Rädda hästar inte skäl nog för skyddsjakt på fasaner och harar

Länsstyrelsen i Västra Götaland har fått in en ansökan om skyddsjakt på banområdet Göteborgs galopp. Något jakt blir det dock inte tal om, varken vad gäller fasaner eller harar.

Staket kanske? Bebygger man ställen får man väl lite leva med att inte alla tidigare invånare, i detta fall harar och fasaner, flyttar ut.

• Gilla
Reactions: Sel
Staket kanske? Bebygger man ställen får man väl lite leva med att inte alla tidigare invånare, i detta fall harar och fasaner, flyttar ut.
Hur stänger du ute fåglar från en galoppbanan? 😅

Kl. Säger inget om ifall det är rätt eller fel med skyddsjakt, men förstår verkligen att galoppen tycker det är ett problem.

Hur stänger du ute fåglar från en galoppbanan? 😅

Kl. Säger inget om ifall det är rätt eller fel med skyddsjakt, men förstår verkligen att galoppen tycker det är ett problem.
Fasaner verkar mest springa omkring, flyga korta sträckor oftast från en höjd. Så med ett ganska simpelt staket borde man få bort de flesta, såvida det inte finns något vidare intressant för fåglarna på banan. Vet inte hur det ser ut där, men slår man fälten runt omkring kan man ju minska överraskningsmomentet en del med. Har dock inte testat att stängsla bort fasaner själv, vi samexisterade, hästarna vande sig snabbt och så hade jag och fågeln ett antal diskussioner. Väldigt pratsamt djur.

• Gilla
Känns som ett ickeproblem de får lösa själva faktiskt. :) Som sagt om man klipper gräset runtomkring och har någon som tar en tur med lur innan tävlings/träningsdagen börjar lär sig nog både fåglar och harar att hålla sig borta efter en tid.

Det roliga är att bredvid galoppbanan ligger flygplatsen som bland annat sjöfartsverkets räddningshelikopter använder, men att helikopter startar och landar med kort varsel har jag inte hört någon uttrycka som ett problem.

• Gilla
Travhästarna hemma i Skellefteå reagerade liknande när de först öppnade för ponnytrav. De fick helt enkelt vänja sig. :)

Det roliga är att bredvid galoppbanan ligger flygplatsen som bland annat sjöfartsverkets räddningshelikopter använder, men att helikopter startar och landar med kort varsel har jag inte hört någon uttrycka som ett problem.
En fasan lyfter väl bra mycket snabbare än en helikopter som inte heller är helt ljudlös innan take off som en fasan är antar jag ;)

Jag hoppade högt häromdagen när en liten blåmes satt och tryckte i stenmuren och lyfte nästan rakt upp i ansiktet på mig

Lämpligare att gå över med några hundar innan dagar med lopp för att få bort djur som trycker, är ju gräsbana så kan ju ligga något kid och trycka visas tider på året.

Är ju svårt att vänja hästar vid det då det inte är djuret som hästen blir rädd för utan att det flyger upp så nära.

Lämpligare att gå över med några hundar innan dagar med lopp för att få bort djur som trycker, är ju gräsbana så kan ju ligga något kid och trycka visas tider på året.

Är ju svårt att vänja hästar vid det då det inte är djuret som hästen blir rädd för utan att det flyger upp så nära.
Jag tänker liknande. Gör man det regelbundet lär de vilda djuren så småningom börja hålla sig borta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 372
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 118
Senast: Luff
·
Hästhantering Visste inte riktigt vilken rubrik jag skulle lägga det under, moderator får gärna flytta om det passar bättre under en annan rubrik... 2 3
Svar
53
· Visningar
6 085
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 458
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka