom att det trycker på urinblåsan vid ridning om det är länge sedan jag varit på toa. Känns lite som att det här är lugnet före stormen, alltså att det är nånting fel, eller att nånting kommer hända, eller att jag blir sängliggande i typ 12 veckor eller nåt.

Är det ingen som mår bra? Eller kanske har något trevligt att berätta om sin graviditet för att pigga upp den här tråden (som mest handlar om krämpor)?
 
Sv: Vårmammor 2011

De va jag som fick imigran utskrivet av en barnmorska på kvinnokliniken så hon borde väl veta vad hon ska ge och inte och eftersom inte apotekaren reagerade på det så är det nog lugna puckar!

har med haft som mensvärk, de va de jag menade med växtvärk..
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag mår också bra hittills :D Visserligen är jag bara i sjunde veckan men än så länge är det enda lite extra kissighet. Inte värre dock än att det i princip enbart är jobbigt när jag ska sova. (Gillar inte att somna kissnödig.)
Mina tuttar har vuxit något alldeles väldigt och de är dessutom extra känsliga så sexet blir ännu roligare :p Jag gillar mina nya tuttar också så jag hoppas att det fortsätter såhär ett tag till.

I lördags kväll kräktes jag iofs en gång men det var nog pga att jag enbart åt mat en gång den dagen och då riktigt superdupermycket på en gång. I vanliga fall har jag plåtmage så det var lite otippat. Efter att jag kräkts så var det lugnt.

Det jag saknar mest är att vara hungrig och sugen på mat :cry: I princip ingenting lockar mig, varken chips, godis, Ben&Jerry-glass, choklad eller något annat. Mätt blir jag mycket snabbare än vanligt också. Ovanligt för mig som lätt slevar i mig mer mat än sambon :rofl:
 
Sv: Vårmammor 2011

Det var det jag tyckte var så konstigt eftersom både bm och husläkare avrådde starkt från att jag ska äta imigran nu under graviditeten! Och då har jag ändå haft det utskrivet till mig i många år så att kroppen är van vid det.
 
Sv: Vårmammor 2011

Det är ju en stund kvar för oss alla men jag lunchade med min syster idag (2barnsmor) och hon gav mig lite tips inför ultraljudet som jag tänkte dela med mig av :)

* Det brukar kosta ca 40-50:- för två bilder, ta med kontanter!
* Om möjlighet finns, ta med ngn form av videokamera (vanlig kamera eller mobil) och filma av ul-skärmen så att ni får rörliga bilder på bebben :)
* Bilderna är värmekänsliga! De kan alltså inte lamineras och bilden kommer att försvinna med tiden, det är som ett kvitto typ. Prova att andas på eller hålla ett kvitto vid värme och se vad som händer, inte kul...
* För att bevara bilderna, scanna in dem eller fotografera av dem och gör det så snart som möjligt. Bäst blir ju helt klart att scanna, då blir det såpass bra kvalitet att du kan skriva ut det som fotografi om du vill.

Jag hoppas att tipsen blir till nytta, jag ser iaf verkligen fram emot ultraljudet, har ju tre veckor kvar nu bara :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 594
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 763
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 205
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp