Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

A har sonens gamla från ikea. Det billiga i plast. Ser likadan ut som idag fast utan det höga ryggstödet. Hon sitter jättebra i den. Kan hon ha haft den en månad nu? Sitter bara korta stunder på golvet själv än så länge.

Alicia och fölet älskar varandra. A skrattar allt hon orkar när hon ser fölet och studsar i famnen när han rejsar i hagen. Och han är så nyfiken på henne och springer ännu mer när hon studsar :) Ett framtida OSekipage månne.... Ehh, fast jag kom på att han nog gått ur tiden innan hon skulle vara gammal nog :(

Fast monterad utrustning ska ju följa med vid husförsäljning iaf om man inte kommit överens om annat. Vad som gäller i ert fall har jag ingen aning om. Vill du ha bordet kvar, gör en fuling och skruva bort det. Skulle köparna säga något är det ju bara att lämna tillbaka det.

Alicia och fölet älskar varandra. A skrattar allt hon orkar när hon ser fölet och studsar i famnen när han rejsar i hagen. Och han är så nyfiken på henne och springer ännu mer när hon studsar :)
Det låter preciiis som Vilgot och kattungen! De bara älskar varandra! :love:

Kl
För absolut första gången nånsin i Vilgots liv, så har han haft svårt att sova i natt. Han vaknade före 01 och låg och sparkade och vände och vred på sig. Han var vaken i över en timme innan han somnade (han åt lite mat också). Sen vaknade både 03 och 05 för att äta och därefter somnade han inte om som han brukar. Bara att gå upp... Vi har haft en enorm tur med hans sovvanor, så nu blev vi lite förvånade. Är lite trött idag!

Visst blir man bortskämd fort med bra sovvanor?

Selma sover vanligtvis från 20-07 nu när vi slutat med kvällsersättning och de här dagarna när hon har varit dålig och vaknat hela tiden har både jag och sambon förvandlats till två zombies. Så skönt nu när hon är som vanligt igen. :love:

*kl*

vad händer för alla vårmammor idag? Vi hade mammagrupp idag, men eftersom varken temlan eller jag är helt friska, så valde jag att stanna hemma. Vi skulle ha pratat barnsäkerhet i hemmet idag, men det har vi ganska stor koll på. Behöver bara köpa luckstoppar till alla köksluckor osv. Känns konstigt att man ska behöva tänka på sånt, känns som om det var igår hon bara kunde ligga och sprattla på rygg. :eek:

Så våra planer idag är att städa, tvätta, åka och handla och sen åka och hämta hö ikväll till hästarna som kommer hem på söndag. :D :D

Såg att du undrade lite över Nääs våra stora ( :D ) bebisar började sitta i stol. Miltons farmor har en gammal matstol i trä som är ganska låg i ryggen. Den har Milton suttit jättebra i sen han var ca 3 månader. Satte honom långt fram så han satt lite som en "säck potatis", haha..
I vår hokuspokus har han fortfarande lite svårt att sitta. Vet inte om det beror på den raka och ganska höga ryggen. Milton är dessutom snabb med att tala om när det är jobbigt och han inte vill mer :D

Aha :laugh: Vi kanske skulle ha bett om TrippTrappen istället då, de har väl lite lägre rygg.

Den HokusPokusen vi fick är från makens barndom, dvs i runda slängar anno 1980 :D Upplever den som lite mindre än nyare stolar, bara med ögonmåttet mätt. Kanske kan prova "fylla ut" den lite runt honom så han får stöd :confused: (- den ledsna minen) för numera vill han hemskt gärna vara med om vi sitter vid bordet och äter/fikar.

A har sonens gamla från ikea. Det billiga i plast. Ser likadan ut som idag fast utan det höga ryggstödet. Hon sitter jättebra i den. Kan hon ha haft den en månad nu? Sitter bara korta stunder på golvet själv än så länge.

Alicia och fölet älskar varandra. A skrattar allt hon orkar när hon ser fölet och studsar i famnen när han rejsar i hagen. Och han är så nyfiken på henne och springer ännu mer när hon studsar :) Ett framtida OSekipage månne.... Ehh, fast jag kom på att han nog gått ur tiden innan hon skulle vara gammal nog :(

Nähe, klart han kan gå OS när han är 15-20! Och det är bara att A börjar träna direkt, du har väl sett kinesisk barnidrott?? :D

Ja, fruktansvärt bortskämd! :D Vi väntade på bakslag hela tiden under de första två månaderna. Man har ju hört så mycket om alla stackars föräldrar som håller på att gå under av sömnbrist. :crazy: Men bakslaget kom aldrig, så vi slutande fundera på det.

Vad ger ni istället för kvällsersättning då? Och hur dags? Jag har hittills ammat honom precis före läggdags, men igår gav vi ersättning istället.

Vi ska äta lunch nu och sen går vi nog ut på promenad. När mannen kommer hem ska jag åka till Maxi och handla. Egentid!! :banana:

Jag vet inte hur vi ska säkra köket riktigt... Vi har 27 lådor och ett skåp i "farozonen" som alla har långa handtag som är ganska vassa i ändarn. Byta handtag skulle vara ganska bra att göra, men 40 st långa handtag kostar inte gratis precis... Hade vi vetat att de var så vassa hade vi aldrig valt dom. Såg dom bara på bild när vi beställde dom.

Ia* - har tänkt på en annan sak appropå ert hus. Har det stått uppvärmt nu under sista tiden eller har det stått tomt och kallt? Vårt hus hölls lite uppvärmt under vintern trots att det var tomt men sen var det ju ingen värme under våren och sommaren när vi rev, och det gör ju att allt rör på sig sen när det torkar. Vi blev lite varnade men tänkte inte så mkt på det och nu har det mesta spruckit. Inte så att det gör något men tittar man noga så ser man sprickor i både tapet och pärlspont. Kan vara smart att inte lägga pengar på de dyraste tapeterna i första vändan. Vi har Sandbergstapeter på hela nedervåningen och som tur är så är sprickorna i fas med ränderna så det är inte helt försört.

Här har jag suttit och ätit lunch tillsammans med Ture vid bordet för första gången. Han satt i tripp-trapp och fick lite potatismos och jag åt min lunch. Gick sådär med hans mat men han var nöjd med att få sitta med!! Stora pojken! :)

Vi är ju bland de sista så vi kommer ju alltid vara fascinerade över sånt som era barn gjort länge. :D

Vi ger ingenting. :) Vi la om alla måltider. Nu får hon gröt med lite fruktpuré kl 8, lunch bestående av olika puréer mellan 11-12 beroende på vad vi gör, mellis bestående av ersättning och/eller fruktpuré och naturell yoghurt och sen middag som brukar bestå av ungefär samma mat som lunch mellan 18-19, beroende på vad vi gör. Sen byter vi blöjor på henne kl 20 och nannar henne och hon sover till mellan 7-8. Fick rådet att ta bort kvällsmålet om hon inte behöver det, då det är lättare att få bort det nu när de är så små än när de är större och det har blivit en vana. Vet inte om det stämmer, men så länge Selma ökar i vikt och mår bra så får hon klara sig utan. Ofta på slutet ville hon inte ha någon ersättning när vi erbjöd henne det heller, det var då vi beslutade oss för att lägga henne tidigare och se om det gick.

Jag ska också få åka och handla idag, vi bestämde oss för att åka och hämta hö imorgon istället. Wie! Nu får jag nöja mig med Hemköp och inte något så roligt som maxi, men ändå. :D

Känner mig som en stalker och mycket besvärlig person just nu. Hittade en annons igår på precis den sadeln jag vill ha. Så nu har jag mailat, pmat, smsat och prövat att ringa, men kom direkt till telesvar. Skyller på att jag är mammaledig och inte har något liv. :o

Jag ska också åka och hemifrån själv i em men här blir det bara för att posta ett kuvert. Haha. Och det tycker man är kul... Kom på mig själv med att leta efter den längsta kön på City Gross sist jag var och handlade själv. :angel:

Vi gör ungefär som du, fast med lite extra. Amning 06 och 07 ungefär, små sluttar bara. Gröt med fruktmos runt 08, stor portion. Lunch ca 12, stor portion med efterrätt. Flaska ersättning vid 15. Middag ca 18, samma som lunchen men bara som mellanmålsportion liksom. Amning vid 20, därefter sängen direkt.

Vill egentligen sluta amma nu, så det kanske vore idé att öka på kvällsmaten till en stor portion, ev ge den lite senare och skippa amningen helt enkelt. Men jag vet inte om jag törs göra det, jag får ju inte i ungen något vatten! :eek: Han mest spottar ut och grimaserar. Har provat måde med nappflaska, pipmugg och vanligt glas. Jättehård i magen är han också den stackaren... :( Har kommit en hårt liten tallkotte varje dag efter mycket kämpande, så jag började nästan överdosera katrinplommonpuré och idag kom det äntligen lite mera.

Klart man ska ligga på om man verkligen vill ha något! :D

Förresten, undra hur många liter dreggel jag torkar bort per dag från mitt ansikte egentligen... :cool:

Jag ska också åka och hemifrån själv i em men här blir det bara för att posta ett kuvert. Haha. Och det tycker man är kul... Kom på mig själv med att leta efter den längsta kön på City Gross sist jag var och handlade själv. :angel:
Visst är det sjukt! ;) Skulle aldrig ha kommit på tanken att åka till Maxi och handlat ensam en vardagkväll förut, bara om det varit absolut nödvändigt. Och nu ser man fram emot det! :rofl:

Har ni provat att ta sånna fruktdrycker och ge honom ist för vatten? Eller bara blanda i lite av saften för att få en annan smak? Har hört att det ska funka för att få de att dricka vatten. Selma har, peppar peppar, aldrig haft problem med det, tack och lov. En ny grej Selma älskar är bubbelvatten :eek: vi har precis köpt en kyl som har det inbyggt, så nu dricker jag det hela tiden, hehe, nya saker ni vet, och hon sitter alltid och gapar när jag dricker så då fick hon smaka och hon älskar det. Hoppas att det är normalt... ;)

Jag ger stora portioner både lunch och kväll, i stort sett sen selma började äta mat har hon inte velat ha kvällsdrickat, men det är ju dumt att öka på innan han kan dricka vatten. Har ni frågat er BVC-sköterska om hon har något tips?

Ja, hoppas det. Ååååh, om hon bara kunde svara, jag vill så gärna ha just den hoppsadeln och den finns i sthlms området så att jag kan åka och hämta den.

Har du också en unge som älskar att pussas? :D Selma brukar ta tag i mitt ansikte och dra det till hennes så att hon kan pussa/dreggla på mig. Tänk vad mycket man står ut med, för ett år sen rös jag av tanken att byta bajsblöjor och nu är bajs ett av våra stora samtalsämnen härhemma, haha.

Haha, eller hur blir man som ett barn? Förut hatade jag att få och handla själv och tvingade med en sur och gnällig sambo, men nu är det nästan så att man studsar fram med korgen. :D

Jättehård i magen är han också den stackaren... :( Har kommit en hårt liten tallkotte varje dag efter mycket kämpande, så jag började nästan överdosera katrinplommonpuré och idag kom det äntligen lite mera.

Stackaren! Ger ni olja i maten? Vi upplevde att det hjälpte E, men han ammar ju fortfarande rätt mycket också.

Hmm, farbrorn dog i maj. Vet inte hur det varit uppvärmt under sommaren men vi har haft elementem på 15 grader sedan vi tog över det... Undrar om det räcker. Har dock inte börjat tapetsera än och ska nog ha bara målat i vissa rum. Men vi ska ha rärlspont i köket och hallen... Kanske borde köpa det snarast och låta det ligga inne ett tag innan vi sätter upp det?

Alicia har börjat göra pruttljud med munnen när hon äter så det stänker åt alla håll... Någon som har förslag på åtgärd :s Igår blev det bara en halv portion för sedan ledsnade jag...

kl
Jag har haft seminarium om ändring av talan *gäsp*. På fredag handlar det om DNA bevis så jag hoppas att det inte är lika torrt.

Efter det besökte vi juristernas stora swag-festival (juristdagarna). Tyvärr kom vi ju två timmar efter att de öppnat så nästan alla bra saker var ju redan slut. Men jag lyckades i alla fall få en av de mest åtråvärda väskorna. Det var en kille som försökte rycka den ur handen på mig men då sa byråns representant ifrån.

Uppmärksammade även två nya intressanta arbetsgivare, som jag tidigare inte alls känt mig lockan av tidigare. Nämligen Barnjuristerna och Ekobrottsmyndigheten.

Nu sitter jag i sängen med bebisen sovandes bredvid mig och borde läsa kurslitteratur istället för att hänga på buke… Men, föräldratråden och tråden om sambon som vill ha hälften av hästarnas värde i en bodelning, är mycket mer spännande.

Senast ändrad:

Kan tillägga att det går mycket bättre med T och katterna nu. De har väl förstått att vi inte kommer ta vårat förnuft till fånga och göra oss av med den där gråtande och svansdragandes människominiatyren.

s_540.jpg

KL

Måste bara få gnälla lite...

Var iväg till BVC idag, 5månader (det blev det inga sprutor eftersom vi ska iväg till helgen, blir när vi kommer hem igen)
Så det blev vägning och mätning och prat.

Milaela 5månader:
5790gram och 62cm

hade gått upp 450gram sedan förra gången vid 4månader, BVC tanten tyckte väl att detta var OK...
Sedan pratade vi mat och så, hon frågade hur ofta M äter och vad.
Svarade har precis börjat smaka gröt och annars bara amning/bröstmjölk i flaska, sover 6-8timmar på natten och äter med 2-4timmmars mellanrum förmiddag/lunch och 1-2timmar på kvällen.
Med flaska får hon ca 90-120ml/gång.
Hon är nöjd och glad och får äta så ofta hon vill. jag har ännu mycket mjölk och kan lätt pumpa ur extra än vad hon äter, speciellt på morgon/förmiddag.
Nu tycker dock tanten att vi ska mata M oftare och att börja ge mera gröt för att hon behöver mera mat nu när hon blir större...

För mig känns detta väldigt fel, det går ju inte att ge mer mat än vad M vill ha, försöker jag amma när hon inte är hungrig blir det bara stök och bök, vilket inte är särskillt kul eller behagligt :crazy:
Får hon för mycket i flaska blir det kaskadkräk vilket inte heller är någon höjdare, vi ger därför lite mindre och oftare isåfall.

Jag känner mig lite nertryckt av BVC i och med detta, eftersom det annars pushas mycket om helamning till 6månader. Jag kan förstå det om bebis är missnöjd eller inte går upp i vikt, men nu?

Blev lite långt men behövde skriva av mig lite. :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
42 890
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar