Sv: Vårmammor 2010 del 7
Grattis E!
Ammar du honom något före eller efter du ger frukost/lunch/middag? Vad är det för bröd du ger? Lagar du maten själv eller ger du burk? Hur lång tid tog det innan ni var uppe i den här mängden ni är idag? Tusen frågor...
Iggy äter gärna det man ger honom men han visar inget direkt intresse för maten. Han sitter gärna o pillar och sölar med hakklappen eller suger på fingrarna, allra bäst är det om han får hålla skeden själv. Det är därför jag tror det här med BLW hade vart något eller vi kanske ska vänta lite med maten? Han är 5,5 mån nu.
Han tackar för gratulationerna!
Jag ammar alltid innan frukost, med de andra måltiderna är det lite olika. När vi började med lunchen såg jag till att amma kanske en halvtimme-timme innan, så att han skulle vara mätt men inte proppmätt - nöjd och glad, helt enkelt. Nu försöker jag i regel att inte amma innan lunchen, men om dagsrytmen faller sig så att han vill det så får han. Efter middagen brukar han gå och lägga sig, och då ammar han alltid. Eftersom han ammar fritt så tänker jag att han inte nödvändigtvis måste "fylla" upp ett mål med amning om han inte äter särskilt mycket - då var han väl inte hungrig och får amma igen det när han vill.
Brödet bakar jag själv, gör ett vanligt vitt lantbröd men utan salt. Jag tror egentligen att man skulle kunna ge vanligt vitt rostbröd, men några vänner till mig hade blivit så rejält saltskrämda av sitt BVC att jag valt att baka ändå. All övrig mat är dock burkmat... Jag provade att göra egna puréer först, men uppenbarligen är de inte lika goda som de köpta
. Jag tror att det är konsistensen som gör att han gillar dem bättre, så nu kör vi på det tills han börjar kunna äta av vår mat.
Nu är det drygt en månad sedan vi satte igång med maten "på allvar". Innan dess hade vi provat lite, men utan stora framgångar (han åt men verkade inte så intresserad, eller åt lite och protesterade sen, eller åt och klöktes) eller några mängder att tala om... När vi väl återupptog ätandet efter en paus så har vi kunnat öka maten rätt snabbt. Vi började dock med goda fruktpuréer, sedan införde vi grönsaker till lunch och frukt till efterrätt, innan vi introducerade köttet. Nu skulle jag tippa på att han i normalfallet äter dryga decilitern till lunch, mat + efterrätt sammantaget. I alla fall när sambon är hemma och matar (=för det mesta) så att han har matsällskap av mig (som också äter), när vi är ensamma hemma tenderar det att bli mindre mat och mer efterrätt. Tråkigare att äta "själv"!
Äh, vad långt det blev... Sammanfattning: jag tror att man kan blanda och köra like vanliga puréer, och lite BLW, beroende på hur stort behov de har av att få i sig mat. De är inte jätteeffektiva när de äter själva... Kör man parallellt så lär de sig ju att hantera flera konsistenser, tänker jag. Vill man intressera dem för puréerna så kan man "busa" och ge frukt istället (BVC rekommenderar väl inte det nu för tiden egentligen). Och går det inte, ta paus. Tror att det var pausandet som gav störst effekt i vårt fall!