Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det var inte valet av tid som var poängen med inlägget.
Ursäkta @fio att jag tar mig tolkningsföreträde.

:D

@durachiny och @Angel
Jag väljer väl oxå att skita i hur jag ser ut ganska ofta men nu handlar det väl knappast om enskilda individer utan den frågan är väl lite större än så. Är väl ingen som påstår att män inte kan eller får lägga ner massor av tid på sitt utseende men har ni fullkomligt missat vad tråden handlar om?

@durachiny och @Angel
Jag väljer väl oxå att skita i hur jag ser ut ganska ofta men nu handlar det väl knappast om enskilda individer utan den frågan är väl lite större än så. Är väl ingen som påstår att män inte kan eller får lägga ner massor av tid på sitt utseende men har ni fullkomligt missat vad tråden handlar om?
Om man pratar om att valet inte finns så blir det märkligt när valet finns.

Nej.
Jag jämför argumentationsteknik och varför vissa ord inte ger så positiva associationer.
För att vara övertydlig.

Argumentationsteknik?

Jamen vadå, det ena (kommunism) är bra i skrift men har slutat i folkmord. Den andra är feminismen som hittills i tråden har håriga, manskritiska mensblodsuppvisande kvinnor som värsta utgång. Det är ju käckt när en hårig kvinna ger lika dåliga associationer som hundratusentals döda. :up:

@durachiny och @Angel

Men att kvinnor har behandlats dåligt historiskt sett är ett jättedåligt argument för att prompt kalla sig feminist idag. Det faktum att det i dagsläget finns en valmöjlighet att inte känna sig tvingad till att pyssla med sitt utseende bara för att man är kvinna är snarare någonting som tyder på att saker gått framåt eller hur? Visst beror det till stor del på kvinnorättskämpar men inte kallade alla dom sig feminister inte.

Men att kvinnor har behandlats dåligt historiskt sett är ett jättedåligt argument för att prompt kalla sig feminist idag. Det faktum att det i dagsläget finns en valmöjlighet att inte känna sig tvingad till att pyssla med sitt utseende vara för att man är kvinna är snarare någonting som tyder på att saker gått framåt eller hur? Visst beror det till stor del på kvinnorättskämpar men inte kallade alla dom sig feminister inte.

O_o

Kvinnor behandlas som skit världen över. Kvinnor sexualiseras, förtrycks, våldtas och mördas av män, även i Sverige. Så jag fortsätter att "prompt" kalla mig feminist. Du missar också att det handlar om struktur. Det är ett större sammanhang än vad du och @durachiny väljer att lägga tio minuter till på morgonen eller ej.

Valet finns inte. Det är på en strukturell nivå.
Inte vad du väljer att göra, eller din granne, eller din syssling.
Återigen: det var inte valet av tid eller ej som var poängen.

Fast när du skriver så här, ger du ju en dyster bild.

Nog är det väl viktigt vad individer väljer?
Nog är det väl väldigt viktigt att vissa individer väljer att inte följa den strukturella nivån!
Det är ju så förändring kan komma till stånd på riktigt.
Ju fler som väljer att inte följa "könsrollsnormen" desto svagare blir ju just den normen.
Och det är ju en fördel om det sker frivilligt, inte påtvingat.

Och jo, valet finns ju visst. Eftersom jag uppenbarligen inte är den enda som väljer att inte sminka mig... så finns ju valet.
Även om det eventuellt är svårare att välja att låta bli smink, än att välja att använda det.
Det är eventuellt svårare att välja andra kläder än kroppsframhävande?
Det är eventuellt svårare att välja bekväma, praktiska skor hellre än högklackade, obekväma.
Men att påstå att valet inte finns, är ju starkt.

Man kanske borde uppmuntra alla privata "i det lilla" åtgärder, i stället för att förminska dem?
Uppmuntra kvinnor och tjejer att man faktiskt inte behöver följa senaste mode gällande kläder, hår, smink, läppar (ve och fasa).
Utan bekräfta att man är utmärkt som man är.
Inte säga till dessa kvinnor att "du har inget val för det finns en struktur som tvingar in dig i en roll".
Säga att "det finns en struktur som försöker tvinga in dig i en roll, härligt att du väljer något annat!" i stället.

Nej, vår datoriserade och televisionerade verklighet minskar inte förväntningarna på yta, eftersom de kvinnor som framställs som inte jättesnygga, ofta får en lite komisk roll fram tills de träder fram som den fula ankungen särskilt i amerikanska glassiga serier.

Men att kvinnor har behandlats dåligt historiskt sett är ett jättedåligt argument för att prompt kalla sig feminist idag. Det faktum att det i dagsläget finns en valmöjlighet att inte känna sig tvingad till att pyssla med sitt utseende bara för att man är kvinna är snarare någonting som tyder på att saker gått framåt eller hur? Visst beror det till stor del på kvinnorättskämpar men inte kallade alla dom sig feminister inte.
Nej, man kallar sig feminist idag för att man tycker att könsordningen bör förändras. Och saker går ju inte precis framåt med stormsteg. Jag har barn i förskoleåldern, och tittar på hur det ser ut på deras förskolor så uppfostras barn mycket mer könsstereotypt nu än när jag var liten på slutet av 70-talet. Framförallt kläderna är tokigt könsstereotypa, för det mesta.

Det är ju ingen naturlag att samhället hela tiden ska bli mer jämställt. Det kan precis lika gärna fortsätta som det är eller bli mindre jämställt. Så om man vill att det ska bli mer jämställt lär man få behöva jobba för det.

Visst beror det till stor del på kvinnorättskämpar men inte kallade alla dom sig feminister inte.

Det kan ju vara för att begreppet feminism ersatte kvinnorörelsen/kvinnorättrörelsen. Inte att de på något sätt var olika saker.

Argumentationsteknik?

Jamen vadå, det ena (kommunism) är bra i skrift men har slutat i folkmord. Den andra är feminismen som hittills i tråden har håriga, manskritiska mensblodsuppvisande kvinnor som värsta utgång. Det är ju käckt när en hårig kvinna ger lika dåliga associationer som hundratusentals döda. :up:

Det är ju käckt när vissa individers uttryckssätt är mycket aggressivt, ja.
som "män är djur" eller "alla män är potentiella våldtäktsmän".
Uttalanden som åtminstone jag inte kan ställa mig bakom.

Nog är det väl väldigt viktigt att vissa individer väljer att inte följa den strukturella nivån!
Ju fler som väljer att inte följa "könsrollsnormen" desto svagare blir ju just den normen.

Och jo, valet finns ju visst. Eftersom jag uppenbarligen inte är den enda som väljer att inte sminka mig... så finns ju valet.
Även om det eventuellt är svårare att välja att låta bli smink, än att välja att använda det.
Det är eventuellt svårare att välja bekväma, praktiska skor hellre än högklackade, obekväma.

Man kanske borde uppmuntra alla privata "i det lilla" åtgärder, i stället för att förminska dem?
Uppmuntra kvinnor och tjejer att man faktiskt inte behöver följa senaste mode gällande kläder, hår, smink, läppar (ve och fasa).
Inte säga till dessa kvinnor att "du har inget val för det finns en struktur som tvingar in dig i en roll".
Säga att "det finns en struktur som försöker tvinga in dig i en roll, härligt att du väljer något annat!" i stället.

Nej, vår datoriserade och televisionerade verklighet minskar inte förväntningarna på yta, eftersom de kvinnor som framställs som inte jättesnygga, ofta får en lite komisk roll fram tills de träder fram som den fula ankungen särskilt i amerikanska glassiga serier.
Ännu bättre är väl att säga: det finns en struktur som försöker tvinga in dig i en roll, var med och förändra den!

För det är ju vi alla tillsammans som skapar strukturen som tvingar in folk i roller. Alltså kan vi alla bidra i det lilla i att förändra den strukturen.

"Dyster bild"? Jag ber om ursäkt för att patriarkatet inte består av rosa fluffiga moln.

Ännu bättre är väl att säga: det finns en struktur som försöker tvinga in dig i en roll, var med och förändra den!

För det är ju vi alla tillsammans som skapar strukturen som tvingar in folk i roller. Alltså kan vi alla bidra i det lilla i att förändra den strukturen.

Du missade det här stycket, tror jag?

O_o

Kvinnor behandlas som skit världen över. Kvinnor sexualiseras, förtrycks, våldtas och mördas av män, även i Sverige. Så jag fortsätter att "prompt" kalla mig feminist. Du missar också att det handlar om struktur. Det är ett större sammanhang än vad du och @durachiny väljer att lägga tio minuter till på morgonen eller ej.
Att lägga till otrevliga smileys tillför verkligen diskussionen jättemycket tycker du inte :meh:
Självklart är det en struktur men att det bara är kvinnor som har krav ställda på sig är lite väl naivt att tro. Och i dagsläget är det knappast bara "männen" som påverkar. Det finns ett antal andra faktorer som marknadskrafter, socioekonomisk status osv. Bara för att det fortfarande är så att man på många ställen blir mindre förtryckt av att vara man innebär det inte att det inte håller på att förändras utan att alla kallar sig feminister. Snarare är det nog politiker och bolagschefer som påverkar mest i dagsläget. Så för att göra skillnad borde man alltså bli något av det. Om inte annat för att det är lättare att få med sig oss som förknippar feminister med annat än enbart positiva saker.

"Dyster bild"? Jag ber om ursäkt för att patriarkatet inte består av rosa fluffiga moln.

Jag uppfattade ditt inlägg som ett tydligt besked om att det är oviktigt att individer faktiskt väljer att inte följa den struktur som du kritiserar.
Det håller inte jag med om.
Jag tycker att det är viktigt att man kan se att det går att välja något annat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar