Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur gör ni andra med babyvakt?
Med sonen har vi inte sett något behov av det, men såfort renoveringen är klar här så kommer vårt sovrum flyttas ner i källaren = behov av babyvakt uppstår.

Då vi planerar för att utveckla vårt hur till ett "smart hem" (dvs "allt" (lampor inne/ut, lås, larm ect) kan skötas via mobiler/surfplatta) så föll vårt val på D-link DCS-825L
http://www.babyland.se/babyvakt-d-link-dcs-825l?25188&ref=prisjakt

Någon som sett eller träffat på den innan? Någon recension? :p

Vi hade/har ingen babyvakt till dottern och kommer inte köpa någon nu direkt till bäbisen heller. Vi avvaktar och ser om vi känner behov av det när den lilla är född :)

Vi har köpt barnvagn :banana:! En begagnad Crescent med breda, icke svängbara hjul som känns väldigt stabil och bra. Vi ska mest använda den för långpromenader så jag tror att den passar oss bra. Nu har vi barnvagn, babyskydd och en hel del kläder. Fattas fortfarande en hel del men ska inhandla det mesta inom de kommande veckorna :).

Pust och stön, de som klagar över att det blir tråkigt när man är sjukskriven kan inte gilla att pyssla. Känns ju nästan som jag har mer att göra nu än när jag jobbar (nästan ;) )

Förra veckan var vi och köpte brädor, idag var jag ute och mätte och ritade (gubben får såga :p ). Blivande säng till sonen/förlängningsdel till vår säng så han inte riskerar att rulla över mini sen :)

(nej, sängen kommer såklart inte ha de färgerna, utan det är bara för att jag ska se de olika delarna lätt ;) )
s%25C3%25A4ng.png

Håller även på med babymobilen, fått gjort två stycken my little ponnys nu. De blir skitsöta :D Hoppas bara de blir lika söta när jag lyckats få dit ögon, för de lär bli förbaskat kluriga...

Bild på mobilen? :)
Önskar jag kunde roa mig med sådant pyssel, men både tålamodet samt talangen saknas för min del...

Bild på mobilen? :)
Önskar jag kunde roa mig med sådant pyssel, men både tålamodet samt talangen saknas för min del...
Har bara gjort två ponnys ännu, kommer bild sen när jag klippt och klistrat ihop några till :)

Talang behöver man inte så mycket, finns perfekta mönster att rita av och följa. :) Tålamod krävs dock en del till vissa projekt... (jag kommer hata, svära och hata de jäkla ögonen.... de kommer bli jobbiga.... :p )

Vi hade/har ingen babyvakt till dottern och kommer inte köpa någon nu direkt till bäbisen heller. Vi avvaktar och ser om vi känner behov av det när den lilla är född :)

Vi väntar också och ser om vi tycker att vi har ett behov av en senare.
Däremot funderar jag fortfarande på om vi ska ha ett andningslarm eller inte... Lutar nog åt att jag köper ett sådant, för att få lite mer sömnro själv.
Någon som har erfarenhet av Snuza Hero/Halo?

Tror jag får lägga upp en bild INNAN jag gör ögonen låter det som. Ponnies utan ögon är faktiskt sött :angel:
Blir lätt så när en sitter hemma och är ledig fram till förlossning, då börjar inspirationen flöda ;).
Ponnies utan ögon kan också vara läskigt, men litar på att det är sött i ditt fall :D

Oj vad ni skriver! Jag hänger aldrig med :p
Här hemma har vi varit magsjuka, dottern började i torsdags och sen var det min och makens tur i lördags. Inte ett dugg spännande att vara gravid samtidigt (ska jag kräkas eller är det bebis som rör på sig?).
Men vaknade i alla fall och mådde bra igår och var väldigt sugen på att sy så nu har jag hämtat in maskinerna och invaderat vardagsrummet.
Ska sy en jumpsuit(?) till att börja med till bebis. Fast jag ska börja med att sy en till en kompis bebis för att testa mönstret.
Har tänkt sy ett babynest också men vill sy det i flanell och det tyg som jag har hittat hittills säljs bara hos grossist så jag får inte handla av dem. Men ska på syfestivalen om två veckor så hoppas att jag hittar något då.

@vilse Vad kul pyssel du har för dig :) Ska bli kul att få se mobilen sen!
Jag känner inte till något om den babyvakten, men vi har en Padwico 850 som vi är nöjda med iaf.

Är det någon som tänkt sig köra med tygblöjor? Hur tycker ni att det har funkat? Jag skulle gärna vilja, men vi har ingen tvättmaskin. Vi funderar i och för sig på att slänga ut badkaret (:cry::cry::cry:) och sätta in en, men vi tänkte vänta och se om det verkligen behövs. Det brukar vara ganska lätt att få tvättid här.

Annan observation: man kanske inte ska säga till folk vilka namn man funderar på, för vissa har INGA hämningar och säger precis vad de tänker när man berättar. I förrgår t ex: jag berättar att vi tycker att Hubert är ett lite ful-sött namn som kanske kan komma på tapeten (eller Hugo, kanske mest troligt, men Hubert är också fint TYCKER VI).

Min kompis: HUBERT? Det låter som en tysk pedofil! Gunther och Hubert! Det kan han inte heta!! Nej!
Jag: :crazy::crazy::confused:

Det var också uppenbart att blivande farfar och farmor inte gillade Hugo, medan mormor och morfar inte var stormförtjusta i Knut. Snart bara att inse att man inte kan behaga alla smaker!

Vi kommer ha vanliga blöjor, det känns smidigare för oss. Men vi kommer börja rutinpotta så snart bebis har blivit lite stadigare i nacken så det spar ju förhoppningsvis någon blöja iaf.

Vad tråkigt med såna kommentarer om era namnfunderingar :( Jag tycker Hugo var fint!
Vi har inga idéer alls på namn faktiskt så vi väntar på att den ska komma ut och se vad den passar i.

Besök hos BM idag, v 31. Maken följde med, precis som vanligt, och efter att ha läst tråden om besvikelse vid barnmorskebesök och den diskussion som följde därefter satt både jag och maken och funderade på om BM tror att han misshandlar mig eftersom han alltid är med. :p Vi var dessutom båda sjukt tramsiga idag, hoppas hon inte tycker att vi är alltför jobbiga.

Några seriösa saker avhandlades dock, t.ex. pratade vi lite om amning. Vi sa att vi för tillfället är inställda på ersättning, dels eftersom maken ska vara "primärförälder" första månaderna och dels för att jag känner ett ganska starkt obehag runt amning, men jag håller dörren lite öppen för jag kan ju ändra mig när lillan väl är född. Men vilka önskemål vi än må ha så är det ju bläckfisken som bestämmer i slutändan, vägrar hon allt annat än amning så blir det ju så. BM reagerade precis som väntat; hon sa att det är vårt beslut och att huvudsaken är att alla inblandade mår bra. Hon påminde också om att det normala är att lägga vid barnet direkt när det kommer ut för att få igång både barn och mamma och att om man inte ska amma alls kan man ju hoppa över det steget. Skönt att inte behöva "ta strid" där åtminstone.

Magen hade växt från 25 till 28 cm och följer snällt sin kurva (precis mellan mittenkurvan och nedersta kurvan). Eftersom maken på sistone skojat en del om att kvinnans "monopol" på graviditeten bara är en konstruktion och att han minsann är precis lika gravid som jag frågade jag om BM kunde mäta hans mage så han fick en egen kurva (apropå det där med att vara tramsiga). :p

Hjärtljud bra, blodtryck bra, slapp stick i fingret för blodsocker då jag informerade om att jag kollar hemma emellanåt. Nytt besök om två veckor, får väl se vad vi tramsar loss om då...

Var hos BM idag, mätte SF för första gången - 22 cm i v 25. Bra blodtryck, hjärtljud osv.

Tapeter till barnkammaren är beställda, golvet hämtas nog i helgen - ser fram mot att kunna börja boa sen! :d Spjälsäng får vi från släktingar, likaså barnvagn (brio smile) och massor av kläder, babyskydd och prylar. Oerhört tacksam för detta :love: Behöver inventera lite dock och se vad vi har och vad som behöver köpas.

Ang namn har vi några (dock sjukt svårt att hitta på pojknamn, flicknamn hade vi en hel radda) men kommer inte berätta förrän det är klart, så att säga :) Både för att undvika konstiga kommentarer men också för att se vad det kommer ut för filur, vad som passar.

jaha, har gravillamåendet återkommit eller räcker det inte med snuva och hosta?! Ska de vankas magsjuka också? Hur vet man vad det är?!?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 583
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 888
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 016
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka