Visst, men i praktiken har man ju inkorporerat normerna. Så när man väljer själv så väljer man det normen föreskriver. Man är ingen unik tiger.
Jag kan ta ett lite komiskt exempel. För ett tag sen köpte jag ett nytt mobilfodral. Jag hittade inget som passade mig och jag tyckte var snyggt i affärerna, så jag gav mig ut på nätet för att leta. Efter att ha tittat på några hundra olika valde jag till slut ett jag gillade, som kändes som jag. Någon månad senare står jag inne hos en kollega på jobbet och pratar. Vi har samma yrke, är ungefär lika gamla, och bor någon km från varandra. Nappar åt mig min mobil som jag lite slarvigt lagt på hennes skrivbord. Förutom att det inte var min mobil, det var hennes. Hon hade inte heller hittat något snyggt i affären, lagt tiden på att titta på några hundra olika på nätet, och valt... exakt samma.
Det är såklart inte slump. Vi har liknande smak för att vi lever liknande liv i liknande social omgivning, Det känns som ett eget, individuellt val, men i själva verket har ens val styrts rätt mycket av gemensamma normer.