Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Tackar :laugh:

*kl*

Tänkte bara meddela att här uppe har det snöat på morgonen :crazy:

Jäpp. Och det bara tilltar.

dsc05814_112089349.jpg

Gulle-H brukar ju få sova i vagnen efter lunch. Slängde ner honom nu och sprang ut i stormen för att se hur det var med hästarna och sötisen verkade tänka "ahapp, sovdax *snaaark*".

Är i valet och kvalet nu över vad jag ska göra med kusarna, om jag ska flytta dem till den mer skyddade hagen vid stallet eller inte :confused: Undviker i den mån det går att hantera dem när jag är ensam hemma IFALL något skulle hända, och i värsta snöstormen kan såklart även snälla och väluppfostrade hästar se monster..

Usch och fy för snö!! Nu kan jag tänka mig att min bästa kompis nästan gråter... Hon är ofrivilligt Umeåbo under några år och längtar hem till Mälardalen igen. Framförallt saknar hon vårarna. Det är tydligen ingen vår uppe hos er, bara vinter och sen plötsligt sommar på en gång.

Nä, han är ingen bebis längre. Både skönt och tråkigt! Nu är han en liten varelse som har full koll på sin omgivning och som börjar hävda sig själv. Han har precis kommit på att man kan vråla nån form av illtjut så det skär i örona. Då får man reaktion från mamma och pappa och det är jätteroligt! För Vilgot, alltså. :angel:

Känns "skönt" att inte vara ensam om att ha lite "problem" med bvc, här är det dessutom typ omöjligt att byta sköterska, har bekanta som försökt.
Jag tar inte åt mig allt för mycket och vi gör ändå som vi vill, men det känns ju ändå lite sådär när de säger så... blir ju inte bättre av att M är liten och dessutom var för tidig.

Något som stör mig är oxå att förra gången vid 4månader så frågade vi lite om smakisar och då skulle vi bara ta det lugnt för hon var ju ännu inte så gammal och nu behöver hon helt plötsligt mycket mera mat för hon växer... Det har varit så dubbelt med vår bvc tant hela tiden typ ibland är allt så bra så precis som det är och ibland så är det bara OK fast det är precis samma som gången innan!

Men vi har iaf börjat med gröt nu och igår gick det sådär, men idag verkade hon gilla det, sen hur mycket som kommer ner i förhållande till överallt annars det ska vi nog inte tala om :angel:
Jag är ju dessutom lite mera inne på att hon får äta mera själv, alltså inte så mycket puréer utan annat i anpassade bitar och konsistens. Jag är själv ganska kräsen med mat och tycker att puréer ser riktigt läskiga ut.
Därav börjar vi bara lite smått med smakisar nu sen får hon avgöra när hon är redo för mer, men hon utvecklas väldigt fort nu motoriskt, så snart kan hon nog få lite annat att smaka på själv :)

Åh, nog finns det en vår men den är kort ;) Blinkar du så är den förbi :D Nåja, inte riktigt, men vi har ju inte alls samma vårar som söderut - i april är fortfarande is och snö, oftast till och med in i maj, sen kommer löven med en smäll i mitten av maj nån gång. Följt av en lååång försommar där man väntar och väntar på att gräset ska växa tillräckligt för betessläpp, vilket brukar ske i mitten av juni nångång.

Hur blir man ofrivillig Umeåbo, studier kanske?

När hon var mammaledig så åkte hon hem på våren och stannade i flera veckor! :laugh:

Hennes man går en utbildning via sitt yrke/jobb som tar 5 år om jag minns rätt. Tror de bott där i 3 år nu. Eller 2... Nä, 3... tror jag... Usch vad tiden går!

Här har vi bara regn o grått idag, men hellre det än snö ;)
Snön kan få vänta minst en månad till tycker jag :D

Nu ska jag slita mig från buke och packa prylar till badet för vi har babysim vid 12 :)

Brukar ofta vara studier som drar upp ofrivilliga ;) Umeå är ju trots allt en studentstad i mångt och mycket :laugh:

Ja, jo, eller - det är blandade känslor! November i fjol var hemskt: regn regn och åter regn. Då längtade jag efter snön, och snö kom det med besked. Oktober är dock alldeles för tidigt för snö, men det kommer smälta bort rätt snabbt gissar jag.

Var hem till min kompis i måndags och det kändes nästan som hon hade mer saker till sin 6-veckor än jag till min 5-månaders :o vi har inte satsat så mycket på leksaker, hon nöjer sig med enkla saker som sin pappas glasögonfodral m.m. :D Hon äter mest på saker (tvättrådslappar) än hon utforskar saker genom att sitta och vända och vrida på dem.
Så dyra leksaker behöver man inte, lill-tjejen gillar snören på tröjor hon också eller snörena på mjukisbyxorna! :idea:

Modett Vilken eländig bild du har postat! Vi har klarblå himmel med strålande solsken = perfekt höstväder. Blåser som attan bara så jag och kusarna håller på att blåsa bort.

Kl

Usch idag har jag ingen lust med nånting... Har jättemycket att göra hemma. Måste städa och sortera papper och räkningar och sånt tråk... Vilgot sov dåligt inatt också, men istället för att försöka få honom att somna om tog jag upp honom och gav honom mat. Klockan var då 01:30. Sen vaknade han igen runt 3, han fick mat igen och sen vaknade han igen kl 5 och var jättearg. Ingenting dög. Han fick till och med sitta upp i sängen och leka med leksak, men det dög inte heller. Inte förrän mannen tog upp honom för att byta blöja blev han glad. Jätteglad till och med. :grin:

Nu har han precis somnat och sover middag för andra gången idag. Hur mycket sover era bebisar på dagen?? Det var nån (Michellan??) som skrev att bebis var vaken 3-4 h i sträck och det skulle V aldrig orka utan att bli väldigt gnällig. Jag lägger honom så fort det börjar gnällas det minsta och då somnar han oftast på ett par minuter. På sena eftermiddagen är det svårare att få honom att somna och då kan han bli väldigt gnällig. Därför har läggtiden för natten tenderat att bli tidigare och tidigare, kanske därför han börjat vakna på nätterna också. En normal dag sover han ca 2 h på förmiddagen och sedan kortare pass (30 min till 1 h) efter lunch, sedan vid 16-tiden och kanske en powernap vid 18-tiden också. Minst 3 ggr alltså och totalt kanske 4 h.

Det verkar som att vi fått ordning på lillkattens hetsätning! :bow::bow: Hon var ju helst besatt av mat och jag startade ju en tråd på katt om det. Har också googlat massor på problemet. Hon fick ju jättemycket mat, men hon verkligen hetsåt och sen gick hon på manisk jakt efter mer mat. Under några dagar övermatade vi henne. Hon fick så mycket mat att hon nästan storknade. Hon klämde i sig allt :grin: och drabbades av världens paltkoma efteråt. Hon såg verkligen ut som en boaorm som svalt en elefant eller nåt. Nu har vi återgått till normal mängd maat igen och, tro det eller ej, hon hetsäter faktiskt inte längre!! Hon äter i normal takt och är inte lika besatt längre. Hur skönt som helst!! Fast vi kan fortfarande inte lämna mat obevakad i köket, men tidigare räckte det att titta bort i 2 sekunder så var hon uppe och stal. Nu skulle man till och med kunna gå på toaletten om man är snabb! :idea:;)

Nu ska jag gå och ta ut min Dafgårds lasagne :grin: ur micron. Inte riktigt min typ av mat, men ändå...

Ja det är något nytt påfund hon har börjat med, förr var hon vaken 2 timmar och sedan sov hon. Idag vaknade hon 8 somnade 11.40 och sover fortfarande.
Men vi får nog ihop 4 timmar sömn vi också på en dag.

Min hund är så när hon ska löpa..... jättejobbigt.
Hon kan stå o skälla vid kattmaten i timmar :(

Satte ner en hink mat en gång- hon åt tills hn kräktes o fortsatte äta....

Sm tur e e de inte så farligt nu när hon har ett par kg övervikt.

Oscar sover max en timme i vagnen, är jag ute och går i två så är det ofta gap och gnäll sista timmen. Har iofs blivit mycket bättre sen jag bytte till sittdelen då han ser mer.
I bilen sover han så länge vi åker. Annars så är han vaken det mesta av tiden om vi är hemma. Lite powernap i en kvart på dagen efter käk.
Så det är lite jobbigt att hela tiden behöva underhålla honom all den vakna tid han har. Men han sover bra på nätterna iaf, det är jag lycklig över :bump:

Hähä, bara för att jag skrev om det så somnade han nu, utan att vi är ute och går eller åker. Gött, för nu kan jag laga midda ifred:bump:

Men hjälp! När hände det? Var det en olyckshändelse?

Jag tog min jägarexamen 2004 och har jagat sen dess, dock skjuter jag inte vilt, då jag fortfarande har "bambi"känslor, men jag älskar att skjuta lerduvor och vara på fågeljakt. Håller igång kulbössan genom att åka och skjuta älgbana från tid till tid, men som sagt, föredrar hagel. Min sambo har precis tagit jäagarexamen och tycker såklart att det är superspännande att vara ute och jaga nu, så det blir lite åtel-jakt då och då. Jag brukar gå i drevet med hundarna istället när vi har jakt hemma, tycker det är mycket roligare och mer spännande. Tycker att det är roligt att vi har någonting gemensamt. I för sig så har han fått mig att börja fiska sen vi träffades och jag har fått honom att börja jaga och rida. :)

Det blev en Wintec Isabell, hade en sån till min häst förut som jag älskade och så var det en användare här på buke som skulle sälja sin. Hittade en nybegagnad Prestige Meredith (tror jag den hette). Den var bara prövad på hästen och sen så hade hästen sålts, prislapparna och kontrollapparna sitter fortfarande kvar på den. Fick den för 12000, sjukt bra! Tyvärr var den bara 32 i bommen och jag behöver 34, så jag måste åka och värma om den.

Kaktusblomman: Man tar trikinprov på vildsvin när man skjutit dem. Det är en parasit som finns i svin, det är därför som fläskkött inte får vara rött, då finns det risk att trikinerna fortfarande är vid liv och de äter upp människornas muskler inifrån (tror jag?).

Armani_: Vad skönt för din vän att hon har dig. Vet inte om jag skrev det, men min vän klarade sig den här gången. :love: Börjar alltid att grina av lycka när jag tänker på det, för är det någon som förtjänar att ha tur för en gångs skull är det hon. Jag håller verkligen alla tummar för att din väns operation ska gå bra och att hon tar sig ur det och slipper att få tillbaka det.

Jag kanske var aktiv igår, men idag har jag tamejsjutton knappt gjort någonting. Var i stallet 7.30 imorse och red, kom hem och diskuterade med markarbetaren som ska anlägga vår paddock hur det skulle se ut, gav Selma lunch, tvättade, googlade lite efter omvärmare i trakten och lite andra hästaffärer, nannade S och nu sitter jag och äter falurågrut med bregott havssalt och gräddost för att jag inte orkar ta tag i saken och göra lunch. :D Har gett mig en allvarlig funderare på om jag ska åka till stan, som tar 25 min, och köpa stigläder, stigbyglar och sadelgjord, men just nu känns en kopp te och äppelpaj mer frestande... Livet är verkligen hårt ibland som mammaledig. :D

Oregano: Fantastiskt med vattnet! Jag brukar hälla upp vatten på morgonen åt Selma som får stå och bli rumsvarmt, men sen hon smakade kallt bubbelvatten så vill hon bara ha kallt vatten... Envisna unge! Har ni provat MAM:s dricka själv mugg? Selma har precis börjat förstå hur den fungerar och hon dricker mycket bättre från den än från glas och nappflaska.

Nog gillar jag snö men inte i oktober! Vet inte om jag älskar snö, men hade verkligen inte velat ha en vinter utan snö.

Ny fy:devil:. Snö är :devil:påhitt.
Det är skoj ett par dar, så man hunnit åka släde och tolkat lite.
Sen kan det försvinna. Är du döskraj varje gång man är ute och kör.
Detta blir första vintern för mig med framhjulsdriven bil, får se hur det går.

Lerduvor är ju skitkul att skjuta! Har ingen examen, men vänner med gevär lånar ut när vi skjuter. För till det måste man väl inte ha licens eller?
De är ju med hela tiden.
Och jag har så skoj åt de tuffa karlarna som sitter i sina torn och bara är allmänt manliga nu med sina gevär :D
Vi äger inte åkrarna och skogen som är längs vår framfartsväg, så de sitter ju där på pass jämt nuför tiden. Inte fan tar jag hänsyn till det. Går på vägen fram och tillbaks och pratar högt i telefon och smäller med tuggummit:D
Barnslig? YES! Skoj? YES!
Försöker inte alls att skrämma älgarna till våra marker eller så:angel:
Så "våran" jägare får nåt att skjuta, så vi får kött :d

Jag gillar med snö, men inte än. :D

kl

bvc-tanten ringde mig idag och hade funderat från igår och tyckte jag skulle börja ge ersättning :eek: om det var svårt att få i henne gröt.... vi började med gröt igår vilket vi oxå sa då vi va där.
Hon lyssnar verkligen inte på vad man säger!!! :cool:
Jag fick förklara idag igen att jag har mer mjölk än hon äter och pumpar ut överskottet och ger på flaska då vi inte är hemma eftersom hon gärna ammar lääänge vilket kan vara svårt att få ro till när vi är iväg.
Jaja, tillslut tog hon tillbaka kommentaren om ersättning eftersom det är väldigt onödigt när jag har massor med mjölk.
jag blir tokig på henne :devil:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
42 866
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar