Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Räknade lite snabbt bara vad jag skulle lagt ut om jag köpt engångs och för mig gick det då minst 5 par om dygnet första månaderna, fram till ungefär 8 månader. Sedan blev behovet betydligt mindre och efter 12 månader behövdes inga. Men om jag räknar på förbrukningen fram till 8 månader så skulle det kostat mig ca 2000:- . Så de 600:- jag betalat för mina känns ju rätt bra ändå, speciellt nu när jag kan använda de igen. :)

Är det någon som tänkt sig köra med tygblöjor? Hur tycker ni att det har funkat? Jag skulle gärna vilja, men vi har ingen tvättmaskin. Vi funderar i och för sig på att slänga ut badkaret (:cry::cry::cry:) och sätta in en, men vi tänkte vänta och se om det verkligen behövs. Det brukar vara ganska lätt att få tvättid här.

Annan observation: man kanske inte ska säga till folk vilka namn man funderar på, för vissa har INGA hämningar och säger precis vad de tänker när man berättar. I förrgår t ex: jag berättar att vi tycker att Hubert är ett lite ful-sött namn som kanske kan komma på tapeten (eller Hugo, kanske mest troligt, men Hubert är också fint TYCKER VI).

Min kompis: HUBERT? Det låter som en tysk pedofil! Gunther och Hubert! Det kan han inte heta!! Nej!
Jag: :crazy::crazy::confused:

Det var också uppenbart att blivande farfar och farmor inte gillade Hugo, medan mormor och morfar inte var stormförtjusta i Knut. Snart bara att inse att man inte kan behaga alla smaker!

Är det någon som tänkt sig köra med tygblöjor?

Annan observation: man kanske inte ska säga till folk vilka namn man funderar på, för vissa har INGA hämningar och säger precis vad de tänker när man berättar. I förrgår t ex: jag berättar att vi tycker att Hubert är ett lite ful-sött namn som kanske kan komma på tapeten (eller Hugo, kanske mest troligt, men Hubert är också fint TYCKER VI).

Min kompis: HUBERT? Det låter som en tysk pedofil! Gunther och Hubert! Det kan han inte heta!! Nej!

Det var också uppenbart att blivande farfar och farmor inte gillade Hugo, medan mormor och morfar inte var stormförtjusta i Knut. Snart bara att inse att man inte kan behaga alla smaker!

Vi kommer nog köra med vanliga blöjor.

Mm och det med namn är anledningen att vi inte heller säger något om vilka namn vi funderar på. Tycker att det är lite privat och vill inte ha några kommentarer om personen tycker det är fint eller fult. När folk frågar så brukar jag säga att vi har några namn som vi funderar lite extra på och sen är det bra där.

Är det någon som tänkt sig köra med tygblöjor? Hur tycker ni att det har funkat? Jag skulle gärna vilja, men vi har ingen tvättmaskin. Vi funderar i och för sig på att slänga ut badkaret (:cry::cry::cry:) och sätta in en, men vi tänkte vänta och se om det verkligen behövs. Det brukar vara ganska lätt att få tvättid här.

Har också funderingar kring tygblöjor, sambon vill dock inte då han tror att det blir väldigt jobbigt. Har själv inte satt mig in jättemycket i vad det innebär så om nån har information är det ju toppen :-) För mig känns det som det finns många fördelar såsom bättre för bebis hud, ekonomi, miljön mm...

Ang amningsinlägg så hade jag engångs förra gången, denna gången kommer det nog blir kombinerat.

Ang förlossningsbrev, så tror jag att jag kommer skriva det denna gången med.
Förra gången hade jag en rejäl förlossningsrädsla, vilket det då var viktigt för mig att berätta (även om det såklart stod i journalen).

Denna gången kommer jag väl skriva min åsikt om studenter (kommer föda på universitetssjukhus), samt ta upp om avnavling. För mig är det jätteviktigt att få en sen avnavling (när navelsträngen slutat pulsera), om det är möjligt (detta är inte standard).

Hade det med förra gången också, men pga diverse anledningar så blev han avnavlad innan han knappt kommit ut och bortburen. (Helt okej såklart, hans hälsa före mina önskningar)

I övrigt kommer jag bara skriva med allergier och blodgrupp (negativ).
Kommer inte blodgruppen med i journalen?

@Girasol usch vad hemskt. Beklagar verkligen att det blev så. Att hamna på operation bordet och sedan bli av med livmodern. Vet att du hade planer på att använda det sista ägget också.

Man kommer alltid att sörja de barn man ville ha men inte kan få.

Hur tar din sambo det? Kan inte ha varit lätt för honom heller.

Hur mår lillskruttan då?

Vi kommer köra med vanliga blöjor.

Hade en del förvärkar igår kväll O_o Sammandragningar har jag ju ofta men inte som gör ont, går bak i ryggen och som gör att jag måste stanna upp med det jag gör som dessa gjorde. Fortsatte komma efter vi lagt oss också och det var så allt började när dottern föddes så jag blev fundersam självklart! Men jag orkade somna så de var som tur var bara tillfälliga. Den kan få vänta två veckor så jag får jobba min sista vecka och hinna vara hemma med dottern och vila en vecka. Men sen är den välkommen :D

Ok, den hyllan är jag liksom fortfarande lite rädd för ;) men ska kolla där när jag handlar nästa gång.

@snna köper man tvättbara där med? på bebishyllan?

Tror inte du kan köpa där. Har inte så stor koll på bebishyllorna. :)
Mina är från minimundus. Föredrar denna variant och inte denna. Tycker den sistnämda har alldeles för dålig uppsugningsförmåga och behövde bytas jätteofta för att inte läcka igenom, samt att jag helst inte använder fleece.

Jag vill gärna testa tygblöjor. Vi har egen tvättmaskin så just den biten blir inte ett problem för vår del. Mannen är ganska skeptisk till tygblöjor så troligen blir det en kombination med vanliga blöjor. Verkar också smidigt att ha vanlig blöja om man ska iväg på något, medan jag hoppas att tygblöjor kan bli förstahandsvalet hemma.

Det är så trist med folk som är ohyfsade. I fallet med din kompis hade jag sagt till att jag tycker att det är otrevligt med den typen av kommentarer. Namn är svårt nog som det är tycker jag. Har ett antal kriterier som jag helst vill att namnet ska uppfylla, förutom att både jag och mannen ska tycka att det är fint.

Även jag har observerat detta :banghead: för oss är det just nu Billy som gäller och min sambos körskolelärare (en helt utomstående alltså...) tyckte att det kan han "absolut inte heta!!". Jag blev faktiskt lite irriterad, tycker nog att man får inse att alla tycker olika och man behöver inte yttra sitt tyckande om andras barns namn sådär.

(Hubert har varit på tapeten här med då sambons farfar hette så, tycker det är fint!)

Jag förstår inte heller det där med att kommentera folks val av namn till sina barn. Alla namn är ju fina enligt någon, annars skulle ingen nånsin ha burit dem, plus att det ibland kan finnas massor med känslor bakom ett namnval som man som utomstående inte vet om.

Jag kommer eventuellt döpa min dotter (om nu ultraljudet stämmer, har inte helt släppt känslan av att det ändå är en pojk) efter min mamma och lite för att slippa kommentarer har jag faktiskt inlett med "Hon kommer kanske få heta samma sak som min mamma, som tyvärr dog när jag var ung". Om någon då tänkt att det var ett fult namn har då ingen haft mage att säga något om det.

Skulle det bli en pojk så ligger han också i farozonen för att få ett gammalt släktnamn eftersom jag har så få äldre släktingar kvar i livet, jag vill gärna ha den kopplingen. Då är det namn som Lave och Gottfrid som ligger närmast till hands. Dock kräver de namnen att pojken i princip föds med keps på huvudet och gummistövlar på fötterna, för det krävs en liten bondgubbe för att bära upp de namnen. :D

Angående det här med namn så bryr jag mig inte så mycket om andras åsikter på den fronten. Vi väljer namn efter vad vi tycker är fint, sedan om det inte faller alla andra i smaken är väl sak samma.
Jag själv håller tyst om andra väljer namn som jag personligen inte skulle vilja döpa mitt eget barn till, men en del andra är ju tämligen hämningslösa på den fronten...
Men det är ju onekligen tur att folk har olika smak, tänk vad tråkigt och jobbigt om alla skulle gå runt med samma namn ;)

Angående det här med namn så bryr jag mig inte så mycket om andras åsikter på den fronten. Vi väljer namn efter vad vi tycker är fint, sedan om det inte faller alla andra i smaken är väl sak samma.
Jag själv håller tyst om andra väljer namn som jag personligen inte skulle vilja döpa mitt eget barn till, men en del andra är ju tämligen hämningslösa på den fronten...
Men det är ju onekligen tur att folk har olika smak, tänk vad tråkigt och jobbigt om alla skulle gå runt med samma namn ;)

Jag bryr mig inte heller, men brist på hyfs provocerar mig. :devil:

Jag bryr mig inte heller, men brist på hyfs provocerar mig. :devil:

Brukar vara samma sorts människor som utan att ens fråga kommer fram och ska attackera magen med sina händer och som nyfiket ställer alldeles för närgångna frågor om ens kroppsliga status. Men det är ju ok, som gravid kvinna är man allas egendom, normalt vett och hyfs är inget som gäller längre... :cautious:
Menmen, antingen ignorerar man eller så biter man ifrån ;) :devil:

Vi har hittills kört på taktiken att vi inte har någon aning om vad bebisen ska heta. Det är visserligen helt sant :D men de små funderingar vi har de har vi inte delat med oss av. Sen får väl folk tycka namnet är hemskt när det är försent och vi redan har valt :p

Tror inte du kan köpa där. Har inte så stor koll på bebishyllorna. :)
Mina är från minimundus. Föredrar denna variant och inte denna. Tycker den sistnämda har alldeles för dålig uppsugningsförmåga och behövde bytas jätteofta för att inte läcka igenom, samt att jag helst inte använder fleece.

Tack för tipset! :up:

Är väl nästan bäst att beställa redan nu så har man hemma sen.

Jo, men med negativ blodgrupp är det viktigt att de har koll på det. Vill hellre att de läser det på flera ställen än att riskera att det missas :)
Här i Kungsbacka gör man en stor kontroll av blodgrupp i början. Detta skrivs sedan in i journalen. Sen väl på förlossningen görs en förenklad (billigare) blodtest.

De från andra landsting får ha lappen med sig sen vet jsg inte om de alltid gör det stora blodtestet på förlossningen vare sig lappen är med eller inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 574
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 884
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur