Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Feminist är för smalt område för mig, vill ha allas rättigheter och skyldigheter, inte bara en viss grupp.
Återigen, att vara feminist betyder inte att man bara bryr sig om kvinnors rättigheter. Lika lite som Black lives matter betyder Only black lives matter.

Kvinnors rättigheter ser jag dessutom inte som huvudfokus i min vardag, utan könsrollerna. Kvinnors rättigheter blir ju liksom någon sorts yttersta konsekvens, men grundproblemet vi behöver lösa är könsrollerna. Det är ju de som leder till att det blir skillnad i rättigheter.

Jag skulle vilja påstå att vissa av de barikadstående i den här tråden, inte direkt lockar fler att stämpla sig som feminist oavsett hur mycket de är för "kvinnans rätt i samhället" och där i ligger också svaret på frågan som utgör trådstarten.

En viss typ av personlighet, vill många människor inte stämpla sig som. Oavsett om det gäller den här frågan eller andra, för det är ju så att de som gapar mest och värst är de som syns och hörs bäst och då står för den gängse bilden av en "valfri grupp/-ism".

Svårare än så är det nog inte.
Feminism är inte en personlighetstyp, det är en åsikt. Man kan ställa sig på barrikaderna med eller utan den åsikten.

Ahh...ok.....SAOB är källan till den definitionen. Sorry, trodde det stod med så jag fattade inte ditt inlägg.

Men SAOB är inte en jättebra källa för att definiera vetenskapliga begrepp, det är ju en ordbok. Vill jag förstå vad en byråkrati är, t ex, så ska jag ju läsa Weber och inte SAOB. Genusvetarna är bättre lämpade att definiera feminism, på samma sätt som att fysikerna är bättre på att förklara relativitetsteorin.

Jag skulle vilja påstå att vissa av de barikadstående i den här tråden, inte direkt lockar fler att stämpla sig som feminist oavsett hur mycket de är för "kvinnans rätt i samhället" och där i ligger också svaret på frågan som utgör trådstarten.

En viss typ av personlighet, vill många människor inte stämpla sig som. Oavsett om det gäller den här frågan eller andra, för det är ju så att de som gapar mest och värst är de som syns och hörs bäst och då står för den gängse bilden av en "valfri grupp/-ism".

Svårare än så är det nog inte.

Jag är inte här för att locka någon till något. Jag är här för att reda ut begrepp, påpeka fördomar och felaktigheter. Om det gör min personlighet motbjudande, so be it.

Det kan jag förstå, men frågan är ju också då hur man försvarar sig. Vi kan leka med exemplet att jag skulle vara fruktansvärt dåligt insatt i rasistiska strukturer. Om någon då hade attackerat mig och sagt att jag borde veta bättre, att det är en allvarlig fråga, att antirasismen är en viktig rörelse osv. så hade ju inte jag svarat med en motattack och sagt att "Jag tänker ABSOLUT inte kalla mig antirasist som ni håller på. Det finns faktiskt andra viktiga frågor!" utan jag hade svarat "Nej, det stämmer att jag inte är särskilt insatt i rasistiska strukturer och det är min rättighet att välja vilka frågor jag engagerar mig i och inte".

Jag tycker du har en poäng och tänker inte skriva som många vill svara "vi pratar inte om rasism här" och jag tycker @Anders också har en poäng. Att veta VAD man vill är stor skillnad mot HUR man vill uppnå den.

Man kan ju tänka att några inte gillar rörelsens sätt att uppnå målet men ändå tycker frågorna är viktiga och jobbar på ett privat plan eller större, för samma saker.

Jag tycker du har en poäng och tänker inte skriva som många vill svara "vi pratar inte om rasism här" och jag tycker @Anders också har en poäng. Att veta VAD man vill är stor skillnad mot HUR man vill uppnå den.

Man kan ju tänka att några inte gillar rörelsens sätt att uppnå målet men ändå tycker frågorna är viktiga och jobbar på ett privat plan eller större, för samma saker.
Vilken rörelse?

Jag är innerligt trött på att ett ord ska vara så kontroversiellt. Att låta en diskussion om ingenting bli något som ska ta udden av något mycket viktigare.

Jag bryr mig inte om män, förståndshandikappade, muslimer, flyktingar, homosexuella eller någon annan grupp som också behöver få sina rättigheter kämpade för sig när det gäller feminism. Det är just här kvinnan är i centrum. Eftersom det ingår kvinnor i alla de övriga grupper jag nämnt utom män så blir de till viss del inblandade ändå. Dessvärre behövs detta. Det behövs människor som fokuserar endast på denna grupp för att kvinnor som lever efter svensk kultur ska fortsätta ha sina rättigheter och för att andra kvinnor i Sverige och i världen ska få samma. För av någon anledning är inte det självklart.

Målet är ju jämställdhet, det finns alltid extremister inom allt. Jag arbetar inte aktivt mer än att jag tar mina rättigheter och gör exakt det jag vill göra, vilket kan sticka i ögonen. Men jag stödjer feminismrörelsen i hjärtat, därav ser jag mig som feminist.

Sen kan jag bara personligen tycka att det blir lite jobbigt när folk tar illa upp över precis allt och ser det som en kränkning mot hela den kvinnliga befolkningen. Tex att någon gav dem en komplimang för deras klädsel och personen då blir förbannad och reagerar med att "skulle du göra så till en man?????!!!!" (Jo, antagligen. Det var en spontan komplimang för att jag gillade din tröja. Inte en utvärdering om ditt utseende). Den typen av feminister vill jag inte heller bli förknippade med då jag tycker att det ofta är ett jobbigt och omotiverat beteende även om jag gillar feminister som diskuterar saker som i min värld är viktigt som tex aborträtt, sexuellt våld och lika löner.

Sen kan jag bara personligen tycka att det blir lite jobbigt när folk tar illa upp över precis allt och ser det som en kränkning mot hela den kvinnliga befolkningen. Tex att någon gav dem en komplimang för deras klädsel och personen då blir förbannad och reagerar med att "skulle du göra så till en man?????!!!!" (Jo, antagligen. Det var en spontan komplimang för att jag gillade din tröja. Inte en utvärdering om ditt utseende). Den typen av feminister vill jag inte heller bli förknippade med då jag tycker att det ofta är ett jobbigt och omotiverat beteende även om jag gillar feminister som diskuterar saker som i min värld är viktigt som tex aborträtt, sexuellt våld och lika löner.
Aborträtt, sexuellt våld, lika löner etc har ju samma rot som normen att kvinnor ska bry sig extra mycket om sitt utseende, nämligen könsordningen. Alltså att det finns könsroller, och att den manliga är överordnad den kvinnliga. Det är därför folk reagerar.

Det verkar omotiverat, om man inte vet hur normer skapas och upprätthålls, och vilka effekterna av dem blir.

Aborträtt, sexuellt våld, lika löner etc har ju samma rot som normen att kvinnor ska bry sig extra mycket om sitt utseende, nämligen könsordningen. Alltså att det finns könsroller, och att den manliga är överordnad den kvinnliga. Det är därför folk reagerar.

Det verkar omotiverat, om man inte vet hur normer skapas och upprätthålls, och vilka effekterna av dem blir.
Jag är fullt medveten om varför vissa blir upprörda, jag tycker bara inte att det är ett så stort problem för just kvinnor. Snarare ett samhällsproblem med utseendefixeringen. Sen tycker jag personligen även att det är småsaker som jag inte orkar bli upprörd över. Det är i viss mån bra att folk bryr sig om hur de luktar, sitt fysiska välmående osv. Folk som blir onödigt upprörda över alla småsaker är lika delar irriterande som faschinerande. Förstår inte hur de orkar. Om man har ett fåtal sakfrågor att bry sig om är en sak men att se allting man är med om som en personlig kränkning verkar utmattande.

OK, och det här kommer jag väl att få äta upp...

Man ser en utslätning mellan män och kvinnor i ditt ovanstående exempel om att bry sig om utseende.
Tyvärr.
Tyvärr eftersom fokus på yta/utseende inte jämnas ut genom att minska i betydelse utan genom att även männen är på väg.
Smink till män också, löshår till "man buns" som reklamförs.

Så tyvärr verkar det ju som om "sanna värden" (mitt val att citera; har svårt att uttrycka mig tydligt här) blir mer och mer ointressanta medan ytan ska bli lika viktig för män och kvinnor och det är ytan man lägger fokus på.

Tyvärr (ett ord jag är pigg på att använda...) blir det ju en del överdrifter bland en del personer som beskriver sig som feminister. Kanske på grund av att det är svårt att nå fram med kognitiva argument, desto lättare att få genomslag för emotionella argument.
Tyvärr kan ju de överdrifterna kännas så överdrivna och främmande att de överdrifterna stöter bort en del personer, och knappast tas på allvar av andra.

OK, och det här kommer jag väl att få äta upp...

Man ser en utslätning mellan män och kvinnor i ditt ovanstående exempel om att bry sig om utseende.
Tyvärr.
Tyvärr eftersom fokus på yta/utseende inte jämnas ut genom att minska i betydelse utan genom att även männen är på väg.
Smink till män också, löshår till "man buns" som reklamförs.

Så tyvärr verkar det ju som om "sanna värden" (mitt val att citera; har svårt att uttrycka mig tydligt här) blir mer och mer ointressanta medan ytan ska bli lika viktig för män och kvinnor och det är ytan man lägger fokus på.

Tyvärr (ett ord jag är pigg på att använda...) blir det ju en del överdrifter bland en del personer som beskriver sig som feminister. Kanske på grund av att det är svårt att nå fram med kognitiva argument, desto lättare att få genomslag för emotionella argument.
Tyvärr kan ju de överdrifterna kännas så överdrivna och främmande att de överdrifterna stöter bort en del personer, och knappast tas på allvar av andra.
Jag kan lugna dig med att det fortfarande är enorma skillnader på hur mycket tid och pengar män förväntas lägga, och lägger, på hår och make up, och hur mycket kvinnor gör det. Likaså hur avklätt och figurnära män och kvinnor klär sig när de ska vara fina, t ex. Så jag tror inte du behöver oroa dig för att könsrollerna är på väg att försvinna i brådrasket.

For mig är det skitenkelt att kalla mig feminist oavsett vad andra feminister gör.
Jag tror på lika rättigheter och skyldigheter oberoende kön.
Sen finns det alltid människor som agerar märkligt. Men så länge det inte är del i ideologin så ser jag i get problem med att ”stämplas som feminist”.
Om andra inte vet att man kan tänka och funka olika som feminister så ser jag det som att det är deras problem och inte mitt.
Idag tycker jag dock att de flesta är så pass upplysta att man inte behöver oroa sig för att folk ska tro att man hatar män, är konstant arg eller vad det nu brukar dras upp för argument.

Jag vill inte stämplas som nazist tex iom att ideologin i sig får mig att spy.
Men här tycker jag att det ska vara samma möjligheter och skyldigheter och köper grundtänket. Sen att det finns extremister gör inte att jag är rädd för att bli stämplad som det.
För mig är det absurt tänk ärligt talat.
Och skulle någon enstaka tro det får det vara värt det iom en så viktig fråga inte minst globalt.

Jag kan lugna dig med att det fortfarande är enorma skillnader på hur mycket tid och pengar män förväntas lägga, och lägger, på hår och make up, och hur mycket kvinnor gör det. Likaså hur avklätt och figurnära män och kvinnor klär sig när de ska vara fina, t ex. Så jag tror inte du behöver oroa dig för att könsrollerna är på väg att försvinna i brådrasket.

Just.

Här handlar det nog inte om att "könsroller försvinner" ens, även om det var mitt exempel på hur skillnaderna minskas.
Här handlar det antagligen om att ytan blir så viktig. Allt viktigare.
Kosmetiska ingrepp av olika slag "normaliseras" (tänker på botox och liknande), löshår och guvetvad.

Jo, jag håller med dig om "figurnära". Och förstår helt ärligt inte varför så många kvinnor verkar hänga med i att vilja visa upp sina former. Och skyll inte på utbudet; visst finns det mer figurnära och avslöjande kläder för kvinnor än för män, men det finns gott om kläder av annat snitt, för kvinnor också. Så det finns en hel del att välja på utan att bli figurnära eller avklädd. Eller överdrivet säckig.
Jag är dessutom genuint fascinerad av dräkten för proffsidrottare, att det även där skiljer sig mellan könen. Och då inte ur ett idrottsligt praktiskt perspektiv, alls.

Det verkar ju verkligen som om många kvinnor också är indoktrinerade i att utseendet betyder allt, eller åtminstone väldigt mycket.

Det kan ju också vara så att det är min åsikt som är fel.
Jag tycker att ytan är rätt ointressant. Det vill säga, jag blir inte gladare eller ledsnare om min omgivning sminkar sig eller låter bli att sminka sig.
Men det kan ju vara så att det är fel åsikt, faktiskt.
Det kan ju vara fel att inte bry sig om ytan så värst.

Jag har förstått att du menar den "vetenskapliga" definitionen men faktum är att feminismen är en "rörelse" enligt alla orddefinitioner jag hittar när jag letar, även i en artikel av en genusvetare.

Det kan ju vara så att ordet rörelse har en negativ klang för många.
Inte alls, men jag tänker mig att en rörelse är koordinerad på något sätt, alltså att det finns ett modikum av organisation. Feminism är en åsikt. Man behöver inte vara organiserad i en rörelse för att ha den åsikten.

Ungefär som att man kan tycka att miljön är viktig och att vi borde ta bättre hand om planeten utan att det betyder att man är med i miljörörelsen. Det kan ju yttra sig i det lilla, att man handlar miljömärkt, försöker dra ner sin energiförbrukning, eller vad man nu gör.

Som jag ser det är feminism en hållning eller en åsikt. Att man är feminist betyder inte att man bokstavligt talat är medlem i någon förening eller har organiserat sig i en rörelse.

Just.

Här handlar det nog inte om att "könsroller försvinner" ens, även om det var mitt exempel på hur skillnaderna minskas.
Här handlar det antagligen om att ytan blir så viktig. Allt viktigare.
Kosmetiska ingrepp av olika slag "normaliseras" (tänker på botox och liknande), löshår och guvetvad.

Jo, jag håller med dig om "figurnära". Och förstår helt ärligt inte varför så många kvinnor verkar hänga med i att vilja visa upp sina former. Och skyll inte på utbudet; visst finns det mer figurnära och avslöjande kläder för kvinnor än för män, men det finns gott om kläder av annat snitt, för kvinnor också. Så det finns en hel del att välja på utan att bli figurnära eller avklädd. Eller överdrivet säckig.
Jag är dessutom genuint fascinerad av dräkten för proffsidrottare, att det även där skiljer sig mellan könen. Och då inte ur ett idrottsligt praktiskt perspektiv, alls.

Det verkar ju verkligen som om många kvinnor också är indoktrinerade i att utseendet betyder allt, eller åtminstone väldigt mycket.

Det kan ju också vara så att det är min åsikt som är fel.
Jag tycker att ytan är rätt ointressant. Det vill säga, jag blir inte gladare eller ledsnare om min omgivning sminkar sig eller låter bli att sminka sig.
Men det kan ju vara så att det är fel åsikt, faktiskt.
Det kan ju vara fel att inte bry sig om ytan så värst.
Inte vet jag. Jag är inte särskilt intresserad av utseende i könsstereotyp mening. Alltså hår, makeup, skönhetsbehandlingar, etc. Men hade jag levt i en mer könsstereotyp social omgivning hade jag säkert gjort det. Nu gör jag inte det, och det är rätt skönt att slippa, eftersom jag tycker sånt är trist och ofta obekvämt och tidskrävande.

Inte alls, men jag tänker mig att en rörelse är koordinerad på något sätt, alltså att det finns ett modikum av organisation. Feminism är en åsikt. Man behöver inte vara organiserad i en rörelse för att ha den åsikten.

Ungefär som att man kan tycka att miljön är viktig och att vi borde ta bättre hand om planeten utan att det betyder att man är med i miljörörelsen. Det kan ju yttra sig i det lilla, att man handlar miljömärkt, försöker dra ner sin energiförbrukning, eller vad man nu gör.

Som jag ser det är feminism en hållning eller en åsikt. Att man är feminist betyder inte att man bokstavligt talat är medlem i någon förening eller har organiserat sig i en rörelse.

Jag säger absolut inte emot dig.
Men (och här säger jag emot dig ;) ) den här tråden har ju visat ganska tydligt att det i vissas ögon inte är "tillräckligt" att göra saker i det lilla. Det är liksom allt eller inget, verkar det som.
Är du inte med oss, så är du mot oss...

Det jag skriver ovan är inte något jag tycker att du illustrerat, utan snarare från andra håll där man nästan beter sig sekteristiskt. Man är så energisk i sina åsikter, man nästan missionerar om att alla egentligen är feminister, vilket man vill eller inte.
Och om man nu inte är feminist, så är man nog skurk i stället.
Jag misstänker att det är den här typen av stämning - lite hårddraget kanske från min sida - som får @Efwa att skriva "rörelse".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve