Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är ju käckt när vissa individers uttryckssätt är mycket aggressivt, ja.
som "män är djur" eller "alla män är potentiella våldtäktsmän".
Uttalanden som åtminstone jag inte kan ställa mig bakom.
Nej, varför skulle du göra det? Det är ju inte en förening eller en klubb. Alla behöver inte skriva under på vad alla säger. Det finns svenskar som t ex är med i NMR. Jag kan absolut inte ställa mig bakom deras uttalanden. Men jag är fortfarande svensk. Det finns säkert vegetarianer som säger sånt jag inte håller med om. Det betyder inte att jag måste börja äta kött för att jag inte kan vara vegetarian längre.

Jag uppfattade ditt inlägg som ett tydligt besked om att det är oviktigt att individer faktiskt väljer att inte följa den struktur som du kritiserar.
Det håller inte jag med om.
Jag tycker att det är viktigt att man kan se att det går att välja något annat.

Då uppfattade du fel. Igen.
Jag tydliggjorde skillnaden mellan individuellt val och strukturellt förtryck. Jag skrev aldrig att man minsann skulle välja att lägga de där tio minuterna på smink, eller inte göra det.

Det är ju käckt när vissa individers uttryckssätt är mycket aggressivt, ja.

Aggressiva uttryckssätt är fortfarande inte detsamma som folkmord.

som "män är djur" eller "alla män är potentiella våldtäktsmän".
Uttalanden som åtminstone jag inte kan ställa mig bakom.

Det där är ju halmgubberetorik från personer som vill trycka ner kvinnor och den feministiska rörelsen.

Konsten i det sista uttalandet är ju dock att veta vem som är det och vem som inte är det.
img_4257.jpg

Jag påpekar förtryck och våld mot kvinnor, du reagerar på en smiley.
Prioriteringar I guess.
Personliga påhopp är också mycket givande. Jag svarade med en smiley för att göra en poäng. Det fungerade tydligen inte....
Men att utföra våld och förtryck kommer alltid att vara överrepresenterat bland män oberoende vilken kultur man lever i. Testosteron ökar aggressiviteten hos alla, det är ett faktum, och det går inte att förändra. Så även om det går att förbättra genom att arbeta med problemen som bygger på samhällsstruktur och kultur så kommer de aldrig att gå att få bort helt så länge vi inte vill hormonbehandla alla män (vilket inte riktigt är hållbart eftersom det leder till impotens).

Personliga påhopp är också mycket givande. Jag svarade med en smiley för att göra en poäng. Det fungerade tydligen inte....
Men att utföra våld och förtryck kommer alltid att vara överrepresenterat bland män oberoende vilken kultur man lever i. Testosteron ökar aggressiviteten hos alla, det är ett faktum, och det går inte att förändra. Så även om det går att förbättra genom att arbeta med problemen som bygger på samhällsstruktur och kultur så kommer de aldrig att gå att få bort helt så länge vi inte vill hormonbehandla alla män (vilket inte riktigt är hållbart eftersom det leder till impotens).

Så antalet mördade och våldtagna kvinnor kan inte minska pga männen och deras testosteron?

Men något annat har jag väl inte påstått? Det är ju du som påstått att valet ligger hos den enskilde individen huruvida man vill ingå i en social struktur eller ej. Jag vill bara belysa att så enkelt är det inte.
Jag har inte sagt att man väljer själv hur andra ser på en eller vilka strukturer andra placerar en i. Det enda jag sa är att jag gör valet själv angående vilka normer jag följer, detta oavhängigt om du tycker att det var poängen med personens kommentar angående val.

Och du kommer hitta skillnader mellan könen i diverse biologiska egenskaper statistiskt också.
Men vad pratar du om egentligen?
Du citerade mitt inlägg, där jag skrev om strukturell neurobiologi. Större skillnad inom än mellan könen = inga signifikanta skillnader mellan könen på gruppnivå.

Du påstod att det inte finns skillnader mellan grupperna på ex lön, det är dock inkorrekt.

Eller missförstod du vad "större skillnader inom än mellan" betyder?
Vi pratar alltså om statistiskt säkerställda skillnader på gruppnivå.

Men vad pratar du om egentligen?
Du citerade mitt inlägg, där jag skrev om strukturell neurobiologi. Större skillnad inom än mellan könen = inga signifikanta skillnader mellan könen på gruppnivå.

Du påstod att det inte finns skillnader mellan grupperna på ex lön, det är dock inkorrekt.

Eller missförstod du vad "större skillnader inom än mellan" betyder?
Vi pratar alltså om statistiskt säkerställda skillnader på gruppnivå.

Man kan ha större skillnader mellan individer inom en grupp än mellan två grupper utan att det är något man kan förbise. På samma sätt så har du miljonärsmän och hemlösa män samtidigt som gruppen män tjänar mer än gruppen kvinnor.

Vart påstod jag att det inte finns skillnader mellan grupper på ex lön, SNÄLLA citera. Jag väntar.

Och jag håller inte med. Jag väljer själv vilka normer jag vill följa.
Visst, men i praktiken har man ju inkorporerat normerna. Så när man väljer själv så väljer man det normen föreskriver. Man är ingen unik tiger.

Jag kan ta ett lite komiskt exempel. För ett tag sen köpte jag ett nytt mobilfodral. Jag hittade inget som passade mig och jag tyckte var snyggt i affärerna, så jag gav mig ut på nätet för att leta. Efter att ha tittat på några hundra olika valde jag till slut ett jag gillade, som kändes som jag. Någon månad senare står jag inne hos en kollega på jobbet och pratar. Vi har samma yrke, är ungefär lika gamla, och bor någon km från varandra. Nappar åt mig min mobil som jag lite slarvigt lagt på hennes skrivbord. Förutom att det inte var min mobil, det var hennes. Hon hade inte heller hittat något snyggt i affären, lagt tiden på att titta på några hundra olika på nätet, och valt... exakt samma.

Det är såklart inte slump. Vi har liknande smak för att vi lever liknande liv i liknande social omgivning, Det känns som ett eget, individuellt val, men i själva verket har ens val styrts rätt mycket av gemensamma normer.

Visst, men i praktiken har man ju inkorporerat normerna. Så när man väljer själv så väljer man det normen föreskriver. Man är ingen unik tiger.

Jag kan ta ett lite komiskt exempel. För ett tag sen köpte jag ett nytt mobilfodral. Jag hittade inget som passade mig och jag tyckte var snyggt i affärerna, så jag gav mig ut på nätet för att leta. Efter att ha tittat på några hundra olika valde jag till slut ett jag gillade, som kändes som jag. Någon månad senare står jag inne hos en kollega på jobbet och pratar. Vi har samma yrke, är ungefär lika gamla, och bor någon km från varandra. Nappar åt mig min mobil som jag lite slarvigt lagt på hennes skrivbord. Förutom att det inte var min mobil, det var hennes. Hon hade inte heller hittat något snyggt i affären, lagt tiden på att titta på några hundra olika på nätet, och valt... exakt samma.

Det är såklart inte slump. Vi har liknande smak för att vi lever liknande liv i liknande social omgivning, Det känns som ett eget, individuellt val, men i själva verket har ens val styrts rätt mycket av gemensamma normer.
Så du menar att både jag som inte lägger ner tid på smink och kvinnorna som lägger ner mycket tid är offer för samma norm? Det är klart, om alla beteenden alltid räknas som normstyrda, då kan man hävda att allt är normer.

Så du menar att både jag som inte lägger ner tid på smink och kvinnorna som lägger ner mycket tid är offer för samma norm? Det är klart, om alla beteenden alltid räknas som normstyrda, då kan man hävda att allt är normer.
Fast det är inte normer, det är samhällsstrukturer. Dessa ändras lite med tiden.
Kläder tex, om du tittar på bilder från -60 ovh -70-talen så ser du att alla har samma typ av kläder. Även de som "väljer själva". Vi blir matade med intryck från alla typer av media hela tiden som formar våra val. Du skulle ju inte klä dig likadant om du växte upp i Botswana, skulle jag kunna sätta en peng på, men du skulle ju vara du ändå.
Så, vi kommer inte undan..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
713
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 835
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve