Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Comatose Angående namn finns det personer utan vett faktiskt!

Vi har valt ett ovanligt mellannamn till dottern. Det kommer från makens farmors mamma. Vi tycker namnet är fint och att det är roligt med kopplingen bakåt i släkten. Makens föräldrar däremot tycker att namnet är skitfult och har upprepade gånger högljutt deklarerat detta. Både live och via sms. Det gör mej faktiskt lite sur. Visst att de kunde sagt det en gång men nu har de kört kampanj på att byta eller helt skippa det.

Andra har mer reagerat på att det är ovanligt men inte sagt vad de tycker om det. Helt ok för mej. Har man inget snällt att säga kan man hålla snattran!

Mitt tips är att ni kan säga att ni tycker om namn i stil med Knut och Hubert men inte nämna just de namnen.

Mvh Miks

Här i Kungsbacka gör man en stor kontroll av blodgrupp i början. Detta skrivs sedan in i journalen. Sen väl på förlossningen görs en förenklad (billigare) blodtest.

De från andra landsting får ha lappen med sig sen vet jsg inte om de alltid gör det stora blodtestet på förlossningen vare sig lappen är med eller inte.

Jag har för mig att jag läst på 1177 att man alltid kollar blodgrupp i början av graviditeten?

Jag håller helt med om att inte skadar att skriva ner sin blodgrupp på flera ställen, i synnerhet om man är RH negativ vid förlossning men samtidigt undrar jag om förlossningspersonalen får bara gå på vad patienten/kvinnan säger? Det kan bli så himla fel med blodgrupper! Har för mig att vårdpersonal i princip alltid kollar blodgrupper vid ex olyckor och inte bryr sig om ifall det finns någon markering i kläderna om blodgrupp för det kan bli väldigt dåligt om man får fel blod. Samma borde gälla vid förlossning tänker jag.

Jag är hur som helst helt övertygad om att förlossningsavdelningarna har rutin för detta och om BM säger att det är lämpligt att skriva blodgrupp i förlossningsbrevet så gör det! Den BM man går till vet nog ungefär vad den förlossningsavdelning man ska till har för rutiner tänker jag.

Jag har för övrigt inte börjat fundera på förlossningsbrev men även jag är RH negativ och om BM säger att jag bör skriva det i ett förlossningsbrev kommer jag att göra det =)
Har dock tagit mig kragen och börjat läsa boken "att föda" och det känns faktiskt inte lika jobbigt nu som första gången jag försökte börja läsa ... Antar att man kan vänja sig vid tanken på förlossning helt enkelt!

Är det någon som tänkt sig köra med tygblöjor? Hur tycker ni att det har funkat? Jag skulle gärna vilja, men vi har ingen tvättmaskin. Vi funderar i och för sig på att slänga ut badkaret (:cry::cry::cry:) och sätta in en, men vi tänkte vänta och se om det verkligen behövs. Det brukar vara ganska lätt att få tvättid här.

Har använt både och till första barnet men kommer nog gå mer all-in-tygblöjor nu med andra tror jag.
Sen kommer jag troligen EC:a med den lilla direkt också.

Angående tygblöjorna så kommer det bli knytblöjor med ullskal mestadels, men kommer använda de övriga blöjorna jag har också vilka är poops all-in-one blöjor, samt lite vikisar med pul/ullskal och så har jag någon imse-vimse 2-in-one och all-in-one. Kanske rent av prövar på någon ny sort också, får se. :)

Sålänge du kan tvätta de smutsiga blöjorna var 3:e dag så är det ju lugnt om du inte har egen maskin. :)

Har använt både och till första barnet men kommer nog gå mer all-in-tygblöjor nu med andra tror jag.
Sen kommer jag troligen EC:a med den lilla direkt också.

Angående tygblöjorna så kommer det bli knytblöjor med ullskal mestadels, men kommer använda de övriga blöjorna jag har också vilka är poops all-in-one blöjor, samt lite vikisar med pul/ullskal och så har jag någon imse-vimse 2-in-one och all-in-one. Kanske rent av prövar på någon ny sort också, får se. :)

Har du några tips kring skötsel av tygblöjor du som har provat? Jag är sugen på att skaffa ett gäng och prova att använda både tygblöjor och vanliga.
Är det lämpligt att ha typ ett stort kärl att blötlägga i eller nåt?
Vi har tvättmaskin hemma, annars hade jag nog ärligt talat aldrig övervägt ... ;)

Tack för tipset! :up:

Är väl nästan bäst att beställa redan nu så har man hemma sen.

Kan ju vara bra att ha något par hemma iallafall. Du kanske inte kommer ha så stort behov av de, så köp inte på dig för många till att börja med, tänker jag. :)

Inhopp från sommartråden. I början av graviditeten tas test för blodgrupp, det finns sedan sparat i journalen "för alltid". På förlossningen tas ett bastest, vilket alltid måste tas inför ev. blodtransfusion, på just min förlossningsavdelning sparas den på rummet och skickas till blodcentralen vid behov. Bastestet används för att korstesta blodet innan ev transfusion, och tas alltid inför operationer tex.

Om man är rh-negativ blir det lite speciella rutiner, eftersom barnen i vissa fall då behöver en spruta, jag kan inte detaljerna men det har med avstötning och antikroppar att göra.

Ingen vårdpersonal skulle nånsin ge blod eller dylikt på bara mammans ord om blodgrupp, det finns mycket strikta kontroller och rutiner kring detta. Men det är klart det är skönt och bra att själv ha koll.

/superstar, sjuksköterska

Har du några tips kring skötsel av tygblöjor du som har provat? Jag är sugen på att skaffa ett gäng och prova att använda både tygblöjor och vanliga.
Är det lämpligt att ha typ ett stort kärl att blötlägga i eller nåt?
Vi har tvättmaskin hemma, annars hade jag nog ärligt talat aldrig övervägt ... ;)

Jag har aldrig blötlagt de smutsiga blöjorna, utan haft dem i en hink med lock eller en pulpåse, tills tvättdags, brukar bli varannan dag oftast. De har aldrig känns äckligt, en tar bort bajset som går och ibland om det varit mycket kladd har jag sköljt av dem bara så det inte är massa intorkat.

Om du skall testa tygisar, är ett tips att köpa begagnat så du kan testa lite olika sorter och komma fram till vad som funkar för er. Vissa vill ju ha så likt vanliga blöjor som det går, medan andra vill ha naturmaterial osv... Är en hel djungel detdär, haha. Men oh så mycket fina sorter, mönster och färger det finns :)

Vad fräckt att folk kommenterar att de inte gillar namnvalen - inte okej! Frågar någon säger jag att vi tänkt oss ett äldre svenskt namn och då är det ingen som propsat på att få veta vilka vi har i åtanke.
Måste säga att jag tycker Lave var jättefint, har nog aldrig hört det innan :)

Jag funderar också på tygblöjor, vi har tvättmaskin och bor i hus så det skulle fungera att tvätta närsomhelst. Får sätta mig in i det lite mer först.

Igår lyckades jag få sambon förstå att han ska bli pappa om inte alltför lång tid och att det börjar bli dags att börja handla nu. Graviditeten är så mycket mer påtaglig för mig att han fortfarande ligger en bit efter och svävar på moln. Är det en buke-trend att bebisarna kommer för tidigt så klarar vi oss inte med bara en baby-sitter (som är allt vi köpt än så länge). Det var någon/några som skrev en bra lista på vad som var bra att ha som bas-garderob, går det att få en repetition? :)

Vad fräckt att folk kommenterar att de inte gillar namnvalen - inte okej! Frågar någon säger jag att vi tänkt oss ett äldre svenskt namn och då är det ingen som propsat på att få veta vilka vi har i åtanke.
Måste säga att jag tycker Lave var jättefint, har nog aldrig hört det innan :)

Jag funderar också på tygblöjor, vi har tvättmaskin och bor i hus så det skulle fungera att tvätta närsomhelst. Får sätta mig in i det lite mer först.

Igår lyckades jag få sambon förstå att han ska bli pappa om inte alltför lång tid och att det börjar bli dags att börja handla nu. Graviditeten är så mycket mer påtaglig för mig att han fortfarande ligger en bit efter och svävar på moln. Är det en buke-trend att bebisarna kommer för tidigt så klarar vi oss inte med bara en baby-sitter (som är allt vi köpt än så länge). Det var någon/några som skrev en bra lista på vad som var bra att ha som bas-garderob, går det att få en repetition? :)

Ja lite tips från mer erfarna på en första vårdgarderob till lillan hade varit fantastiskt bra. Hittills har jag shoppat lite grand och blandat storlekar från 50 och lite uppåt. Tänkte köpa ett gäng filtar istället för ytterkläder, känns som det blir mycket pengar för kort användning annars och chansen finns ju att det är hyfsat varmt i april.

Jag packade skötväskan som ska med till bb igår. Den innehåller:
Ett paket blöjor
Ett paket våtservetter
En tub rumpsalva
Fyra ombyten (pyjamaser, byxor, bodys och strumpor)
Hundbajspåsar
Nappar
Amningsnappar
Fleeceoverall
Filt
Två mössor

Då borde bäbis klara sig tills vi kommer hem där det finns mer kläder, mer blöjor, filtar, tjockare kläder, skötbord, babyolja, badbalja mm.

Det jag packat i vår väska hittills är stora nattbindor och amningsinlägg ;) Kommer nog inte packa mer i förväg utan skriva en lista ihop med min man så kan vi bara raffsa ihop det som står där när det börjar bli dags.

Vi har knappt några namn alls. Ett flicknamn bara än så länge. :o (Vet inte vad det blir)

Har fått en kartong bebiskläder av min syster och lite annat smått och gott som kan vara bra att börja med. Många bodisar och lite andra bra förstakläder och lite ytterkläder för den första tiden och för första vintern. Bröstvärmare och en helt ny bröstpump.
Känns skönt att ha litet startkit liksom.

Har fyra spjälsängar att välja på bland släkt och vänner också :up::D och två bilbarnstolar i storleken efter babyskyddet och en hel del kläder om vi känner för det.

Om man är rh-negativ blir det lite speciella rutiner, eftersom barnen i vissa fall då behöver en spruta, jag kan inte detaljerna men det har med avstötning och antikroppar att göra.

Ingen vårdpersonal skulle nånsin ge blod eller dylikt på bara mammans ord om blodgrupp, det finns mycket strikta kontroller och rutiner kring detta. Men det är klart det är skönt och bra att själv ha koll.

/superstar, sjuksköterska

Det är mamman som får en spruta om hon är Rh-negativ och barnet är positivt.

Det har som sagt med att göra att mamman kan bilda antikroppar mot barnets positiva blod. Det påverkar inte det födda barnet men kan ha påverkan vid försök att bli gravid igen.

Jag är Rh-negativ och har fått den där sprutan i samband med båda mina missfall, vid båda vändningsförsöken samt efter förlossningen.

Här i Kungsbacka gör man en stor kontroll av blodgrupp i början. Detta skrivs sedan in i journalen. Sen väl på förlossningen görs en förenklad (billigare) blodtest.

De från andra landsting får ha lappen med sig sen vet jsg inte om de alltid gör det stora blodtestet på förlossningen vare sig lappen är med eller inte.
Jo, jag har såklart också gjort blodgrupperingstest i början av graviditeten, och iom att jag är negativ så tar man ytterligare några tester för att kolla upp något :o Alla dessa papperna kommer såklart också vara med.

Anledningen till att jag ÄNDÅ kommer välja att skriva in i förlossningsbrevet är som sagt att det kan vara livsavgörande - inte för mig, men om jag blir gravid igen så för den bebisen. (Är detta barnet positivt så måste jag ha en spruta som förhindrar att min kropp bildar antikroppar mot det positiva blodet - annars kommer min kropp troligen framkalla ett (ibland väldigt sent) missfall om jag blir gravid en gång till).
Att skriva in de få extra bokstäverna i förlossningsbrevet är då inget större omak - det kan kanske förhindra ett misstag (för sådana händer ju faktiskt även om det finns bra rutiner!)

Det är mamman som får en spruta om hon är Rh-negativ och barnet är positivt.

Det har som sagt med att göra att mamman kan bilda antikroppar mot barnets positiva blod. Det påverkar inte det födda barnet men kan ha påverkan vid försök att bli gravid igen.

Jag är Rh-negativ och har fått den där sprutan i samband med båda mina missfall, vid båda vändningsförsöken samt efter förlossningen.

Helt rätt, tack för rättningen :D

Jag har insett att jag behöver köpa nya skor. Jag klarar fortfarande att nå golvet med raka ben, men att ta på mig skorna på morgonen börjar kännas jobbigt.
Vad har ni för skor? Jag har ett par jodphurs, som är superhala och dryga att ta på och ett par Merrell-stövlar som börjar vara för varma och är ännu drygare att få på.
Jag vill ha ett par medelvarma, hyfsat snygga skor (kunna ha till jobbet), som har bra sula för att minimera halkandet och som har dragkedja eller något annat som gör dem lätta att ta på sig.
Några tips (måste finnas i butik nu)?

Pust och stön, de som klagar över att det blir tråkigt när man är sjukskriven kan inte gilla att pyssla. Känns ju nästan som jag har mer att göra nu än när jag jobbar (nästan ;) )

Förra veckan var vi och köpte brädor, idag var jag ute och mätte och ritade (gubben får såga :p ). Blivande säng till sonen/förlängningsdel till vår säng så han inte riskerar att rulla över mini sen :)

(nej, sängen kommer såklart inte ha de färgerna, utan det är bara för att jag ska se de olika delarna lätt ;) )
s%25C3%25A4ng.png

Håller även på med babymobilen, fått gjort två stycken my little ponnys nu. De blir skitsöta :D Hoppas bara de blir lika söta när jag lyckats få dit ögon, för de lär bli förbaskat kluriga...

Hur gör ni andra med babyvakt?
Med sonen har vi inte sett något behov av det, men såfort renoveringen är klar här så kommer vårt sovrum flyttas ner i källaren = behov av babyvakt uppstår.

Då vi planerar för att utveckla vårt hur till ett "smart hem" (dvs "allt" (lampor inne/ut, lås, larm ect) kan skötas via mobiler/surfplatta) så föll vårt val på D-link DCS-825L
http://www.babyland.se/babyvakt-d-link-dcs-825l?25188&ref=prisjakt

Någon som sett eller träffat på den innan? Någon recension? :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 583
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka