Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

När H åt ersättning oftare lönade det sig att ha framförhållning iaf, nu får han bara ifall han blir hungrig medan jag är i stallet :)

Men på äta-mycket-tiden, för att vara beredd om han blev akut hungrig, så såg vi till att ha kokt kallt vatten i kylen och kokat varmt i termos. Bara blanda 50/50 och voilá! Ätbart direkt! Särskilt skönt på natten..

H gillar btw MAM´s ergonomiska nappar, provade Dr Browns en gång och det gick inte alls.

Vet inte vad det är för renlighetsregler som gäller, men på BB hade de en liter färdigfixad i kylen som man fick ta av och värma till ättemperatur i vattenbad.

De gjorde en ny liter två gånger om dagen. (men det var i ett speciellt renlighetskök osv).

(Kejsarsnitt så A fick ju ersättning första gången han åt, sedan behövde han tillägg i kopp efter 3 dagar i en dag eller två för han gick ned för mycket i vikt.)

På Sempers förpackning står det (typ) att WHO rekommenderar att man blandar ersättningen i 70 grader och låter det svalna till ättemp, men att man även kan blanda i förväg och värma upp till ättemp.

(Så blandning 50/50 är alltså inte vad de rekommenderar, men guld värt när man har en ledsen och hungrig bäbis som vill äta NUUU!)

Vad skojj=)

Här har jag bestämt att strunta i gröten på kvällen..Nelly har tappat intresset och halv hulkar efter några skedar..Dumt och tvinga henne..Verkar ändå inte som det hon får i sig gör henne mätt för natten, eftersom hon fortfarande vaknar jättemkt. Ska testa med ersättning imorrn istället..annars får vi helt enkelt leva med att det är röriga nätter ett tag framöver..(Förhoppningsvis inte i 18 år i sträck;) )

Vet inte hur ni matar o så men i en bok jag har, Penelope Leach tipsas om att mata med två skedar, babyn får en och du har en, sedan "byter" man sked med babyn (eh, byter och byter, jag tror inte A förstått byteshandel), tom sked mot sked med mat. Det var enligt henne lättare att hålla intresset så. (ingen aning om det är så men jag slipper i alla fall försöka hålla hans viftande tentakler borta från maten;)). Å andra sidan hjälper det inte ett dugg om han tycker maten är äcklig eller han är mätt. Kan säga att broccoli o potatis inte gick ned tidigare idag i alla fall. (ska köpa broccoli o koka själv tror jag, detta var ju inte ens grönt).

Your baby and child är förresten en fruktansvärt bra bok om man får säga det. Tror den finns på svenska.

ah, hon är bra! Har en bok här hemma som jag lånat av min mamma. Hon har en så fin syn på barnet och dess utvecklig:)
Har tyvärr inte hunnit läsa jättemkt i den än..men det tipset lät ju faktsiskt bra, ska testa det=)

är den boken du tipsade om sist, är den skriven av henne också?
Kanske den jag har..hmm..vet inte vad den heter som jag har...
Här gick faktiskt potatis och broccoli ner idag! Jag trodd einte det, för jag tyckte själv det smakade sådär..men Nellan uppskatta det faktiskt:)

Senast ändrad:

Jo det var samma bok jag tipsade om i båda posterna.

Your baby and child handlar om åldern 0-5 år. Jag upptäckte den när jag fick låna böcker av en kollega. Hon lämnade ifrån sig rubbet och sa att jag behövde aldrig lämna tillbaka dem - utom en bok som hon inte ens lånade ut nämligen den av Penelope Leach... Så jag räknade kvickt ut att det var den jag skulle ha. :p

Den är nog omarbetad sedan din mamma köpte den. Den har funnits i eoner men omarbetats då och då allteftersom forskningsläget ändras. (vår BVC sköterska hade definitivt läst den, hon muttrade ngt vagt godkännande när hon hittade den på soffbordet)

Den senaste boken Leach skrivit handlar bara om första året, den är omskriven enligt WHOs regler om amning till 6 månaden. I Your baby and child rekommenderar hon smakisar från månad 4 om babyn är intresserad, i den senare rekommenderar hon plockmat från månad 6.

(om du har den tillgänglig slå på bebisar och sova, hon kanske har tips för att hantera sitt eget sömnbristhumör, minns inte.)

Jag älskar också hennes syn på barn! Hon känns så totalt rimlig.

*kl*

Ni som varit förkylda och ammar, vad har ni vågat äta i medicinväg? Sitter och suger på en strepsils nu... Inte riktigt ok men jag har så ont i halsen. Behöver boosta mitt immunförsvar tror jag... Tips?

Jag har alltid kokt vatten i kylen.
Vet att det står på paketet att man ska lägga i pulvret när vattnet är 70 grader. Men har faktiskt varit lite lat. Och Oscar verkar må bra.
Funderar på att börja göra ett gäng flaskor på det "riktiga" sättet och ha i kylen och sen micra till ättemp.

Jodå- du får äta strepsils jordgubb. Men sen kunde inte apoteket svara mig mer- de sa att det antagligen inte var forskat på de andra.
När jag var gravid o jätteförkyld så läste jag hela apotekets fökylningshylla ;) Alla med mint var inte godkända- men jag har aldrig läst att man inte får äta mintgodis så man undrar ju...
Det står ju inte på en vicks direkt...

Om du får riktigt ont i halsen så hade min systers son en drickbar gele som man skulle svälja för att bedöva- samma som salvan xylocain???. Den var ingen höjdare att få på tungan och läpparna ;)
OM du får riktig hosta så var det ända som hjälpte mig mollipect- fick utskrivet på BB.

Så har jag det. Kokar upp- häller i portion på flaska och micrar. Har dessutom ofta en termos med lite för varmt vatten om jag åker iväg...

Jag hade exakt samma problem som du. Hon åt som en mygga när hon fick ersättning... Vet inte om det är så mkt kraftigare...
Ett tag precis innan jag slutade att amma så var det precis som ersättningen inte dög och jag hade riktig panik för vilken dålig mamma jag var som inte kunde amma mer...

Efter att jag inte ammat på en dag vände allt- nu är hon nöjdare än någonsin:) Har dessutom snart kommit upp i en hel portion och jag hoppas att hon snart ska lära sig sova hela nätterna med. Vanligtvis så vaknar hon 12-3-5 och 7. Jag har börjat ge vatten att prova med vid ena nattmålet och inatt så nattmatade jag vid 12, fick sova till 5!!! och sen gå upp vid 7. Då var hon iofs inte hungrig- åt bara en liten snutt och nu har hon ätit ordentligt.
BRA! för nu ska vi på fika med de andra föräldrarna i gruppen :)

Gaaaaaaaaaaaaaaah. Helvetesmorgon här.

Kommer ut och ska släppa ut hästarna och ser inte stona som går ute men tänker att de är bakom huset. Släpper ut de andra 3 inklusive hingsten men ser då att de "bytt hage" under natten och går helt fel. Det innebär att hingsten ser dem och blir lätt stirrig och skrikig. De har dessutom eltråd överallt då de sprungit igenom den under natten eller vafan de gjort.

Och jag har Ture i vagnen som redan tröttnat och skriker.

Så jag har fått flytta hästar och lappa staket med honom i vagnen.

Och när jag efter mkt om och men är klar så ser jag att de ätit på mina 6 ensilagbalar som låg i den hagen de INTE skulle vara i. Då började jag böla. Ture skrek ju redan så det var väl en härlig syn. Inga småhål heller utan de har fasen försökt äta upp hela balarna.

Hem och hämta tejp och se om det går att göra nåt men det är ju frost så ingen tejp fäste.

Nu har Ture somnat och jag lugnat ner mig. Pappa kommer med silvertejp på sin rast och sen så kör jag ut den balen som är värst till stona på lösdriften. Så får vi se hur det går med de andra...

Jag HATAR att jag alltid är stressad när jag är i stallet och allt jag ska göra. Jag har ensilaget i en hage de inte går i, men trots det så har jag ett extrastaket med plaststolp och eltråd runt dem för att förhindra det. Men när vi hämtat en bal sist så hade jag bråttom in och struntade i att stänga där. "De ska ju ändå inte gå här". Blä. Det blev dyrt...

Annars så är det som vanligt. Ture har jättehosta -tips? Min förkylning är ok, jag klarar mig med nässpray.

Vi är inne på röda linser för tillfället vilket var en höjdare enl T.

Hur har ni introducerat gluten?

Gahh, jag hade oxå bölat. En skrikande unge oxå kan ju få en att bryta ihop för minsta lilla... Men att de äter på plasten... Det har jag aldrig haft en tanke på att de skulle göra. Våra balar står precis utanför hagen....

Apropå hage så sitter jag och funderar på var jag ska köpa stolp och allt annat. Måste ju få ner hagen innan tjärlen kommer. Och fixa huset innan 1 november för då ska vi vara ute ur lägenheten. Och det ska slipas golv i alla rum och bytas kök, installeras luftvärmepump, provtryckas kakelugnar och ev plockas ner och upp igen, testas vatten, renoveras badrum.... Och just ja alla väggar ska målas och tapetseras oxå... Fixas utebelysning och lösdriften ska grusas. På en månad. På kvällar och helger. Det blir nog bra...

Vi blandar en termos med lagom mängd kallt färdigkokat vatten och lagom mängd varmt kokat vatten. Detta görs varje morgon så man har sedan för dagen och vi tycker det fungerar jättebra :)

Vilken flaska har du? Du kanske har skrivit det någonstans, men jag har missat det? Vi har Mam's flaskor åt Milton och tycker de fungerar kanon!

Gahh, jag hade oxå bölat. En skrikande unge oxå kan ju få en att bryta ihop för minsta lilla... Men att de äter på plasten... Det har jag aldrig haft en tanke på att de skulle göra. Våra balar står precis utanför hagen....

Apropå hage så sitter jag och funderar på var jag ska köpa stolp och allt annat. Måste ju få ner hagen innan tjärlen kommer. Och fixa huset innan 1 november för då ska vi vara ute ur lägenheten. Och det ska slipas golv i alla rum och bytas kök, installeras luftvärmepump, provtryckas kakelugnar och ev plockas ner och upp igen, testas vatten, renoveras badrum.... Och just ja alla väggar ska målas och tapetseras oxå... Fixas utebelysning och lösdriften ska grusas. På en månad. På kvällar och helger. Det blir nog bra...

Andas - ta det lugnt och dela upp det som MÅSTE göras för att ni ska få en dräglig vardag. Sen låt det ta den tid ni tar. Jag måste faktiskt säga att jag inte är avundsjuk som ska göra det här nu med småbarn. Men ni fixar det bara ni har ro att acceptera kaoset och att allt inte måste göras på en gång!!

Danne får fixa huset. Med hjälp av svärfar. Jag har sagt mina åsikter. De har så förbannat bråttom. Och vill göra allt på en gång. Bryta upp trägolvet och isolera... Det kan vi väl göra nästa år när vi vet om det verkligen behövs... Jag är mest stressad över att få ner stolpar i backen... Eller jag är väl egentligen stressad över allt men det hänger ju bara på mej om stolparna kommer ner ;)

Just nu funderar jag på om band eller rep är säkrast för hästarna. Ska ha tre rader. Vad har ni andra som har häst?

Hmm, ska genast sätta mej och skriva enlista på vad som ska göras nu och vad vi kan vänta med... Tack för tipset!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 181
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 306
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 251
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18