Sv: Vårmammor 2011
Jag vill inte på något sätt hoppa på dig. Det var inte så jag menade, men jag hade aldrig rekommenderat det om en gravid kund kommit in till mitt apotek och ville köpa det. Hade hon fått det på recept hade jag troligtvis även tagit upp frågan med denne om graviditeten diskuterats med läkare, ev ringt upp läkaren och dubbelkollat att det stämde.
Det är anledningen till att jag reagerade. Hoppas du inte tar illa upp, du har säkert pratat igenom det med din läkare, men det är tyvärr inget bra råd att ge över nätet till andra, då det finns mycket att ta hänsyn till.
Detta är tillräckligt för att ge ASA (acetylsalicylsyra) en C-klassificering, vilket är den näst högsta. Detta gäller för alla doser över 100mg, och i en tablett är det 500 mg.Doser om 100mg/dag och mer
Hämning av prostaglandinsyntes kan påverka graviditeten och / eller embryonal/ fosterutveckling på ett negativt sätt. Data från epidemiologiska studier tyder på en ökad risk för missfall samt risk för hjärtmissbildning efter intag av en prostaglandinsynteshämmare under tidig graviditet. Den absoluta risken för kardiovaskulär missbildning ökade från mindre än 1 % till cirka 1,5 %. Risken tros öka med högre dos samt med behandlingens längd. Hos djur har tillförsel av prostaglandinsynteshämmare visats leda till ökad förekomst av pre- och postimplantationsförluster, samt embryo/fetal död. Ökad förekomst av flera missbildningar, inklusive kardiovaskulära, har dessutom rapporterats hos djur som exponerats för en prostaglandinsynteshämmare under den organbildande perioden. Under den första och andra trimestern av graviditeten skall acetylsalicylsyra användas endast då det är absolut nödvändigt. Om acetylsalicylsyra används av en kvinna som försöker bli gravid eller ges under den första och andra trimestern av graviditeten bör dosen vara så låg och behandlingstiden så kort som möjligt.
Jag vill inte på något sätt hoppa på dig. Det var inte så jag menade, men jag hade aldrig rekommenderat det om en gravid kund kommit in till mitt apotek och ville köpa det. Hade hon fått det på recept hade jag troligtvis även tagit upp frågan med denne om graviditeten diskuterats med läkare, ev ringt upp läkaren och dubbelkollat att det stämde.
Det är anledningen till att jag reagerade. Hoppas du inte tar illa upp, du har säkert pratat igenom det med din läkare, men det är tyvärr inget bra råd att ge över nätet till andra, då det finns mycket att ta hänsyn till.