Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är grejen med att inte kunna sova? Varit vaken sen 4 ungefär, känns inte som jag kommer somna snart. Och inte är det han i magen som stör för han är så stilla på nätterna så.

V. 26+4. Går fortfarande och ställer mig framför sambon ibland och frågar "Men nu syns det väl ändå att jag är gravid och inte bara ätit för mycket?" :cautious:;)
1597815_405108226337234_1335161360_n.jpg

Haha! :D
Klart det syns att du är gravid!

Ja vad är egentligen vitsen...?
Har tappat kollen på hur många veckor det var sen jag sov en hel natt. Sover några timmar sammanlagt. Är fortfarande relativt pigg än så länge, men kommer ju vara helt slut när han väl anländer känns det som... O_o

Haha! :D
Klart det syns att du är gravid!

Ja vad är egentligen vitsen...?
Har tappat kollen på hur många veckor det var sen jag sov en hel natt. Sover några timmar sammanlagt. Är fortfarande relativt pigg än så länge, men kommer ju vara helt slut när han väl anländer känns det som... O_o

Jag jobbade igår, kom hem vid 23 och kunde äntligen sova förbi småtimmarna! Vaknade halv åtta och var bara så lycklig :D. Säkert tillfälligt men man får vara glad för det lilla ;).

Alternativet är väl att gå till rådhuset/stadshuset/kommunhuset. Jag och min man valde långa versionen så då tog vigseln inklusive fotografering ca 15 min. Vi bytte inte efternamn, så om vi inte haft ringar (och passat på att ha en jättestor fest ett halvår efter vigseln) så hade giftemålet kunnat vara något som bara vi vet om (såklart att vigseln registreras, men vänner, släkt och bekanta behöver inte få veta).

Det har ju varit uppe tidigare i tråden, men för egen del vill jag inte kombinera gemensamt ägd egendom (lägenhet/hus) och barn utan att vara gift.

Mm, jo jag vet, men det är inte den där kvarten till att gå till rådhuset som saknas, utan viljan att vara gift. Så det är väl bara att bita i det sura äpplet och gå och svara på frågor om ligg-datum.

Vi flyttade btw ihop i slutet av maj och han är tillverkad i slutet av juli, så kommer han tidigt kan det bli på håret?! :crazy:

Om man inte är/var sambos då, ska de ta faderskapsprov då? Vi kommer att flytta ihop (i juridisk mening, dvs bli skrivna på samma adress) innan barnet föds men var det inte när tillverkningen skedde...

Jag har inget emot principen att jag som moder måste intyga vem som är fader men det är fånigt att reglerna är olika beroende på typ av förhållande. I princip innebär ju det för en gift man att han tar på sig faderskapet för sin hustrus barn utan att ha en aning om ifall han är det eller inte ;)

/sommarförälder

Om man inte är/var sambos då, ska de ta faderskapsprov då? Vi kommer att flytta ihop (i juridisk mening, dvs bli skrivna på samma adress) innan barnet föds men var det inte när tillverkningen skedde...

Fast det är väl ändå inte så att just sambos måste gå till socialförvaltningen och intyga faderskapet, utan alla som inte är gifta?

Fast det är väl ändå inte så att just sambos måste gå till socialförvaltningen och intyga faderskapet, utan alla som inte är gifta?

Ja, men det är ju det där med att de (på vissa ställen i alla fall, bl a där jag bor) ställer frågor om födelsevikt för att fastställa att man var sammanboende vid konceptionstiden. Var man inte det vet jag inte vad de gör, beställer ett faderskapstest? Eller så är det strunt samma (men då fattar jag inte varför de bryr sig om att fråga?)

Jag har inget emot principen att jag som moder måste intyga vem som är fader men det är fånigt att reglerna är olika beroende på typ av förhållande. I princip innebär ju det för en gift man att han tar på sig faderskapet för sin hustrus barn utan att ha en aning om ifall han är det eller inte ;)

/sommarförälder

Känns ju också märkligt att reglerna tillämpas väldigt olika beroende på var i landet man befinner sig. Om det spänner mellan allt från skriva på ett papper innan barnets ens är fött till att räkna på födelsevikten så kan jag ju tycka att det saknas en förutsebarhet i systemet.

För övrigt så finns det i vissa andra länder en faderskapspresumtion även för t.ex. sambos som bott ihop en viss tid. Finns även lösningar där det är kollektiv eller månggiften, t.ex. så finns det i något distrikt i Indien en moderskapspresumtion som gör att förstahustrun anses vara moder även om det är en andrahustru som fött barnet.

Hur är det med er nu? Hur mår ni? Jag kräks fortfarande (bara på mornarna i alla fall) men känner mig starkare än på länge, så himla skönt. Det kanske är för att det är på upploppet nu, v 33 igår, WOHOO!

Bebben har vänta på sig, får se om han ligger kvar så, annars verkar han mest roa sig med att hicka och veva med fötterna i mina revben om dagarna/nätterna. :) på fredag ska vi på ultraljud och kolla upp moderkakan (är det världens äckligaste ord?) som tydligen kan sitta för öppningen som nån slags badkarspropp om jag har otur. Ska bli så kul att se honom! :)

Hur är det med er nu? Hur mår ni? Jag kräks fortfarande (bara på mornarna i alla fall) men känner mig starkare än på länge, så himla skönt. Det kanske är för att det är på upploppet nu, v 33 igår, WOHOO!

Bebben har vänta på sig, får se om han ligger kvar så, annars verkar han mest roa sig med att hicka och veva med fötterna i mina revben om dagarna/nätterna. :) på fredag ska vi på ultraljud och kolla upp moderkakan (är det världens äckligaste ord?) som tydligen kan sitta för öppningen som nån slags badkarspropp om jag har otur. Ska bli så kul att se honom! :)

Jag har bara 5 dagar till bf så jag går mest och känner efter och bli sakta men säkert knäppare och knäppare ;)
Mår bra fortfarande och sover bra om nätterna så jag har inget att klaga på egentligen mer än att jag känner mig klar nu och hoppas bäbis vill ut innan helgen!

Träligt att fortfarande kräkas men skönt att du mår bättre ändå. :) Att moderkakan kanske ligger i vägen, var det något de såg på RUL och som nu ska kollas upp igen, eller har du haft några symtom som skapat den misstanken? Vad görs om den skulle vara i vägen?

Jag mår rätt uselt, faktiskt. Går in i v 35 imorgon och vill bara att det ska ta slut. Jag är less på att ha ont hela tiden, så in i helvete less. :( Har åtminstone fått styrsel på halsbrännan tack vare Omeprazol, alltid nåt!

BM besök igår.
v. 34+6
Magmått 33 cm
Hb: 114 (yey, det har ökat!)
urinprov: ua
vikt: 67,5 kg ( ökat 2 kg på 2 veckor :eek: Total viktökning dock bara på 9.1 kg)

Bad om att göra en koll där nere för att se om något hänt (vilket jag är övertygad om att det inte har, men jag vill veta utgångsläget inför nästa besök då hon räknas som fullbakad :p )
Detta gick hon dock inte med på, då risken fanns för infektioner samt att förlossningen drog igång, så först vid 37+0 skulle hon bevilja det :p
Jag hoppas, hoppas att jag lyckas övertala henne till att göra en hinnsvepning nästa gång också, men det lät tveksamt igår... :meh:

Nästa gång blir det akupunktur också! :D Hon har just gått utbildning så hon hade hoppats kunna använda mig som provdocka igår ;) Dock hade inte nålarna levererats ännu....

Idag var det läkarbesök, fortsatt sjukskriven till bf. Går jag över (:cautious:) så ska jag bara ringa bm så förlänger de med en vecka åt gången. Skönt :) gör ändå att man sparar lite föräldradagar, annars hade planen varit att börja ta av dem 2 veckor innan bf.
Fick även utskrivet citodon att ta när det är som värst smärtor här hemma. Ska bli ofantligt skönt! Har sista veckorna haft ca 1 gång i veckan då det gjort så ont att jag inte vetat var jag skulle ta vägen, varken sitta, stå, gå eller ligga fungerar och tårarna bara flödar. :meh: Men det slipper jag nog nu :D

Mindre kul var att jag tog ny sticka på urinprovet (står på toaletten så man kan göra det när man vill), och den gav såklart lite utslag. Så bm tog "stora stickan" på provet också, vilket visade att jag hade för mycket vita (vita blodkroppar tror jag?). Så nu är det ivägskickat på odling, så får vi se om jag har uvi (igen)....
Risken med uvi är ju att förlossningen startar tidigare, men helt ärligt, så är jag så trött på att ha ont nu så jag skulle bara bli glad om det kom igång nu, även om det är två veckor kvar tills hon räknas som färdig :o *hemsk mamma*

Någon som har tips på bra sjal/sele (jag har inte orkat läsa i den superlånga tråden)?
Håll dig borta från babybjörn och de billiga på tradera så brukar det bli bra. :)

Sjal är tips att börja med en trikåsjal, de är lättare att knyta för nybörjare. Kan dock bli lite sladdriga när barnet är 3-4 månader gammal pga av att det blir för mycket tryck. Jag har en tricoslen som jag är jättenöjd med. :)

Sele finns det massvis av (bara på sista sidan i sjal/sele tråden nämns flera stycken!), det som är viktigt är att den är ergonomisk (både för dig och barnet). Barnet ska ha spädbarnsinsatts första tiden (på de flesta märken), och sedan ska barnet sitta i grodposition = stöd från knä-rumpa-knä, samt att rumpan är lägre än knäna. Då sitter de rätt :)
Finns flera sidor som säljer där du kan läsa mer.
(jag kan tyvärr inte rekommendera någon sele för denna ålder då jag sydde min egen sele :p Har dock en tula toddler nu som jag är nöjd med :) )

Träligt att fortfarande kräkas men skönt att du mår bättre ändå. :) Att moderkakan kanske ligger i vägen, var det något de såg på RUL och som nu ska kollas upp igen, eller har du haft några symtom som skapat den misstanken? Vad görs om den skulle vara i vägen?

Jag mår rätt uselt, faktiskt. Går in i v 35 imorgon och vill bara att det ska ta slut. Jag är less på att ha ont hela tiden, så in i helvete less. :( Har åtminstone fått styrsel på halsbrännan tack vare Omeprazol, alltid nåt!

Jo precis, de såg det när jag var och kollade sist. Eller snarare så såg de INTE hela moderkakan sist, därför ska de kolla att den växt med allt annat uppåt och inte ligger kvar någonstans där nere. Barnmorskan verkade inte tro det, men det är ju bra att de har koll. Om den sitter för öppningen så tror jag att det blir kejsarsnitt (?) och det vore ju härligt att slippa.

Vilket skit att du mår kasst, halsbrännan är vidrig faktiskt (hade aldrig haft det innan, hade inte fattat att olika livsmedel påverkar olika mycket och råkade äta vitlöksdressing igår, UÄÄÄKK!) Men nu är du verkligen på upploppet, snart klart nu Tassen!

Jag tror stenhårt på att treata sig själv just nu. Skulle vilja kunna säga att det är med hjälp av simturer, promenader och färsk frukt, men i ärlighetens namn äter jag mest bullar och sover. Rätt härligt det med i och för sig. Du kanske kan göra nåt som du tycker är härligt för att pigga upp dig? Få massage verkar ju poppis t ex?

OT: Vi var på profylaxkurs i helgen, tyckte det var rätt bra. Nån annan som gått?

Jo precis, de såg det när jag var och kollade sist. Eller snarare så såg de INTE hela moderkakan sist, därför ska de kolla att den växt med allt annat uppåt och inte ligger kvar någonstans där nere. Barnmorskan verkade inte tro det, men det är ju bra att de har koll. Om den sitter för öppningen så tror jag att det blir kejsarsnitt (?) och det vore ju härligt att slippa.

Ja, det är bra att de har koll! Håller tummarna för att allt ser ut som det ska. :)

Vilket skit att du mår kasst, halsbrännan är vidrig faktiskt (hade aldrig haft det innan, hade inte fattat att olika livsmedel påverkar olika mycket och råkade äta vitlöksdressing igår, UÄÄÄKK!) Men nu är du verkligen på upploppet, snart klart nu Tassen!

Jag har aldrig haft halsbränna innan heller, tog faktiskt ett par dagar innan jag förstod vad det var. Och det är först nu när jag faktiskt blivit av med den som jag insett att jag haft halsbränna mer eller mindre konstant även om det bara varit under "skoven" det verkligen stört mig.

Jag tror stenhårt på att treata sig själv just nu. Skulle vilja kunna säga att det är med hjälp av simturer, promenader och färsk frukt, men i ärlighetens namn äter jag mest bullar och sover. Rätt härligt det med i och för sig. Du kanske kan göra nåt som du tycker är härligt för att pigga upp dig? Få massage verkar ju poppis t ex?

Min bästa treat till mig själv är att vara ute och röra mig i naturen (bara sitta ute på en bänk ger mig inget även om vädret är fint) eller träna på Friskis, inget gör mig gladare, men det är ju tyvärr helt omöjligt. Simma och vattengympa var jag inne på ett tag, men jag tar mig inte upp ur bassängen utan att vilja skrika (man kan ju alltid hoppa ner i vattnet, men det är svårt att hoppa upp).

Jag sover så mycket jag vill, jag låter maken ta hand om mig mer än vad jag egentligen tycker är okej (känner mig bortskämd...) och jag gör överlag ingenting jag inte vill, men det är på det stora hela en väldigt tråkig tillvaro. Kan knappt göra något eftersom jag inte kan gå, cykla och knappt köra bil heller längre. På föräldrakursen pratade de andra mammorna om hur skönt det ska bli att sluta jobba och bara gå hemma och boa och måla vaggor och vila upp sig. Hade jag inte haft studierna hade jag seriöst legat på psyket nu...

Blärgh vad jag gnäller, men jag tycker verkligen det här är piss!

OT: Vi var på profylaxkurs i helgen, tyckte det var rätt bra. Nån annan som gått?

Vad gör man på en sån?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 621
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 895
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 089
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka