Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad glad jag blir! :) Det är ju ett ovanligt namn och min pappa är den enda jag vet om som hetat så, så det namnet är väldigt speciellt för mig.

Jag tyckte också det var fint när du skrev det och funderar på att sno det om det blir en pojke... Precis den typen av namn jag och min sambo har tittat på

En fråga, hur kommer ni göra med pappadagarna? Ska man ta heldagar eller heldagar första 5 dagarna och sen resterade i halvdagar? Eller bara halvdagar?

[GNÄLL]

Foglossningen har känts så mycket bättre senaste dagarna, i helgen och igår kändes det nästan ingenting, men inatt har jag vaknat varje gång jag vänt mig för det har gjort så satans ont. :cry: Fy fan vad det suger att vara gravid, ska fan ALDRIG göra om det här!!

[/GNÄLL]

Vi har inte diskuterat pappadagarna ännu, men eftersom bebis är beräknad till påsken så beror det lite på när bebi behagar vilja födas. Är d vid påsklovet vill jag han tar hela, så han kan göra skojigheter med vår stora tjej under lovet och sedan kanske vara ledig någon dag då och då, ex nån fredag

En fråga, hur kommer ni göra med pappadagarna? Ska man ta heldagar eller heldagar första 5 dagarna och sen resterade i halvdagar? Eller bara halvdagar?

Eh, jag förstår nog inte alls frågan och behöver lära mig något inser jag nu :p

Menar du med halvdagar att pappan jobbar halvtid i 20 dagar? Får man dela upp det hur man vill? Jag trodde det var 10 heldagar som gällde och inget annat så vi har inte ens funderat på det.

Eh, jag förstår nog inte alls frågan och behöver lära mig något inser jag nu :p

Menar du med halvdagar att pappan jobbar halvtid i 20 dagar? Får man dela upp det hur man vill? Jag trodde det var 10 heldagar som gällde och inget annat så vi har inte ens funderat på det.

Jag behöver också lära mig om det där. :D

Har dock en annan fråga och det gäller när man får ta ut de tio pappadagarna. Som jag förstått det kan man ta de tio pappadagarna när som helst under de första två månaderna, men så händer det klassiska: någon som "varit med om det där" vet minsann att man måste ta dem direkt och då sätter tankarna igång. Kläcks vår bläckfick på aviserad leveransdag så kommer maken ändå vara ledig hela den veckan (han jobbar skift). Säg att hon föds 8 april, maken är då ändå ledig till och med 12 april - kan han då låta de tio pappadagarna börja ticka från och med 13 april eller börjar de gå åt automatiskt så fort barnet är fött?

Status efter min frånvaro! :D

Igår gick vi in i vecka 37. Idag är första dagen som jag känner mig fruktansvärt tung och otymplig. Ansträngd av allt. Pang tjoffs sa det verkligen! Är hysteriskt trött, mina järntabletter är slut sen några dagar så funderar på om det kan vara det? Låg på 123 sista kollen, tyckte jag var bra o kände ingen panik att skaffa nya.

Maken lägger in beställning om snabbare leverans dagligen men det går sådär!

I onsdags var jag på sista spelningen (mannens) på ett tag gissar jag. Folk är verkligen betagna av graviditeter. Håller mig annars för mig själv så drabbas inte så mycket ;) Men det är kul med alla fina ord.

+10,1 kg
SF 34 cm
Fixerad sen ett tag o ligger tokigt långt ned :) (Helvete vad det kan ila!!!)

10 direkt blir det här. Maken är mer bebissjuk än jag o skulle nog vilja ta första tidens föräldraledighet mer än gärna ;)

Man kryssar i på FK vilken förälder som ska ha de 10 första dagarna så tror inte att de är möjliga att skräddarsy? Dvs antingen tar man dem eller inte alls. Har jag fattat?

Ska försöka svara så gott jag kan om min erfarenhet om föräldradagarna ;) Allt borde dock gå att hitta på fk's hemsida...

De specifika 10 pappadagarna börjar gälla när man anmäler det. Dvs, vill man ha ut pappadag på förlossningsdagen så måste man in på fk's hemsida (ev fungerar appen??) och anmäla det redan samma dag.
Är partnern ledig dagarna runt födseln (röd dag, helg, vanlig ledighet), så väntar man helt enkelt med att anmäla startdatum för de dagarna. :)

Om dessa dagar kan delas upp på hel och halvdagar vet jag inte då detta aldrig varit aktuellt för oss.

Vi lämnade in jockes ledighetsansökan för ett par dagar sedan så kan ju berätta hur vi gjort. :)

BF 31 mars.
Lagt in om komp/flexledigt från bf och någon vecka fram. Därefter 3 veckors semester. Totalt sökt om 7 veckor ledigt.
Vilket i praktiken innebär att kommer mini på bf så byts bara komp/flex ledigheten ut mot pappadagar, och jocke får 7 veckors semester.
Kommer hon efter bf så är jocke hemma med mig och viktor sista dagarna (vägrar inse att det kan bli två veckor över...;) ) = Ledig 7 veckor.
Kommer mini före bf så börjar vi ta av hans pappadagar redan då = ledigheten blir 7 veckor + så mycket tidigare hon väljer att komma. (Min önskning - 2 veckor ;) )

Sen kommer han även lägga in om semester i aug troligen, en del komp samt sista 2 semesterveckorna. (misstänker det blir 4-5 veckor där).
Så även om han inte nyttjar några föräldradagar första tiden (bortsett de 10), så kommer han vara hemma med oss väldigt mycket. Hade ett liknande upplägg förra gången och tyckte det var jätteskönt att ha honom hemma så länge. Får man ett kolikbarn eller ett barn som inte vill sova om nätterna ect så är det väldigt skönt att vara två första tiden. Ju äldre bebisen blir ju mer har man kommit in i rutiner vilket brukar göra allt mycket lättare :)

Eftersom maken på sistone skojat en del om att kvinnans "monopol" på graviditeten bara är en konstruktion och att han minsann är precis lika gravid som jag frågade jag om BM kunde mäta hans mage så han fick en egen kurva (apropå det där med att vara tramsiga). :p

Haha, underbart! Till nästa gång får ni be henne lyssna på hans tarmljud ;)

Imorse var vi hos MVC och jag tror att vår BM är rätt person på rätt plats. Hon verkar vara otroligt barnkär och gav mig en gliring för att jag inte "visade upp min vackra mage" (hade på min stora mysiga stickade tröja). Hon fick visserligen möjlighet att klämma på magen även om hon inte såg den under samtalet, Sf-mått 25 i början av v. 26.
Bläckfisken, som för övrigt haft sparkathon i natt och väckt mig åtskilliga gånger, gjorde det hen gör bäst och satte en välriktad karatespark rätt på mikrofonen när hon skulle lyssna efter hjärtljud.
Mitt i samtalet dök hon på sambon "Vad tror du det blir, pojke eller flicka? Ljus eller mörk? Brunögd eller blåögd?", så vi kan väl inte klaga på att hon inte tar notis om honom, även om han såg litet överrumplad ut :)

Tycker det står både här och där att man kan ta med sig musik till förlossningen, är det så? Hade varit skönt att bara kunna ha radion igång även om sambon erbjudit sig att sjunga lugnande valsång under hela förloppet. Jag känner "tack, men nej tack" ;)

@vilse plus ni övriga så här står det på FKs hemsida om 10-dagarna.

Kan jag vara hemma halva dagar?
Ja, det går bra. Du kan ta ut ersättning för 25, 50 eller 75 procent av din vanliga arbetstid. Du kan alltså ta ut 20 halva dagar istället för 10 hela. Du kan även ta ut 1/8-dels dagar, som motsvarar 12,5 % av normalarbetstiden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 599
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar