Siffror som återkommer

Dyngpeter

Trådstartare
IMG_6534.webp

Det är med viss tvekan jag startar denna tråd, för den skulle kunna uppfattas som mer än lovligt flummig. Jag vet dock, att jag inte är ensam om att fundera över detta.

I mitt liv har talet 53 uppenbarat sig onaturligt ofta. Jag påstår inte, att det inte skulle vara slumpen, för vad skulle det annars vara? Ändå kan jag inte freda mig mot tanken, att det är något vi inte vet eller förstår. Exakt hur han formulerade sig minns jag inte, men professor Max Tegmark vid MIT sa något om, att universum består av siffror. Kan talet 53 ha någon betydelse för mig? För att besvara frågan skulle man kanske behöva förstå professor Tegmarks kosmologi, och förstode jag den, hade jag antagligen ägnat mig åt något helt annat.

Jag har privat och för olika rörelser haft tre postgirokonton. Alla har haft 53 som första eller sista siffergrupp. Så förhåller det sig också med andra kontonummer och medlemskort. Praktiskt taget dagligen, när jag tittar vad klockan är, är minuttalet en eller flera gånger 53. Om jag tittade på klockan 120 gånger om dagen, skulle den statistiskt sett två gånger visa just 53, men så ofta tittar jag inte. Inte heller har jag några regelbundna vanor. Mitt arbete kan börja vilket minuttal som helst. Rasterna är lika oregelbundna.

Börjar man fundera över något, kan det bli ett slags självuppfyllande profetia; nu reagerar jag direkt på talet 53. Faktum kvarstår dock, att det var osannolikt många 53 i olika nummer som först fick mig att fundera över detta.

Är det någon mer som har gjort liknande iakttagelser eller har funderingar kring detta?

Senast ändrad:
Jag tycker om när siffror "stämmer" . Lite svårt att förklara exakta hur jag menar, men ett exempel är när man kan vända på digitalklockans siffror 21:12.

Men oftast är det 12:34 alltså siffrorna i ordningsföljd jag ser. Med tanke på hur sällan jag tittar på klockan så är det löjligt ofta klockan är just 12:34 när jag tittar på den. Iofs är jag oftast mest aktiv den tiden på dagen, men det är ändå ologiskt ofta just det klockslaget ses.

Jag gillar klockan 11.11, 12.12 osv!

Just 11.11 noterar jag oftare än slumpen, sas. Det verkar som att jag ofta börjar fundera på kaffe eller lunch då. Kanske på nivån att jag skymtar 11.11 på datorn och genast blir sugen på kaffe.

Vissa datum har återkommit i livet. 6 juni har ett gäng stora saker i livet hänt. Samma den 13 juli.
Men ser detbara som sammanträffanden - och en hjälp att komma igåg datumen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridkjol
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka