Jag kan lugna dig med att det fortfarande är enorma skillnader på hur mycket tid och pengar män förväntas lägga, och lägger, på hår och make up, och hur mycket kvinnor gör det. Likaså hur avklätt och figurnära män och kvinnor klär sig när de ska vara fina, t ex. Så jag tror inte du behöver oroa dig för att könsrollerna är på väg att försvinna i brådrasket.
Just.
Här handlar det nog inte om att "könsroller försvinner" ens, även om det var mitt exempel på hur skillnaderna minskas.
Här handlar det antagligen om att ytan blir så viktig. Allt viktigare.
Kosmetiska ingrepp av olika slag "normaliseras" (tänker på botox och liknande), löshår och guvetvad.
Jo, jag håller med dig om "figurnära". Och förstår helt ärligt inte varför så många kvinnor verkar hänga med i att vilja visa upp sina former. Och skyll inte på utbudet; visst finns det mer figurnära och avslöjande kläder för kvinnor än för män, men det finns gott om kläder av annat snitt, för kvinnor också. Så det finns en hel del att välja på utan att bli figurnära eller avklädd. Eller överdrivet säckig.
Jag är dessutom genuint fascinerad av dräkten för proffsidrottare, att det även där skiljer sig mellan könen. Och då inte ur ett idrottsligt praktiskt perspektiv, alls.
Det verkar ju verkligen som om många kvinnor också är indoktrinerade i att utseendet betyder allt, eller åtminstone väldigt mycket.
Det kan ju också vara så att det är min åsikt som är fel.
Jag tycker att ytan är rätt ointressant. Det vill säga, jag blir inte gladare eller ledsnare om min omgivning sminkar sig eller låter bli att sminka sig.
Men det kan ju vara så att det är fel åsikt, faktiskt.
Det kan ju vara fel att inte bry sig om ytan så värst.