Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dottern är född 11 maj (beräknad 12 maj) så jag var rätt långt bak i den listan också :grin: Men nu är jag ju först (förutom @Lamborghini ) men några har ändå trängt sig före ;)
Beräknad 8 maj, ankom 13 maj här :D

Ähh, jag har hamnat i tradera träsket igen. :o:love::banghead:
Där är (ibland) så mycket fint och gulligt för nästan inga pengar alls. Rekommenderar det starkt för er som behöver mycket kläder nu i början! Man kan komma över stora kit med kläder för under hundralappen :) Och kläderna i i de små stl hinner ju knappt användas så de ser ut att vara nya många gånger. Ganska stor skillnad att betala 100 kr/plagget, eller 100 kr för 10-20 plagg :D

Denna fick jag just hem, klänningen är supergullig :love:
202490193_453aa76d-2924-4c90-878c-645d0232812f.jpg

Idag har vi varit på familjerätten och skrivit under faderskapsbekräftelsen, så nu har ungen en stamtavla :D
Känns skönt att ordna det som går i förväg, misstänker att man kommer få nog med saker att göra ändå sen när den har anlänt... :angel:

Idag har vi varit på familjerätten och skrivit under faderskapsbekräftelsen, så nu har ungen en stamtavla :D
Känns skönt att ordna det som går i förväg, misstänker att man kommer få nog med saker att göra ändå sen när den har anlänt... :angel:

Skönt att jag och maken slipper sånt :)

vi håller på och jagar dom där.... suck

Det känns ju lite stenålders.

Håller med!
Kändes rätt skumt att gå till socialkontoret veckan efter dottern var född och skriva under ett papper där jag lovar att min man (då sambo) är pappan medan två främmande människor var vittnen under tiden.
Nu är vi gifta så den här gången slipper vi den biten som tur är.

Det känns ju lite stenålders.

Håller med!
Kändes rätt skumt att gå till socialkontoret veckan efter dottern var född och skriva under ett papper där jag lovar att min man (då sambo) är pappan medan två främmande människor var vittnen under tiden.
Nu är vi gifta så den här gången slipper vi den biten som tur är.

Jag förstår att det känns konstigt att behöva göra det, men vad vore alternativet? Man kan ju inte ta för givet att om man är sammanboende med barnets mamma så är man barnets pappa. Lite jobbigt om man bor i kollektiv, föräldrarna aldrig har varit tillsammans och mamman träffar en sambo under graviditeten osv. Vet inte hur man bättre skulle lösa det?

Nuförtiden är det väl ändå så pass vanligt att folk "bara" är sambos så jag tycker också det känns lite gammaldags. Vad är det som säger att sambos har andra partners oftare än gifta?

Min kompis som fick barn med sin sambo sa att det kändes rätt jobbigt att de fick sitta där och säga att "ja, vi hade sex vid de här datumen"...

Jag förstår att det känns konstigt att behöva göra det, men vad vore alternativet? Man kan ju inte ta för givet att om man är sammanboende med barnets mamma så är man barnets pappa. Lite jobbigt om man bor i kollektiv, föräldrarna aldrig har varit tillsammans och mamman träffar en sambo under graviditeten osv. Vet inte hur man bättre skulle lösa det?

Jag, som aldrig i hela livet har känt mig KRÄNKT (detta fåniga uttryck!) var ganska nära igår när jag läste på om hur vi ska göra. Och vilka frågor som kommer ställas. Det känns som att man blir misstänkliggjord för att man inte har gift sig. Lagen är från 1917 och känns MINST sagt stenålders. Jag vet rätt många gifta par som ligger med andra, så det känns inte helt vattentätt att det ska gå automatiskt för gifta heller då.

Att fylla i ett papper och skicka in skulle kännas okej, men att behöva åka dit och ha med vittnen och uppge födelsevikt (??!) på barnet så att de kan räkna ut om vi bodde ihop vid tillverkningen känns... ja, ganska nära kränkande skulle jag säga! (Jag gillar verkligen inte ordet, men förstår ni lite hur jag menar?)

http://www.aftonbladet.se/wendela/familj/article12850800.ab

Jag, som aldrig i hela livet har känt mig KRÄNKT (detta fåniga uttryck!) var ganska nära igår när jag läste på om hur vi ska göra. Och vilka frågor som kommer ställas. Det känns som att man blir misstänkliggjord för att man inte har gift sig. Lagen är från 1917 och känns MINST sagt stenålders. Jag vet rätt många gifta par som ligger med andra, så det känns inte helt vattentätt att det ska gå automatiskt för gifta heller då.

Att fylla i ett papper och skicka in skulle kännas okej, men att behöva åka dit och ha med vittnen och uppge födelsevikt (??!) på barnet så att de kan räkna ut om vi bodde ihop vid tillverkningen känns... ja, ganska nära kränkande skulle jag säga! (Jag gillar verkligen inte ordet, men förstår ni lite hur jag menar?)

Det låter vansinnigt i mina öron. Kan verkligen inte förstå vad som garanterar att ett gift par bara ligger med varann.

Vad gör de om de tycker barnet har "fel" födelsevikt då? Tar det ifrån båda ifall man stulit det??

Dags att uppdatera den där lagen, tycker jag.

Alternativet är väl att gå till rådhuset/stadshuset/kommunhuset. Jag och min man valde långa versionen så då tog vigseln inklusive fotografering ca 15 min. Vi bytte inte efternamn, så om vi inte haft ringar (och passat på att ha en jättestor fest ett halvår efter vigseln) så hade giftemålet kunnat vara något som bara vi vet om (såklart att vigseln registreras, men vänner, släkt och bekanta behöver inte få veta).

Det har ju varit uppe tidigare i tråden, men för egen del vill jag inte kombinera gemensamt ägd egendom (lägenhet/hus) och barn utan att vara gift.

Nu har vi köpt/lånat alla stora grejer, vilket känns skönt. Har allt småplock och lite grejer till mig kvar, men det är sånt som kan betas av genom en timme på stan och i mataffären.

Någon som har tips på bra sjal/sele (jag har inte orkat läsa i den superlånga tråden)?

Vad är grejen med att inte kunna sova? Varit vaken sen 4 ungefär, känns inte som jag kommer somna snart. Och inte är det han i magen som stör för han är så stilla på nätterna så.

V. 26+4. Går fortfarande och ställer mig framför sambon ibland och frågar "Men nu syns det väl ändå att jag är gravid och inte bara ätit för mycket?" :cautious:;)
1597815_405108226337234_1335161360_n.jpg

Vad är grejen med att inte kunna sova? Varit vaken sen 4 ungefär, känns inte som jag kommer somna snart. Och inte är det han i magen som stör för han är så stilla på nätterna så.

V. 26+4. Går fortfarande och ställer mig framför sambon ibland och frågar "Men nu syns det väl ändå att jag är gravid och inte bara ätit för mycket?" :cautious:;)
1597815_405108226337234_1335161360_n.jpg
Det syns att du är gravid! Definitivt :)!

När vi gjorde det med första barnet, fråga de inte om något speciellt. Fick bara skriva på papper och sen var de klart. :-)

Innan jag fick reda på hur det gick till med faderskapsintyg så trodde jag väl att man skrev under något papper på sjukhuset i samband med födelsen.
Men nej, det var ganska formellt uppstyrt. Tre personer närvarande från familjerätten, legitimering och underskrifter på tre olika papper.
Vi har ju ordnat detta innan barnet är fött, någon födelsevikt frågades aldrig efter. De brydde sig heller inte om att fråga om vi bodde ihop vid tillverkningen eller inte ;)
Tillverkningsdatumet var också ganska grovt räknat enl deras beräkningar, inom en 2-3månadersperiod typ...
Visst känns det lite stenålders. Det borde ju kunna gå att lösa lite smidigare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 625
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 895
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 092
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka