Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Min mor var nämligen med om något liknande. Hon och några av kollegerna hade en gammal och tidsmässigt väldigt fördelaktig tjänst, som de hade förhandlat till sig i en kris. För ett par år sedan kom chefen med krav om att deras tjänster skulle ändras. De visade sig att kravet kom från kollegerna. Som alla var anställda långt senare och inte alls hade samma fördelaktiga villkor.

Jeg med provade.... Men det tar nog ett tag innan min Skrabbi kommer på hur man ska göra... Gjorde de ganska lösa ändå. Kladdigt blir det säkert men kanske ett bra tidsfördriv för henne ;)

Nyttiga är de ju iaf :)

Jag har ju dop imorgon och E har inte gjort nummer 2 på dagar... Tror ni att jag håller tummarna för ett lass idag eller???
Det hade ju varit SÅÅÅ typiskt att det kom i kyrkan för det lär ju bli rejält....

*kl*

Gudars var mycket smarriga lunchideér ni kommer med! Tror jag måste skriva ner tipsen :laugh: Är själv jättedålig på att äta lunch när jag än ensam, blir ofta att man går i väg till mamma och pappa :o

I dag ska Theo få följa med på hopptävling. En kompis ska tävla med sin ena häst. Har aldrig sett hästen in action mer än på asfaltsgången på ATG-kliniken så det ska bli kul!

Vad har ni andra för er idag?!

BTW, vi har kvar vintern här uppe...har inga vinterskor på hästen så det känns liiite jobbigt faktiskt.

*kl*

Behöver hjälp med två inredningssmakgrejor...

1: Tror ni det blir för mycket med pärlspont både på väggar och i tak? Tänkte måla taket vitt och väggarna vitt med lite gråton. Och så ska vi ha IKEAs kök Lidingö...

2: Vill ha en sittbänk med dyna vid fönstret. Men fönstret är 205 långt och så lång bänk vill jag inte ha. Frågan är: Ska jag ha en bänksnutt på var sida och soffan i mitten eller halva halva. Är rädd att halva halva ser väldigt osymetriskt ut. Har jag bänkar på var sida tänkte jag fixa så jag, vid behov, kan lägga lös bänkskiva över sittbänken oxå. Alltså fortsätta från bänkskivorna på sidorna om soffan... Hua vad svårt det var att förklara...
31760799.jpg

Grattis E! :banana:

Ammar du honom något före eller efter du ger frukost/lunch/middag? Vad är det för bröd du ger? Lagar du maten själv eller ger du burk? Hur lång tid tog det innan ni var uppe i den här mängden ni är idag? Tusen frågor... :angel:

Iggy äter gärna det man ger honom men han visar inget direkt intresse för maten. Han sitter gärna o pillar och sölar med hakklappen eller suger på fingrarna, allra bäst är det om han får hålla skeden själv. Det är därför jag tror det här med BLW hade vart något eller vi kanske ska vänta lite med maten? Han är 5,5 mån nu.

Han tackar för gratulationerna! :laugh:

Jag ammar alltid innan frukost, med de andra måltiderna är det lite olika. När vi började med lunchen såg jag till att amma kanske en halvtimme-timme innan, så att han skulle vara mätt men inte proppmätt - nöjd och glad, helt enkelt. Nu försöker jag i regel att inte amma innan lunchen, men om dagsrytmen faller sig så att han vill det så får han. Efter middagen brukar han gå och lägga sig, och då ammar han alltid. Eftersom han ammar fritt så tänker jag att han inte nödvändigtvis måste "fylla" upp ett mål med amning om han inte äter särskilt mycket - då var han väl inte hungrig och får amma igen det när han vill.

Brödet bakar jag själv, gör ett vanligt vitt lantbröd men utan salt. Jag tror egentligen att man skulle kunna ge vanligt vitt rostbröd, men några vänner till mig hade blivit så rejält saltskrämda av sitt BVC att jag valt att baka ändå. All övrig mat är dock burkmat... Jag provade att göra egna puréer först, men uppenbarligen är de inte lika goda som de köpta :p. Jag tror att det är konsistensen som gör att han gillar dem bättre, så nu kör vi på det tills han börjar kunna äta av vår mat.

Nu är det drygt en månad sedan vi satte igång med maten "på allvar". Innan dess hade vi provat lite, men utan stora framgångar (han åt men verkade inte så intresserad, eller åt lite och protesterade sen, eller åt och klöktes) eller några mängder att tala om... När vi väl återupptog ätandet efter en paus så har vi kunnat öka maten rätt snabbt. Vi började dock med goda fruktpuréer, sedan införde vi grönsaker till lunch och frukt till efterrätt, innan vi introducerade köttet. Nu skulle jag tippa på att han i normalfallet äter dryga decilitern till lunch, mat + efterrätt sammantaget. I alla fall när sambon är hemma och matar (=för det mesta) så att han har matsällskap av mig (som också äter), när vi är ensamma hemma tenderar det att bli mindre mat och mer efterrätt. Tråkigare att äta "själv"!

Äh, vad långt det blev... Sammanfattning: jag tror att man kan blanda och köra like vanliga puréer, och lite BLW, beroende på hur stort behov de har av att få i sig mat. De är inte jätteeffektiva när de äter själva... Kör man parallellt så lär de sig ju att hantera flera konsistenser, tänker jag. Vill man intressera dem för puréerna så kan man "busa" och ge frukt istället (BVC rekommenderar väl inte det nu för tiden egentligen). Och går det inte, ta paus. Tror att det var pausandet som gav störst effekt i vårt fall!

*kl*

Behöver hjälp med två inredningssmakgrejor...

1: Tror ni det blir för mycket med pärlspont både på väggar och i tak? Tänkte måla taket vitt och väggarna vitt med lite gråton. Och så ska vi ha IKEAs kök Lidingö...

Har pärlspont på väggarna men valde vanlig råspont i taket för att det skulle bli lite kontrast. Sen varvade vi av misstag sidorna på råsponten (finslipad icke finslipad) och det blev skitbra! Har vitt tak och Stockholmsvit vägg. Nån brytning som tydligen är allmänt känd. Och Lidingö-kök. :D

2: Vill ha en sittbänk med dyna vid fönstret. Men fönstret är 205 långt och så lång bänk vill jag inte ha. Frågan är: Ska jag ha en bänksnutt på var sida och soffan i mitten eller halva halva. Är rädd att halva halva ser väldigt osymetriskt ut. Har jag bänkar på var sida tänkte jag fixa så jag, vid behov, kan lägga lös bänkskiva över sittbänken oxå. Alltså fortsätta från bänkskivorna på sidorna om soffan... Hua vad svårt det var att förklara...
31760799.jpg

Är det för långt med sittbänk på 205? Varför vill du inte ha det? Håller med om att halva halva blir osymmetriskt, hade isåfal valt bänk på sidorna.

Vi är på väg hem efter att ha kollat på bilar. Vi måste ha ny bil igen, men en liten extrabil den här gången eftersom vår gamla -95:a sjunger på sista versen. Som vanligt är det skitsvårt att veta vad man ska ha, men utgångspunkten är att den ska vara så billig som möjligt i drift. Kollade på en Ford Ka, nya modellen. Nån som har något annat förslag?

Var även in på Ikea och råkade träffa på mina f.d svärföräldrar. :o Har inte träffat dom sen jag "drog helt utan anledning" :grin: för snart 6 år sedan. Fast det där är väl glömt sen länge hoppas jag. Vederbörande var tydligen på kurs utomlands och jag är så innerligt glad över att inte ha något med honom att göra längre! Han har ett jobb där han reser extemt mycket och jag tycker faktiskt synd om hans nya sambo som måste vara ensam med barnet så mycket. Tycker synd om barnet också som inte får träffa sin pappa så mycket heller...

Jag hade lätt gjort bänken lika lång som fönstret!
Det är vad jag hade gjort om jag hade haft ett sånt stort, härligt fönster =)

Jag med! :love: blev riktigt avis, vill också ha ett sånt fönster. Sambon har lovat mig en sån bänk när vi bygger ut köket nästa sommar. Massor med fina kuddar och perfekt hörna för ungarna att pula i när man fixar med maten. :)

*kl*

var ju och skulle shoppa idag, men fick panik av allt folk som var ute, så köpte bara två tröjor och överkast+kuddar och lämnade in sadeln för att värma om den, sen åkte jag hem, hehe. Nu har temlan fått mellis och nu hör jag hur hon bajjar, så nu är det blöjbyte som gäller...

Jag tror de har någon slags bisarr önskan om att alla barn ska vara klotrunda. A är ganska klotrund och de är hur nöjda som helst (mamma tycker att han är för tjock, han följer iofs sin kurva exakt och har aldrig avvikit). Men kommentaren Oj han är så stor fin trots att han äter bröstmjölk gör mig lite förvånad. Jag tycker att bröstmjölk åtminstonde ska räknas in i normen.

Jag har suttit och läst lite om amning. Jag känner att jag vill amma så mkt som möjligt så länge det går. Av flera anledningar...

Kom då över det här, men tycker argumenten från australiensiskan är lite tomma. Det var dock intressant:

http://www.amningshjalpen.se/Nya_hemsidan/amningsnytt/artiklar_AN_pdf/sluta_amma6_12 manAN12008.pdf

Jag tycker nog australiensiskan har fel. Det är lika illa att pressa åt båda hållen. Hon vill pressa mammor att amma längre. Socialstyrelsen kan bara låta bli och hålla fingrarna i styr helt enkelt.

Jo, jag tror det med, M är ju lång och smal men har haft typ samma viktuppgång hela tiden.

kl

Jag blir tokig trött och allmänt depp!
Vi är ju i Sthlm nu och självklart så kraschar bilen... Fläktremmen är paj, ska se imorgon om den går att byta annars blir det till att chansa på att vi kommer till båten på onsdag så vi kommer hem :(
Så kan vi inte fixa bilen så får vi hoppa Ikea som vi sett fram emot och bara åka till enklare ställen kommunalt... Suck!
Det är så typiskt, kunde det inte hända nästa vecka eller nåt!!!
Nu måste vi gå iväg till affären i kylan för annars har vi ingen frukost...

dagens gnäll från mig :(

Stackare!!! Det är ju precis detta man INTE vill ska hända... Ni som skulle ha en mysig semester....
HOPPAS hoppas att den går att göra vid...

Ia- JAg hade också valt att ha en lång bänk! Tänk va fint!

Nej ajj då! :( Så drygt när bilen pajjar å framförallt när man är där man ska ha kul och långt hemmifrån :( Hoppas inget mer gick sönder bara, vad är det för bil ni har?

Jag skulle också bara haft bänk vid fönstret, då finns det mkt plats att sitta på för barn och kompisar och för dig själv med en kopp kaffe! :)
Drömmer också om att en dag ha en bänk eller liknande precis sådär vid ett fönster!

För få... Vi har ett pyttelitet kök. Nu gjorde vi en snabb renovering, planen var från början att bygga ut huset, men när vi skulle ha barn kände vi att vi ville ha det fräscht och framförallt, bättre golv om bebis ska krypa runt (vi hade plastmattor anno 1970...), så vi rev ut golv och kök och satte bara in nytt. Vi har ett sidoöverskåp, 1 st 60 långt överskåp, 3 små 60 överskåp, 1 skafferi och 1 rad med 60 lådor, 1 rad med 30 lådor, 1 undersidoskåp och ett underskåp för sopor osv. På tok för lite, får knappt plats med någonting, hälften av allt porslin är i ett 60 överskåp i grovingången/tvättstugan.

Jag är doch supernöjd med att vi valde luckor nere istället för skåp. Sååå mycket enklare att komma åt grejerna. I mitt förra kök var det i stort sett bara luckor och hyllplan...

:D Läste det som att ni har 60 stycken lådor. Hehe, hade ju inte varit ett särskilt litet kök då;)

Det absolut bästa i mitt kök är det platsbyggda hörnskafferiet man kan gå in i! Fullkomligt älskar den :love:
Tyvärr blir det stökigt i den lätt :grin:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 171
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
42 737
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar