Personligen är jag nog inte den som ser "kolsvart" när någon inte vill kalla sig feminist. Det finns absolut gråskalor. Det jag ställer mig emot är motviljan att vilja se kvinnorelaterade problem och ge dessa utrymme. Det är samma sak som när begreppet "black lives matter" kom för att uppmärksamma rasism, och möttes av massan som kontrade med "all lives matter". Ja, självklart är alla människors liv viktiga. Men nu uppmärksammade vi rasism här, så varför flytta fokus till "alla"? I synnerhet när det pratas om ett problem som inte drabbar vita. Jag tänker att det är samma med feminism. Feminismen arbetar (främst) med kvinnors jämställdhet, på grund av att det finns problem där. Att då säga att "jag är för allas jämlikhet" och vill därför inte kalla mig feminist. Det blir lite.. jaha? Ja, vi alla är för allas jämlikhet, hoppas jag. Men varför flytta fokus från de viktiga kvinnofrågorna?
Därför är det viktigt för mig att kalla min feminist. För att visa att jag ser ett specifikt problem, och ställer mig bakom en viktig rörelse.