Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Spinner på majskrokar - en god vän som är tandläkare varnade för majskrokarna ur tandsynpunkt. Hon hade stött på en del barn med rätt rejäla kariesangrepp, som ätit mkt majskrokar. De lägger sig visst som ett klet på tänderna, och är svårt att borsta bort. Så gnugga gaddarna ordentligt :)

Vi är också i köpa ny bil taget;)Precis som ni, vill vi ha en billig bil eftersom vi har en "familjebil" innan, passaten som vi är mkt nöjda med! Vi har oxå kollat Ka, den nya är faktiskt trevlig!
Sambon har fått nytt jobb, och ska köra mer i jobbet än innan, och vi har en 96 som är trevlig, men inte vidare komfortabel och lite dålig när vädret är kasst, inte bra i snö och slask.

Vi har dock fastnat för Seat ibizan, inte helt nya, eftersom vi inte vill köpa en helt ny, men 07/08. Har nog bestämt oss för den, supersnygg och trevlig och köra:)

Kladdigt är ingen fara. Kladdigt e bara skoj. Men mina pinnar blev väldigt hårda på utsidan och sega inuti. Det var riktigt sätta i halsen varning. Men jag kanske gjorde nått fel.

*kl*

Fy tusan va härliga och välplanerade kök många verkar ha :love:. Själv halvt avskyr jag vårt. Känns inte som det är genomtänkt fär 5 öre och köksluckorna är näst intill vidriga, gräddvita luckor med spår i där all skit och fett fastnar och inte går att får bort :grin: Visserligen ett Ballingslövkök men ändå.

Tanken när vi byggde huset 2005 var att vi skulle ta allt i standard för att sedan byta ut allt eftersom vi kom på hur vi ville ha det. Meeen...så fort jag tar upp detta om köket med sambon så är det precis som han inte hör :devil:

Iofs, frågar någon mig om vårt hus så skiner jag inte upp som en sol precis och säger hur bra och fint det är. Öppenplanlösning i all ära men tack men nej tack....det ligger nog nåt i det där med att man får bygga 3 hus innan man är nöjd :cool:

usch va otacksam och gnällig jag känner mig men nu vet ni det iaf :p

Man får vara gnällig och otacksam ibland... ;) Jag kan också känna så vissa stunder. Fick bestämma min första lägenhet i stort sett helt själv och vad prioriterar man? Jo, öppen planlösning såklart och ett minimalt kök. Vad resulterade det i? En stor och öppen lägenhet utan någon som helst förvaring... Jättebra att umgås i, men värdelös att bo i. Den är verkligen superfin, men när jag var uppe och hjälpte min bror med att fixa för en fest, han bor i den nu, så fick jag nästan rysningar av tanken på att bo där igen. Som den otacksamma ungen man är. :D

Nu bor ju jag och sambon i ett gammalt torp som byggts ut år från år i diverse olika skick, som nu ska föreställa en villa. Först var planen att riva huset och bygga nytt på plats, men sen så ångrade vi oss för att det är ju ett helt beboligt hus. Så då hittade vi en ny plats att bygga på, men så ångrade vi oss igen, för vi älskar läget där vi bor nu, så då bestämde vi oss för att renovera och bygga ut det huset vi bor i nu. Vi började med att renovera den befintliga byggnaden, då vi var stressade och ville ha ett bra hus när Selma skulle komma. Vilket resulterade i att vi var utan vatten, kök och badrum i tre månader, tills vi kunde flytta in i en lgh ovanpå stallet på gården, när jag var höggravid... Men köket här är verkligen hemskt. Jag som älskar att baka och hålla på har inte någon som helst bänkyta då vi planerade köket efter hur vi skulle bygga ut det. Där vårt köksbord står idag har vi tänkt göra en stor köksö där vi ska ha all arbetsyta, men det gör ju inte så mycket nytta idag... Men jag ska sluta gnälla, för vårt hus börjar verkligen bli superfint. Nu är det bara massor med smådetaljer kvar som ska bli klara. :)

*kl*

Selma var så söööt nyss. Jag satt och åt frukost och läste en bok och hon satt i sin bumbo bredvid mig på köksbordet och tuggade på en bakpensel. Helt plötsligt så blir hon bara helt tyst och när jag tittar upp så har hon somnat, halvliggandes framåt med penseln i handen. Haha, trodde inte att det var möjligt att somna så fort. Så nu ligger hon och snarkar i tv-soffan och jag fick helt oväntat en lugn och skön långfrukost.

Sambon var gullig och åkte ned och fyllde på hästarnas höhäck i hagen och kollade till dom. Han har ju fått låna en egen pålle nu, den bredaste och största fjordingen vi kunde hitta :D , som han har hand om nu och ska rida på, så han har blivit mycket mer intresserad, vilket jag tycker är jättekul. Igår när jag stod och flätade fjordingens, Sindars, pannlugg så sa han, ganska frustrerat: "Lotta, sluta fläta min hästs pannlugg, du förnedrar honom" Haha. Jag antar att Sindar kommer att ha en komplett ny utrustning när han åker hem i sommar för att han inte ska ha det sämre än min Bajke, om jag känner min Jeppe rätt. :D

Det stämmer nog det där med att bygga 3 hus... Ändå är det här det tredje egna hus jag bor i, så jag borde ju ha lärt mig. Köket är jag nog mest nöjd med, trots att kyl och frys kom lite väl långt från arbetsytorna. Köket är nog det som ägnades mest planeringstid under bygget faktiskt och vi lade nog ut 50 000 kr extra tror jag för att höja standarden från det kök som ingick. Det enda som jag egentligen ångrar är att vi inte valde ugn med pyrolytisk rengöring. Induktionshällen är jag grymt nöjd med!

Vi har strömavbrott här! Lillpojken har precis gått och lagt sig och jag sitter här och har inget att göra... Tvättade alla fönster på utsidan igår och skulle ta insidan idag, men jag vill inte börja slabba med varmvatten i onödan när jag inte vet när strömmen kommer tillbaka. Enl elleverantörens hemsida är det oplanerat stopp. Orsaken står inte. Ska nog börja med att bära in lite ved så den hinner bli varm om jag måste elda...

Haha! Jag får nästan rysningar av ordet fjordhäst! :D Det stod en sån i stallet där jag hade min häst och det var nog den mest ouppfostrade häst jag träffat! Han var verkligen som ett ånglok och det var två yngre systrar som skötte om honom. De blev prejade in i boxväggen varje gång han skulle ut eller in för att han bara ångade på. När jag hade insläpp var det kedja som gällde och han fick vackert stå utanför boxen i ett par sekunder innan han fick gå in i boxen och ta av sig grimman INNAN han fick dyka ner i krubban. :devil: Det lärde han sig snabbt! :p

svarar och kommenterar lite av varje..

Ang sätta i halsen så tycker jag det är lite märkligt att man inte får lära sig första hjälpen och HLR för barn på föräldrargruppen. Tog upp detta med bvc sköterskan men de hänvisade till röda korset. HLR på vuxna har jag gått flera kurser och även praktiserat i verkligheten (tyvärr) men det är ju inte riktigt samma sak.

A har börjat att sova liiiite bättre. Har lyckats få honom att somna i egna sängen även om det är våldamma protester :crazy: Tog en timme igår innan han somnade, jag satt bredivd och halvsov :D
Han älskar apelsinklyftor, kan sutta på en i evigheter. Dessutom så verkar det som om de gjort att hans mage inte är så hård !

Jag tog upp det på vår bvc-grupp och då tog hon med det nästa gång gruppen träffades. Konstigt att inte er också kunde göra det. :crazy: vi bor ju ganska långt ut på landet och händer det något vill man ju kunna lite hlr så att man har en chans.

Sindar är inte riktigt lika hemskt, men han har vissa tendenser. Har sagt till sambon att han måste våga vara tuff och säga ifrån så att han inte tar över. Fick ju låna den här hästen av tjejen som rider in mina unghästar och henne vågar de inte göra något mot, men hon berättade att de hade några fjordingar som det bara var att släppa om de valde att dra iväg med någon stackars nybörjare, som lokomotiv, så jag håller tummarna för att vi inte fick en av dom... Har alltid kedja på dem dock, leder ju min unghäst och den samtidigt och vill inte att det ska hända något. :)

aneka: ja, haha, jag och sambon satt och fnissade åt henne ett bra tag, tänk så trött hon måste ha varit.

*kl*

håller på att göra tackkort, var precis klar och skulle betala när nätet bara dör och allt försvann... Suck!!

Kors i taket! Men vi har faktiskt fått lära och att slå ut saker som fastnat i halsen på min föräldragrupp. Det enda vettiga hittills.

Innan vi åkte hem ifrån neonatal fick vi lara oss HLR på spädisar. Eftersom hon hade läkarorder på andningslarm så var de tvugna att lära oss det ut i fall att hon skulle få problem.

Jag börjar förstå varför min föräldragrupp är som den är. Den började för mig efter två månader, för de övriga efter 3-5 månader :eek: jag lyckades åla mig in i gruppen efter vaga protester från BVC sköterskan (inte min). De andra i gruppen var ju så mycket äldre, jag kunde ju vänta till efter sommaren. (han föddes 17 april). Gång ett sa hon hela tiden att A var ju såå mycket yngre att det inte var intressant vad som hände honom för de andra och jag kunde inte ställa intressanta frågor. Gång två hade hon som tur var glömt det.

Senaste mötet var på biblioteket slutet av augusti, planerat i juni, BVC sköterskan var inte där (säkert så som det ska vara) så jag såg henne senast i juni. För fyra veckor sedan frågade jag min BVC sköterska om inte föräldragruppen skulle ha fler möten, hon sa att hon skulle prata med henne och föräldragruppsledaren skulle återkomma. Förra veckan råkade jag gå förbi föräldragruppsledarens rum och frågade hur det var med föräldragruppen, om jag halkat av listan. Hon tittade tomt på mig och sa, jahaa, ville ni ha fleer möten?? joo tja, om vadå? -säkerhet i hemmet kanske sa jag. - joooo det kan man ju ha jag ska meddela om det. - första hjälpen kanske sa jag, - joo vissa har ju det förståss men det tycker jag inte. :crazy: (nåja det är väl bra att veta att det finns fler än jag som skjuter på saker i en evinnerlighet och har dåligt samvete på jobbet, men ändå).

Nåja hade jag inte lyckats bryta mig in i den här gruppen skulle jag väl börjat när A var 6 månader... och fått gå en månad innan jag slutade vara föräldraledig :devil: (det var ju faktiskt info man ville ha ibland)

Vet att de övriga mammorna var riktigt ledsna över att de inte fick föräldragrupp förrän barnen var 4-5 månader. Och jag vet att jag hade velat ha hjälp och någon att diskutera med tidigare än efter 2 månader. Tänk vad underbart om de hade haft en föräldragrupp med barn på runt 1 månad och några veckor och sedan fortsatt därifrån.

Senast ändrad:

Undrar om det finns bra grupper egentligen?
Vi ar ca 10 från början men är numera mellan 4-6 st varav två av dessa är nya i gruppen. Själv går jag mest för att fördriva tiden lite. För de som går där är inga jag skulle vilja umgås med... Tänker att alltid lär man sig något???

Jo, ja så är det väl egentligen. Jag hade bara fått en annan bild från släktingar, mamman till mina kusiner (som iofs också är 30 nu) känner ju fortfarande människor från sin föräldragrupp. Jag hade kanske fått en lite annan bild av det hela. (mammorna i min grupp pratade inte så mycket alls med varandra.)

Åhhhh- Min föräldragrupp är eg jättebra! Alla barnen är födda i maj. Föräldrarna ungefär i samma ålder. Jag och en till över 30 men det märks inte.
Vi har trevligt, träffas varje ecka men jag är nog lite mindre social än de andra eg. Men det är bra och trevliga folk :)
Nu ska jag bara komma ihåg att jag vill ta upp hlr nästa måndag. Det var ju en jättebra idé!

Hur många gånger träffas ni i era föräldragrupper?
Våran va bara på 5 gånger. Det tyckte jag va lite tråkigt. Vi va rätt spridda med, den äldste va nog 9-10 månader och den yngste bara nån månad.
Detta gjorde vi iaf:
1a gången: Vi presenterade oss och berättade om våra förlossningar.
2a gången: En dam från NTF kom och pratade bilstolar.
3e gången: Vi åkte vi familjecentralen i stan och blev informerade om hur deras verksamhet fungerar med öppnaförskolan.
4e gången: Vår BVC-sköterska läste lite innantill i en bok om barnsäkerhet. Kom väl fram till ungefär samma saker som man själv räknat ut, typ grind för trappor och sånt.
5e gången: En barndietist snackade mat.

Har slått ihjäl lite tid nu på eftermiddan med att läsa lite i äldre vårmammor trådar. Jättemysigt att läsa vad som skrevs på den gammla goda tiden :)

Undrar om det finns bra grupper egentligen?

Vi har en riktigt trevlig grupp med bra "ledning" :) Bäbisarna är födda juni/juli så relativt jämnåriga. Kommer bland annat bada nästa gång och det ser jag fram emot, och sen så blir det bla barnmatlagning!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 171
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
25 26 27
Svar
536
· Visningar
42 567
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar