Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Behöver lite feedback. Jag är lite orolig över Ts järn intag. Tror nämligen inte att hon får i sig sina 8 mg/dag. Därför har vi provat oss igenom registret av järnberikade gröt och vällingsorter. Vanliga och smaksatta med frukter. Men ingen har fallit henne i smaken. I morse så provade vi med hemmagjord gröt som hon tyckte var supergott. Och så hittade vi järndroppar på apoteket så jag tänkte att vi själva kan väl järnberika hennes mat. Apotekspersonalen tyckte inte detta var någon bra ide. Men jag fick ingen direkt orsak till det.

Fantastiskt med vattnet! Jag brukar hälla upp vatten på morgonen åt Selma som får stå och bli rumsvarmt, men sen hon smakade kallt bubbelvatten så vill hon bara ha kallt vatten... Envisna unge! Har ni provat MAM:s dricka själv mugg? Selma har precis börjat förstå hur den fungerar och hon dricker mycket bättre från den än från glas och nappflaska.
Rumstempererat vatten funkar inte, det var sånt jag gav, försökte ge, innan. Vi har en MAM dricka själv flaska, vet inte om det är den du menar eller någon annan. Det här är som en vanlig flaska men med en annan sorts napp på. Den funkade inte alls eftersom han inte sög alls. Inte ens jag fick ut något ur den innan jag fattade att man måste toksuga som en bebis och så kan inte jag suga...

Jag tycker att det låter som att du har gjort jättemycket! Iaf i jämförelse till mig. Jag har bara surfat lite, värmt lasagne i micron, sjungit för Vilgot och hoppat med honom i knät, bytt ett par blöjor och slötittat på tv... Skulle gärna gå på promenad, men det blåser som bara den ute. Ikväll ska jag iallafall iväg och springa med Friskis & Svettis! :banana:

Det ska finnas nåt paltbröd av något slag som vårt bvc rekommenderar att man smular i om man gör gröt själv. Kanska är värt att prova?

Men svartfots bebis skulle väl vara vegetarian tror jag väl? Eller va det nån annan?

Kan du inte ringa din BVC-sköterska och fråga? De kan nog mer än apotekspersonalen.
Sen har jag hört talas om järnberikade havregryn, men det kanske är nåt jag fantiserat ihop.

När jag va gravid tipsade mor min om torkade aprikoser, de innehåller massa järn. Så det bör väl finnas i aprikospuré med antar jag?
Häv på lite puré på gröten så blir den nog berikad.

Senast ändrad:

Men svartfots bebis skulle väl vara vegetarian tror jag väl? Eller va det nån annan?

Just ja... :o Allt annat än typ filéer från djur är för mig oätbart, alltså är det inget jag ens tänker på att det kommer från djur. Om nån fattar vad jag menar. ;)

Jupp. Vår tös som i alla fall än så länge är en veggis. Järnberikade havregryn var en bra ide. När kan man börja blanda in ägg i deras mat?

Haha, då har vi likadana sadlar nu då, du och jag. Bra val ;)

Jag älskar oxå snö. Med gillar inte den här regniga tiden innan snön kommer för att stanna.

Emmah.S O fy! Snö redan.

Cyllene
Förstår att det gör ont med katterna. Katten på bilden är en riktig myssovare och sov alltid mellan oss. Helst uppe på bröstet. Men då han har en tendens att lägga sig liiite för nära ansiktet (gärna på) så stängdes sovrumsdörren när T föddes. Det gör så ont när han uppgivet står och jamar vid dörren på nätterna. Händer dock inte lika ofta längre. På morgonen så kastar han sig in och gosar in sig under täcket hos den som ligger längst ifrån T.

Uva
Inte ska du tänka så. Du försökte ju hjälpa honom.

Lottch
Vart kan man köpa dricka självmuggen?

Ang BVC sköterska.
Vi funderar på att byta. Blir tokig. Hon har glömt bort flera tider och varit iväg på hembesök. Hon kan även boka in hur många som helst samtidigt. Senaste gången fick maken vänta t o t 1,5 h för en femminuters underökning. Hon hade satt upp flera från föräldragruppen på samma tid och bokat in andra på samma tid. Sen så känns det inte som om man får någon vidare hjälp. Däremot så var hon jäkligt duktig på att spruta. Hur snabbt och smidigt som helst.

6 månader stod det i min mosbok:)

Läste även hur man gör aprikospuré. Blötlägg torkade aprikoser i vatten 3-4 timmar. Mixa och späd med vattnet till lagom konsistens.

Åh, vad rar du är! Och jag är himla glad över att jag har henne, bättre vän får man leta efter. Usch, nu sitter jag här och lipar! Är så orolig över henne.. Hon har ju varit hos läkaren idag för att få berättat om vad som ska ske och vad de ska göra, men hon har inte ringt mig än idag. Vill ju inte ringa henne heller och tjata, kanske passar hon och hennes mamma på att umgås och shoppar lite i staden där de är, behöver ju inte betyda något.
Vad skönt med din vän, vad glad jag blev!!

Min sambo hade nog blivit lite avundsjuk på dig, eller framför allt din sambo :D Som min sambo försöker få mig att hänga med ut och fiska och framför allt följa med och jaga. Det är verkligen inte min grej. Har inget emot att man skjuter och är det något kött jag äter med gott samvete så är det just viltkött. Men jag har noll intresse av att sitta och glo i ett jakttorn eller ränna i skogen och försöka få fram viltet ;)

Ungefär lika mycket intresse har sambon för mina hästar, så det jämnar väl ut sig :p

Och du, jag älskar också snö :D Största nackdelen med att bo i södra Sverige! Eller är det kanske därför jag älskar snön, för att vi inte är så bortskämda av den varan på samma sätt som "norrlänningarna". Kanske inte hade uppskattat det lika mycket om jag bott längre upp, kan det vara så?

Förresten, om ägg... Man skulle tydligen börja med gulan ifall barnet va allergiskt. Varför vet jag inte, men så stod det iaf...

Kokar man aprikoserna så är de ännu lättare att få till en jämn pure. Likadant med sviskon ;)
De behöver i strt sett bara koka upp med lite vatten stå å dra under lock
Mkt enkelt :)
Till de gamla stoppar vi i lite linfrö för att hjälpa magen ytterligare.

Stod exakt så här:
Blanda 1 äggula med en matsked mjölk i en liten kopp. Ställ koppen i en kastrull med några centimeter vatten. Koka tills äggröran har stelnat.
Så du kan ju pröva att ge det som det är.

Lottch- Olyckan var väl från början en olyckshändelse hette det... Han som sköt ägde vapenaffären sm fanns i byn dessutm så han om någn borde ju vara ganska van vid gevären.
Han sitter i fängelse idag. Den unga killen som blev skjuten hade ringt o sagt till en del vänner att han verkade knstig ch arg den dagen. Han ångrar nog att han inte åkte hem :(
Iaf hans föräldrar och vänner...
SJUKT är vad det är. Jag behöver väl inte ens berätta att han idag inte har någn affär mer...

Tror du inte att du ska ge bara ägg första gången för att se m allergi finns enligt detta sättet?
Det borde ju vara för att det inte ska blandas man kokar det först.

Nu kacklar jag vidare om äggen....
Man ska inte ge vitor på en gång efter som de innehåller mer än 20 olika sortes protein, och vart och ett kan vara allergiframkallande.

*kl*
Hur långt efter intaget av något de är allergiska emot kommer reaktionen tro?
Oscar åt äppelmos vid elva idag, och är prickig runt munnen och hakan.
Han har ätit det förr, men bara en tesked. Nu åt han nog två matskedar.

Senast ändrad:

*kl*

Igår åkte jag hemifrån vid 17 tiden, A åt en flaska välling vid halv sex och sen sov han i 3.5 timmar. Har inte hänt sedan han föddes :D

När jag kom hem vid 23 så var han vaken och ammade och busade en stund och sen har han sovit på mig hela natten och velat snutta tutte.
Idag var vi på bvc, hon tyckte att jag ska försöka sova i eget rum så han inte känner lukten av mamma (mat) på natten. Han behöver inte äta på natten längre och jag märker ju med att han mest snuttar och inte är direkt hungrig.

Hon tyckte med att vi skulle försöka lägga honom i spjälsängen och få honom att somna om där.
Jag är lite kluven inför att neka honom närhet, samtidigt som jag behöver sova :crazy:

AHHHHHHH trodde inte att jag skulle vara mer blödig med andra barnet!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
42 866
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar