Ska försöka svara så gott jag kan om min erfarenhet om föräldradagarna
Allt borde dock gå att hitta på fk's hemsida...
De specifika 10 pappadagarna börjar gälla när man anmäler det. Dvs, vill man ha ut pappadag på förlossningsdagen så måste man in på fk's hemsida (ev fungerar appen??) och anmäla det redan samma dag.
Är partnern ledig dagarna runt födseln (röd dag, helg, vanlig ledighet), så väntar man helt enkelt med att anmäla startdatum för de dagarna.
Om dessa dagar kan delas upp på hel och halvdagar vet jag inte då detta aldrig varit aktuellt för oss.
Vi lämnade in jockes ledighetsansökan för ett par dagar sedan så kan ju berätta hur vi gjort.
BF 31 mars.
Lagt in om komp/flexledigt från bf och någon vecka fram. Därefter 3 veckors semester. Totalt sökt om 7 veckor ledigt.
Vilket i praktiken innebär att kommer mini på bf så byts bara komp/flex ledigheten ut mot pappadagar, och jocke får 7 veckors semester.
Kommer hon efter bf så är jocke hemma med mig och viktor sista dagarna (vägrar inse att det kan bli två veckor över...
) = Ledig 7 veckor.
Kommer mini före bf så börjar vi ta av hans pappadagar redan då = ledigheten blir 7 veckor + så mycket tidigare hon väljer att komma. (Min önskning - 2 veckor
)
Sen kommer han även lägga in om semester i aug troligen, en del komp samt sista 2 semesterveckorna. (misstänker det blir 4-5 veckor där).
Så även om han inte nyttjar några föräldradagar första tiden (bortsett de 10), så kommer han vara hemma med oss väldigt mycket. Hade ett liknande upplägg förra gången och tyckte det var jätteskönt att ha honom hemma så länge. Får man ett kolikbarn eller ett barn som inte vill sova om nätterna ect så är det väldigt skönt att vara två första tiden. Ju äldre bebisen blir ju mer har man kommit in i rutiner vilket brukar göra allt mycket lättare