Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Menersättningen får väl inte blandas i förväg???
Jag har vattnet lagom varmt och häller i pulver i ca 40gradigt vatten
Försvinner inte näringsämnen när det står?

Sempers ersättning får ju blandas i förväg, så vad skulle skillnaden vara mot Nan om näringsämnena skulle försvinna? Nä, det låter helkonstigt. Däremot kan vitaminer od förstöras vid höga temperaturer, dvs att det är mindre lämpligt att blanda med 100-gradigt vatten. Är ganska så säker på att anledningen att Nan skriver att ersättningen inte får blandas i förväg är för att bakterier inte ska kunna växa till. Därför är jag noga med att flaskorna är väl rengjorda och mikrade i 5 min innan användning.

En annan ätfråga: hur har era bebisars magar reagerat på omställningen till smakisar istället för bara amning/ersättning?
Bajset har blivit riktigt bajs med helt annan konsistens och lukt. Däremot har jag inte märkt att han skulle ha fått ont i magen eller nåt.

Vi blandar en termos med lagom mängd kallt färdigkokat vatten och lagom mängd varmt kokat vatten. Detta görs varje morgon så man har sedan för dagen och vi tycker det fungerar jättebra :)

Vilken flaska har du? Du kanske har skrivit det någonstans, men jag har missat det? Vi har Mam's flaskor åt Milton och tycker de fungerar kanon!

Oj, nu skämms jag efter att ha läst hur nogranna alla är med vattnet till ersättningen. Själv tar vi vattnet direkt från kranen och värmer i micron :o:crazy:

Dock ska jag kolla med BVC om vi inte kan börja dra ner på ersättningen nu. Theo äter mat som en galning och så fort han får ersättning börjar han kräkas...visserligen långt i från så mkt han kräks med vanlig ersättning men det luktar inget vidare nu när han äter mat också...

_Saga_ & Juzzzen
Jag har också en Briovagn, okej, man är inte smidigast i stan men tycker den är mkt smidigare än syrrans Emmaljunga Egde Duo (eller vad dom nu heter). Är ganska nöjd med Brion faktiskt men så fort Theo kan börja ha sittvagn ska han få en Emmaljunga Scooter 2.0!

*KL*

En annan ätfråga: hur har era bebisars magar reagerat på omställningen till smakisar istället för bara amning/ersättning?

Inte märkt något mer än att bajset börjat lukta mera bajs och kräket luktar mera kräk :laugh: Inge problem med magen öht, trots att han äter som en häst, killen gillar mat :love:

_Saga_ & Juzzzen
Jag har också en Briovagn, okej, man är inte smidigast i stan men tycker den är mkt smidigare än syrrans Emmaljunga Egde Duo (eller vad dom nu heter). Är ganska nöjd med Brion faktiskt men så fort Theo kan börja ha sittvagn ska han få en Emmaljunga Scooter 2.0 eller Teutonia Mistral....

Mmm jag håller med, något i stil med -klart du inte är elak mot honom, det här kommer att gå bra. nåja :laugh:

(var lite rädd i några minuter faktiskt, när sköterskan såg blodet och började springa. Men sedan kom jag ganska snabbt fram till att de hunnit i tid, då var det mest intressant att se vad de pysslade med.)

Får man??? Hur länge får den stå blandad då? Kan man blanda en termos o ha hela dagen då eg?

Nu var det länge sen jag köpte semper, men jag vill minnas att det stod 8 h. Men den ska såklart inte uppvärmd så länge, för då hinner det ju gro bakterier, utan den ska kylas och sedan värmas upp vid matning.

Man får väl använda lite sunt förnuft. Jag skulle inte ha färdigblandad ersättning i termos en hel dag, men några timmar kanske om man ska iväg. Vi är inte ofta borta hela dagar, men då det händer tar jag med ersättning på tetra och ser till att få låna mikro nånstans.

Mmm jag håller med, något i stil med -klart du inte är elak mot honom, det här kommer att gå bra. nåja :laugh:

(var lite rädd i några minuter faktiskt, när sköterskan såg blodet och började springa. Men sedan kom jag ganska snabbt fram till att de hunnit i tid, då var det mest intressant att se vad de pysslade med.)

Jag hade tur där, tror jag. Jag var rätt medtagen efter förlossningen, så när jag kom tillbaks från uppvaket var jag helt färdig. Sköterskan kom och tittade till oss lite när jag satt och höll i bebisen, och sa att "Bekanta er i lugn och ro ni, de klarar sig utan mat ett dygn om det är så, så det är ingen brådska, det hinner ni sen" Efter en stund tänkte jag att jag kunde ju prova att amma, bara på kul, och då satt bebisen där som en sugpropp och då var reaktionen nåt i stil med "Oj vad duktigt, är ni redan igång!".

För mig funkade det bättre än om de hade varit på och stressat och börjat prata om att det inte skulle fungera.

Å vad jag önskar att de resonerade samma på sjukhuset där jag födde.
Där lät det ungefär som att bebis skulle dö om han inte fick mat inom en timme efter födseln. Så det blev en stressad första amning och alla kommande amningar efter det så stod de och höll i både bröst och bebis.
Hade jag fått lite tid på mig och utan femtielva stirrande människor hade nog allt gått mycktet bättre för oss.
Givetvis ska de ju se till att bebisen fått man innan vi blir hemskickade, men denna ständiga bevakning :(

Ja, de var jättebra, faktiskt. Visst kollade de, men bara ytterst diskret, och jag som var lite allmänt snurrig de första dagarna hade den bestämda känslan att de tittade för att de var så fulla av beundran över den fina amningen. :rofl: Nu efteråt så inser jag ju att de väl ville se att det funkade, inte främst beundra min otroligt amningsbegåvade bebis. :angel:

Sen fick jag en del bra tips också, de kom med en amningsnapp när jag fick sår och visade hur man skulle sätta på den, och hur man kunde hålla bebis på olika sätt (fotbollsgreppet t ex) för att se till att bröstet tömdes jämnt och man slapp mjölkstockning. Lite såna småknep och glada tillrop som underlättade i början.

.....medans jag fick en rejäl utskällning för att jag hade med mig en ammningsnapp.

Vet egentligen inte varför jag hade med den. Köpte väl bara för att när jag ändå shoppade bebisprylar. Den råkade bara ligga på bordet och sköterskan såg den. Jädrar vad hon började ifrågasätta.

Jo, de sa att de inte brukar komma med amningsnapp på en gång, eftersom de menade på att en del gärna vill använda den från början, och då kan den stjälpa mer än hjälpa. Men inte mer motvilliga än att de kom med den på eget bevåg när de såg hur ont jag hade (grät av smärta när jag ammade). Jag hade tänkt att det bara var att bita ihop, och i värsta fall skicka iväg mannen till apoteket för att skaffa en amningsnapp. Men innan vi kom så långt hade BB-personalen redan fixat fram nappen.

Vilket underbart bemötande du verkar ha fått på BB när ni var där, känner en viss avundsjuka över deras, i mina ögon, sunda inställning, till det hela.
Här var de så himla hispiga och precis som AKB säger så var de helt rabiata mot amningsnapp, jag grät också när vi ammade och fick blåsor och sår vid andra amningen =(

Ja, de var jättebra på BB. Jag tror iofs jag fick lite extra stöttning och bra behandling eftersom förlossningen hade gått så snett pga personalens misstag, och så tror jag de tyckte lite synd om mig eftersom jag hade sån hemsk klåda och så mycket sår (fick byta lakan varje dag för att de blev så blodiga av alla sår, t ex). Men jag har jättebra minnen från BB, kände mig väldigt trygg och väl omhändertagen där.

Sen mådde ju bebisen väldigt bra hela tiden, gick snabbt upp i vikt, sov bra och skrek inte, det gjorde väl också att det blev mera avspänt för både oss och personalen eftersom det var uppenbart att amningen funkade bra och att bebisen hade det bra.

Senast ändrad:

Jag hade också världens bästa personal på bb i Linköping. Av de kanske 20 barnmorskor vi träffade så var det bara ett stolpskott.

Tillägg: När det var måndag kväll och jag knappt sovit sen onsdag kväll veckan innan lovade de mig att de skulle ta Ture ett par timmar den natten så jag fick sova. När nattsköterskan kom och jag frågade om de kunde ta honom så fick jag världens utskällning. Men annars kan jag inte klaga på något, alla var otroligt hjälpsamma, pedagogiska och trevliga! Vi fick snabbt hjälp av läkare i de fall det behövdes!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 181
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 299
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18