Jag är kvinna, men har sällan eller aldrig kallat mig feminist. Jag är för mänskliga rättigheter, fri abort, lika lön, rösträtt för alla osv osv, men har samtidigt svårt att helt skriva under på det jag uppfattar som många feministers syn på patriarkat och könsmakstordning (de uppfattar helt enkelt läget som mycket "värre" än vad jag gör, för att sammanfatta saken otroligt kort). Jag vill också ha en "bredare" syn på jämlikhet, att alltså inte bara gälla man/kvinna.
Någon i tråden jämförde att vara feminist med att vara vegetarian - slutar man äta kött så är man vegetarian, liksom... Jag håller inte med om det. För mig är det en väsentlig skillnad - om jag slutar äta kött, men inte kallar mig vegetarian, så är jag "fri" att äta kött någon gång då och då, när det passar mig, utan att behöva förklara mig. Och har jag i huvudsak feministiska åsikter och jobbar för samma sak som de som kallar sig feminister, men inte fördenskull kallar mig feminist, så kan jag också ha åsikter eller agera på sätt som inte innefattas i feminismen.