Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan lugna dig med att det fortfarande är enorma skillnader på hur mycket tid och pengar män förväntas lägga, och lägger, på hår och make up, och hur mycket kvinnor gör det. Likaså hur avklätt och figurnära män och kvinnor klär sig när de ska vara fina, t ex. Så jag tror inte du behöver oroa dig för att könsrollerna är på väg att försvinna i brådrasket.
Du har aldrig träffat en kroppsbyggare eller ens en vanlig gymnörd till man eller hur? Vilka förväntningar som ställs på en beror helt på i vilket sammanhang man vistas i. Kan garantera att de flesta av mina manliga vänner (mestadels gymmänniskor eller musiknördar) lägger minst lika mycket pengar på kläder och tid på utseende som vad jag gör. Tror att vi mer och mer går ifrån att det är kvinnor som förväntas bry sig om sitt utseende. Om inte annat för att marknaden vet att män är en köpstark grupp som man gärna vill kunna suga ut mer pengar från.

Jag är dessutom genuint fascinerad av dräkten för proffsidrottare, att det även där skiljer sig mellan könen. Och då inte ur ett idrottsligt praktiskt perspektiv, alls.
Just detta är inte alltid valt av idrottarna själva. Beachvolleyboll har till och med regler på hur små trosorna och bh:n ska vara för att locka publik. Många sponsorer kräver ett visst utseende på kläder. Sedan i slutändan är ofta tighta kläder i idrottssammanhang en fördel. Men det är en annan diskussion :).

Jag säger absolut inte emot dig.
Men (och här säger jag emot dig ;) ) den här tråden har ju visat ganska tydligt att det i vissas ögon inte är "tillräckligt" att göra saker i det lilla. Det är liksom allt eller inget, verkar det som.
Är du inte med oss, så är du mot oss...

Det jag skriver ovan är inte något jag tycker att du illustrerat, utan snarare från andra håll där man nästan beter sig sekteristiskt. Man är så energisk i sina åsikter, man nästan missionerar om att alla egentligen är feminister, vilket man vill eller inte.
Och om man nu inte är feminist, så är man nog skurk i stället.
Jag misstänker att det är den här typen av stämning - lite hårddraget kanske från min sida - som får @Efwa att skriva "rörelse".

Jag vill nog belysa att ord har betydelse och definitionen av ord är viktig även om andra ser andra betydelser av ordet (vilket ord det än må vara).

Feminismen är en social rörelse enligt alla källor jag hittat (jag kan dock inte påstå att jag är en duktig nätsökare, snarare tvärtom). Onekligen väcker ordet "rörelse" negativa känslor precis som ordet feminism eller maskulinism gör hos andra.

Det är alltså inte stämningen som får mig att skriva det utan definitionen av ordet. Även om jag är medveten om att du hårddrog det.

Du har aldrig träffat en kroppsbyggare eller ens en vanlig gymnörd till man eller hur? Vilka förväntningar som ställs på en beror helt på i vilket sammanhang man vistas i. Kan garantera att de flesta av mina manliga vänner (mestadels gymmänniskor eller musiknördar) lägger minst lika mycket pengar på kläder och tid på utseende som vad jag gör. Tror att vi mer och mer går ifrån att det är kvinnor som förväntas bry sig om sitt utseende. Om inte annat för att marknaden vet att män är en köpstark grupp som man gärna vill kunna suga ut mer pengar från.

Men det är väl en skillnad i att kvinnor under alla tider har bedömts utifrån sitt utseende och en man som bryr sig om sitt utseende? Det är ju inte ens på samma planet.
Män som kroppsbygger och kanske tävlar och bedöms utifrån hur dom byggt upp sin kropp gör ju det som eget val. Kvinnor har inte det valet.

Men det är väl en skillnad i att kvinnor under alla tider har bedömts utifrån sitt utseende och en man som bryr sig om sitt utseende? Det är ju inte ens på samma planet.
Män som kroppsbygger och kanske tävlar och bedöms utifrån hur dom byggt upp sin kropp gör ju det som eget val. Kvinnor har inte det valet.
Njae, rätt många av de jag känner som tränar mycket började göra det just för att de blivit retade för att de varit klena så det är nog inte alltid så mycket "eget val" som man kan tro. I alla fall inte i början.

Njae, rätt många av de jag känner som tränar mycket började göra det just för att de blivit retade för att de varit klena så det är nog inte alltid så mycket "eget val" som man kan tro. I alla fall inte i början.

Men skojar du nu eller? :eek:

Du tycker alltså det är jämförbart med hur kvinnor som grupp har bedömts och sexualiserats utifrån sitt utseende i alla tider? OMG

Men skojar du nu eller? :eek:

Du tycker alltså det är jämförbart med hur kvinnor som grupp har bedömts och sexualiserats utifrån sitt utseende i alla tider? OMG

Nu var det inte det jag svarade på men ändå. Jag pratade om tid och pengar kvinnor vs män lägger ned på sitt utseende i nutid....
Är det rätt att kvinnor i alla sammanhang blir sexualiserade? Nej, inte alls! Är det rätt att kvinnor (och män) om de själva vill ska få känna sig snygga, ja absolut!
För att det ska finnas smink och andra skönhetsprodukter krävs sen en viss efterfrågan och det kommer det nog fortsätta finnas. Många människor gillar att lägga tid på sitt utseende.

Senast ändrad:
Jag anser fortfarande att feminismen är en del av ett större sammanhang och kan alltså inte kalla mig feminism utan att kalla mig maskulinist också (vilket jag inte vill). Båda de orden har en negativ klang för mig och det betyder inte att jag är okunnig, dum eller inskränkt.

Varför måste jag kalla mig det bara för att du vill det? Och, om jag gör det, är jag då automatiskt påläst då?
Jag blir så beklämd varje gång jag hör nån sägaatt feminismen har "dåliga konnotationer". Vem tror du liksom har gett ordet "en negativ klang"? Vem tjänar på att framställa kvinnorörelsen i ofördelaktig dager? Samma sida som du ställer dig på, och för övrigt samma avgrundsdjup som kräktes fram "maskulinism".

Det blir svårt att diskutera med dig om du inte kan erkänna att jo, tyvärr vet du inte vad du pratar om - det är helt uppenbart för alla som faktiskt någon gång har vistats i feministiska kretsar, eller ens läst några introducerande artiklar om genusvetenskap.

Jag har aldrig sagt att jag vill att du ska kalla dig feminist? Jag önskar att du VORE feminist, men eftersom att du ju absolut inte är det kan jag inte se vad rörelsen skulle vinna på att du kategoriserar dig som nåt du avskyr?

Senast ändrad:
Inte har det valet? Jag lägger knappt någon tid alls på utseende en vanlig dag när det kommer till smink eller liknande (använder inget smink i vardagen). Jag borstar knappt ur håret. Jag spenderar bra mycket mer tid på att träna (kanske 1.5h/dag i snitt) än jag gör på annat.

Det valet funkar alldeles utmärkt.

Inte har det valet? Jag lägger knappt någon tid alls på utseende en vanlig dag när det kommer till smink eller liknande (använder inget smink i vardagen). Jag borstar knappt ur håret. Jag spenderar bra mycket mer tid på att träna (kanske 1.5h/dag i snitt) än jag gör på annat.

Det valet funkar alldeles utmärkt.

Jag tror du missade @fio s poäng alldeles fullständigt.
Att få kroppen bedömd och ständigt sexualiserad handlar om mer än smink och träning. Och det är inte ett val kvinnan gör, det är en sexistisk och förtryckande struktur i samhället.

Jo, jag är gift med en. Vi träffas rätt ofta eftersom vi bor i samma lägenhet och delar liv. Och nej, han lägger inte den tiden på hår och make up på morgnarna innan han går till jobbet som många kvinnor uppenbarligen gör.

Titta på hur många klädbutiker det finns för kvinnor, och hur många för män, så ser du vem som köper mer kläder och skor. Även om det såklart inte innebär att alla män lägger mindre tid och pengar på sitt utseende än alla kvinnor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng