Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nackdelen med citodon och att man rör sig = det gör mer ont dagen efter :p

Men skit i det, jag är fortfarande jäkligt glad (ha! Det var alltså lycka jag var hög på igår och inte citodonen ;)) och tar gladeligen att fogarns gör lite mer ont idag. Med citodonens hjälp ska jag nog klara av att överleva fram till bf (gud nåde ungen om hon inte kommit ut då :p)

Jag går in i v. 38 idag och mår också bra och har gjort så större delen av graviditeten. Visst, energin finns alls i samma utsträckning som innan, det är tyngre att gå och magen går i slow motion, men annars ska jag inte klaga. Får problem med ena bakfogen om jag går för långa sträckor så håller mig till kortare promenadstråk i maklig takt.

Lade fram saker som ska packas ner i förlossningsväskan idag. Är helt lost på hur mycket som är lämpligt att ta med sig så jag lade fram det som jag tyckte var rimligt och sen får resten lösa sig på plats, orkar inte få huvudbry över förlossningsväskan :p (till bebis: en pyjamas, 4 bodies, 2 par byxor, 2 par sockar, en filt och en mössa; till mig: tre linnen, två tjockare tröjor, mjukisbyxor, 4-5 par trosor och sockar. Ska även ta med lite snacks och tidningar, mobilladdare och ombyte till sambon). Känns bra att ha det gjort och det lugnar även ner min sambo att veta att en sak till är avklarad innan bebisankomst.

Jag har packat väskan med bebiskläder i alla fall och där verkar vi ha packat ganska lika. Sen blir det att packa ner mina kläder när det kommer lite närmare men jag tänkte nog packa ungefär som du :)

Funkar det för dig? Tycker inte jag gör nåt annat än rör på fingrarna och vinkar men märker ingen skillnad. Å andra sidan kanske det varit ännu värre om jag inte gjort det...

Ja det hjälper :) Du ska använda handen som om du plockar äpplen (svårt att förklara) sen bör du ju ha handleden rak ev lite lite böjd uppåt och vid hjärtat och plant. Jag har även stödskenor som jag sover med på nätterna på båda handlederna. Ha inte händerna hängande rakt ner då blir det sämre i alla fall för mig.

Ja, det är bra att de har koll! Håller tummarna för att allt ser ut som det ska. :)

Jag har aldrig haft halsbränna innan heller, tog faktiskt ett par dagar innan jag förstod vad det var. Och det är först nu när jag faktiskt blivit av med den som jag insett att jag haft halsbränna mer eller mindre konstant även om det bara varit under "skoven" det verkligen stört mig.

Min bästa treat till mig själv är att vara ute och röra mig i naturen (bara sitta ute på en bänk ger mig inget även om vädret är fint) eller träna på Friskis, inget gör mig gladare, men det är ju tyvärr helt omöjligt. Simma och vattengympa var jag inne på ett tag, men jag tar mig inte upp ur bassängen utan att vilja skrika (man kan ju alltid hoppa ner i vattnet, men det är svårt att hoppa upp).

Jag sover så mycket jag vill, jag låter maken ta hand om mig mer än vad jag egentligen tycker är okej (känner mig bortskämd...) och jag gör överlag ingenting jag inte vill, men det är på det stora hela en väldigt tråkig tillvaro. Kan knappt göra något eftersom jag inte kan gå, cykla och knappt köra bil heller längre. På föräldrakursen pratade de andra mammorna om hur skönt det ska bli att sluta jobba och bara gå hemma och boa och måla vaggor och vila upp sig. Hade jag inte haft studierna hade jag seriöst legat på psyket nu...

Blärgh vad jag gnäller, men jag tycker verkligen det här är piss!

Vad gör man på en sån?

Men du, det klart att du får gnälla när det känns skit. Jag tycker att vi alla verkar vara lite taskiga mot oss själva, säger vi att det är jobbigt är vi gnälliga och säger vi att vi har det jättebra är vi stepford wives, men det är ju liksom olika för alla. Vissa hade tur och andra otur, lite så. Gnäll på du, själv tycker jag att det kan vara lite skönt att gnälla här för du slipper min sambo höra gnölet hela tiden... :up:

Jag skulle vilja simma mer, men energin har inte riktigt funnits. Jag var nere på 101 i järnvärde sist, nu äter jag två Niferex om dagen och hoppas att värdena gått upp (tror det, för jag känner mig ju piggare). Försöker också tillåta mig själv att göra ingenting och sova extra mycket de dagar som jag bara inte orkar någonting, men det där duktig-flicka-syndromet sitter hårt alltså.

Men vad tror du om massage t ex? Känns det bra i fogarna? Jag tycker det är himmelskt när min sambo masserar på sidorna av svanskotan, kunde jag spinna så skulle jag göra det då!

Fördomar: Andas konstigt och ligger i fnitterattacker :D

Det var ungefär vad jag tänkte också, men jag gillade det faktiskt. Det var ganska ofnissigt och jag hade ändå ganska mycket fördomar ("om de vill att vi ska hålla varandras händer och sjunga Cumbaya, så GÅR jag!") innan jag gick dit. Men vi hade en toppenbarnmorska som höll i det.

Kursen handlade mycket om att, som nån sa, foka på att bli lite mer att ett team inför förlossningen (jag gillar inte sportmetaforer, jag ska föda barn inte åka Tjejvasan liksom men jag vet inget bättre ord för det här?) så att han kan hjälpa till så mycket som möjligt när vi väl är där. Tror att det kändes bra för hans del också, att få uppgifter som var tydliga, istället för att bara hänga på.

Vi pratade andning och det var egentligen inga konstigheter: grundprincipen är att ju mer du spänner dig, desto ondare gör det, dessutom förlänger du bara plågan om du kniper så mycket att ungen inte kan komma ner. Så - genom att andas på ett medvetet sätt slappnar du av mer och det gör inte lika ont som om du spjärnar emot. Återstår att se om det funkar, men jag gillade tänket.

Kan rekommendera ett ställe om det är någon som bor i Stockholm och är nyfiken.

Det är egentligen mycket för min mans skull vi ska gå också, även om såklart huvudsyftet är oss tillsammans! Han känner att han inte har någon aning om vad han ska göra, och eftersom jag inte har fött barn förut har jag ju ingen aning om vad jag vill att han ska göra. Så en sådan kurs kändes som ett bra sätt för att båda ska kunna förbereda sig.

Hon som håller i kursen jobbar även som barnmorska på förlossningen där jag ska föda, så det blir förhoppningsvis bra! :)

Jag sover oförskämt bra på natten för att ha bara 4 dagar till bf....hoppas varje kväll jag lägger mig att jag ska vakna och ha lite ont så det har börjat :p
Åh, så tänker jag med, även fast jag har tre veckor kvar. Har börjat känna lite molande i livmodern som påminner om mensvärk den senaste veckan. Det känns bara i ca en halv minut och kommer inte alls regelbundet men varje gång hoppas jag på att det ska eskalera och övergå till riktiga förvärkar. ;)

Åh, så tänker jag med, även fast jag har tre veckor kvar. Har börjat känna lite molande i livmodern som påminner om mensvärk den senaste veckan. Det känns bara i ca en halv minut och kommer inte alls regelbundet men varje gång hoppas jag på att det ska eskalera och övergå till riktiga förvärkar. ;)

Haha ja man blir lite störd så här på slutet :) Min man sover sämre säger han för han ligger och lyssnar ifall jag sover eller har ont ;) Hunden råkade sparka till mitt nattduksbord igår natt så lampan tändes för knappen blev klämd mot sängen. Gissa om min man vakna snabbt och fråga i halvt panik vad jag håller på med :rofl:

Haha ja man blir lite störd så här på slutet :) Min man sover sämre säger han för han ligger och lyssnar ifall jag sover eller har ont ;) Hunden råkade sparka till mitt nattduksbord igår natt så lampan tändes för knappen blev klämd mot sängen. Gissa om min man vakna snabbt och fråga i halvt panik vad jag håller på med :rofl:

Haha, stackare ;)! Antar att nojorna sätter sig på sambons huvud också så småningom. De kan ju inte känna när det är på gång som vi.

Här är det en till som kommer ha en nojjig sambo ;)

@Olina @Rhinos

Ja min man tycker det är värre den här gången då vi redan varit med om det en gång så han har mer kolk på vad som väntar och förlossningen slipper han gärna ;) Förra gången hade han ingen aning så då gick det bättre haha. Han är nojjigare än mig som vet vad ont och jobbigt det är :p

Mitt babynest är färdigt :D

DSC_0235.JPG

DSC_0236.JPG

Är helnöjd med det :) Nu ska jag bara försöka få till ett matchande täcke och kudde... Kan ev bli svårt då gravidhjärnan slog till när jag beställde tyget, så det är lite väl snålt med tyg kvar... :meh: (annars brukar jag alltid beställa över 1 meter för mycket, så hur detta gick till vet jag inte riktigt....)

har även haft bebisbesök här idag, två 3 månaders tvillingpojkar :love: Gud vad mysigt det är med bebisar :love: :love:
Mössorna jag stickat blev även provade, den vita får jag nog göra lite större, men den lila kommer nog passa perfekt på en nyfödd :)
Så nu börjar stickningen på kvällarna igen :D

DSC_0235.JPG

DSC_0236.JPG

Är helnöjd med det :) Nu ska jag bara försöka få till ett matchande täcke och kudde... Kan ev bli svårt då gravidhjärnan slog till när jag beställde tyget, så det är lite väl snålt med tyg kvar... :meh: (annars brukar jag alltid beställa över 1 meter för mycket, så hur detta gick till vet jag inte riktigt....)

har även haft bebisbesök här idag, två 3 månaders tvillingpojkar :love: Gud vad mysigt det är med bebisar :love: :love:
Mössorna jag stickat blev även provade, den vita får jag nog göra lite större, men den lila kommer nog passa perfekt på en nyfödd :)

Åååh, vad fint det blev! :D Jag älskar ugglor så tycker du hittat ett riktigt fint tyg :love:

DSC_0235.JPG

DSC_0236.JPG

Åh va fint!! :love:

@Olina @Rhinos

Ja min man tycker det är värre den här gången då vi redan varit med om det en gång så han har mer kolk på vad som väntar och förlossningen slipper han gärna ;) Förra gången hade han ingen aning så då gick det bättre haha. Han är nojjigare än mig som vet vad ont och jobbigt det är :p
Helt ärligt kan jag faktiskt förstå det. Jag är inte särskilt orolig över graviditeten men hade antagligen varit betydligt nojigare om det inte var jag som hade haft "kontrollen". Måste kännas trist att veta vad som väntar ens partner utan att kunna hjälpa till särskilt mycket :(. Är ganska glad att det är jag som gör jobbet, men det kanske säger mer om ens kontrollbehov snarare än ens sunda förnuft ;).

Helt ärligt kan jag faktiskt förstå det. Jag är inte särskilt orolig över graviditeten men hade antagligen varit betydligt nojigare om det inte var jag som hade haft "kontrollen". Måste kännas trist att veta vad som väntar ens partner utan att kunna hjälpa till särskilt mycket :(. Är ganska glad att det är jag som gör jobbet, men det kanske säger mer om ens kontrollbehov snarare än ens sunda förnuft ;).

Ja jag har också förståelse för det. Försöker säga till honom att jag inte är orolig så han behöver inte vara det heller. Men det hjälps inte säger han. Vi försöker prata mycket om det och hur vi ska "planera" med barnvakt mm den dagen det sätter igång. Han vill gärna att vi åker tidigare än nödvändigt den här gången och hellre stannar på patienthotellet och väntar om det inte är riktigt dags än så vi iallafall är på plats. Sist blev det väldigt bråttom när vi väl va inne även fast jag gick lääänge hemma med värkar. Vi har ändå en timmes restid till sjukhuset.

MARS
2:a FengurLaugar, 2:a barnet
11:e Girasol, 5:e barnet, flicka. Elvira föddes 19/1 kl 15.24, 2226 gram och 47 cm.
14:e Sined, 2:a barnet
16:e _saga_ 2:a barnet, flicka
17:e Jast, 1:a barnet, pojke. Mats föddes 18/2 kl 21.00, 2865 gram och 48 cm.
17:e Rhinos, 1:a barnet, pojke
29:e Olina, 1:a barnet
31:e Vilse, 2:a barnet, flicka

APRIL
3:e carmarnic, 2:a barnet
5:e Lo_, 1:a barnet
5:e Smulu 2:a barnet
5:e Glittra, 1:a barnet
8:e Tassetass, 1:a barnet
12:e Elisha, 1:a barnet, flicka
14:e Snowwhite, 1:a barnet, pojke
15:e Snna, 2:a barnet
16:e Melisen, 1:a barnet, flicka
20:e Comatose, 1:a barnet
26:e Gesska, 2:a barnet
27:e Jazzen, 1:a barnet
30:e Imogen, 1:a barnet

MAJ
5:e Magnum, 1:a barnet
13:e Bambi, 1:a och 2:a barnet, flickor
17:e Lime, 1:a barnet
19:e Sinus, 1:a barnet
23:e Magzzan 2:a barnet, pojke
28:e Retro, 1:a barnet
29:e 1887, 1:a barnet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 602
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 018
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025