Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

*Smyger in från vintermammor*

Som jag uppfattat det så kan du blanda i bovete som är järnberikat.

Men om du även ger h*n tex ångkokt broccoli o andra gröna grönsaker så får h*n nog i sig tillräckligt.

Eller om ni äter fisk. Annars kan du juh köpa aprikoser om de inte finns aprikos purée och ge till gröten.

Är du orolig så kan du juh höra med BVC om dom kan kolla järn värdet på ditt barn.

Vet inte om du läst på denna sida, har bara läst lite snabbt o de verkar vara bra fakta när de gäller små barn och vegitarisk kost.

http://se.babycenter.com/baby/startingsolids/vegetarianbaby/

(soja o mejeri produkter ska du inte ge barnent innan 1 år dock).

Annars tycker jag att du ska höra med en dietist på vårdcentralen dom kan nog ge tips o råd.

Det intressanta är det här med gröt/välling tycker jag. Jag kanske har missat något, men vad är det som är så bra med gröt och välling att "alla" bebisar verkar (ges att) äta så mycket av det?

Ja, om man ser till att det bröstmjölken saknar är d-vitamin och järn så vore det väl bättre att ge potatis och sånt?

Jag har suttit och läst lite om amning. Jag känner att jag vill amma så mkt som möjligt så länge det går. Av flera anledningar...

Kom då över det här, men tycker argumenten från australiensiskan är lite tomma. Det var dock intressant:

http://www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/amningsnytt/artiklar_AN_pdf/sluta_amma6_12 manAN12008.pdf

Intressant läsning :bow: Är helt inne på att amma så länge som möjligt också. Vi har inte kommit långt med smakportioner alls, och nu har vi haft ett uppehåll på två veckor :o känner mig stressad när jag läser hur långt alla kommit här inne. Iggy är ju snart 6 månader och vi håller fortfarande på med rotfruktspuréer. Han får en isbit om dagen och ett par majskrokar. Majskrokarna är bäst tycker han, puréerna har han inte visat något överdrivet intresse för. Han äter det men blir mycket gladare av krokarna och när han får dricka/sörpla vatten ur ett riktigt glas :D

Är lite inne på det här med BLW, var det inte du uva som tillämpade det också?

Kommer inte ihåg hur gammal Iggy är, ber om ursäkt....! Men jag känner som du, blir också stressad när jag hör på många av er och träffar mamma-gruppen här hemma och hur långt alla kommit. Många har till och med lämnat smakportionerna och gått över till portioner!!

Milton fick gröt för första gången i förgår, idag fick han det för andra gången. Imorgon kommer vi nog att prova potatis, det kokade jag idag åt honom och mojsade ihop och frös ner i isbitsformar.

Kl

Jag håller på att försöka mig på att göra dopkort men det gör mig galen!! Kan ni tipsa mig om någon bra internet-sida där man kan ladda upp egen bild, egen text och sedan skicka efter det färdiga kortet? Tyckte inte Fuji var nåt vidare, men njaa.. Hur har ni gjort? Visst AKB, har du gjort dopkort? Jag pratar alltså tackkort :D

Jag gjorde mina på Extrafilm. Fanns massor av stilar att välja mellan.
Kunde ha text på både fram och baksida. Så där bak tog jag en vers ifrån låten solisten sjöng :laugh:

Jag designade kortet själv i Ps och framkallade det som fotografi :) Blev riktigt bra, tog format 15x20 och tror de kostade under 4 kr/st. Var inte nöjd med någon av de färdiga layouterna som erbjöds!

Jag gjorde mina på vistaprint, men jag tror att de flesta är liknande upplagda.
Där gick det iaf att ändra på ev förskriven text och fixa ihop så det blev bra.

det låter som att det blev jättefint!
Hade gärna gjort nåt på PS. Men jag förstår mig inte på det alls.
Har precis lärt mig hur man öppnar programmet liksom. Då skulle folket få
sina tackkort lagom till jul :D

:eek::eek:VARFÖR hittade jag inte den sidan när jag skulle göra kort??
De hade ju nästan för mycker att välja mellan!

Jag håller på att försöka mig på att göra dopkort men det gör mig galen!! Kan ni tipsa mig om någon bra internet-sida där man kan ladda upp egen bild, egen text och sedan skicka efter det färdiga kortet? Tyckte inte Fuji var nåt vidare, men njaa.. Hur har ni gjort? Visst AKB, har du gjort dopkort? Jag pratar alltså tackkort :D

Jag använde mig av Crimson när jag gjorde M´s inbjudningskort! Dom vart jätte fina och fick dessutom fler kort och kuvert än vad jag beställde utan att betala för det!! Mkt bra ifall man kommer på att man måste bjuda någon mer :p Du kan givetvis välja hur kortet ska se ut där, gör texten exakt där du vill ha den och hur du vill ha den! Kom på 2dagar efter beställningen!

Givetvis kan du göra enkla tackkort också!

Senast ändrad:

Visst är det :) Hade aldrig hört talas om det innan jag läste här. Min bvc-tant är ganska gammal och tillhör skolan som tycker jag redan borde ha bytt ut ett mål mat. Tycker det är tråkigt när de inte kan vara öppna för nya metoder.

Hittade förresten ett recept som jag ska testa lite längre fram:

2 dl havregryn knivhackas i matberedare. Blanda i en mosad banan. Blanda vidare. Tryck ut till stavar. In i ugnen 200 grader i ca 15 min

Lät intressant...

här har vi precis börjat ge gröt och har vid något tidigare tillfälle låtit M smaka avokado när jag ändå ätit det :)
hon fick även "suga" på en bit äpple idag, det gillades ;)

Vad vår bvc-tant tycker framgår nog av mina tidigare inlägg :grin:
och vad vi tycker om henne :devil:

vågar nog inte ens berätta om att jag är inne på detta då får hon väl spunk... :angel:

Jag älskar också snö. Skulle mer än gärna slippa perioden som kommer nu! Får komma 2-3 decimeter på en gång :D Dock ha inte sjöarna frusit än så den här stackars snön lär med största sannolikhet smälta :cry:

*kl*

Ska på utförsäljning på en av leksaksbutikerna i stan i dag som gått i konkurs! 50% på hela sortimentet...GILLAS ;):bump:

2 dl havregryn knivhackas i matberedare. Blanda i en mosad banan. Blanda vidare. Tryck ut till stavar. In i ugnen 200 grader i ca 15 min

Det här måste jag testa!! :idea:

Ja, om man ser till att det bröstmjölken saknar är d-vitamin och järn så vore det väl bättre att ge potatis och sånt?

Gröten är ju i och för sig järnberikad, men jag tänker att det är för att den är järnfattig "av sig själv" annars, jämfört med "vanlig mat"? Tittar man på menyförslagen i artikeln så är det ju mer gröt/vällingmål än "matmål". Jag tänkte i första hand satsa på att introducera "mat" tillsvidare, inte gröt/välling, därav att jag är undrande!

Är lite inne på det här med BLW, var det inte du uva som tillämpade det också?

Jo, delvis! Vi har gjort lite olika. BLW är ju rätt "motorikkrävande" och det gör det lite svårt när man som E har en mage som är "tre månader äldre" än ens motoriska och övriga utveckling. Just nu gillar han puréer, så vår matdag ser ut såhär:

- frukost: BLW-tänk, han "äter" bröd (läs: smular sönder det och sprider ut det över köket. Men de senaste dagarna har jag sett honom "tugga" på rikigt stora bitar :) - "rikigt stora" är dock en relativ storlek ;))
- lunch: puré typ spaghetti och köttfärssås, lapskojs + efterrätt typ katrinplommonpuré, mangopuré
- middag: är under införande, min tanke är att det ska bli lite puré och lite äta själv. Vi är dock lite lata på att göra i ordning någonting åt honom att äta själv, så det blir ofta majskrokar :o. Igårkväll var första gången han fick annat än någon "efterrättspuré" till middag, det tyckte han var märkligt!

I övrigt ammas han. Magen är nio månader gammal nu ;) (idag är det E:s niomånadersdag, hurra hurra!), och han är typ sex månader korrigerat.

Åh, det ska jag också prova!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 173
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
544
· Visningar
42 803
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar