Jag låg i natt i sängen och tänkte att jag skulle fråga hur det gick idag.
Det låter ju verkligen hoppfullt. Synd att du är lite sen och hoppas att det hela inte blir "förstört" av den riktiga dagen sedan. Jag tror man ska vara beredd på att behöva börja om igen efter men hoppas innerligt att det inte är något som ska behövas.
Jag hoppas verkligen detta går vägen. Då blir du en erfarenhet rikare och har ny kunskap att föra vidare.
Hur bra det än går med nyår (eller för all del inte men du fattar) så räknar jag ganska kallt med att få "göra om" träningen inför nästa år. Då kan jag förhoppningsvis starta enligt plan, i tid.
Jag har dock surfat lite, och hittat andra "träningsskivor". Fanns massor med olika, för att vänja dem vid ljud som kan förekomma vid uteritter (gräsklippare, motorcyklar, motorsågar mm), vid tävlingar (speaker, publik, applåder etc) osv osv. Fanns tom en för att träna polishästar.
Min herre är i grund och botten en grymt cool och stabil herre, som oftare förvånar positivt genom att inte säga flaska om något de flesta hästar faktiskt reagera på, än reagera negativt. Men NÄR han reagerar har han en ganska kort sträcka mellan reaktion och så att säga mentalt "spåra ur" - svårt att förklara men närmsta exemplet jag kommer att tänka på är ett veterinärbesök där veterinären inte ens fick TITTA på honom utan att han dansade runt som om hon hotade att kapa benet med motorsåg. Detta trots att jag en timme innan utan problem fått peta, pilla och utan att han vinklade ett öra fått klippa rent runt såret med klippmaskin. Han var fortfarande föl då, så helt fantastiskt att han stod lugnt och fint och lät mig klippa. Jag menar det finns ju vuxna hästar som helt tappat greppet av en klippmaskin. Men en otroligt stabil och cool kille i botten, men om han slår på nerverna blir det bara pannkaka. När han inte slår på nerverna så kan man göra i princip vad som helst med honom och han rör inte ett öra och får tonvis med beröm hur cool, välhanterad osv han är. Han ÄR mycket välhanterad, men allt det åker ju ut genom fönstret när nerverna tar över så att säga.
Han är inte generellt ljudkänslig, och han är t ex lastad bredvid pågående byggarbete, lastbilar som åker förbi och trafik som susar förbi på intilliggande väg. Han bor på landet så han är inte van med trafik, men det har i de situationer han hittills mött det inte alls bekymrat honom ändå. Men han reagerar på raketer, och på kraftig åska då. Och jag misstänker att han åtminstone vissa gånger skulle kunna reagera rejält tex på om man var ute och promenerade/red och plötsligt startar någon en gräsklippare inne på sin tomt på andra sidan staketet t ex. Så när jag hittade de där andra skivorna väcktes faktiskt en tanke på att rent generellt ljudträna. På "allt". Det finns ju liksom ingen nackdel med det, och jag inbillar mig att om han dels är van att höra alla möjliga oljud i tid och otid samt att de t (steg 2) helt plötsligt kan komma, så då har man även indirekt tränat inför nästa nyår, ett plötsligt åskoväder osv. Att man får en klumpeffekt, plötsliga ljud, höga ljud, konstiga ljud, oljud - äh, det är inget bry sig om.