Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, snygg och attraktiv är det sällan jag känner mig just nu, även om sambon ofta påpekar hur vacker han tycker jag är (han är :love:).

Även jag letar tecken på att förlossningen är på g. Jag tycker mig känna att "mensvärken" är lite kraftigare och känns lite oftare än tidigare.
Är "mensvärk" något tecken på att förlossningen kan vara på g? Jag trodde det "bara" var förvärkar:) hoppas inte min förlossning är på, är bara i v 35 och haft så i flera veckor, olika intensitet. :p

Är "mensvärk" något tecken på att förlossningen kan vara på g? Jag trodde det "bara" var förvärkar:) hoppas inte min förlossning är på, är bara i v 35 och haft så i flera veckor, olika intensitet. :p
Jag vet inte, men jag inbillar mig det :p. Det är väl flera i tråden som har känt av det ganska länge så tror inte att det är ett säkert tecken, men eftersom jag inte känt det tidigare så hoppas jag på att det ska vara ett förstadie till förvärkarna ;).

Har inte drömt om bebis innan och jämfört med 'alla andra' känner jag mej oförberedd och okunnig :down:

Ignorance is bliss. :D Skämtåsido, jag är inte heller ett dugg förberedd och vad gäller att vara okunnig så tror jag stenhårt på "Learning by doing" när det gäller småbarn. Grunden är ju densamma för alla människor oavsett ålder och storlek, men utöver det finns ju så många variationer att det aldrig skulle gå att förbereda sig på allt.

Jag slocknade strax före 21 igår, då funkar det att vakna 4.30 :up:, iaf än så länge, får se hur jag känner ikväll 22.30 när jag slutat jobba ;).

Senaste tiden har varje ny vecka inletts med både solsken och ridtur, så även v 36. Red lite för länge, snudd på två timmar, men det kändes först vid avskrittningen. Lägger det dock på minnet för framtiden ;). Hunden snarkar iaf gott och jag kan sitta i soffan någon timme innan jobb.

På onsdag ska vi till BM för att prata om förlossningen. Jag undrar hur ni andra ser på smärtlindring generellt och epidural specifikt?

På onsdag ska vi till BM för att prata om förlossningen. Jag undrar hur ni andra ser på smärtlindring generellt och epidural specifikt?
Eda är guds gåva till kvinnan hävdar jag! :D Så lycklig jag var förra gången när jag fick den. Tog bort all smärta för mig (värkar, foglossning), så gick runt och njöt i ett par timmar :D
Lustgasen fungerade inte för mig förra gången, masken var dock bra att skrika i ;) Hoppas den ska fungera bättre denna gången.
Hoppas kunna prova akupunktur denna gången med :)

Kvaddlar vågar jag inte testa :p

• Gilla
Reactions: Lo_
Jag slocknade strax före 21 igår, då funkar det att vakna 4.30 :up:, iaf än så länge, får se hur jag känner ikväll 22.30 när jag slutat jobba ;).

Senaste tiden har varje ny vecka inletts med både solsken och ridtur, så även v 36. Red lite för länge, snudd på två timmar, men det kändes först vid avskrittningen. Lägger det dock på minnet för framtiden ;). Hunden snarkar iaf gott och jag kan sitta i soffan någon timme innan jobb.

Detta blir ju mitt andra barn, och denna gång vill jag PRÖVA klara mig så gott jag kan själv.
Edan var amazing, den tog bort värkarna så jag fick vila MEN min blev "för bra" = jag kände inga krystvärkar, tyvärr inte helt ovanligt scenario.
Det slutade med sugklocka och bm som hängde på magen vilket blev traumatiskt och dumt.... Just detta har gett mig skräck inför denna gång.
Lustgas var ok i början, men jag fick minnesluckor och blev snurrig och illamående.
Jag vill gärna bada om det går denna gång, eller stå i duschen.
Gå på din magkänsla, allas erfarenheter är så olika och man vet aldrig hur det blir när man står där :)

Lägger till, att inte lägga mig ner och känna fuck this nu sover jag ett tag, utan hålla igång så förloppet inte avstannar har jag också i planen!

• Gilla

Förra gången hann jag inte med annat än lustgasen och uppenbarligen behövde jag inget mer heller eftersom jag höll mig hemma så länge. Så lustgas är väl det första jag kommer ta eftersom jag testat det förr. Men behövs eda så tar jag det.

• Gilla
Fortfarande inget mer tecken på att bävis tänkt sig ut idag på bf. Har tagit hand om tvätt och städat övervåningen. Nu ska jag, dottern och hunden gå ut en sväng. Blir att fixa stallet och gå en kort promenad :)

Jag gillar smärtlindring. :D Har dock en rätt rejäl sprutfobi som tenderar att vakna till när jag är stressad eller har väldigt ont så jag vill ha mycket bang for the buck = epidural. :p Har använt lustgas i samband med tandläkarbesök och det har haft god effekt på mig så det är jag också öppen för. Akupunktur och kvaddlar går definitivt bort pga ovan nämnda sprutfobi.

Eda är guds gåva till kvinnan hävdar jag! :D Så lycklig jag var förra gången när jag fick den. Tog bort all smärta för mig (värkar, foglossning), så gick runt och njöt i ett par timmar :D
Lustgasen fungerade inte för mig förra gången, masken var dock bra att skrika i ;) Hoppas den ska fungera bättre denna gången.
Hoppas kunna prova akupunktur denna gången med :)

Kvaddlar vågar jag inte testa :p

Jag gillar smärtlindring. :D Har dock en rätt rejäl sprutfobi som tenderar att vakna till när jag är stressad eller har väldigt ont så jag vill ha mycket bang for the buck = epidural. :p Har använt lustgas i samband med tandläkarbesök och det har haft god effekt på mig så det är jag också öppen för. Akupunktur och kvaddlar går definitivt bort pga ovan nämnda sprutfobi.

Kvaddlar :o?

Från 1177:

Sterila kvaddlar

Sterila kvaddlar är en smärtlindringsmetod utan biverkningar som har använts under många år. Det innebär att barnmorskan sprutar in sterilt vatten precis under huden eller i underhudsfettet, vanligtvis i ryggslutet eller nedre delen av magen. Det ger en intensiv smärta, ungefär som ett getingstick, i 20-30 sekunder. Sedan har det en smärtlindrande effekt som varar i en till två timmar. Den här metoden är särskilt bra i öppningsskedet då man har ont i ryggen och om man har ont mellan värkarna. Man kan också pröva sterila kvaddlar om man har ont över blygdbenet, eller över magen. Numera sprutas vattnet oftast in i underhudsfettet eftersom det gör mindre ont än om den sprutas in direkt under huden.

Kvaddlarna kan användas under hela öppningsskedet och man kan få nya sprutor varannan timme. Nackdelen är att en del tycker att sprutorna gör så ont att man inte vill ta dem trots att de ger bra smärtlindring. Det varierar från person till person hur mycket man tycker att metoden hjälper. Ofta blir effekten bäst om smärtan är centrerad till en plats, det vill säga antingen fram eller bak. Är smärtan diffus och över hela ryggen och magen kan det vara svårt att få tillräckligt bra effekt. Man kan pröva om det fungerar bättre i kombination med någon annan smärtlindringsmetod, som till exempel lustgas.

Tack! Det där nämndes aldrig på föräldrautbildningen och spontant känns det inte som något jag vill prova...

Det är nog rätt olika vad som är "poppis" i olika landsting/på olika förlossningsavdelningar. Jag vet inte hur mycket man använder kvaddlar här, men jag vet att akupunktur används flitigt. BM sa idag "Då skriver jag att det INTE är ett alternativ för annars är risken stor att de börjar tjata om det" när vi pratade lite om planering inför förlossningen.

Det verkar inte som att kvaddlar är jättevanligt, och inget jag känner mig sugen på att testa heller. Annars är jag öppen för det mesta. Det hade såklart varit skönt om det räckte med lustgas och jag slipper epidural, men jag tar det gärna om så behövs :).

• Gilla
Där är vi helt överens; slipper gärna men tar det om det behövs!

Skulle gärna ha en EDA till hands nu för övrigt, helvete vad hon gnor med skallen ner vid bäckenbotten, det ilar utav bara satan!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 485
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 995
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30