Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Det där verkar vara väldigt olika från läkare till läkare, kollar man andra forum på internet så finns de dom som fått imigran utskrivet och dom som inte fått det..Bamyl som du nämnde sa läkaren att man inte skulle äta så de verkar olika, hon sa om imigran att det finns en viss risk att äta dom men den va väldigt liten enligt forskningen..de hinner säkert ändra sig hela tiden! Skit samma migränen försvann iaf:)
 
Sv: Vårmammor 2011

Eftersom det enligt fass.se är riskfritt med bamyl fram tills de tre sista graviditetsmånaderna och på imigran så står det att begränsad forskning finns samt att man inte bör amma inom 12 timmar efter att ha tagit imigran så litar jag på min husläkare och följer dennes råd! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

men på fass står det juh att den bör undvikas av gravida och de som försöker bli gravida och att den skulle enbart tas efter läkares ordination, samma som de står på imigran! ta inte detta som nåt påhopp eller "jag vet bäst" jag blev bara fundersam och kollade men kan även ha kollat helt fel! för jag vet att när du skrev bamyl till mig första gången så kollade jag de å tyckte de verkade konstigt och sen frågade jag på apoteket och dom sa samma..
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har inte sagt nåt om Panodil. Jag har tipsat om Bamyl Koffein vilket min husläkare rekommenderade mig för min migrän under graviditet just för att jag INTE får äta Imigran som vanligt. Vilket någon här nu hade fått utskrivet. Konstigt av läkaren att skriva ut det kan jag tycka... I övrigt så är det enligt Fass helt ok med Panodil när man är gravid också.

Det var Bamylen jag reagerade på. Paracetamol i alla dess former (alvedon, panodil, pamol, reliv etc..) går bra, men antiinflammatoriska ska man undvika då man i studier sett fall med missbildning. Läser man på imigran/sumatriptan så har man inte kunnat koppla några fall av missbildning till användning under graviditet jämfört med alla andra graviditeter. Men man har inte så många fall att man kan dra några säkra slutsatser. Därför är det något man får diskutera från fall till fall.
Bamyl har en högre varningsklass än imigran på graviditet.
Så jag vet inte hur din läkare tänkte
 
Sv: Vårmammor 2011

Det du säger stämmer inte enligt fass.se iaf. Bamyl står bara att man ska undvika under de tre sista månaderna. Och jag litar med på läkare än på lekmän.
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag hade för mig att du skrev något om att du tagit Panodil mot foglossningar eller något sånt någon dag. Men jag kanske blandade ihop något. Nu fick du ju svar från den som skrev det från grunden och vad hon menade i alla fall. :)

Jag mådde bra igår förmiddag och glömde (:eek:) ta Postafen och åkte till mamma. Kvällen blev inte rolig. Usch! Men då vet jag ju att jag ska fortsätta med Postafen ett tag till...

Jag vet egentligen inte mycket om de olika smärtstillande tabletterna eftersom jag inte kan ta några av dem. Min mage är alldeles för krånglig för det. Alvedon har fungerat, men sist fick jag så ont i magen av den att jag bara låg i fosterställning och grät... Så nepp, nu får jag glatt leva med "småsmärtor" istället. ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har levt med diverse kroniska skador sedan min basketkarriär i tonåren och har i perioder ätit smärtstillande dagligen. Panodil/alvedon ger inte mig nåt, de är för svaga. Därför vet jag att jag inte nämnt det, jag äter det inte :D

Igår fick medryttaren plågas lite med pållen. De var helt slut båda två till slut :D Och mina fogar blev glada för lite vila! Idag ska jag bara skritta lite, tänkte prova om jag kan sitta skönt i min barbackapad som min underbara syster sytt! Det vore toppen för jag vet att fogarna tycker om värme. Men det visar sig väl. Mamma kommer hem ikväll och hon har ju haft instabilt bäcken sen jag föddes så hon har nog bra tips till mig!
 
Sv: Vårmammor 2011

Får du några bra tips om fogarna får du gärna dela med dig... ;):D

Låter mysigt med barbackapadden! Jag vill också rida! Tror dock inte att jag skulle klara det än, mår lite illa bara av att sitta i sängen och sambon rör sig så det "gungar" i sängen... ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Haha, stackare, jag vet hur det var med illamåendet! Men du är ju ca en v efter mig och det har släppt för mig nu så det finns hopp för dig också :)

Barbackapadden är urmysig! På vinten kan jag klä på tetty på den så blir det ännu varmare och gosigare :love: Hästen gillar den också, jag kan sitta och trimma dressyr i den och han rör sig jättefint.

Det bästa tipset jag än så länge kan ge angående fogarna är att lyssna på din kropp! Känns det inte bra när du gör en viss rörelse så gör inte så. Tänk om och rör dig annorlunda, ta inte ut rörelser/steg så stort utan håll ihop kroppen liksom :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Det har ju gett sig en hel del mitt illamående, så hopp om bättring har jag ändå. Så länge jag låter bli att dricka mer än två klunkar vatten så brukar jag må rätt okej nu.

Det blir bara lite jobbigt eftersom jag normalt sett dricker väldigt mycket vatten. Jag kan få sån där extrem jättetörstig stund så det känns som att jag kan dricka en hel 10-litershink med vatten utan stopp. En dag var det så illa att jag hällde i mig massa vatten (säkert nästan en liter), och kände att jag skiter fullständigt i om den kommer upp eller inte. Jag måååååste ha vatten! ;)

Annars funkar det rätt bra nu, ser fram emot nästa vecka och få träffa kollegor och komma igång med vårat nyframställda system. Jag var expert på det i lanseringsläget, men det har utvecklats under sommaren. Jag har ju inte varit på jobbet sen slutet av juni! Jag lär leka 20 frågor på tisdag när jag kommer till jobbet.

Dessutom kommer alla lösenord vara spärrade (vilket de blir efter 3 månaders inaktivitet), så jag kommer nog ägna första veckan åt att snacka bort dagarna eftersom jag inte kommer ha någon åtkomst någonstans... :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Idag har jag fått lyssna på bäbisen!!! de va ett litet hjärta som bultade där inne! heeeeelllt sjukt:D å hon hittade den med en gång! allt lät bra sa hon en verklig lättnad! nu ska de bara sjunka in att de verkligen finns nån där inne:love::love:
 
Sv: Vårmammor 2011

mår lite illa bara av att sitta i sängen och sambon rör sig så det "gungar" i sängen... ;)

Ha ha, jag också! Skäller som tusan på maken när han inte ligger still. :o Fast jag blir inte lite illamående, utan regält sjösjuk och kräks. :crazy:
 
Sv: Vårmammor 2011

Idag går jag in i v 15, och har fått höra bebis lilla hjärta slå!!! :love: Helt fantastiskt; starka, klara, underbara, snabba små hjärtslag! Så här glad är jag! :D
 
Sv: Vårmammor 2011

Vad härligt Fitzy, grattis!

Har du ramlat bort från BF-listan ngn gång på vägen tro? Du var inte med i de sista två iaf, det blir till att göra en ny "inkrivning"! ;)

Mars
9:e- Feel, första barnet, prel datum
11:e. LillaSmillan, första barnet
13de - Ninnurur, första barnet, prel datum
19e - trazel, första barnet, prel datum från UL 26/8 (v. 10+4)
16e - BlueBays, första barnet, prel datum
22a - Rizto, andra ungen
23:e -ett syskon 2010, 6:e graviditeten, förhoppningsvis 2:a barnet
31a - Amandas

April
6:e- Orion_X första barnet, prel datum
27:e - LitenHemlis, andra barnet preliminärt uträknat.

Maj
3:e - lillamyggan, andra barnet, prel datum
9:e - e_lin_a, andra barnet, prel datum
15:e - oboy_, första barnet, prel datum (hemligt inlogg)
 
Sv: Vårmammor 2011

Vad härligt Fitzy, grattis!

Har du ramlat bort från BF-listan ngn gång på vägen tro? Du var inte med i de sista två iaf, det blir till att göra en ny "inkrivning"! ;)

Mars
9:e- Feel, första barnet, prel datum
11:e. LillaSmillan, första barnet
13de - Ninnurur, första barnet, prel datum
17:e Fitzy första barnet prel datum
19e - trazel, första barnet, prel datum från UL 26/8 (v. 10+4)
16e - BlueBays, första barnet, prel datum
22a - Rizto, andra ungen
23:e -ett syskon 2010, 6:e graviditeten, förhoppningsvis 2:a barnet
31a - Amandas

April
6:e- Orion_X första barnet, prel datum
27:e - LitenHemlis, andra barnet preliminärt uträknat.

Maj
3:e - lillamyggan, andra barnet, prel datum
9:e - e_lin_a, andra barnet, prel datum
15:e - oboy_, första barnet, prel datum (hemligt inlogg)

har inte skrivit in mig innan!
 
Sv: Vårmammor 2011

aa, en annan har ju klarat sig smärtfritt fram tills denna veckan... (v.16) Nu har jag ständigt huvudvärk, halsbränna, illamående och har även denna veckan spytt flera gånger vilket jag inte gjort på hela graviditeten.... funderar på om det är migrän jag har åkt på...
 
Sv: Vårmammor 2011

Ha ha, jag också! Skäller som tusan på maken när han inte ligger still. :o Fast jag blir inte lite illamående, utan regält sjösjuk och kräks. :crazy:

Usch vad hemskt.
Jag hade så de värsta fem dagarna av mitt illamående. Då fick han sova på soffan... :angel:

Har köpt ett stetoskop för att se om jag kan hitta hjärtljuden från bebis. Är rätt svårt att veta om det är mitt hjärtljud eller bebisens jag hör. Tycker att det pickar snabbare när jag hade det nedanför naveln än vid mitt hjärta, men jag är inte på långa vägar säker på att det var rätt jag hörde... :p

Jag har ingen koll hos BM förrän efter RUL... Jag hade ju velat gå dit och lyssna på hjärtljud också!
 
Sv: Vårmammor 2011

Kan man höra bebis med stetoskop? Det visste jag inte... :o

Bebis hjärta slår ungefär dubbelt så snabbt som ens eget, så det ska nog inte vara så lätt att ta fel på?
 
Sv: Vårmammor 2011

om du lyssnar nedanför naveln borde de vara bebis du hör..på mig lyssnade hon vid troslinningen ungefär, prova där! om inte annat så kan du juh be din andra hälft hålla på din puls i handleden och räkna dina slag så kan du lyssna efter bebis å räkna dess slag, får ni inte samma så är de juh bebis du hör! sen om de går att höra med stetoskop kan jag inte svara på!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har läst det i någon tråd på något forum... Det var inte speciellt dyra, så jag tänkte att funkar det så funkar det... ;)

Så jag har inga vetenskapliga bevis för det på något sätt, utan bara nåt jag läst från någon på nätet :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 594
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 763
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 205
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp