Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

*kl*

Frågor frågor frågor! Ingen i Sommartråden verkar ha sett dem så frågar här: grenförlängare till bods, var?! Vet själv att jag sett dem någonstans men kan inte för mitt liv minnas, och med en långsmal bäbis vore det trevligt att kunna använda bodysarna liiiite längre när de faktiskt är lagom på bredden :)

Äsch, du känner väl ditt barn bäst så gör som nu gjort hittills tycker jag. Jag tycker att BVC har lite för stor styrande roll (beror väl visserligen på hur mkt man tar åt sig, men som förstagångsförälder blir det nog lätt så). Dom är väl mest till för tips och råd...fast det kanske var ett råd hon kom med?!

Du märker när tösabiten börjar vilja ha mera mat. Är hon nöjd med det hon får så är väl det tillräckligt än så länge :laugh: ?! Som sagt, du känner ditt barn bäst! ;)

Sjäv har Theo världens bästa BVCsköterska. Hon är inte så där "Så här ska du göra" utan mer som "Så länge han är nöjd så är det bra" Hon tyckte ju bla att vi redan vid 4 månader skulle börja byta ut lunchflaskan till ett helt mål mat, och börja ge mellis före "15.00 flaskan" för att sen kunna byta ut den också. Tilläggas bör ju att Theo började med smakisar lite tidigare än 4 månader och har en ENORMT matintresse. Äter allt vi ger honom :D

Plutten, inte ska du tänka att du plågade honom, tänk i stället att du försökte hjälpa honom!

Men du, så får du inte tänka. Du trodde ju att du gjorde det bättre för honom.

Vad gulliga ni är :love:. Jag vet ju egentligen att jag "bara" följde läkarens ordination, men såhär i efterhand gör det ont att tänka tillbaks på E:s försök att värja sig. Han gjorde verkligen allt som stod i en så liten bebis makt för att komma undan (och katterna har aldrig reagerat så på hans gråt annars, för att återknyta till det spåret).

lottch - jag hade också varit knäckt av att få åka in för andningen som ni gjorde. Det är en annan sak när de är stora och man känner dem och vet att man ska ha dem hemma hos sig!

Jag gillar snön...avskyr den tid som komma skall nu inna snön kommer på allvar. Mörkt, trist och hårt i backen. Går inte göra nåt alls med hästarna mer än att typ skritta...Ska bli kul å se hur Theo reagerar :laugh:

Har ni provat att ta sånna fruktdrycker och ge honom ist för vatten? Eller bara blanda i lite av saften för att få en annan smak? Har hört att det ska funka för att få de att dricka vatten. Selma har, peppar peppar, aldrig haft problem med det, tack och lov. En ny grej Selma älskar är bubbelvatten :eek: vi har precis köpt en kyl som har det inbyggt, så nu dricker jag det hela tiden, hehe, nya saker ni vet, och hon sitter alltid och gapar när jag dricker så då fick hon smaka och hon älskar det. Hoppas att det är normalt... ;)

Har du också en unge som älskar att pussas? :D Selma brukar ta tag i mitt ansikte och dra det till hennes så att hon kan pussa/dreggla på mig. Tänk vad mycket man står ut med, för ett år sen rös jag av tanken att byta bajsblöjor och nu är bajs ett av våra stora samtalsämnen härhemma, haha.

Jag har funderat på fruktdrycker, men jag är och kommer att vara världens tråkigaste mamma när det gäller söt dricka/godis/fika osv. :angel: Blir dessutom alldeles förskräckt när jag hör om bebisar/barn/vuxna som inte dricker vatten... Jag googlade lite på problemet och hittade något forum där någon skrivit att hennes bebis bara drack ljummet vatten. Imorse provade jag det och han drack faktiskt några klunkar! Nivån i muggen sjönk med en halv cm, så lite fick han i sig! :idea:

Cool unge som dricker bubbelvatten! :D

Japp, fast han pussas inte, han grovhånglar! :rofl: I bästa fall tar han tag om halsen och suger tag i min kind. I annat fall tar han tag i mitt ena öra, med naglarna inåt såklart :eek:, och suger tag i näsan eller nåt. Det är mindre trevligt... Det konstiga är att han bara gör så på mig, aldrig på pappa. Undra om det har med att göra att det finns mat hos mamma.

Apropå katter så måste jag visa några bilder på Vilgot och kattungen. De är världens bästisar! :love: Lillkatten bryr sig inte det minsta om att Vilgot nyper tag i pälsen eller örat eller vad det nu kan vara han får tag i, utan håller sig gärna i närheten av Vilgot, till hans stora glädje!

IMG_0248.jpg

IMG_0244.jpg

2010okt10001.jpg

2010okt10005.jpg

2010okt10007.jpg

Precis vad bvc sa till mig, att jag måste byta ut lunch-målet till "mat" för hon behöver mer energi. Jag vägrar, jag har en glad bebis som sover hela nätterna och nöjd på dagarna. Hon är vaken 3-4 timmar i stöten och är glad hela tiden, tror inte hon har energibrist. Mitt barn mår bra och jag och hon är nöjd med att bara ge henne en smakis (halvportion?) om dagen.
Tänk var olika det är! När jag frågade på bvc hur jag skulle gå vidare med maten så sa hon bara att jag kunde vänta någon månad med att ge mer mat. Fast jag vet iofs inte vad hon sagt om jag inte gett två riktiga mål mat redan. På mitt bvc verkar de vara ganska amningsinriktade iaf.

Jag trodde att min bvc-sköterska var en som förespråkade helamning men det verkar vara så att på vårt bvc så "ska" barnen äta smakisar vid 4-månder och vid 5-månader "ska" man byta ut minst ett mål.
Nästan det första hon sa när vi kom in på rummet förra gången, hur går det med smakisar? Inte om vi hade börjat ge smakisar :crazy:

Jag kan tycka att så länge de ser att barnen mår bra, växer och frodas så ska de givetvis uppmuntra föräldrarna men inte tala om vad man ska och inte ska göra.

Vad Vilgot har förändrats! :laugh: Skit-söt på sista bilden :)

Jag har stora kattproblem. :(

Min ena kisse är ledsen på mig och det finns inget jag kan göra åt saken. Inte mer än vad jag gör nu och då får jag ännu mer sömnbristän tidigare. Tror jag skrivit om honom innan, han är min bästis och var tamejfasen mitt största stöd under min hemska graviditet när sambon inte var mkt att hänga i julgranen.

Jag sov ju som ni vet på soffan ett halvår, och med kisse som sällskap fast det blev trångt. Jag har sedan han var liten lärt honom att hoppa över mig och byta sida varje gång jag vänder mig om, så när jag vände mig och sov med näsan mot ryggstödet på soffan knölade han sig ner och blev lång som en linjal och sov sked med mig. Älskade kisse!

Nu har det ju varit utesäsong för dem sen Ture föddes så det som hittills mest påverkat är ju att jag inte kunnat kela med honom lika mycket och att Ture tar lite plats, men inga större problem.

Sista veckan har dock Lilleman börjat vända tillbaks på dygnet och vill sova inne. Men det finns ju ingen plats för honom i sängen!? Han vill ju ligga på min arm men där ligger Ture. Då lägger han sig besviket vid mina fötter och så fort jag vänder ryggen mot Ture så kommer han skuttandes och vill ligga på min arm, men det går inte då heller för det blir för trångt och jag måste verklien sova, inte ligga och klappa honom som jag kunde göra lite på nätterna förr. Suck. Vi håller på att försöka få till nåt som passar men det innebär att det på min del av dubbelsängen är jag, Ture och en katt. Jag sover SKIT. Och jag sov ju redan rätt lite innan med en massa nattmatningar...

Jag tycker synd om min lilla kisse som helt klart inte uppskattar Ture. Han lägger sig ofta där han är, men tror han är så smart att han gör det för min skull. Ture skulle han nog vilja knuffa bort. Det här ger mig lite ont i magen...

Den andra kissen som från början var livrädd för Ture är numera mest nyfiken och är gärna med på håll och kikar. Lägger sig en bit från babygymmet och håller koll på läget.

Ture är ju snart 5 mån och vi har inte varit hos bvc sen han var 3, och redan då började hon tjata om smakisar. Men det var inte min vanliga, hon hade semester. Får se vad de säger när vi kommer nästa gång och knappt ens börjat med smakisar. Igår fick han sitta vid bordet när jag åt lunch och fick några skedar potatis. Hade mkt mer bröstmjölk den här gången så det gick lite bättre.

Jag har dock ingen bråska alls, amningen funkar så bra så varför stressa?

Sen beror det säkert på att man tolkar bvc-sköterskan utifrån sin egen inställning. Jag vill inte amma mer, alltså hör jag bara "fortsätt amma" när jag är där, medan du som vill fortsätta amma ett tag till hör "byt ut amningen mot mat".

Vilgot har väl alltid varit världens sötaste! ;)

Jag har också dåligt samvete för katterna... Eftersom kattungen inte kan hålla sig ifrån spjälsängen och är så orädd för Vilgot så stänger vi sovrumsdörren på natten. Den stora katten har ju alltid fått sova i sängen och tycker nog att det är ganska ensamt nu. Dessutom har hon ju fått en skitdryg liten kompis som hoppar och studrar på henne, fast hon inte vill... Men vad ska man göra...? :(

Sen beror det säkert på att man tolkar bvc-sköterskan utifrån sin egen inställning. Jag vill inte amma mer, alltså hör jag bara "fortsätt amma" när jag är där, medan du som vill fortsätta amma ett tag till hör "byt ut amningen mot mat".

Fast hennes ord var: "Du ska byta ut lunchmålet mot mat nu eftersom 5-månaders bebisar behöver mer energi än vad de kan få via bröstmjölken."
Så det är inte vad jag hör utan vad hon säger. Jag brukar inte lägga in mina värderingar i saker och ting utan hon beordrar mig faktisskt att byta ut ett mål.

Vilgot har väl alltid varit världens sötaste! ;)

Kan jag aldrig tro, det är ju mitt barn ;) :angel:

Jaha, det var konstigt sagt... Vaddå ska... :grin: Är det liksom du eller hon som bestämmer, kan man undra.

Haha! Det där med att tycka att sitt eget barn är finast i världen måste verkligen vara djupt rotat hos mänskligheten!

Nu har Vilgot suttit i en halvtimme i mitt knä, vänd mot mig, och lekt med snörena och dragkedjegrejen till min luvtröja. Behövs inga dyra aktivitetstavlor här inte! :idea:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
42 884
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar