Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Hur har ni introducerat gluten?

E får en liten brödbit att snutta på medan jag äter frukost på mornarna, det är ju inte mycket som går ner men det blir väl mer med tiden... En väldigt försiktig introduktion :D. Så småningom blir det väl mjölredda såser och pasta också :)

Har också MAMs flaskan..får se hur hon tar den ikväll, annars kanske man får testa med en annan..

Men hon sov bättre inatt faktiskt! Vaknade bara tre gånger:bump:
Lite skillnad från natten innan då det var mellan 7-10 gånger...tappade räkningen..men där mellan..:crazy:

Cattan: Jaa, den boken min mamma har är ju gammal. Jag gillar också hennes syn på barnen..det enda jag reagerade på var att hon förespråkade att man skulle lägga barnet i ett annat rum ganska tidigt, för ens egna sömn. Det har väl sin poäng, men att lägga ett allt för litet barn i ett annat rum är för mig inte alls naturligt..Men sen är det ju så olika för alla, men det stämde inte in på min syn. Annars har jag gillat hennes sätt att se på det hela, det blir så enkelt lixom. :) Nyttigt för mig som ofta gör saker svårare än dem behöver vara!

kn:

Aargh min ända, den är för bred, vi har varit ute och gungat och jag får bara väldigt knappt plats i en bildäcksgunga. A satt i knät och var konfunderad. Nu har jag nog blåmärken efter kedjorna. :o

Känner igen det där. Tror de gör gungorna mycket mintre än för 20 år sedan ;)

Samma problem här :D, men vi har genom idogt rekognicerande hittat en lekplats i närheten med vanliga plastgungor som även jag får plats i :p

Ni som ger ersättning..Hur sjutton löser ni det..rent praktiskt?? det tar ju EVIGHETER att få vattnet att svalna till ät temp, hur gör ni?:confused:
Jag fuskar, men det går hur bra som helst. :idea: Trots vad som står på förpackningen gör jag iordning dagens flaskor på morgonen. Blandar pulvret i en kastrull eller bunke med lite drygt 1/3 kokande vatten och resten kallt vatten från kranen. Då blir det precis lagom ättemperatur direkt. Ställer in flaskorna i kylen och när det är ätdags värmer jag flaskan i mikron i 50 sekunder. Sen vickar jag flaskan upp och ned några gånger så innehållet blandas ordentligt. Skakar inte, för att undvika luftbubblor.

Ska vi iväg någonstans så blandar jag en flaska med enbart kokande vatten som sedan får stå i skötväskans termosfack. Då har den lagom ättemperatur efter ett par timmar.

Vilgot har aldrig haft något problem med magen, så detta funkar hur bra som helst. Tror ärligt talat att rekommendationerna på förpackningen är överdrivna bara för att tillverkaren ska ha ryggen fri hela tiden om bebis får magont. Däremot är jag noga med att alltid sterilisera flaskorna vid dagen slut.

*KL*

En annan ätfråga: hur har era bebisars magar reagerat på omställningen till smakisar istället för bara amning/ersättning?

Menersättningen får väl inte blandas i förväg???
Jag har vattnet lagom varmt och häller i pulver i ca 40gradigt vatten
Försvinner inte näringsämnen när det står?

Värmer tetraersättning i lite varmt vattenbad bara.

Den är ju rumstempererad från början så den ska bara upp lite i temperatur. (uhm jag tror faktiskt min man gett dem utan att värma någon gång när A varit på uselt humör, det har också gått ned utan efterverkningar.)

Hmm om du ammar vanligen, kanske testa flaskan vi har, tommee tippee, den har jättebred boobliknande bas. Men vi har aldrig testat någon annan flaska så jag vet inte om det gör ngn skillnad.

(men vi kör 2 dl ersättning bara någon enstaka gång i veckan om han skulle bli hungrig när jag rider så priset spelar ingen roll för oss.)

Inga tips tyvärr, mitt humör är också på botten om jag inte får sova.

Tetraersättningen kan ges i rumstemp eller värmas i micro eller vattenbad till ättemp. Som man vill.(står så på iaf sempers) Så jag har en tetra ligger i skötväskan nu om det skiter sig totalt någon gång och man inte kan värma vatten/glömt termosen och inte kan amma!

Ja, jag satte det i ett vattenbad..men det tog rätt lång tid iaf..eller så kändes det så för bebistösen var hungrig;) Nämen, jag förstår inte hur man orkar vänta med en bebis som är hungrig, om man ger ersättning alla mål...Tänkte att det kanske fanns nåt bra trix!

Ja, man får väl ha lite framförhållning kanske:p

Jag kokar också upp vatten i kokaren och sen får det stå och svalna där i och har det hunnit bli för kallt värmer jag bara några sekunder i micron!
Ska vi iväg har jag vatten i rätt temp i termosen och pulver färdiguppmätt i en ersättningsburk med tre olika fack(finns på typ ica maxi). Använder den burken hemma med slipper man öppna förpackningen hela tiden! Så då går det på ett kick att blanda ihop en flaska!

Vi använder med mams flaska. Testa någon mer gång, hon kanske behöver vänja sig lite bara!

Skickar en stoooor styrkekram till dig!! Inte för att det hjälper så mkt men vill bara säga att jag liger med dig! Om jag kunde skulle jag gärna hjälpa dig en natt! Förstår att du inte vill vara en sån mamma, vem vill det? Men får man inte sova så fungerar kroppen inte alls! Fullt normalt! Du har ingen som kan sova över och ge ersättningen sen någon natt(när hon börjar tar den bra) bara så du iaf får sova en natt bra så du kan få börja om på 0! KRAM!

Danne får fixa huset. Med hjälp av svärfar. Jag har sagt mina åsikter. De har så förbannat bråttom. Och vill göra allt på en gång. Bryta upp trägolvet och isolera...

Det där låter precis som här. Vi började med hagar och fortsatte med uteboxar. En kväll när vi skulle sluta jobba så skulle min pappa och sambon "bara kolla". Det slutade med att hela bottenvåningen var riven. De tom bröt upp trägolvet som de inte fick för mig. Med ett löfte om att lägga tillbaks det. Det gjorde de, men först nu i våras! Vi var tvugna att riva allt, gräva ur och sänka golvet och gjuta nytt. Så ett tag hade vi bara sand och stora stenar till golv. Då bodde vi dock inte här.

Men just det där att riva allt måste du stoppa, det är ju ni som får bo i röran. ;)

Och skaffa en container, det gjorde vi och även om det var dyrt så var det värt guld att bara ringa bilen som kom och hämtade. Då var vi ändå på soptippen flera ggr/vecka...

Igår blev jag riktigt förbannad. De ville isolera och lägga plastmatta på golvet för det drog. Det är ju som att skicka efter fuktskada på postorder.... Vi kan väl bo där ett tag så vi vet vad som behövs... Man dör ju inte av att ha tofflor...

Ni kanske skulle ha haft det kvar så nu. Jag menar hur lyxigt är det inte för Ture med sandlåda innomhus;)

Hur långt har ni dragit rören mellan utomhus och innomhusdelen på luftvärmepumpen förresten? För visst hade ni det?

*kl*
Nu är vi husägare!!!! :bump: :banana: :bump: Har precis slängt i oss lite lunch (banken tog en jäkla tid, och sen var vi ju tvugna att åka till huset också :D) så alldeles snart ska vi börja packa bil och släpvagn. :love: Förhoppningsvis får vi sova i huset redan inatt.
Får se när vi hörs igen, ta hand om er! *kramar*

Cattan: Jaa, den boken min mamma har är ju gammal. Jag gillar också hennes syn på barnen..det enda jag reagerade på var att hon förespråkade att man skulle lägga barnet i ett annat rum ganska tidigt, för ens egna sömn. Det har väl sin poäng, men att lägga ett allt för litet barn i ett annat rum är för mig inte alls naturligt..Men sen är det ju så olika för alla, men det stämde inte in på min syn. Annars har jag gillat hennes sätt att se på det hela, det blir så enkelt lixom. Nyttigt för mig som ofta gör saker svårare än dem behöver vara!

Hmm det ändras kanske, jag kommer inte ihåg att hon skrivit ngt sådant i den boken jag läser. Hon skriver inte att man inte ska lägga barnet i ett annat rum, minns inte om hon kanske skriver att vissa barn sover bättre då iofs. Fast jag tyckte att jag minns att hon skrev att barnet när det är litet gärna fick sova i det rum man själv befann sig i på dagarna för att hålla lite koll.

Men vad jag kunde förstå rekommenderar hon egen spjälsäng eller korg, kanske en som sitter fast i ens egen säng med nedtagen kant på den sidan, eller en korg som står bredvid ens säng. Så att barnet inte ligger i egna sängen men så att man kan ha handen i korgen/spjälsängen. Detta baserat på kunskaperna om plötslig spädbarnsdöd (att inte ha barnet i egna sängen), men hon hade inget starkt emot att barnet sover i föräldrarnas säng heller.

Jag tror faktiskt att vissa bitar kanske baseras på hennes egna åsikter och takt, men att absoluta majoriteten av boken består av aktuellt forskningsläge o konsensus tolkat av henne. Dvs på 70-talet var det kanske så att barnet skulle sova självt, då står det så oavsett vad hon ev tycker. Likaså med att introducera mat, oavsett om hon ev personligen skulle tycka en viss ålder var bäst så säger WHO att 6 månader is it och så står det i hennes senaste bok. Vilket är lite av en vändning från den tidigare boken.

Det är nog mycket möjligt att det står i ngn av hennes äldre böcker att barnet ska ha mat vart 4 timma enbart, eller absolut måste sova på mage, för det var det man ansåg var bäst då.

(tex en grej som kommer av det senaste forskningsläget enligt henne verkar vara att man misstänker att stor stress ofta kan påverka spädbarn negativt och att det därför inte är optimalt att låta ett litet barn skrika sig till sömns varje kväll. Det finns tydligen metoder som förespråkar det.)

Helt apropå det, jag har kikat lite i böcker från 40-talet i somras (farmor hade glömt kvar i sommarhuset), barnet får matas högst en gång vart fjärde timma och får då suga max 20 minuter totalt (båda bröst inräknade). A's vikt är så högtflygande enligt deras viktkurvor att den inte ens i närheten av existerar...

Hehe det finns faktiskt en korggunga ett kvarter bort, en sådan som man säkert kan mosa i fyra 7 åringar i. Den går mycket bättre!

(Kejsarsnitt så A fick ju ersättning första gången han åt, sedan behövde han tillägg i kopp efter 3 dagar i en dag eller två för han gick ned för mycket i vikt.)

Varför fick han ersättning?

Frågar därför att jag också blev snittad, med komplikationer på uppvaket som gjorde att jag inte träffade bebis förrän efter 4 1/2 timmar, men det verkade inte vara något problem att bebis fick vänta med att äta tills jag kom och kunde amma.

Vet inte, det kanske är olika på olika sjukhus?

Men å andra sidan, 3 timmar skulle uppvaket tagit men sedan fick jag blodförlust (livmodern drog inte ihop sig, de hade glömt kolla det, jag kände inget pga bedövningen, men jag låg i en sjö av blod såg de efter en timma eller två osv.) Så de visste väl inte när jag skulle dyka upp helt enkelt. Faktum är att uppvaket verkade inte alls ha berättat för BB vad som hände. Att jag kom dit "redan" efter fem timmar berodde på att jag tjatade och min man tjatade tills BB kom och hämtade mig.

(amningen kom ju igång lite soso efter det onekligen, kanske mest för att sjuksköterskan som sedan mötte mig på BB var velig, han ville inte suga och jag var jättetrött. Knappt sovit på 48 timmar, sedan operation o blodförlust på ett par liter o uppvak med allergi/nässelfeber av blodplasman (givaren hade väl gnaskat värktabletter). Så när han inte ville suga sa jag att oj stackars honom inte ska jag väl försöka övertyga honom. Hon sa nej om du inte vill amma så ska du såklart inte göra det osv så vi vifflade i evigheter och jag kände mig bra dum som ville amma (jag hade lovat mig själv att han skulle ha 2 veckors bröstmjölk minst, uhm som ett föl :D). Men det var väl inte hennes fel antar jag).

(sorry för trassliga meningar)

Men herregud!:eek:

Inte många rätt på det sjukhuset, stackars dig!

Och nej, jag tycker inte det låter som världens mest psykologiska sköterska, försiktig uppmuntran hade väl varit bättre i det läget tänker jag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 181
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 299
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 245
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18