- Svar: 16
- Visningar: 431
Länsstyrelsen i Västra Götaland har fått in en ansökan om skyddsjakt på banområdet Göteborgs galopp. Något jakt blir det dock inte tal om, varken vad gäller fasaner eller harar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jösses. Är hästarna så nervösa kan de behöva se fasaner och harar dagligen.Länsstyrelsen i Västra Götaland har fått in en ansökan om skyddsjakt på banområdet Göteborgs galopp. Något jakt blir det dock inte tal om, varken vad gäller fasaner eller harar.
Det bor inga hästar (så vitt jag vet) på den galoppbanan och klart det är otäckt om en häst som springer så fort börjar skygga. Inte samma som när en vanlig häst skyggar direkt.Jösses. Är hästarna så nervösa kan de behöva se fasaner och harar dagligen.
Tänkte precis samma fråga. Det blir en arbetsmiljöfråga för de som ska träna och tävla där. Potentiellt livsfarligt.Det bor inga hästar (så vitt jag vet) på den galoppbanan och klart det är otäckt om en häst som springer så fort börjar skygga. Inte samma som när en vanlig häst skyggar direkt.
Tänkte precis samma fråga. Det blir en arbetsmiljöfråga för de som ska träna och tävla där. Potentiellt livsfarligt.
Hur stänger du ute fåglar från en galoppbanan?Staket kanske? Bebygger man ställen får man väl lite leva med att inte alla tidigare invånare, i detta fall harar och fasaner, flyttar ut.
Fasaner verkar mest springa omkring, flyga korta sträckor oftast från en höjd. Så med ett ganska simpelt staket borde man få bort de flesta, såvida det inte finns något vidare intressant för fåglarna på banan. Vet inte hur det ser ut där, men slår man fälten runt omkring kan man ju minska överraskningsmomentet en del med. Har dock inte testat att stängsla bort fasaner själv, vi samexisterade, hästarna vande sig snabbt och så hade jag och fågeln ett antal diskussioner. Väldigt pratsamt djur.Hur stänger du ute fåglar från en galoppbanan?
Kl. Säger inget om ifall det är rätt eller fel med skyddsjakt, men förstår verkligen att galoppen tycker det är ett problem.
De ligger ju gärna och trycker tills man är precis jämte dem också, ett förbaskat otyg!Fasaner kan verkligen konsten att skrämmas
Först inte ett ljud sen världens vrål och flaxa flaxa
Hur stänger du ute fåglar från en galoppbanan?
Kl. Säger inget om ifall det är rätt eller fel med skyddsjakt, men förstår verkligen att galoppen tycker det är ett problem.
En fasan lyfter väl bra mycket snabbare än en helikopter som inte heller är helt ljudlös innan take off som en fasan är antar jagDet roliga är att bredvid galoppbanan ligger flygplatsen som bland annat sjöfartsverkets räddningshelikopter använder, men att helikopter startar och landar med kort varsel har jag inte hört någon uttrycka som ett problem.
Jag tänker liknande. Gör man det regelbundet lär de vilda djuren så småningom börja hålla sig borta.Lämpligare att gå över med några hundar innan dagar med lopp för att få bort djur som trycker, är ju gräsbana så kan ju ligga något kid och trycka visas tider på året.
Är ju svårt att vänja hästar vid det då det inte är djuret som hästen blir rädd för utan att det flyger upp så nära.