Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Har varit på babysim idag igen efter 3 v uppehåll pga förkylningar. Då märkte man hur mkt han utvecklats på 4 veckor, helt otroligt!! Idag fick de prova enkla dyk och det tyckte han var toppen. :)

vad fint ni har det! :)

å så vackra pållar sen.. Vad ger du dem för mat? Din 2-års hingst ser ju superfin ut i hullet. Min 3-åring ser förskräcklig ut.

Tack! :)

Han var ju tunn som fasen när jag tog honom från betet för en månad sen så han har fått bara lusern och havrekross samt mineraler och har lagt på sig bra. Lusernen gör susen helt klart. Fodrar fortf med förra årets ensilage och vet att proteinvärdena är ganska låga. Så har du en 3-åring som kanske växer en del så kör på med lusern, räknas ju som grovfoder och går att öka i princip hur mkt som helst i snabb takt!

Jag ger hack.. Men kanske skall ta och blöta upp lite pellets till gröt också? För att blanda ut kornkrosset med.

Tack!!

*kl*
Oscar sitter i knäet på mig och kör på för fulla muggar med sin nya grej.
Ni vet när man gör "magpruttar" på bebisarna, så sitter han och pruttar på min arm :D Han är jättefokuserad och verkar vara stolt över att ha kommit på nåt nytt :laugh:

Ska vi byta unge...? :angel: Vilgot har kommit på hur man gör jättehöga och jättestarka illtjut i superfalsett eller nåt. Det var lite gulligt i början, men det är det inte längre. Det bara skär i öronen. Det varvar han med de lägsta morr-bas-ljuden han han åstadkomma. Skulle jag göra såna ljud skulle jag få ont i halsen, men tydligen får han inte det.

Jäklar vad tåliga bebisar är! :eek: Igår satt han i sin stol och åt mat och stolen stod lite snett. Han började toksparka med benen så han gång på gång slog i tårna med full kraft i bordsbenet som består av tre tunna stålstänger. Jag skulle inte vilja tjonga i tårna där, men han brydde sig inte!

Jag fattade att pellets och kornkross var för hästar, men så har jag nyss läst om att mixa havregryn för gröt och sen berika gröten med järn. Därför for tankarna iväg och jag blandade ihop allt och tänkte på korngröt till bebisar! :D

Jo, delvis! Vi har gjort lite olika. BLW är ju rätt "motorikkrävande" och det gör det lite svårt när man som E har en mage som är "tre månader äldre" än ens motoriska och övriga utveckling. Just nu gillar han puréer, så vår matdag ser ut såhär:

- frukost: BLW-tänk, han "äter" bröd (läs: smular sönder det och sprider ut det över köket. Men de senaste dagarna har jag sett honom "tugga" på rikigt stora bitar :) - "rikigt stora" är dock en relativ storlek ;))
- lunch: puré typ spaghetti och köttfärssås, lapskojs + efterrätt typ katrinplommonpuré, mangopuré
- middag: är under införande, min tanke är att det ska bli lite puré och lite äta själv. Vi är dock lite lata på att göra i ordning någonting åt honom att äta själv, så det blir ofta majskrokar :o. Igårkväll var första gången han fick annat än någon "efterrättspuré" till middag, det tyckte han var märkligt!

I övrigt ammas han. Magen är nio månader gammal nu ;) (idag är det E:s niomånadersdag, hurra hurra!), och han är typ sex månader korrigerat.

Grattis E! :banana:

Ammar du honom något före eller efter du ger frukost/lunch/middag? Vad är det för bröd du ger? Lagar du maten själv eller ger du burk? Hur lång tid tog det innan ni var uppe i den här mängden ni är idag? Tusen frågor... :angel:

Iggy äter gärna det man ger honom men han visar inget direkt intresse för maten. Han sitter gärna o pillar och sölar med hakklappen eller suger på fingrarna, allra bäst är det om han får hålla skeden själv. Det är därför jag tror det här med BLW hade vart något eller vi kanske ska vänta lite med maten? Han är 5,5 mån nu.

Vi lagar mat på kvällen och eventuella rester ta gubben med som matlåda. I dag slog jag på stort och åt tre knäckemackor med getost :)

Jag äter frukost vis 10 ca. men jag orkar inte fixa mat till mig själv. På helgerna är det enklare. Då äter vi "lagad" mat till lunch oxå.typ korv med bröd eller liknande.

En dag i veckan brukar jag och min mamma träffas och då äter vi lunch ute!

Senast ändrad:

Haha, ja, jag märkte rätt snabbt att det blev kladdigare än vad som är ok av krokarna så jag petade ner dem i mindre bitar och gav henne. Funkade kanon.

Var hittar ni majskrokarna? Har inte sett dem i någon av de affärer som jag brukar handla i.

Här ser matrutinerna ut ca såhär,
ammar vid ca 7-8, Äter gröt vid 9-10 tiden när jag försöker äta lite frukost.
Ammar ett par gånger, är jag dålig på att äta lunch själv så det blir oftast bara tuttemat mitt på dagen. På em så lite mellanmål typ puré. ammar igen, middag vid 6, ammar vid halv 8 efter badet, Sen har vi precis börjat ge välling som sista kvällsmål.

Inatt fick han bara mat vid 03 och sen vid 07, däremellan fick han nöja sig med plasttutten :p

Han har börjat klappa händerna! Han tycker det är skitroligt och ska helst göra det efter varje tugga han äter :love:

kolla vid chipshyllan eller vid popcornen.

Fast sist jag var och handlade hade de varit smarta och placerat en hylla med majskrokar vid barnmaten.

Nu har jag impulsshoppat en åkpåse.
http://www.elodiedetails.com/images/popups/wool_large.jpg

En sådan här. Blev jättekär i den. Dyr som satan men iaf...:D

Och så fick Alicia sin första majskrok idag. Hon gillart!! :D

Den har jag med spanat in! Den är så snygg!!!
Men jag har varit för snål än, men någon åkpåse måste vi ju ha :D

Fast påtal om åkpåsar någon som klämt å kännt på Hm´s åkpåse? Jag tycker att den va snygg faktiskt och inte så farligt dyr! Men vet inte hur varm den blir dock.

Köpte majskrokarna på Babyproffsen. Men hos oss står de oxå vi barnmaten på ica.

Uppe tidigt idag. Kokar ägg till sonen som snart ska på innebandymatch i Västerås. Men ska snart krypa ner till Alicia igen.

Jag ger hack.. Men kanske skall ta och blöta upp lite pellets till gröt också? För att blanda ut kornkrosset med.

Tack!!

Glömde att han får betfor också, så det blir en riktig gegga med lusernpellets, betfor och havrekross. Lusernpelletsen är nog ganska osmaklig utan betfor, och det måste blötas rätt rejält annars blir det som cement...

Här är det uppe med tuppen som vanligt. Ture har ätit en gång extra inatt så nu blev det amning 21, 00.30, 04.00 och 07.00. Sen gick jag ut till stallet. Nu verkar det som om han somnat om där uppe, det gör han minsann inte på vardagarna.

Jag borde ta med honom till öppet hus på jobbet (skolan) idag men vet inte om jag orkar. En kompis kommer en sväng i em och då ska vi åka och kolla hennes unghäst. Blir mycket farande om vi ska iväg även på fm... Jag är lite slö pus att det stör våra små rutiner. Bara babysimmer igår ändrade kvälls och nattvanor... Suck.

Knapplån
Åh nu har jag massa att läsa ikapp ;D

Jag är så fruktansvärt ledsen, förvånad, överkörd och känner mig nästan kränkt.
Jag var på möte med min chef och kollega i torsdags, då häver chefen ur sig att han vill göra min tjänst som är en mån-fre ledig röda dagar till en mån-fre INTE ledig röda dagar. (man har heller ingen kompensationsledighet)
Över min döda kropp.
ÖVER MIN DÖDA KROPP.
Så jag skrev ett mail och ett brev till hans chef, pratade med min gamla chef som är ombud för SKTF och ska nu gå med i facket.

Varför vill min chef göra min tjänst till det sämre för mig? Vill han inte ha kvar mig????? JÄVLA IDIOT. Ni kan förstå att jag varit väldigt väldigt ledsen...
Och att passa på att göra det mot mig när jag är föräldraledig?! Har han ingen skam i kroppen.

Jag är ledsen och orolig. och förbannad.
Så var det med det.
Sen är det iskallt ute också :(

vad vet jag..Den ena jobbar ju på mitt vikariat så hon är ju inte kvar när jag kommer tillbaka och den andra är ny.
för den delen så har min fasta kollega den sämre tjänstgöringsgraden, men vad vet jag och jag orkar inte tänka på vem som drivit på heller.
Han ska tydligen känna sig nöjd med den också så vad skulle han vinna på det?`Jaja skitsamma.
Min chef är en sån chef som i vanliga fall inte är en chef så man får ta sina egna beslut, men när han vill hålla på - då passar det att vara det.
Jag vet bara att det är svårt för arbetsgivare att omförhandla en 39,75tjänst som jag har till nånting annat. en 38 tjänst vägrar jag ha.
Blir det att facket går med på det här och den blir omgjord då tänker jag söka nytt jobb utan att tveka - men de säger jag ju inte till jobbet..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 171
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
42 737
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar