Vårföräldrar 2015 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja lite så känner jag. Det är nog enormt svårt att styra en förlossning precis så som man vill ha det, så det är väl lika bra att bara "go with the flow" när det är dags, lita på att kroppen har ett någorlunda hum om vad den ska göra och att barnmorskorna vet vad de pysslar med... ;)

Så känner jag och. Har inget särskild jag vill ha med i förlossningsbrevet...

Sånt jag gravid-stör mig på med min sambo just nu:
  • Jag får inte städa kattlådan (anser själv att jag förmodligen haft parasiten redan pga haft katt hela livet=immun men) och han gör det inte på rätt sätt/så ofta som jag vill.
  • Han stämplar just nu (murare, finns inte jobb här under vintern) och är således hemma större delen av dagarna. Varför ser det då ut som en soptipp här hemma?? Varför har det inte funnits rena sängkläder på minst en månad?? Vaaarfööör??? :banghead:
Det var nog det. Om jag lite snällt påpekar det så har han tyvärr en tendens att spela lite martyr. Men utöver detta är han den allra finaste sambo man kan ha.

Vad är det egentligen som man bör/ska ha med i sitt förlossningsbrev?

Jag hade med:
- att jag har negativ blodgrupp
- inga sjukdomar, ingen medicin, inga kända allergier
- jag är inte säkert immun mot röda hund
- jag har med egen TENS
- lite om smärtlindring, att jag inte vill ha kvaddlar
- lite om ställningar, jag ville inte föda i gynläge (men gjorde det ändå, hehe)
- lägg inte automatiskt upp barnet på mitt bröst utan att fråga först (viktig punkt för min del!)

jag får ju denna gång barn nr2, och känner ett stort behov av förlossningsbrev.
Med facit i hand på min första förlossning, så gick väldigt mycket som det inte skulle, och mycket hade kunnat gå bättre om jag hade varit mer förberedd.

Nu är alla olika, men jag ångrar att jag inte var mer påläst vid första förlossningen och inte tänkte "jag tar det när det kommer"....

Om jag bara får tipsa er som får första barnet, läs på om olika smärtlindringsmetoder och fundera på vad ni tror kan vara viktigt för Er!

Jag födde på ett universitetssjukhus med massa bmstudenter och läkarstudenter... Och i den stunden så var jag så "borta" eller vad man ska säga och tänkte, såklart jag ska bidra till deras utbildning... Sen kände jag mig mest utsatt efter att ca 3 pers i rad känt på mig därnere.
Jag kunde liksom inte säga nej just då.

Så denna gång har jag läst på mycket mer, om alla faser i förlossningsarbetet, bedövningar (vilka som är aktuella och inte) förlossningsställningar, hur jag vill att barnet ska tas emot, sen avnavling osv!
Jag litar på sjukvården, men i slutändan litar jag mer på mig själv!

Något annat, mina bröstvårtor är så känsliga och gör lite ont.. Har ni också problem med det? V34 är jag i.

Sånt jag gravid-stör mig på med min sambo just nu:
  • Jag får inte städa kattlådan (anser själv att jag förmodligen haft parasiten redan pga haft katt hela livet=immun men) och han gör det inte på rätt sätt/så ofta som jag vill.
  • Han stämplar just nu (murare, finns inte jobb här under vintern) och är således hemma större delen av dagarna. Varför ser det då ut som en soptipp här hemma?? Varför har det inte funnits rena sängkläder på minst en månad?? Vaaarfööör??? :banghead:
Det var nog det. Om jag lite snällt påpekar det så har han tyvärr en tendens att spela lite martyr. Men utöver detta är han den allra finaste sambo man kan ha.
Vi har tre katter o jag tömmer lådan varje dag, är inte orolig :) bara extra noga med hygien etc!

Nu har vi shoppat klart i princip allt inför bebis i april :) allt utom amningsbh men hittar ingen jag tycker om. Finns de inte amningsbh med lite stöd? Alla ser då jävla slappa ut. :/

Nu har vi shoppat klart i princip allt inför bebis i april :) allt utom amningsbh men hittar ingen jag tycker om. Finns de inte amningsbh med lite stöd? Alla ser då jävla slappa ut. :/

Dina tuttar kommer vara sånna bomber att du inte behöver stöd. ;)
Skämt och sido, jag fick barn för en vecka sen och har så sjuuukt ont i tuttarna nu när amningen är igång (tar tydligen två veckor innan de härdar sig...) och jag går helst utan nått mot bröstvårtorna men det ändrar sig nog senare.

Just amningsbh är det enda jag kommer köpa efter bebis ankomst. Mina växte extremt mycket post partum, så storlek är så svårt att sia om :)

Förlåt mig för jag har syndat ... Jag råkade gå in på familjeliv ... Och fy tusan vad otrevligt det var. Dessutom ett dåligt upplagt forum rent utseendemässigt. Stannar här nu och försöker aldrig igen ;)

Jag satt och googlade på det här med att gå ner i tid innan förlossningen. Om jag har fortsatt ryggont och sammandragningar som jag haft förra veckan tänkte jag nästan göra det men om det lugnar ner sig kanske jag kan jobba. Svårt att bestämma sig här, och som jag sagt på jobbet "jag har ju aldrig gjort det här förut, jag vet inte hur det går". Jag vill inte jobba heltid hela vägen fram till förlossningen för jag tror jag kommer att behöva vila men jag funderar på om det inte, i min situation, skulle kunna funka att gå ner till 50% i maj?
Jag är inte så bra på att sysselsätta mig när jag inte har någon schema och eftersom sambon jobbar geografiskt väldigt nära mig är det nästan så att det skulle kännas bättre att vara på jobbet än hemma! Hemma är ju två och en halv mil från stan.

Äh, jag ville bara skriva ner mina tanker, sitter här och är gräsänka och känner mig ensam antar jag!

Har också shoppat lite idag. Inget roligt men bra att ha, amningsnappar, rumpsalva och stora nattbindor ;) Ett paket amningsinlägg till och mer blöjor är väl det som är kvar nu bara. Men nu finns allt till bäbis för de första dagarna så jag ska packa skötväskan idag tänkte jag :)

Gällande amningsilägg, vilken sort är att föredra? Sett att det finns både engångs och tvättbara av olika kvalisorter att köpa.

Puh, att läsa era förberedelser, förlossningsbrev och erfarenheter känns nyttigt - jag har tidigare kännt en del obehag (läs undvikit att tänka på) två saker - att dra ut tänder och att föda barn. Den första blev tvungen att klaras av för några år sen men den andra delen har jag fortsatt att skjuta undan tankarna på. Jag är införstådd med att jag behöver vara med (no shit, sherlock ;) ) och att läsa här är som en långsam tillvänjning av tanken liksom. Som någon skrev ovan att det är bra att läsa på så mycket som möjligt om de olika faserna, smärtlindring osv - jag är sån som vill ha så mycket information som möjligt i vanliga fall och tror att ett sätt att få kontroll över situationen är just detta. Känns dock inte helt bekvämt...

Håhåjaja, ska nog gå in och terapiläsa vintertråden lite en stund nu :eek:

Gällande amningsilägg, vilken sort är att föredra? Sett att det finns både engångs och tvättbara av olika kvalisorter att köpa.

Precis som fengurlaugur använde jag engångs förra gången, det lär bli så denna gång också. Jag läckte enorma mängder, så jag nog fått köpa hur mycket tvättbara som helst... :D

Har också shoppat lite idag. Inget roligt men bra att ha, amningsnappar, rumpsalva och stora nattbindor ;) Ett paket amningsinlägg till och mer blöjor är väl det som är kvar nu bara. Men nu finns allt till bäbis för de första dagarna så jag ska packa skötväskan idag tänkte jag :)

Var köper man amningsinlägg? Apoteket?

Jag föredrar tvättbara, tycker det känns bättre än engångs som bara skapar massa sopor. Jag läckte massvis förra gången och har aldrig upplevt det jobbigt att tvätta, hade 16 par (ca 600:-) och de räckte gott och väl, tvätten körs ju ändå nästan dagligen när man har en liten. Köpte inte alla på en gång utan köpte mer när jag insåg att behovet fanns.

De köps oftast i 3 pack och kostar runt en 100-lapp.

Ang amningsinlägg så hade jag engångs förra gången, denna gången kommer det nog blir kombinerat.

Ang förlossningsbrev, så tror jag att jag kommer skriva det denna gången med.
Förra gången hade jag en rejäl förlossningsrädsla, vilket det då var viktigt för mig att berätta (även om det såklart stod i journalen).

Denna gången kommer jag väl skriva min åsikt om studenter (kommer föda på universitetssjukhus), samt ta upp om avnavling. För mig är det jätteviktigt att få en sen avnavling (när navelsträngen slutat pulsera), om det är möjligt (detta är inte standard).

Hade det med förra gången också, men pga diverse anledningar så blev han avnavlad innan han knappt kommit ut och bortburen. (Helt okej såklart, hans hälsa före mina önskningar)

I övrigt kommer jag bara skriva med allergier och blodgrupp (negativ).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag är lite nyfiken på hur det sett ut för er som blivit gravid som "äldre". Jag vill inte sätta en fast gräns, utan tänker att ni...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 574
Senast: MML
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
28
· Visningar
1 884
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 013
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 231
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur