Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, jag vet vad både sexism och feminism är. Vilket du också skulle göra om det faktiskt var så att du höll med om vad feminismen står för (även utan att kalla dig det) - borde en då inte rimligtvis vara villig ge tolkningsföreträde åt de som är pålästa inom ämnet? Och framförallt, vara villig att lyssna och lära sig?

Jag anser fortfarande att feminismen är en del av ett större sammanhang och kan alltså inte kalla mig feminism utan att kalla mig maskulinist också (vilket jag inte vill). Båda de orden har en negativ klang för mig och det betyder inte att jag är okunnig, dum eller inskränkt.

Varför måste jag kalla mig det bara för att du vill det? Och, om jag gör det, är jag då automatiskt påläst då?

Fast stopp där. Att omge sig av stereotyper och fördomar är vad jag ansåg var inskränkt och okunnigt, inte att inte vurma för feminism. Onödigt vridande av ord.

Givetvis har vi alla olika intressen i livet, det var inte poängen med mitt inlägg. Majoriteten använder nog sökmotorer såsom Google varje dag - vi pratar om minuter av tid om man faktiskt har någon form av intresse, litet eller stort, att spräcka en fördom eller två. Inte att man ska gå en universitetsutbildning i ämnet.

Ok, då är jag med. Men fortfarande, det finns de som inte är intresserade av att sätta sig in i definitionen av feminism (och då inse att orakade armhålor har väldigt lite med det hela att göra) men ändå anser att alla människor ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Dvs man har sunda värderingar men har inget behov att sätta en etikett på dem.

Fast vi har faktiskt alla olika nivåer av intresse för olika saker (nu pratar jag inte bara om feminism). Dvs många tar den enkla vägen och tror rakt av på ej trovärdiga källor för att det är enkelt. Tyvärr, men det är så många fungerar.

Det betyder ju faktiskt inte att man inte i ord och handling kan vara tex feminist ändå. Att slänga sig med okunnig och inskränkt bara för att någon inte har samma intressenivå som en själv är lite förmätet.

Det kan jag hålla med om. Däremot förstår jag inte varför personer, oavsett vilken politisk diskussion som diskuteras, måste ha en stark åsikt om hen inte är påläst. "Nej jag är inte påläst inom feminismen men jag vill absolut inte kalla mig feminist för att feminister är dumma". Det blir okunnigt, och inskränkt. Att däremot säga "Vet du, jag vet faktiskt inte. Jag är inte tillräckligt varken påläst eller insatt i det här så jag kallar mig inte feminist för att jag helt enkelt inte är så intresserad" är en annan sak. Jag får ofta frågan vart jag står i vissa politiska frågor, och jag svarar ofta att jag inte vet för att jag inte är insatt. Jag tänker.. varför har man ett behov av att för det första ha en åsikt, och dessutom argumentera för den, om man inte är tillräckligt intresserad av en fråga för att läsa på lite?

Fast stopp där. Att omge sig av stereotyper och fördomar är vad jag ansåg var inskränkt och okunnigt, inte att inte vurma för feminism. Onödigt vridande av ord.

Givetvis har vi alla olika intressen i livet, det var inte poängen med mitt inlägg. Majoriteten använder nog sökmotorer såsom Google varje dag - vi pratar om minuter av tid om man faktiskt har någon form av intresse, litet eller stort, att spräcka en fördom eller två. Inte att man ska gå en universitetsutbildning i ämnet.

Jo, fast ditt resonemang här förutsätter att "alla" har intresse att sätta sig och söka på "feminism" på google.
Ditt resonemang förutsätter att alla ska "se ljuset" och intressera sig för det.
Och du menar också att människor har intresse av att "spräcka en fördom eller två".
Eller så menar du att människor BÖR ha intresse av att spräcka en fördom eller två.

Men du ställer egentligen krav på att "alla" - för att inte ses som inskränkta och okunniga - ska dela ditt intresse för feminismen.

Det kan jag hålla med om. Däremot förstår jag inte varför personer, oavsett vilken politisk diskussion som diskuteras, måste ha en stark åsikt om hen inte är påläst. "Nej jag är inte påläst inom feminismen men jag vill absolut inte kalla mig feminist för att feminister är dumma". Det blir okunnigt, och inskränkt. Att däremot säga "Vet du, jag vet faktiskt inte. Jag är inte tillräckligt varken påläst eller insatt i det här så jag kallar mig inte feminist för att jag helt enkelt inte är så intresserad" är en annan sak. Jag får ofta frågan vart jag står i vissa politiska frågor, och jag svarar ofta att jag inte vet för att jag inte är insatt. Jag tänker.. varför har man ett behov av att för det första ha en åsikt, och dessutom argumentera för den, om man inte är tillräckligt intresserad av en fråga för att läsa på lite?

Det håller jag absolut med om.

• Gilla
Reactions: ptr
Jo, fast ditt resonemang här förutsätter att "alla" har intresse att sätta sig och söka på "feminism" på google.
Ditt resonemang förutsätter att alla ska "se ljuset" och intressera sig för det.
Och du menar också att människor har intresse av att "spräcka en fördom eller två".
Eller så menar du att människor BÖR ha intresse av att spräcka en fördom eller två.

Men du ställer egentligen krav på att "alla" - för att inte ses som inskränkta och okunniga - ska dela ditt intresse för feminismen.

Nej, nej och nej.

Exakt så! Det är ett fenomen som verkligen förbryllar mig.

Jo, fast jag tror också, @Singoalla , att många går i försvar när man/de/vi blir verbalt attackerade.
Ungefär som att trådstarten här var lite av en attack mot dem som inte bekänner sig till den rätta tron...

Det kan jag förstå, men frågan är ju också då hur man försvarar sig. Vi kan leka med exemplet att jag skulle vara fruktansvärt dåligt insatt i rasistiska strukturer. Om någon då hade attackerat mig och sagt att jag borde veta bättre, att det är en allvarlig fråga, att antirasismen är en viktig rörelse osv. så hade ju inte jag svarat med en motattack och sagt att "Jag tänker ABSOLUT inte kalla mig antirasist som ni håller på. Det finns faktiskt andra viktiga frågor!" utan jag hade svarat "Nej, det stämmer att jag inte är särskilt insatt i rasistiska strukturer och det är min rättighet att välja vilka frågor jag engagerar mig i och inte". Att gå till motattack på feminismen som rörelse för att man blir attackerad av en feminist känns märkligt. Ska man gå till motattack får man väl göra det på personen som attackerar än, tänker jag..

Jag skulle kunna skriva en uppsats om detta, men vill bara flika in att feminismen är en global rörelse. Ni som säger att feminismen inte behövs kan ju fundera på om ni är nöjda med läget Afghanistan, Indien, Niger, Kongo och Pakistan också. Unga flickor gifts bort, våldtas, dör i förlossningsskador, dör av illegala aborter, ses som mäns egendom, får inte gå i skolan, våld i hemmet är lagligt, våldtagna kvinnor drivs iväg av sina familjer, omskärs mm mm. Det här en en fråga om kvinnors rättigheter och kvinnosyn. Patriarkatet och könsmaktsordningen kan inte bli tydligare. Känns det fortfarande lika göttigt att inte vilja kalla sig feminist för att det skaver lite att vissa kvinnor i media är lite skrikiga och inte rakar sig under armarna?
Vi behöver inte ens lämna Sverige. Aktiva motståndsrörelser mot abort, hedersvåld, bortgifte, nerprioriterad vård, är ju bara några exempel som även finns inom landets gränser.

Det kan jag förstå, men frågan är ju också då hur man försvarar sig. Vi kan leka med exemplet att jag skulle vara fruktansvärt dåligt insatt i rasistiska strukturer. Om någon då hade attackerat mig och sagt att jag borde veta bättre, att det är en allvarlig fråga, att antirasismen är en viktig rörelse osv. så hade ju inte jag svarat med en motattack och sagt att "Jag tänker ABSOLUT inte kalla mig antirasist som ni håller på. Det finns faktiskt andra viktiga frågor!" utan jag hade svarat "Nej, det stämmer att jag inte är särskilt insatt i rasistiska strukturer och det är min rättighet att välja vilka frågor jag engagerar mig i och inte".

Alldeles riktigt: i en diskussion är det två parter som samspelar.
Ofta är det ju den som går i försvar som misslyckas mest med att uttrycka sig väl.
I lugn och ro tror jag att de flesta skulle vilja svara som i ditt nedersta exempel; i verkliga livet tror jag det är betydligt färre som klarar hålla huvudet tillräckligt kallt.
Tyvärr.
Ungefär som jag uttryckte mig slarvigt gentemot @FrauleinLeo när jag bad om förtydligande. Jag hade tröttnat på att vederbörande på olika sätt uttrycker sig nedsättande om andra skribenter, tappade humöret och skrev lite fortare än jag kanske borde ha tänkt.

Ungefär som jag uttryckte mig slarvigt gentemot @FrauleinLeo när jag bad om förtydligande. Jag hade tröttnat på att vederbörande på olika sätt uttrycker sig nedsättande om andra skribenter, tappade humöret och skrev lite fortare än jag kanske borde ha tänkt.

Om du tycker att jag uttrycker mig så fruktansvärt att du måste påpeka det i inlägg efter inlägg - då tycker jag faktiskt att du ska anmäla de inläggen till moderator. Då kan moderator radera dessa och du med fler slipper tappa humöret.

Kommunism säger sig stå för alla människors lika värde, solidaritet, gemenskap och rättvisa, vem skulle inte skriva under på det - så vi är alla kommunister, eller?

Det är skillnad på fakta och politisk propaganda :)

Jag skulle vilja påstå att vissa av de barikadstående i den här tråden, inte direkt lockar fler att stämpla sig som feminist oavsett hur mycket de är för "kvinnans rätt i samhället" och där i ligger också svaret på frågan som utgör trådstarten.

En viss typ av personlighet, vill många människor inte stämpla sig som. Oavsett om det gäller den här frågan eller andra, för det är ju så att de som gapar mest och värst är de som syns och hörs bäst och då står för den gängse bilden av en "valfri grupp/-ism".

Svårare än så är det nog inte.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022