Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur är det med er nu? Hur mår ni? Jag kräks fortfarande (bara på mornarna i alla fall) men känner mig starkare än på länge, så himla skönt. Det kanske är för att det är på upploppet nu, v 33 igår, WOHOO!

30+5 idag och jag skäms fortfarande nästan över att berätta över hur bra jag mår. Om det inte vore för den växande magen och spänner och drar lite ibland, och någon som sparkar på mig innifrån skulle jag nog kunna missa att ens var gravid. Hoppas att det håller i sig så länge som möjligt men vågar inte tro det :o

30+5 idag och jag skäms fortfarande nästan över att berätta över hur bra jag mår. Om det inte vore för den växande magen och spänner och drar lite ibland, och någon som sparkar på mig innifrån skulle jag nog kunna missa att ens var gravid. Hoppas att det håller i sig så länge som möjligt men vågar inte tro det :o

Njut och var glad! Du ska absolut inte skämmas, det är ju arv och gener och slump och otur som avgör hur man mår, inget som går att styra över. :)

V 34 nu och de bra dagarna har ju blivit mycket färre de sista veckorna, önskar mest att allt bara ska vara klart någon gång. Vill ha tillbaka min egen kropp och få ut bebisen, jag är så nyfiken på honom!
Bakfogarna och ländryggen gör oont, men tensen håller det väl någorlunda i schack. Haft en del förvärkar från och till.
Annars så ligger han, för tillfället vill säga, rättvänd. Hoppas han håller sig kvar åt det hållet nu.

Vi har gått profylaxkurs, tyckte att det mesta var bra. Skönt med fokus på mig och maken som team och att det är vi tillsammans som ska vara med om förlossningen.

Vi har inte gått, hoppas det kommer gå bra ändå. Genomgång på föräldrakursen har det ju varit och så har jag läst lite litteratur också.

@Tassetass förstår dig verkligen, vill inte heller vara hemma. En vecka i rejäl förkylning och jag var så rastlös så det var inte klokt. Och jag ogillar ändå mitt jobb starkt ;-). Är nu tillbaka på jobbet och det känns redan bättre i knoppen, kroppen hänger med okej. Har en halvtidssjukskrivning i en vecka till men jobbar fullt och ser hur det går.

Fast det är väl ändå inte så att just sambos måste gå till socialförvaltningen och intyga faderskapet, utan alla som inte är gifta?

Ja, så har jag tolkat det innan men nu lät det ju som att de kollar upp att man bodde tillsammans vid tillverkningen (finns det bättre ord? Befruktningen? :D) och då måste det ju ändra handhavandet ytterligare tänker jag?

Var in på min kommuns hemsida och där stod det att om man inte är sammanboende under graviditeten ska man boka en tid så fort som möjligt redan under graviditeten, så förhoppningsvis kan vi få detta gjort redan innan förlossningen. Undrar vad de ska tycka, min M har ju befunnit sig utomlands i princip sedan befruktningen så de kanske inte alls tror på att han är pappa :rofl:

Jag befinner mig mitt i v. 29 just nu och mår överlag väldigt bra. Har senaste dagarna börjat få håll av mina numera ganska långsamma hundpromenader, men rör mig fortfarande en halvmil om dagen. Vad som tär på mig är de sömnlösa nätterna. I natt funderade jag allvarligt på att stiga upp vid 4.30, äta frukost och börja plugga, men tvingade mig själv att ligga kvar. Det är mer regel än undantag att jag är vaken ett par timmar varje natt och det är så tröttsamt... Ungens inställning till det hela är: :banana::bump::banana::bump:!
Nästa vecka ska jag upp på Vasaloppsveckan måndag-fredag och jag hoppas att jag kan sova hjälpligt när vi är på plats. Jag räknar med att vara chaufför åt de som ska spendera sina krafter i skidspåren :)

Här vet jag inte ens om de kommer att ta upp profylax. Jag är nyfiken på att lära mig tekniken, men närmaste kursen är på för långt avstånd för att jag ska vara villig att åka. Har sett att det går att ta del av en kurs online och funderar på att beställa hem den och kika på.

Är det någon här som har ett bra tips på vad man kan göra om man samlar på sig vätska i händerna? Känner att jag får ont i handflatan och misstänker att det beror på vätska, någon som har tips?

Nästa vecka ska jag upp på Vasaloppsveckan måndag-fredag och jag hoppas att jag kan sova hjälpligt när vi är på plats. Jag räknar med att vara chaufför åt de som ska spendera sina krafter i skidspåren :)

Här vet jag inte ens om de kommer att ta upp profylax. Jag är nyfiken på att lära mig tekniken, men närmaste kursen är på för långt avstånd för att jag ska vara villig att åka. Har sett att det går att ta del av en kurs online och funderar på att beställa hem den och kika på.

Verkar som att vi ska pyssla med samma sak nästa vecka :D Jag ska vara chaufför men jag hoppas på lite längdåkning för mig också om jag hittar platta spår :)

Min barnmorska har inte heller pratat om profylax utan det har vi bokat helt på egen hand.

Jag är i v 40 och har mått otroligt bra hela tiden så du är inte ensam om det :)

Verkar som att vi ska pyssla med samma sak nästa vecka :D Jag ska vara chaufför men jag hoppas på lite längdåkning för mig också om jag hittar platta spår :)

Min barnmorska har inte heller pratat om profylax utan det har vi bokat helt på egen hand.

Vad kul! Jag har egentligen lust att packa med mig skidorna och åka en sväng, men är rädd för att de inte får plats i bilen eftersom det är så mycket vi (på något oförklarligt vis) ska få med oss :angel:. Egentligen är jag anmäld till HalvVasan och hade vi inte varit tvungna att ta med oss hundarna hade jag åkt med en bit som sällskap och klivit av när fogarna och ryggen börjat protestera.

Är det någon här som har ett bra tips på vad man kan göra om man samlar på sig vätska i händerna? Känner att jag får ont i handflatan och misstänker att det beror på vätska, någon som har tips?

Jag har ju fått karpaltunnel så jag har fått rådet att pumpa igång händerna och på så sätt hjälpa till att transportera bort vätskan. Tänk dig "plocka äpplen" med händerna både uppåt och även framåt.

Jag går in i v. 38 idag och mår också bra och har gjort så större delen av graviditeten. Visst, energin finns alls i samma utsträckning som innan, det är tyngre att gå och magen går i slow motion, men annars ska jag inte klaga. Får problem med ena bakfogen om jag går för långa sträckor så håller mig till kortare promenadstråk i maklig takt.

Lade fram saker som ska packas ner i förlossningsväskan idag. Är helt lost på hur mycket som är lämpligt att ta med sig så jag lade fram det som jag tyckte var rimligt och sen får resten lösa sig på plats, orkar inte få huvudbry över förlossningsväskan :p (till bebis: en pyjamas, 4 bodies, 2 par byxor, 2 par sockar, en filt och en mössa; till mig: tre linnen, två tjockare tröjor, mjukisbyxor, 4-5 par trosor och sockar. Ska även ta med lite snacks och tidningar, mobilladdare och ombyte till sambon). Känns bra att ha det gjort och det lugnar även ner min sambo att veta att en sak till är avklarad innan bebisankomst.

Jag går in i v. 38 idag och mår också bra och har gjort så större delen av graviditeten. Visst, energin finns alls i samma utsträckning som innan, det är tyngre att gå och magen går i slow motion, men annars ska jag inte klaga. Får problem med ena bakfogen om jag går för långa sträckor så håller mig till kortare promenadstråk i maklig takt.

Lade fram saker som ska packas ner i förlossningsväskan idag. Är helt lost på hur mycket som är lämpligt att ta med sig så jag lade fram det som jag tyckte var rimligt och sen får resten lösa sig på plats, orkar inte få huvudbry över förlossningsväskan :p (till bebis: en pyjamas, 4 bodies, 2 par byxor, 2 par sockar, en filt och en mössa; till mig: tre linnen, två tjockare tröjor, mjukisbyxor, 4-5 par trosor och sockar. Ska även ta med lite snacks och tidningar, mobilladdare och ombyte till sambon). Känns bra att ha det gjort och det lugnar även ner min sambo att veta att en sak till är avklarad innan bebisankomst.

Vi verkar ha packat väldigt lika :) Har packat blöjor och bindor också, sen slänger vi ner övriga hygienartiklar när det är dags att åka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 616
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 891
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 076
Senast: Hajfisk
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka