Vårmammor 2011

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vårmammor 2011

Doser om 100mg/dag och mer

Hämning av prostaglandinsyntes kan påverka graviditeten och / eller embryonal/ fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall samt risk för hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till cirka 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster, samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten skall acetylsalicylsyra användas endast då det är absolut nödvändigt. Om acetylsalicylsyra används av en kvinna som försöker bli gravid eller ges under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.
Detta är tillräckligt för att ge ASA (acetylsalicylsyra) en C-klassificering, vilket är den näst högsta. Detta gäller för alla doser över 100mg, och i en tablett är det 500 mg.

Jag vill inte på något sätt hoppa på dig. Det var inte så jag menade, men jag hade aldrig rekommenderat det om en gravid kund kommit in till mitt apotek och ville köpa det. Hade hon fått det på recept hade jag troligtvis även tagit upp frågan med denne om graviditeten diskuterats med läkare, ev ringt upp läkaren och dubbelkollat att det stämde.
Det är anledningen till att jag reagerade. Hoppas du inte tar illa upp, du har säkert pratat igenom det med din läkare, men det är tyvärr inget bra råd att ge över nätet till andra, då det finns mycket att ta hänsyn till.
 
Sv: Vårmammor 2011

idag har jag en såndär tröttdag när energin är borta:( skulle pigga upp mig med en ridtur i de underbara höstvädret men de är nån där inne som växer tror jag allt så när jag väl va färdigt å kommit upp å iväg så fick jag "spänningar" i magen å skinnet..de va inte alls bekvämt å kunde inte njuta av min ridtur så jag vände å red hem igen!!:grin: de gjorde inte ont eller så bara "obehagligt".. jaja bättre ridlycka nästa gång!!:)
 
Sv: Vårmammor 2011

*tar sista knappen*

Efter att ha mått halvdåligt i tre dagar så ska jag på min farmors åttioårskalas idag. :crazy:

Är inte på topp idag heller så jag vet inte riktigt hur det ska gå. Värst är nog bilturen dit tror jag. Jag har redan börjat ladda med Postafen tidigare än vad jag brukar ta dem... Får se om det funkar. Jag vill verkligen åka dit.

Jag tycker det är jättejobbigt att berätta bara. Mamma och pappa ska dit också och vet att jag tycker det... Så de har lovat att hjälpa mig.

Pappa föreslog att han skulle berätta att han skulle få barnbarn. Det skulle vara roligt eftersom min bror kommer bara där med sambo också. Hihi, alla kommer ha en väldigt frågade min och börja studera vem som är gravid. Måste hitta löst sittande kläder eller något som inte avslöjar nåt... :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Spännande!! då får farmor sig en riktig överaskning:)

skulle med på kalas idag, men började må riktigt dåligt med huvudvärk å illamående å slut på energi hela dagen..så nu sitter jag istället med mina hormoner som spelar f*n å ömkar mig själv, tycker jag är helt värdelös som ligger på soffan å inte orkar ta tag i städningen då de ser för j*vligt ut å inte i tvätten heller å har dålit samvete för jag skäller på min sambo...stackars honom...jag HATAR dessa dagar........

så nu har jag ömkat mig lite till...
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har varit ganska ambitiös idag, bakat bullar och bröd faktiskt. *stolt*

Har lite känningar i magen, som sammandragningar, fast utan ngn direkt början eller slut, utan lite otydligt då där?
 
Sv: Vårmammor 2011

dom dagarna ska man ta vara på! man vet aldrig hur morgondagen blir de har jag lärt mig nu iaf!!
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har varit ganska ambitiös idag, bakat bullar och bröd faktiskt. *stolt*

Har lite känningar i magen, som sammandragningar, fast utan ngn direkt början eller slut, utan lite otydligt då där?
d


Jag känner också något som jag kan tänka mig är som sammandragningar. Ringde BM och frågade om det i veckan. Hon sa att man kan känna det redan i vecka 15-16 utan att det är något fel. Livmodern förbereder sig bara. Jag tror nog på det i alla fall. :)

Kalaset idag gick bra och till slut fick jag ur mig att jag var gravid. Åt mat och mår faktiskt rätt bra idag! Det firar jag nog medlite chips idag :angel:
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag har också börjat må sämre igen efter att ha haft ett par dagar som var okej.

Planen va ju att gå tillbaka till jobbet på 50% idag, men pratade med läkaren igår och hon förlängde min 100% sjukskrivning en vecka, och sen så ska jag prova att gå tillbaka på bara 25%.

Nu ska jag roa mig med att ringa till försäkringskassan och förklara läget också. Hej och hå! :grin:
 
Sv: Vårmammor 2011

Det kommer att gå toppen för dig! :bump:

Men jag fattar inte varför jag ska börja må illa igen nu, jag är ju i v 16+2... Och det hjälper inte att äta, jag mår illa ändå...
 
Sv: Vårmammor 2011

Å jag mår fortfarande illa och kräks många ggr dagligen. Förjäkla tråkigt är det! Och inte kan man göra mkt åt skiten heller...
 
Sv: Vårmammor 2011

Hej :) Jag har också börjat må illa sent 16+3, va inne på vc och fick bekräftat att det va migrän, troligtvis pga stress och hormoner... har verkligen mått skit, men ska prova att jobba idag och se hur det går...
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag förstår inte heller varför jag har börjat må mer illa igen. Mådde rätt okej i förra veckan ju.

Är i v. 15+2 idag och när det gav sig förra veckan trodde jag att det va "för gott"... Men nejdå. :(


Läkaren kom och sa hej och pratade lite när jag var ner och hämtade läkarintyget idag också! Haha, det är verkligen en toppenläkare jag fått tag på! Hon sa att jag skulle vara noga med att få i mig salt så inte saltdepåerna blir för låga, då kan man må illa av det också/istället.

Undra om det betydde att jag fick äta hur mycket chips jag vill? :angel:


Att jag har haft några dagar som varit bättre syns på vågen nu i alla fall. Nu står jag på min startvikt igen! :)
 
Sv: Vårmammor 2011

Var glad över din toppenläkare, här finns bara skitläkare som i regel både är snåla med hjälpen och okänsliga. :grin:

Igår, då v 14+4 var jag inne och fick en kort kik på vår fina bebis. :love: Har haft ont i magen och sammandragningar men livmodertappen var opåverkad och bebis mådde fint så vi kunde lugnt åka hem igen. Eller ja lugnt och lugnt, jag har svårt att känna mig lugn, även om undersökningen visade att allt var toppen. Undrar om jag ska vara så här konstant orolig hela tiden? Trodde jag skulle känna mig lugnare ju längre tiden gick, men det blir ju tydligen inte så...
 
Sv: Vårmammor 2011

Jag är verkligen superglad över henne. Hoppas hon vill fortsätta bara på min annars väldigt kaotiska vårdcentral (som är en av de som fått mest kritik i hela landet...). Har varit väldigt mycket olika läkare och så där de senaste åren sedan den blev privat.

Vad härligt att se bebis igen! Även om det var på ganska otrevliga grunder. ;)

Längtar som en tok till vårat RUL om tre veckor! :)



Jag har en känsla av att jag har det lite taskigt med saltet... Vad finns det att äta som är salt och nyttigt? Chips är ju lockande (faktiskt!), men jag inser ju själv att det inte är någon höjdare hela tiden... :p
 
Sv: Vårmammor 2011

När har du RUL? jag har den 21:e, ser också fram emot det väldigt mkt. Det som var igår var ju ett VUL för att kolla tappen, så bebis syntes väldigt otydligt, men att hjärtat pickade för fullt var det iaf ingen tvekan om.

Salt OCH nyttigt, svårt... oliver kanske?
 
Sv: Vårmammor 2011

Har RUL den 18:e oktober. :) Hjärtat är ju ändå det "viktigaste" och ni har ju redan kollat på allt annat, så det bör ju inte ha hänt så mycket i den vägen tycker jag. :)

Oliver... Är en av få saker som jag inte ens tycker om i vanliga fall... Hm, tåls att fundera på. Fler förslag mottages tacksamt. ;)
 
Sv: Vårmammor 2011

Salta pinnar! :)

Jag är piggare nu efter att ha varit på stan och lunchat med min syster. Hon är nog nästan mer exhalterad över att bli moster än vad jag är över att bli mamma :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 599
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 124
Senast: LovingLife
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 764
Senast: alazzi
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 209
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp